Samsung Galaxy A52 (6GB) Zwart

Specificaties 6,5" • 2400x1080 • 128GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy A52 (6GB) Zwart Review

Joelsuperstar 25 maart 2021, laatste update op 28 april 2021, 1.471 views Product gekocht

Samsung Galaxy A52 (6GB) Zwart

De upgrade van de J5 uit 2017 is zeker merkbaar. 128 gb is een wereld van verschil. De A52 voelt snel aan.

Pluspunten

• OLED
  • 128 gb opslag
  • 6 gb ram
  • 3 android upgrades
  • 3.5 mm jack
  • IP 67
  • stereo geluid

Minpunten

• bloatware
  • langer dan ik gewend ben
  • stereo speakers lopen beetje te kraken op max volume
  • geen android 11 power menu

Updated: 28-04-2021.

Keuze voor de A52

Amoled scherm, headphonejack, 128 gb opslag en op het moment van schrijven de nieuwste android update, met een beloofde 3 upgrades en 4 jaar security upgrades gaven voor mij wel de doorslag.

Design

Even wennen in tegenstelling tot mijn oudere J5 2017. Die was al stuk kleiner in hoogte. En die had ook aan boven en onderkant grote bezels waardoor het heel makkelijk met 1 hand te bedienen is. Mag wel tikje minder hoog van mij in sommige gevallen. In andere gevallen (multitasken) valt er juist mee te werken.

Snelheid

De CPU is de 720G. Samen met de 6 GB ram kom ik de meeste dingen wel door. Beetje vragende games of apps runt hij prima. Heb tot nu toe niet echt problemen hiermee gehad of voorbij zien komen.

Camera

Maak zelf niet meeste foto's of videos maar hierbij toch een stukje over de camera:
Cameras algemeen
  • In de camera app kan overal een filter op gezet worden om het koeler of warmer te maken
  • De fun mode van snapchat staat standaard in het menu. Dit is wel naar het kopje meer te halen in de app, maar helaas niet volledig weg te krijgen
  • Je kan geen resoluties instellen bij een foto maken
Cameras achterop
De telefoon bevat een main 64 megapixel camera. 1 ding om daarbij te vertellen is dat je alleen in de 3:4 verhouding foto's met 64 megapixel te maken. In de overige verhoudingen (3:4 (normaal), 9:16, 1:1 en full) gaat hij over naar denk ik een lagere megapixel aantal. Zeker in file formaat is dat wel te merken. Een foto van 64 megapixel is zo 4 tot 6 keer groter in mb. Vind dat de camera behoorlijk mooi foto's en videos kan nemen. Tot de 4x zoom vind ik hem nog wel redelijk te doen, bij 10x zoom begin je wel het kwaliteit verlies duidelijk te zien
Met het filmen is er een ultra stabiele optie, waarin je niet kan inzoomen. Maar werkt wel behoorlijk goed. Met de ultrastabiele optie kan je alleen in 9:16 FHD 30 fps te filmen.
Zonder ultrastabiel filmen kan je tussen de resoluties kiezen: HD 30, FHD 30, FHD 60, UHD 30.

Verder heeft hij ook een 5 megapixel macro camera. Deze heb ik eigenlijk maar 1 keer gebruikt, toen de main camera moeite had met de focus. Voor de rest beetje nutteloze lens (vind ik).

Ook is er een 12 megapixel ultra wide camera. Zelf niet echt gebruikt maar qua kwaliteit vind ik hem niet veel minder dan de main camera.
Cameras voorop
Voorop zit 1 camera. Een 32 megapixel camera. Hierin valt een heel klein beetje te zoomen.

Functionaliteiten

• Headphone jack, ben niet echt van de draadloze oortjes, die stroom kosten en leegraken. Ook vallen die soms uit mijn oren. Vandaar ik de headphone jack wel zeer fijn vind.
  • IP 67, ook al kwamen er videos voorbij op youtube dat de telefoon in een bak met water ligt, doe er toch wat voorzichtig mee. Maar weet dat hij het tenminste aankan mocht er wat gebeuren.
  • Gezichtsherkenning, keuze uit een snelle stand of langzame stand. Heb hem momenteel op een snelle stand staan, iets minder veiliger maar vind ik wel fijner. De gezichtscan vind ik op sommige momenten wel goed reageren en op de andere momenten veel minder. Vingerscanner is vooral sneller...
  • Vingerscanner, doet het snel en goed. Er kunnen maximaal 3 vingers geregristreerd worden helaas.
  • 90 Hz scherm is ook zeer fijn, vooral omdat het ook een AMOLED scherm is.
  • Smart unlock werkt helaas niet altijd... vooral op sommige momenten wel. Meeste niet.

