Oculus Quest 2 64GB Review

johanneslol 7 maart 2021, laatste update op 7 maart 2021, 528 views Product gekocht

Oculus Quest 2 64GB

Hoi welkom bij mijn review,Ik heb deze quest 2 nu iets meer dan 2 weken in bezit. Het kan dus zijn dat mijn meningen nog gaan veranderen. Ik zal hiervoor ook de review aanpassen naar verloop van tijd. Een beter achtergrond: Ik heb hiervoor ervaring gehad met diverse headsets.

Pluspunten

• Licht
  • Tracking werkt erg goed
  • Desktop streaming werkt prima
  • Laad snel op
  • Mensen werken prima
  • Immersive
  • Goeie lenzen
  • Veel updates

Minpunten

• Het blijft Facebook..
  • Batterijduur aan de korte kant
  • Hoofdband is niet fijn.
  • Elite strap is een must en wordt niet bijgeleverd
  • Geen draagtas,
  • Fan maakt vervelend geluid
  • Bugs

Design & bouwkwaliteit Score: 5
Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit van de oculus is erg goed, ondanks het veelvuldig gebruik van plastic voelt deze solide Stevig aan. De meegeleverde headband is van stevige kwaliteit. Wel vind ik de plaatsing van sommige knoppen zoals de aan en uit knop niet echt handig aan de zijkant. Dit zorgt er immers voor dat je dit indrukt als je hem in een koffer stopt. Ik had dit liever aan de bovenkant gezien. De controllers voelen stevig aan en passen goed in je hand. Niks op aan te merken.wel hoor je regelmatige de ventilator voorin de headset, ik heb hem de eerste keer omgeruild omdat het geluid ondragelijk was en vervanger heeft dit minder maar je hoort het nog steeds tijdens langere game sessies. Oordoppen dragen is een must als je net als ik hier niet goed tegen kan. Als laatste wil ik melden dat de headset komt zonder draagtas, ik heb er eentje gekocht van oculus maar die is de €50 niet waard.. ik zou een alternatief kopen maar wel iets. De lenzen zijn erg kwetsbaar.

Draagcomfort
Voor mij is dit een van belangrijkste punten. Bij de vorige headsets die ik geprobeerd heb zijn ze voornamelijk erg zwaar aan de voorkant. De enige die dit erg goed voor elkaar was de PlayStation vr en hololens.Deze meegeleverde hoofdband lijkt erg op wat geleverd werd bij de gear vr wat niet echt een pluspunt is. Ik heb hierom de elite strap gekocht die duidelijk zijn inspiratie weg geeft bij de PlayStation vr. Deze werkt erg goed en zorgt voor een goede verdeling van het gewicht. Over het gewicht gesproken, deze is beduidend lichter dan vorige headsets wat erg prettig is. Ik kan de headset enkele uren dragen zonder problemen. Ik wacht echter nog op een nieuwe face cover want de meegeleverde zorgt voor irritatie op mijn hoofd.

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit is zonder twijfel erg goed te noemen. De lenzen geven een helder beeld en zorgen ervoor dat je filed het scherm kan zien. Het enige wat ik zelf graag minder zou willen zien is de randen van de lenzen, hierdoor voelt het toch niet 100% immersive. Dit is echter een lastig probleem om op te lossen, iedereen heeft immers wimpers die anders tegen het scherm aankomen. De beeldverwerking van 90hz helpt voor een soepele ervaring. Ik ben erg benieuwd naar de verwachte 120 hz. Draadloos streamen vanaf mijn computer naar de headset werkt prima met virtual desktop.

Software
De software can de quest is erg goed, de software updates komen regelmatige binnen. Wel ervaar ik veel bugs met de software. Drifting van de headset, camera’s die niet aan gaan, ventilator die niet meer uit gaat en zwarte schermen, ik hoop dat dit over tijd beter wordt. Uiteraard moet je ook rekening houden met het feat dat deze headset van Facebook is. Je data zal hierdoor ongetwijfeld worden gedeeld. Zelf is dit een afweging die ik gemaakt heb, er zijn op dit moment geen goeie alternatieven al lijkt het alsof we binnenkort een nieuwe headset krijgen van HTC. Dit zal dan de betere keuze zijn wat betreft privacy.

De headset bevalt in de eerste paar weken naar aankomst. Wel hoop ik dat de software updates gaan verbeteren en dat er meer games komen.

Heb jij ook een Oculus Quest 2 64GB?

Goedemorgen, kom je een beetje uit met 64gb? Of ben je continu games aan het verwijderen?
Hoi 64 gb is echt ruim voldoende voor mij.
Je bent alleen meer nodig als je 1. Films lokaal wil opslaan of 2 als je echt tiental games wil kopen en opslaan.
Voorbeeld :

Vader immortal is ongeveer 3.8GB per episode. ( dus ongeveer 12 in totaal)

Beat Saber is 700 mb
Starwars galaxy end : 5.7 GB
The climb 2: 4.2 GB

En dit zijn echt de grote spellen. De meeste blijven rond de 2GB of zelfs kleiner.

Dan heb je ook nog apps voor bijvoorbeeld youtube die is nog geen 100 MB..

Kortom ik zou het extra geld eerder uitgeven aan een elite headstrap dan nog meer opslag.
Ok thanks! En is die 64 GB volledig zelf te gebruiken of is een gedeelte gebruikt door het OS?
Een gedeelte wordt gebruikt door het systeem. Das ongeveer 14 GB. 😊 Dus je hebt 50 GB tot je beschikking.
Is deze VR bril ook aan te raden voor het kijken van films (home cinema ervaring)?
Hoi Penjon,

Dit werkt inderdaad prima, Netflix en amazon prime video werken er native op. Verder heb je een app genaamd big screen beta. Daarmee kan je als je plex server hebt de films streamen naar de headset. Dit werkt ook voor 3D films die je in de app kan huren of zelf kan streamen.

Zoals ik wel aangeven heb als je films wilt opslaan ben je wel wat ruimte nodig. De nieuwe hebben echter allemaal 128 GB en dan heb je er minder last van. Als je streamt is er natuurlijk helemaal geen issue...
top, dank voor de snelle reactie