Oculus Quest 2 64GB Review

MichaelBelgium 1 maart 2021, laatste update op 3 maart 2021, 223 views Product gekocht

Oculus Quest 2 64GB

Zeer lang getwijfeld om dit product aan te schaffen door Facebook. Hoe dan ook heb ik toch de knoop doorgehakt en mijn eerste stap in de VR wereld gezet. Al bij al een fantastische ervaring!

Pluspunten

• Uitstekende VR instap
  • Standalone én PC VR
  • Lage prijs
  • Ingebouwde casting mogelijkheid
  • Perfect beeld (90Hz en hoge resolutie)
  • Headphone jack op VR-bril

Minpunten

• Facebook verplicht
  • 3 oog/pupil standen volgens gemiddelde mens
  • Microfoon werkt niet bij casten
  • Accuduur ~2u

Design & bouwkwaliteit Score: 5

Unboxing

De unboxing ervaring was wel nice, mooie en stevige verpakking - duidelijk werk gestoken in de verpakking en layout in de verpakking.

Hier snel een video ervan (random youtuber)

Setup

Bij levering is je headset al opgeladen (was ongeveer 90% bij mij). Bij de eerste opstart krijg je een begroeting en moet je je headset instellen met behulp van instructies. Dit wilt zeggen verbinden met wifi, koppelen met facebook, headset koppelen met je account enzovoort.

Heb geen problemen ondervonden bij het koppelen, alle instructies waren duidelijk. Behalve het koppelen van de OQ2 met de smartphone app was .. raar. De app zocht naar de Quest 2 maar vond die nooit- tot dat ik m'n gps aan zette! Ja .. gps .. no clue waarom gps nodig is maar jah .. facebook weet je wel. Werd ook nergens echt specifiek genoemt in de instructies om de gps aan te zetten.

PC VR

Om PC VR te kunnen doen heb je een kabel nodig, dit kan een USB-C naar USB-C of USB-C NAAR USB 3 kabel zijn. Er is een kabel inbegrepen in de verpakking maar deze is bedoeld om op te laden en niet om mee te verbinden met je computer want deze is te kort. Zorg ervoor dat je kabel de juiste specs hebben. Oculus heeft zelf een 99€ kabel die je kunt kopen voor PCVR maar natuurlijk kan je "third party" kabels kopen. Ik heb deze besteld dankzij reddit: want de enige ander kabel die iedereen vaak verkiest is deze maar ik wou usb-c naar usb-c

Voor PC VR heb je dan ook nog extra software nodig. Dus je hebt degelijk dan overal software van Oculus: op je smartphone en de computer.

Maak ook zeker dat je GPU VR ondersteund, ik heb (nog altijd) een RX 480 en dit is het UITERST MINIMUM om PC VR te kunnen doen. Drivers zijn ook belangrijk want bij het starten van Oculus Link crashte de app bij mij. Ik had nochtans de nieuwste, aanbevolen driver (v 20.11.2) maar ik heb moeten downgraden naar v20.10.1 (volgens deze support topic). Nochtans zegt Oculus support dat 20.11.1 zou moeten werken maar dat heb ik nog niet getest.
Draadloos
Het is mogelijk om PC VR draadloos te doen, daarvoor heb je , jawel, extra software voor nodig: Sidequest én Virtual Desktop (wat zelf niet gratis is). Nog niet aangeschaft dus over de draadloze pc vr ervaring kan ik niets zeggen.

Guardian

Guardian is een systeem dat je speelveld definieert en die je instelt bij de initiele setup (die je later natuurlijk nog kan veranderen). Je kan stilstaand spelen of een eigen ruimte creeëren. Dan is het letterlijk dat je naar de vloer wijst en je speelveld markeert. Bij stilstaand spelen is je speelveld een cirkel rondom je. Daarnaast moet je je ook je "vloerlevel" instellen, meestal detecteert de Quest je vloer perfect, maar soms denkt ie dat de vloer op het niveau van m'n buik komt.

Stores

Net zoals Steam een store is voor PC games heb je de Oculus store voor de Quest 2, deze games zijn dan gekoppeld aan je facebook account. Met Sidequest heb je een extra store waar je andere games van de uitgebreide community kan installeren/kopen. Voor sidequest heb je wel extra handelingen nodig om de apps/games te kunnen installeren op de Quest: je moet registreren als developer.

Natuurlijk kan je ook Steam gebruiken om VR games te kopen en dan via PC VR / Steam VR de games te spelen (wat super goed lukt)

Heb jij ook een Oculus Quest 2 64GB?

Vraag & Aanbod

Meer advertenties