Dell UltraSharp U3421WE Zwart

€ 741,85
Specificaties 34,1" • 3440x1440 • 60Hz • IPS • 8ms - Bekijk alle specificaties

Dell UltraSharp U3421WE Zwart Review

Randall 17 maart 2021, 1.235 views Product gekocht

Dell UltraSharp U3421WE Zwart

Kost wat, maar dan heb je ook wat! Zeer fraaie monitor met veel beeldruimte en mooi beeld. Qua features compleet: hoogteverstelling, audio, poorten, meegeleverde kabels, KVM-switch. Veel poorten, zowel ingaande video (USB-C, 2x HDMI, DP) als uitgaand (USB-C en -A) en netwerk. Wordt compleet met de nodige kabels geleverd.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Compleet qua features

Minpunten

• Prijzig
  • Audio niet geweldig goed

Kost wat, maar dan heb je ook wat!

Vanwege het vele thuiswerken wilde ik 2 oude monitoren met verschillende resolutie (1680x1050 en 2048x1152) vervangen door een tweetal identieke WQHD LED-monitoren of één ultrawide. Het is dus deze Dell geworden. De prijs van 2 losse (kwaliteits)monitoren was vergelijkbaar met deze enkele en de aanwezigheid van de 90W power delivery, hub en netwerkpoort heeft de doorslag gegeven.

Het is een zeer fraaie monitor met veel beeldruimte en mooi beeld. Ik ben geen professionele beeldbewerker en mijn norm zal niet zo hoog liggen, maar ik heb geen opmerkingen over de beeldkwaliteit en zaken als uniformiteit. Ook zie ik geen bleeding of andere problemen.

Ik gebruik deze monitor overdag voor software-ontwikkeling verbonden met een Dell Latitude 5580 via USB-C. Mijn andere werklaptop is een Dell XPS 13 en heeft ook een USB-C poort als video-uitgang. Beide laptops worden door de monitor opgeladen en werken keurig met de monitor samen.
Voor gebruik in de avond en het weekend is de monitor met DisplayPort aangesloten op de pc. Ook hier geen klachten of bijzonderheden.

Qua features compleet is de monitor volgens mij compleet:
  • Hoogteverstelling,
  • Audio
  • Veel verschillende poorten
  • Diverse meegeleverde kabels
  • KVM-switch
  • VESA-mount

Even ingaan op enkele van bovenstaande punten:

Audio: Qua audio is de monitor geen hoogvlieger. Het is zeker niet slecht, maar mijn inmiddels 10 jaar oude Logitech 5.1 setje klinkt nog steeds beter.

Poorten: Zowel ingaande video (USB-C, 2x HDMI, DP) als uitgaand (USB-C en -A) en netwerk.

Kabels: Wordt compleet met de nodige kabels geleverd. De lengte van de USB-C heeft voldoende lengte voor gebruik met een laptop voor de monitor. De HDMI- en displayport-kabels zijn met ca 1,8 m nét voldoende voor het verbinden met de pc onder het bureau.

KVM-switch: Deze heb ik nog niet uitgeprobeerd.

Overig:
Voor het werken met verschillende applicatievensters heb ik het onderdeel FancyZones de Microsoft PowerToys inmiddels geconfigureerd. Dit werkt met zoveel schermruimte net even beter dan de standaard Windows-pijltjestoets-combinaties.

Een van de ergernissen is de firmware/OSD. Hierin zijn keuzes gemaakt die ik nog niet helemaal snap. Op de selectie van de video-ingang na kun je de andere opties niet bewerken als er geen signaal naar het scherm gaat en het scherm dus "uit" staat. Pas bij de aanwezigheid van beeldsignaal kun je door de vele uitgebreide OSD-opties bladeren. PIP/PBP instellen als de aangesloten computers uitstaan is dus niet mogelijk.

Heb jij ook een Dell UltraSharp U3421WE Zwart?

Herkenbaar, want dat is op mijn U3415W precies hetzelfde. Ronduit irritant en haast achterlijk te noemen. Ik wil na bijna 7 jaar eens upgraden en neig naar LG modellen, maar vanwege de goeie service (ook pixel perfect-garantie) zou het toch wel eens deze Dell kunnen worden. De USB-C functionaliteit inclusief Ethernet is met 2 notebooks (Windows en MacOS) ook erg praktisch.
Je hebt de KVM switch niet gebruikt, maar gebruikt het scherm wel met meerdere pc's/ laptop. Switch je alles om elke keer?
Het scherm staat bij mij normaal in de stand 'Auto' voor de Input Source. Het is mogelijk bewust een andere input te kiezen, maar Auto voldoet meestal aan de behoefte. Ook met de pc uit en de laptop aan.

Normaal werkt het scherm via de Display Port-aansluiting. Wanneer ik een laptop via USB-C aansluit vraagt het scherm of ik wil switchen. Dit is met het joystickje op de rechtsonder op de achterkant het eenvoudig te beantwoorden.

Af en toe wil ik de laptop alleen opladen of niet via het grote scherm gebruiken, dan is het handig bewust de bron op Display Port te zetten. Hetzelfde voor HDMI wanneer ik een Raspberry Pi aansluit.

De laptops hebben natuurlijk een eigen toetsenbord, maar als ik wil kan ik eenvoudig m'n toetsenbord (en muis) switchen. Ik heb een Logitech MX Keys en MX Master die via bluetooth werken. Beide apparaten worden met een simpele druk op een knop actief op een ander apparaat.
Dag Randall. Iets wat ik nergens kan vinden over die ingebouwde KVM is of de Ethernet poort hier ook op zit, dus schakelt die tussen bijv. USB-C laptop en Pc met aangesloten USB kabel. Of schakelt het alleen de USB poorten op de monitor als je de KVM functie gebruikt?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.