Nikon D50 (6MP) Review

DickCAH 20 oktober 2008, laatste update op 5 januari 2010, 2.757 views

Nikon D50 (6MP)

Pluspunten

• Kijk naar de algemene punten en je zult zien dat ik hier een probleem ga hebben om de beste punten er uit te lichten. Laat ik het houden bij de twee belangrijkste punten:
  • prijs/kwaliteit verhouding
  • levensduur van de baterij (meer dan 1000 foto's zonder flits, maar wel alle foto's meerdere keren bekeken op de camera)

Minpunten

• Voor mij is het bereik van de kitlens (18-55 mm) te klein.
  • (Ik heb ondertussen een sigma 28-105 1:2.8-4.0 aangeschaft en die dekt mijn standaard bereik heel goed af.)
  • Instellen van scherpstelveld selectie via het menu, niet via knop op body.
  • (de D70s heeft deze knop wel, maar dit verschil rechtvaardigt voor mij het prijsverschil van 150-200 euro niet.)

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 5
Ik gebruik mijn D50 puur als hobby fotograaf. De camera bied meer mogelijkheden dan dat ik nodig heb. Mijn algemene oordeel is ronduit goed. Mocht ik nogmaals een digitale spiegel reflex camera gaan kopen, dan zou ik wederom de afweging tussen de D50 en de D70 maken. Wellicht dat ik dan wel voor de D70 zou kiezen, maar de kans is niet zo groot.

Op het moment dat ik een digitale camera aan wilde schaffen, heb ik kort overwogen of ik een Nikon of een Canon zou willen. Aangezien ik zelf een Nikon analoge camera heb en ik daarnaast toegang heb tot meer Nikon lenzen, was de vraag daar vooral: is het verschil groot tussen de Nikon en de Canon. Het antwoord is nee. Hoewel de Canon instap camera's een 8 MP sensor hebben, tegenover een 6 MP sensor voor de Nikon, blijkt uit afdrukken die ik gezien heb (A4 formaat en groter) dat dit geen invloed heeft op de kwaliteit van de foto's.
Bij hogere ISO waarden wordt door voor en tegenstanders van beide merken geroepen dat er veel ruis op gaat treden bij de niet geliefde camera. Wel valt mij dan iedere keer op, dat met name de software bij de Canon wordt geroemd, omdat die zo goed is in het verwijderen van ruis. Dat laatste geeft mij te denken.
De conclusie van dit "vooronderzoek" was dat de kwaliteit van de body's elkaar niet veel zou ontlopen en nadat ik een Canon in mijn handen had gehad, was duidelijk dat ik een Nikon zou gaan kopen.

De volgende vraag was: Welke dan? De D100/200 D1?/D2? vielen af. Zo groot was mijn budget niet en ik wil ook nog simpele voorgeprogrameerde opties hebben, als portret stand, sport stand en zo verder. Die zitten wel op de D70 en de D50. Het werd de D50, omdat er eigenlijk geen verschillen zitten tussen de D70 en de D50 qua opties. De opties die de D70 extra heeft, gebruik ik wellicht 1-5 keer per jaar en dat rechtvaardigt geen prijsverschil van 150-200 euro.

Ik heb de camera gekocht met de standaard kitlens en daar ben ik minder over te spreken. Begrijp me niet verkeerd. De kitlens is best een goede lens, zeker als je je realiseert dat de lens maar ongeveer 100 euro kost, maar met zijn bereik van 18-55 mm (dit is vergelijkbaar met een bereik van 28-80 mm voor een analoge camera) is voor mijn dagelijkse praktijk te kort. Ik fotografeer met name spelende honden, kinderen en mensen te paard en daarvoor heb ik met name het bereik van zeg maar 60-90 mm nodig.
De kitlens doet zijn werk verder uitstekend. Goede scherpe foto's en ik ben blij dat ik zo dom ben geweest om deze kit aan te schaffen, aangezien de lens uitermate bruikbaar is voor binnen huis fotografie.

De camera zelf, niets dan lof daarvoor. Hij ligt lekker in de hand en alle knoppen die ik gebruik terwijl ik aan het fotograferen ben, liggen precies onder handbereik. Er zitten een aantal knoppen op de achterkant, waarvan je wellicht bang bent dat je ze per ongeluk indrukt terwijl je aan het fotograferen bent, echter dat blijkt in de praktijk niet te gebeuren, omdat ze toch zo ver naar binnen zitten, dat indrukken niet lukt, tenzij je die intensie hebt.
De camera voelt verder heel degelijk aan. Ja de body is gemaakt van kunststof, maar hij voelt zeker niet "plastic" aan.

