Sennheiser CX 300-II Precision (Zwart) Review

McGryphon 16 augustus 2010, 1.717 views

Sennheiser CX 300-II Precision (Zwart)

Pluspunten

• prijs
  • goed klankbeeld
  • redelijke geluidsisolatie
  • draagcomfort

Minpunten

• isoleert niet voldoende als IEM
  • dun kabeltje leidt waarschijnlijk in de toekomst tot kabelbreuk

De CX300's hebben me lang geholpen mijn muziek plezierig te beluisteren, maar een onbekende onverlaat heeft ze onlangs van me afgenomen. Ik had geen zin in extensief vooronderzoek en kocht dus gewoon wat er het meeste op leek; de CX300-II.

Na er een kleine 40 euro voor over de toonbank te schuiven mocht ik de oordopjes mee naar huis nemen. Aldaar heb ik de blister opengemaakt; ik snap het praktisch nut van een blisterverpakking die met de blote handen niet open te maken is niet helemaal, maar dit is niets waar een scherp mes niet bij helpt. Desondanks is de verpakking wel een minpuntje. De inhoud van de verpakking is minimaal; enkel de dopjes, 2 extra sets rubbertjes (in maten S en L), en een zakje. Het zakje heb ik nog nooit gebruikt, als ik mijn oordopjes niet in heb hangen ze 90% van de tijd gewoon op mijn borst. De maat M rubbertjes waren voor mij goed, dus de extra maten zijn niet nodig geweest.

Het geluid is beter dan dat van de oude CX300's, met name het hoog is wat beter en de bas is iets minder overvloedig. Daarentegen klinken de middentonen ietwat iel, wat overigens met een kleine EQ-tweak te verhelpen is. Het rendement van deze oortjes is enorm, bij een lage volumestand komt de muziek al hard je oren in. Het enige nadeel hiervan is dat de stappen in volume te groot zijn bij een laag volume, wa dus wel eens zorgt voor het constant wisselen tussen bv. stand 3 en 4 van de 25. De filtering van omgevingsgeluid is zoals de vorige, voldoende om het volume aanzienlijk lager te kunnen zetten in de openbare ruimte, maar niet genoeg om ze bij een luide rock/metalband als in-ear monitor te kunnen gebruiken zonder gehoorschade op te lopen.

De afwerking was zoals verwacht erg goed, echter de kabeltjes zijn nog steeds erg dun, wat op mij overkomt als een slechte bouwkwaliteit; door te dunnen kabeltjes heb ik mijn CX300's uiteindelijk 5 keer onder garantie moeten laten vervangen, en ik vrees dat deze Mk. II's er ook last van zullen hebben.

Voor de prijs vind ik het echter uitstekend klinkende oordoppen, die er nog mooi discreet uitzien ook.

• Creative Zen MX 16GB

Heb jij ook een Sennheiser CX 300-II Precision (Zwart)?

Dit zijn prima dopjes voor die prijs. Echter, iel geluid is niet op te lossen met EQ-tweaks, alleen balansproblemen zijn dat...
Prima oordopjes voor dit geld. Ik erger me alleen aan die ongelijke lengte van het snoer naar de oordopjes. Links is kort, rechts veel langer. Wellicht handig voor sommige mensen, maar ik vind het onprettig. Doet echter niets af aan de geluidskwaliteit.