Google Chromecast met Google TV Wit 8GB Review

Cafe Del Mar 12 maart 2021, 645 views Product gekocht

Google Chromecast met Google TV Wit 8GB

Prima product, bediening werkt soepel. Ik zou wel tijd voorzien voor de paswoorden, of een PD USB HUB.

Pluspunten

• Soepele, vlotte bediening
  • App store
  • Sideloaden

Minpunten

• PD hub zelf bijkopen om paswoordfrustraties te vermijden/beperken

Geluidskwaliteit Score: 4
Ik las op een ander forum mensen die wilden "cord cutten" en op zoek waren naar een manier om VRT te streamen. Dat kan in een browser, maar niet in een app. Enkele creatievelingen hadden een APK gemaakt (en ondertussen ook gepubliceerd in de app store) om dat allemaal native te laten werken. Ik heb nog nooit een TV-abonnement gehad, maar de kinderen kijken wel Ketnet op de tablet (met een app) en qua ergonomie tijdens het kijken zijn er wel wat opmerkingen te maken (voorovergebogen zitten, met 2 staren naar een klein scherm, ...)
Wat me enigszins verbaasde was de slechte beschikbaarheid van de Chromecast Google TV. Vrijwel niemand verkoopt het toestel en zij die het verkopen doen dat fors boven de adviesprijs. Uiteindelijk via Fnac in Frankrijk toch eentje gekocht, €75 incl verzending.
Het instellen via mijn Poco F1 wilde niet lukken, via een Samsung tablet wel. Geen idee waarom. Eens ingesteld werkt het gewoon. Niets prutsen, gewoon "het werk".
Vanuit de browser apps uit de Play Store pushen. Apps sideloaden lukt ook, wat wel interessant is om te vermijden dat Google al te zeer gaat bepalen wat ik wel en niet mag doen.

De initiële use case, NUPlayer om VRT/Ketnet op de TV te krijgen zonder al te veel gedoe, lukt prima. De kinderen waren er heel vlot mee weg. Ook Kodi, om films van de NAS te halen, werkt prima.
Het lastigste waren paswoorden: manueel met een afstandsbediening karakter per karakter het paswoord ingeven is niet prettig. Iemand tipte me een afstandsbediening app, maar toen had ik alles al ingegeven. Een alternatief is een USB HUB met PD, zodat zowel power als internet als keyboard als ... naar de chromecast gaat. Nog niet geprobeerd.

Heb jij ook een Google Chromecast met Google TV Wit 8GB?

Vraag & Aanbod

Google heeft de Google Android TV remote app waarmee je het toetsenbord op je smartphone kan gebruiken als input. Nog altijd niet zo goed als een fysiek toetsenbord maar voor af en toe iets in te typen is het wel super handig.