Ook de met deze accu van deze camera is niets mis. Met gemak schiet je 1000 foto's, voordat de accu leeg is. Volgens het "boekje" moet de capaciteit van de accu nog tot zijn recht komen, omdat ik de accu pas een keer of drie heb opgeladen, maar iedere keer schiet ik nu al met gemak 1000 foto's.
Een kanttekening hierbij is wel dat ik de ingebouwde flits nauwelijks gebruik. Mijn onderwerpen zijn vaak te ver af of de ruimtes te groot. Daar staat tegenover dat ik de camera vaak vrij lang aan heb staan tussen shots in en dat ik toch vrij veel en lang naar de foto's op de camera kijk.
In vergelijking met de levensduur van de batterijen van diverse compact camera's is de levensduur van de batterij van de D50 meer dan uitstekend.

Conclusie: Voor een ieder die kennis wil maken met digitale spiegelreflex fotografie is deze camera een absolute aanrader. Een gevorderde spiegel reflex fotograaf zal waarschijnlijk moeten kiezen voor een duurdere camera, maar (kijk maar eens op diverse tweedehands sites) kan dan beter kiezen voor de D100 als de D70.

n.b. Ik heb de camera niet meer in gebruik. Ik heb deze vervangen door een D80 van Nikon en deze D50 is nu in gebruik bij mijn schoonvader.
n.b. De D80 is ondertussen vervangen door een Nikon D300 en dus heb ik de D80 ingeleverd bij mijn schoonvader en is de D50 nu de back-up van de D300 geworden.
De camera heeft ondertussen aardig wat ervaring, maar er is nog niets te merken van slijtage of zo.

Heb jij ook een Nikon D50 (6MP)?

Er zitten wel degelijk genoeg verschil tussen de D50 en de D70 om de hogere prijs te rechtvaardigen, de vraag is alleen of je er waarde aan hecht. Mocht je twijfelen tussen deze camera's (of de D60 en de D80), raadpleeg dan eerst de specs ;)

Los van het feit dat je het scherpstelveld (behalve in Auto) met de vier pijltjestoetsen op de achterkant van de body prima kunt instellen, ben ik het een heel eind met je review eens.

Ook voor mij is het mijn eerste dSLR en het is een prima instapmodel. Veel opties, maar niet zoveel dat je erin verzuipt, een helpfunctie bij de meeste menu-opties, maar ook voldoende opties om voor semi-professioneel door te gaan.

Een tijdje geleden heb ik een D60 vast mogen houden, daar is de help-functie op het toestel zelfs voorzien van voorbeeldfoto's bij instellingen.

De mijne heeft inmiddels bijna 2x het klokje rond (lees: bijna 20000 foto's mee gemaakt) en de batterij is amper minder gaan presteren in het begin. Toegegeven, als ik flits, doe ik dat met een externe flitser, maar soms vraag ik me af of de batterij uberhaupt op raakt.

Ook zijn er bij mij nog weinig slijtagesporen te vinden. Het hoekje van het rubberen matje aan de achterzijde van de body begint los te laten, maar na het intensieve gebruik dat hij doorstaan heeft, mag dat ook wel.

Ik ben het helemaal met je eens als je zegt dat dit een prima instapper is, al zou ik persoonlijk als beginner ook de D60 (opvolger) eens aankijken.

Edit: Vreemd, bij mij staat deze review op 20 oktober '08, maar aan de voorgaande reacties te zien bestaat 'ie al wat langer :|

[Reactie gewijzigd door BillsGate op 21 oktober 2008 09:53]

Instellen van scherpstelveld selectie via het menu, niet via knop op body.

Bedoel je hiermee de keuze van welke van de 5 autofocus punten de camera gebruikt? Dat kun je wel degelijk buiten het menu om instellen.
Interessant om te lezen & naar mijn mening genoeg besproken. Ik ga binnenkort ook over tot aanschaf van een dSLR. Mijn keuze ligt ook tussen Nikon & Canon, hoewel Nikon mij meer aangrijpt.

Voor hoe het er nu uitziet zal het de Nikon D70s worden :)
Mooie respons na 25 maanden......