WD Black NVMe SSD SN850 1TB (zonder heatsink)

€ 129,90
Specificaties M.2 80mm • 3d v-nand (TLC) • PCI-e 4.0 x4 - Bekijk alle specificaties

WD Black NVMe SSD SN850 1TB (zonder heatsink) Review

FlappiewappieTestpanel 14 maart 2021, laatste update op 15 maart 2021, 1.152 views Testpanel

WD Black NVMe SSD SN850 1TB (zonder heatsink)

Deze SSD is razendsnel, toekomstbestendig door zijn PCIe 4.0 aansluiting en stelt niet teleur in dagelijks gebruik (Office, gamen). Voor wie het onderste uit de kan wil handen een top product. Wel stuk duurder dan non PCIe 4.0 alternatieven, welke in de praktijk net zo snel voelen.

Pluspunten

• Snelheid
  • Garantie
  • Doet wat het beloofd

Minpunten

• Niet de beste bang-for-bucks keuze
  • In "dagelijks gebruik" snelheid niet veel meerwaarde

Vanuit mijn aanmelding voor het testpanel ontving ik een mailtje met de vraag of ik een SSD wilde testen; ik moest wel beschikken over een PCIe 4.0 moederbord om in aanmerking te komen. Na wat speurwerk bleek de, door mij net aangeschafte combinatie van een AMD 5600x en B550 Asrock moederbord dit te ondersteunen.

Helemaal soepel ging die speurtocht wat betreft compatibiliteit niet; de materie bleek complexer dan verwacht en eigenlijk waren het enkel de laatste AMD processors (alle non graphics- Ryzens van de 3xxx en 5xxx series) en Chipsets B550 en X570. De oudere chipsets en combinaties ondersteunen het niet (officieel). Voor Intel zal het in de nieuwe Rocket Lake CPU's zitten met een 500 series moederbord.

Prima upgrade dus vanaf mijn (toch alweer 2 jaar oude, en met de helft van de capaciteit) eigen Crucial SSD die ik had mee verhuisd naar mijn nieuwe systeem.

Niet veel later kreeg ik het pakket thuis:
t.i./opa verteld
Even nagegaan wat ik nog wist van SSD's: Mijn kennis reikt alweer een tijd terug. Mijn allereerste ervaring met SSD's waren de Macbook Air's uit 2010 (Core2duo) waarin ik een upgrade van 128gb naar 256gb heb gedaan. Voor ongeveer 250,- euro/pond eind 2011 een upgrade uitgevoerd omdat ik toch wel al mijn foto's wilde kunnen opslaan op mijn laptop. Deze SSD had toen al een heel specifieke aansluiting maar voor zijn tijd relatief snel en droeg flink bij aan de performance van de laptop. Vanaf toen enthousiast over deze techniek en heb ook diverse andere laptop's ook een SSD upgrade uitgevoerd waardoor die weer een zeer lange tijd mee konden.
Uitpakken, Bouw & Features
Het (relatief) kleine pakketje is prima vormgegeven en meer dan een boekje zit er niet bij. Tevens een papiertje voor wat cloning software. Op de verpakking staat duidelijk de primaire USP dat deze schijf 7000mb/s kan verwerken/lezen: een mooie claim dacht ik zo!

De SSD is verder niet heel spectaculair en het enige dat er op is aan te merken is dat deze er solide uitziet.

Het inbouwen is relatief snel gebeurd op de AsRock: de poort zit naast de processor en zit onder een heatsink (later daarover meer). Het is een kwestie van enkele minuten om de oude SSD eruit te krijgen en de nieuwe erin te stoppen. USB boot-schijf gemaakt met Windows 10 en het is binnen een uurtje in totaal gepiept om de SSD te installeren en een schone Windows installatie erop te krijgen. Alles werd meteen herkend; inclusief de PCIe 4.0 compatibiliteit.
Specificaties
Van de officiele websites:
  • Totale opslagcapaciteit 1 TB
  • Type SSD M.2 NVMe (M key)
  • Interface PCIe Gen4 x4
  • Terabytes Written 600 TB
  • Willekeurige schrijfsnelheid (IOPS) 720000
  • Duurzaamheidsklasse Middenklasse
Software
Meegeleverd komt er een pakket om je hardeschijf te clonen (niet gebruikt) en kun je software downloaden om het een en ander in te stellen en uit te lezen/dasboard als het gaat om je SSD.
Testmethode
In de praktijk heb ik het -geprobeerd- te testen met opstarten van App's en Windows bijvoorbeeld icm. een stopwatch. Hierin kwam nauwelijks verschil naar voren, sowieso in perceptie was er weinig verschil te merken. Dus over naar de synthetische benchmarks:

Als testmethode gebruik ik PCmark10 hiermee kan ik een vergelijking maken tussen de nieuwe SSD, de "oude" crucial en een virtueel anders systeem zonder een PCIe 4.0 systeem. Ook draai ik een CrystalDiskInfo benchmark om te kijken of de specificaties kunnen worden waargemaakt. Als laatste draai ik de Iometer om de I/O te meten.
Prestaties
De lees en schrijf snelheden worden met een marge van ongeveer 10% gehaald.
Ter referentie de "oude" Crucial

De temperaturen tijdens deze meting blijven constant. De heatsink op het moederbord kan eventueel helpen:
Ter referentie de temperaturen van de Crucial
De IO's liggen op een dermate hoog niveau ten opzicht van de Crucial.

In PCmark zien we een bescheiden upgrade van bijna 200 punten door deze upgrade, die vooral in de "productiviteit" naar voren zou moeten komen.

Als ik het vergelijk met een willekeurig ander systeem -met PCIe 3.0 SSD- zien we een kleine boost in performance als het gaat om productiviteit en content creatie:

Al met al een marginaal verschil in praktische performance.
Betrouwbaarheid, compatibiliteit en de fabrikant
Qua betrouwbaarheid heb ik er een aantal dagen op gegamed en deze benchmarks gedraaid, allen zonder problemen. Lange termijn betrouwbaarheid moet nog blijken maar aan de ondersteuning van de fabrikant gaat dat niet liggen. Sowieso kwam er al een firmware upgrade voorbij en geeft WD ook nog eens 5 jaar garantie. Qua compatibiliteit moet je dus wel een combinatie van hardware hebben die PCIe4.0 zal ondersteunen, maar zodra je die hebt kon er zonder een enkel probleem de SSD worden gebruikt. Zelfs het overplaatsen/terugplaatsen tussen PCIe3.0 drives en de WD was geen probleem. Het enige wat ik niet geprobeerd heb is wat deze drive zou doen in een PCIe3.0 slot dus over die compatibiliteit kan ik weinig zeggen.
Conclusie en prijs
Je ziet vooral rauwe performance een grote upgrade, prima future proof dus. Wellicht in/op/tijdens laden van games gereduceerde tijden en als je professioneel zware programma's draait die veel eisen van de interne schijf ga je het verschil zijn. Voor alle dag kun je enkel zelf bepalen of dit de meerwaarde voor jezelf waard is, en zou er volgens de benchmarks in ieder geval iets verschil te zien moeten zijn. PCIe 4.0 laat in ieder geval zien dat er weer ruimte is qua vooruitgang. Vergeleken met de prijzen van vroeger voor SSD's is 190,- euro voor 1TB nog steeds een "koopje" - maar dus niet qua bang-for-bucks.

Heb jij ook een WD Black NVMe SSD SN850 1TB (zonder heatsink)?