Bloadware

De telefoon bevat ook behoorlijk wat bloadware. Een deel was wel gelijk te verwijderen, het andere deel kan je eraf doen met behulp van ADB.

Hieronder een lijstje van dingen die weg kunnen (die ik weg heb gedaan):
com.sec.android.app.sbrowser - Samsung browser.
com.samsung.android.voc - Samsung members
com.samsung.storyservice - Trackt device activiteit.
com.facebook.system
com.facebook.appmanager
com.facebook.services
com.samsung.android.app.spage - Zo rare nieuws app van samsung
com.google.android.apps.messaging - Dubbele sms app staat erop, ook die van samsung. Die van google verwijderd.
com.google.android.youtube - Voor de youtube Vanced gebruikers.
com.netflix.mediaclient - Netflix..
com.netflix.partner.activation

Updatebeleid

Volgens mij nog niks bekend of deze maandelijkse security updates krijgt (?). In ieder geval elk kwartaal. Gelukkig wel voor 4 jaar lang! Hij komt met android 11 uit de box met 3 android upgrades. Dus tot android 14 zit je in ieder geval goed. momenteel heeft hij de april security update gehad.

Batterij

De telefoon probeer ik tussen de 20 en 80% te houden, wat het beste voor de batterij is. Ligt eraan wat ermee wordt gedaan, maar bij licht gebruik (appen, browser, twitter etc) gaat hij wel tenminste 1 dag mee.
Met games gaat ie echter sneller leeg. Denk dat dan die 2 snellere cores van de CPU worden gebruikt, die meer energie gebruiken. Denk dat hij bij echt gamen wel een halve dag mee kan gaan. Zeker als je hem van 100% gebruikt tot en met 0. De gehaalde 2 dagen die ze adverteren bereik je echter niet.

De telefoon zegt nog dat hij je gebruikerspatronen moet leren nog, misschien dat hij daarna nog beter is.

Vergeleken met mijn J5 2017: denk hij wel beter is, vooral omdat de batterij nieuwer is natuurlijk. De J5 had een 720p amoled die kleiner is, maar heeft wel een kleinere batterij. De A52 heeft een grotere batterij, 90 Hz en groter scherm. Zou zeggen dat het niet de beste telefoon is qua batterijduur, maar je komt er makkelijk wel de dag mee door zonder te gamen.

Overige

• Lader meegeleverd. Gelukkig. Voor mij hoefde het ook niet perse een 25 Watt lader te zijn, denk lager beter voor de telefoon zelf is. Is wel te kiezen tussen snelladen en normaal laden in de settings. Uit mijn hoofd is dat dan 15W en 10W.
  • Helaas geen 5G, maar denk dat het later vanzelf in telefoons komt. De 80 euro extra voor 2 GB ram, betere cpu en 120 Hz beeld (waardoor je batterij ook sneller leeg raakt) was het voor mij niet waard om het 5G model te doen.
  • Het Android 11 power menu ontbreekt, tot nu toe kan je kiezen tussen power menu en Bixby. Hoop dat dit met een update later veranderd. Met het power menu kunnen slimme lampen aangestuurd worden oa.

Denk het een prima toestel. Zeker voor de prijs/kwaliteit verhouding die geleverd wordt. Batterijduur niet uitmuntend maar meeste dingen zijn er wel op te doen.

Heb jij ook een Samsung Galaxy A52 (6GB) Zwart?

Misschien kun je wat camera-ervaringen toevoegen of meer toelichten over de batterijduur.
"De telefoon bevat ook behoorlijk wat bloadware. Een deel was wel gelijk te verwijderen, het andere deel kan je eraf doen met behulp van ADB"

Wat is ADB ?? Ik heb (nog) geen smartphone maar gsm
ADB is een programma op de computer. De telefoon kan bedraad aan de computer worden gehangen, met een instelling in de telefoon waarmee de computer apps kan verwijderen op de telefoon, die zijn dan nergens meer zichtbaar.

Hier een soort handleiding, op internet is er ook 'meer van te vinden