Seagate Momentus XT ST93205620AS (Hybrid ), 320GB Review

cube1984 14 augustus 2010, laatste update op 14 augustus 2010, 2.166 views

Seagate Momentus XT ST93205620AS (Hybrid ), 320GB

Pluspunten

• klein 2.5"

Minpunten

• trage acces time
  • hybride effect werkt helaas niet, windows doet er even lang over om op te starten

Hallo,

ik heb sinds 3 weken een momentus xt , helaas ben ik niet tevreden over de prestaties van deze hybride!!
ik had voor deze hdd een samsung spinpoint 1tb waarvan de prestaties een pak beter zijn als een seagate!
De accestime is pover 16 ms . en over het sneller opstarten van windows en andere progies is er ook niet veel te merken !
heb fimrware al eens geupdate maar geen effect te merken

je kan beter in mijn ogen een duurdere ssd kopen ipv een hybride

Sorry voor deze negatieve comentaar maar ik heb liever dat de mensen de juiste info krijgt

• asus maximus gene III
  • intel i7 860
  • sasmung spoint 1tb
  • ati 5850
  • silverstone raven 2.0
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Seagate Momentus XT ST93205620AS (Hybrid ), 320GB?

Je kan de performance van een 2.5" schijf voor laptops ook niet 123 vergelijken met je populaire 3.5" 1tb Spinpoint.

edit: Oh jah, en dit is niet echt een review eh. Laat het verschil in opstart tijd dan eens even weten (meet het op tussen je oude en dit), laat wat tooltjes die performance meten er op los.

Dan nog zou hij het wel 'aardig' moeten doen, maar dat is inderdaad een kwestie van de juiste Intel (Matrix) Storage driver installeren, en ook de firmware even de kans geven om de weten wat op de NAND en wat niet gezet moet worden.

Maar dan nog: Deze schijf is bedoeld voor laptops, niet voor desktops IMHO. Als ze een 3.5" hybrid maken met een beetje NAND er op, terwijl de schijf zelf al een goede concurrent voor de Spinpoint-series is, dan ben ik benieuwd wat hij doet :)

[Reactie gewijzigd door dipje2 op 14 augustus 2010 23:02]

De Seagte Momentus XT is ook niet zomaar een 2,5" hardeschijf, deze is namelijk uitgerust met een "slimme" 4GB SSD cache, waardoor hij de VelociRaptor hardeschijfen van Western Digital weet te evenaren en zelfs weet te verslaan. De Spinpoints zijn dan niet echt meer een concurrent.

Overigens 2,5" schijfen zijn niet per definitie alleen voor laptops bedoeld. De Velicoraptor's zijn namelijk ook 2,5". :) Daarnaast worden 2,5" schijfen ook wel gebruikt in server/opslag systemen.
Dat zijn ook schijven die een hoogte hebben van meer dan de maximale 9.5mm voor laptop schijven. Dus wel 2.5", maar niet te gebruiken in laptops.

En ik blijf erbij , deze disk is gemaakt voor read-performance en in laptops. Heb in menig review gelezen dat ze zeggen dat hij niet zo heel bijzonder presteert vergeleken met goede moderne (maar simpele) desktop 3.5" schijven. Maar voor iedereen die SSD's te weinig opslag vind hebben (en / of te duur) is dit een veel beter alternatief dan wordt geschetst door deze review.
Heb je Intel Rapid Storage driver geinstalleerd? Die is namelijk wel nodig om de maximale performance te krijgen.
Het is de vraag of je de juiste info. hier weergeeft er loopt een topic op GoT over deze hardeschijf en daar lees ik alleen maar positiefe berichten. Heb je uberhaubt al getrouble shoot, voordat je deze review plaatste, mogelijk dat er iets niet helemaal in orde is met jouw systeem.

Betreffende topic: [Ervaringen] Seagate Momentus XT "hybrid" schijf.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 14 augustus 2010 20:56]

Ik weet niet wat er verkeerd is gegaan een vriend van mij heeft een velocity raptor en deze is een pak sneller als momentus xt
als ik Intel Rapid Storage driver wil installeren dan krijg ik steeds dezelfde foutmelding dat mijn systeem niet aan de eisen voldoet