Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell

€ 195,-
Specificaties Deurbel - Bekijk alle specificaties

Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell Review

MicroVAX3400 29 maart 2021, laatste update op 29 maart 2021, 806 views Product gekocht

Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell

Deze deurbel is volledig geïntegreerd met Unifi Protect, en draait hier op een UDM pro. Unifi protect en de app voor iOS, worden telkens iets beter en is nu op een punt waar deze had moeten zijn bij product launch.

Pluspunten

• Intergratie met Unify Protect
  • Fisheye lens
  • Dag/Nacht Beeld
  • On-premise data

Minpunten

• Werkt niet goed op DC

Kwaliteit Score: 5
Geïmporteerd, eind 2020, vanuit de VS met Viabox.
Bouwkwalitiet is uitstekend. Er wordt een schuine shim bijgeleverd om de camera een betere richting te geven, deze hoek had van mij net iets groter gemogen.

Ik gebruik deze deurbel in combinatie met:
Gaccia, TF-B, beltrafo 15W op de 24V~ tap
ABB Hafonorm kast, de beltrafo wordt gevoed uit één van de automaten. De originele ABB beltrafo stak rechtstreeks in de bus/backplane.
Friedland ding-dong, type 4, rated 6-18V~, of 6V= (is 4 batterijen)
De ‘weerstand’ die ubiquiti meeleverd heb ik niet gebruikt.

De chime instelling in unifi protect staat op 1sec. De friedland bel, geeft twee tonen, één ding bij het activeren en één lagere dong bij het de-activeren. In het gedeelte waar de eerste toon klinkt, daar ontstaat ook een brom want de spoel die de klepel activeerd krijgt AC en blijft trillen op 50Hz. Omdat die brom mij niet aanstond dacht ik het hele syteem op DC te zetten, zowel de G4 deurbell als de ding-dong. Dit werkt echter niet, dan valt de G4 uit bij het activeren van de dingdong. Uiteindelijk een gelijkrichter tussen de G4 en de friedland bel gezet, de G4 krijgt AC, de spoel van de bel krijgt DC.

Deze DC opstelling werkt perfect zonder het losse witte kastje. Deze kleine witte adapter is overigens een stuk complexer van binnen dan men zou verwachten. Van buitenaf meet het kastje gewoon 6 Ohm.

Heb jij ook een Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell?

In de situatie zonder de gelijkrichter op AC, dan krijgt de Friedland toch 24AC (is te veel, rating is 6-18VAC)?

Ik zit er aan te denken om een G4 deurbel aan te schaffen, mijn huidige gong (Friedland 401) wil ik blijven gebruiken. Beide 2-aderige kabels van de gong en deurbel komen uit in mijn meterkast. Kan ik niet gewoon een 18VAC trafo gebruiken als voeding voor beide?

[Reactie gewijzigd door BBs1980 op 29 augustus 2021 17:37]

Dag BBs1980,
Klopt er staat bij actuatie over de Friedland bel iets te veel spanning (ook in mijn DC setup). Echter in de praktijk is dit niet zo'n probleem. Deze output spanning van deze trafo zakt dramatisch in elkaar als er vermogen gevraagd wordt, ook de bedrading van trafo naar deurbel en weer naar de gong, geeft ook spannings val. De deurbel heb ik zo ingesteld dat deze bij het indrukken van de G4, de gong slaat en na 1 seconde loslaat. Dit geeft dus een 'ding' en een seconde later de 'dong". De stroom loopt dus maar 1sec lang, en daarna kan de spoel weer afkoelen.
Ik heb lang geexperimenteerd, en ook bij 18Vac werkte het, maar soms viel de G4 dan uit als de gong geactueerd was voor langere tijd, dus niet gegarandeerd stabiel. Dit is natuurlijk afhankelijk van de beltrafo en de lengte van de bedrading. Zelfs firmware is daarop van invloed als in hoe de gebufferde energie gebruikt wordt tijdens bel-actuatie.
Groeten, Martin
Dank voor je uitgebreide reactie Martin! Dan ga ik het zo installeren.