Corsair K100 RGB (OPX Switch, Qwerty US)

€ 214,-
Specificaties Bedraad Qwerty met Corsair OPX switches - Bekijk alle specificaties

Corsair K100 RGB (OPX Switch, Qwerty US) Review

mm1985 2 maart 2021, laatste update op 1 januari 2022, 266 views Product gekocht

Corsair K100 RGB (OPX Switch, Qwerty US)

Fijn toetsenbord met veel feautures. Maar RGB kleur uniformiteit is onacceptabel voor zo'n duur toetsenbord.. Daarom gaat hij meteen retour.

Pluspunten

• Ondanks hele snelle toetesen nog genoeg weerstand om niet per ongeluk een toets in te drukken
  • Normale spatiebalk i.p.v. textured
  • Fijne polssteun
  • Compleet met G-keys, mediatoetsen en draaiknop
  • Ook de Shift karakters worden verlicht
  • Je kan werkelij iedere knop remappen
  • USB passthrough

Minpunten

• Vuiligheid kan makkelijk het LED gebied bereiken waardoor RGB kleuren kunnen vervormen
  • Stream Deck software integratie kan beter
  • Lelijke Corsair tekst op polssteun
  • Bevat scherpe hoeken
  • Als je RGB helemaal uitschakelt zijn je toetsen niet meer te lezen
  • Stugge kabel
  • Vrij luidruchtig als je snel typt
  • USB passthrough is USB 2.0

Reden van verkoop
Ik was heel lang gehecht aan mijn Logitech G510 die al sinds 2012 gebruik vanwege de 18 macro toetsen en het schermpje. Maar nu ik waardige opvolgers heb in de vorm van een Elgato Stream Deck XL en LCDSysInfo 3.5 vond ik het tijd om te switchen naar modernere toetsenbord.

Ik heb onlangs voor en paar uurtjes een Corsair K95 Platinum met Cherry MX Speed kunnen uitproberen. Op zich een prima toetsenbord. Het had wel twee eigenschappen die me wel wat irriteerden. De Shift karakters (bijvoorbeeld de $ teken bij de 4) worden niet verlicht. Omdat ik ze niet allemaal uit mijn hoofd weet is het onhandig dat ze minder zichtbaar zijn. Ook vond ik die textured spatiebalk minder fijn omdat de aanraking heel erg uit toon viel.
De Corsair K95 Platinum XT lost wel de Shift karakters op maar niet de spatiebalk. Inmiddels heb ik ook geleerd dat de Platinum XT betere kwaliteit keycaps heeft, waardoor ik nu ook beter begrijp waarom die zoveel duurder is dan de niet XT variant.
De K100 is maar 30 euro duurder dan de K95 Platinum XT en lost wel beide nadelen van de K95 op en wie weet kan ik die extra draaiwiel nog wel nuttig kan gebruiken. Dus maar voor de K100 gegaan.

Normaal vind ik 250 euro wel veel te duur voor mijn moederbord. Maar ik heb de schade beperkt kunnen houden door vooraf wat bol cadeaubonnen tweedehands over te nemen.

Update:
Het toetsenbord is geretourneerd en ik heb inmiddels een andere exemplaar tweedehands gekocht dat aangeschaft is in november 2020. Ik heb de review geüpdatet met dit exemplaar.

OPX switches
Ik was vooraf bang dat het veel te snel zou zijn om te typen. Maar dat valt hel erg mee. Het voelt voor mijn gevoel niet heel veel anders dan de Cherry MX Speed. Het is niet zo dat als je je vingers rust op de toets het gelijk een aanslag registreert. Je moet nog altijd wel bewust nog een beetje kracht uitoefenen. De grotere knoppen als spatiebalk en Shift lijken wel minder weerstand te bieden.
Van nature ben ik al een slordige typen, typefouten maak ik toch wel ongeacht het type switch. Ik vind deze OPX switches wel prima.

RGB kleur uniformiteit
Hier ben ik niet tevreden over. Als ik alle knoppen wit laat tonen valt de letter B uit toon omdat er een soort van rood gloedje doorheen zit. Dit is de reden waarom ik het toetsenbord mar gelijk weer retour ga sturen en daarna weer een nieuwe bestellen. Er zijn wel meerdere knoppen die hiervan last hebben, maar in mindere mate en niet per se heel storend. Als ik de toetsenbord vanaf de achterkant bekijk (dan zie ik de LED lamp beter) dan lijkt het haast alsof er twee setjes RGB lampen door elkaar gebruikt zijn die net een klein beetje van kleur verschillen. Ik zie de afwijking ook bij geel. Bij blauw en rood ziet het voor mij wel gelijkmatig uit. Ik hoop dat mijn tweede exemplaar wel uniform is.

Update:
De november 2020 exemplaar heeft hier ook last van bij wit en geel (bij andere toetsen).

Update 2:
Nadat ik het toetsenbord had schoongemaakt door de keycaps te verwijderen en een stofzuiger over heen te halen is het probleem zowaar verholpen.Waarschijnlijk was er vuiligheid in het LED gebied gekomen. Vuiligheid kan heel makkelijk dat gebied bereiken doordat die switchen een heel klein beetje boven het toetsenbord zweven.

Elgato Stream Deck software integratie
Omdat ik een Elgato Stream Deck XL heb draai ik deze software al. Ik vind de integratie eigenlijk vrij slecht geïmplementeerd. Bij de Stream Deck XL kun je profielen op basis van applicaties. Merkwaardig genoeg kan dit niet met de G knoppen op de K100. Dus wat je instelt geldt gelijk voor alle applicaties. Voor de G knoppen kun je dus gewoon veel beter de ICue software gebruiken, tenzij je echt een functionaliteit van de stream deck wilt gebruiken dat niet in ICue zit.
Als je zowel in Stream Deck software als ICue een functionaliteit hebt toegewezen voor de G knoppen dan zal het beide acties uitvoeren als je de G knop indrukt.

Polssteun
De polssteun ligt comfortabel. Tweakers meld in hun review: "Polssteun instabiel bij uitklappen pootjes". Ik heb dat gelukkig niet geconstateerd omdat ik het fijner als de pootjes uitgeklapt zijn..Wat is wel jammer vind ik die Corsair tekst op de polssteun. Ik vind het helemaal niet passen bij het totale design.

Update:
Bij de november 2020 exemplaar is de polssteun inderdaad instabiel (het zweeft net boven tafeloppervlak) bij hoogste stand. Dus het lijkt erop dat Corsair dit in latere revisies gefixt heeft. Het probleem heb ik vrij eenvoudig kunnen fixen door het scharnier in de polssteun wat de buigen.

Iedere knop is de remappen
Het toetsenbord heft 6 macro keys.Maar het bijzondere van dit toetstenbord is dat je aan werkelijke iedere toets (zelfs de media toetsen, Windows lock, volume draaiknop ) een macro kan toekennen. Enige uitzondering is de knop op die twee draaiknop.
Al is dit geen nieuwe feature voor de K100, dit is ook gewoon mogelijk bij andere Corsair toetsenborden.

Zoals ik boven hebt gemeld ga ik het toetsenbord retour sturen omdat wit niet uniform is op de knoppen. Dit is wat mij betreft onacceptabel voor zo’n duur toetsenbord. Voor je rest ben ik wel tevreden voor zover ik het kan beoordelen in die paar uur. Hopelijk voldoet mijn tweede exemplaar wel helemaal.

Update:
Inmiddels een tweedehands model aangeschaft. Deze heeft ook last van dat de kleuren niet uniform zijn.

Heb jij ook een Corsair K100 RGB (OPX Switch, Qwerty US)?