Noctua NF-A12x25 PWM, 120mm

Specificaties 22,6dB bij maximaal 2.000rpm - Bekijk alle specificaties

Noctua NF-A12x25 PWM, 120mm Review

JayPe 26 februari 2021, laatste update op 26 februari 2021, 209 views Product gekocht

Noctua NF-A12x25 PWM, 120mm

Ter vervanging van de originele case-fan van m'n A-Open QF50D. Toen ik het doosje in handen had, was 't al snel duidelijk: Zelfs het doosje is kwalitatief beter dan m'n oude case-fan. Mooi verpakt, met alle accesoires die je nodig kunt hebben.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Afwerking
  • Accesoires

Minpunten

• Niet onhoorbaar

Geluid (max) Score: 3
Geluid (min) Score: 5
Holy Moly.

Nooit eerder kocht ik een computeronderdeeltje dat zo netjes en doordacht verpakt was. Bijna overdreven, zo goed hebben ze nagedacht om de fan te presenteren. Hallo Noctua.. Het is een case-fan! Geen sierraad.

Echt wel netjes. Venstertje om de fan te kunnen zien, klepje aan de voorkant, klepje aan de achterkant. Alles.

Netjes verpakt, met schroeven maar ook vibratievrije plugs (NA-AV2 anti-vibration mounts), en een pakking voor tussen de fan en een radiator.. een verlengkabel, een Y kabel, een low-noise adapter,.. en allemaal super netjes afgewerkt, gelabeld, sleeve-je eromheen.

De kleur van Noctua is een kwestie van smaak: daar kan je niet over twisten. Ik vind 't persoonlijk wel passen; weer eens wat anders, en met deze bouwkwaliteit mogen ze voor mijn part de boel diarree bruin met beige maken.. eh. ohja.. nou, dat dus.

Bijna zonde dat 't uiteindelijk gewoon een fan is die ergens verborgen zit in een kast, maar goed: hij blaast de warme lucht de kast uit. Hoe moeilijk kan 't zijn?

Dat ie soepel draait, is wel echt duidelijk: waar de oude case fan bij power-off vrijwel direct stil stond, draait deze echt seconden lang na...

Qua geluidsproductie had ik eigenlijk gedacht dat ie wel onhoorbaar zou zijn voor dit geld. Nou, op MAX is het nog steeds een lawaaibron, en met de lownoise adapter gaan alleen het max toerental wat omlaag.
Voor mij was 't uiteindelijk de oplossing om de Y cable te gebruiken en de case-fan samen met de CPU header te gebruiken. De CPU wordt door mijn Asus bordje namelijk wèl naar een flink lager toerental geregeld (20% minimum), waar de case-fan altijd op minimaal 40% draait.

Heb jij ook een Noctua NF-A12x25 PWM, 120mm?

Dat is dan toch vooral een probleem van je fan controller of moederbord? Normaal gezien kun je in 2021 ook voor case fans wel een fan curve instellen tussen 0 en 100%, ook op mijn bijna 7 jaar oude pricewatch: Asus H97I-PLUS.

Persoonlijk zou ik een case fan net niet mee op de CPU header zetten omdat de temperatuur van de CPU meer kan fluctueren en dus ook de fan snelheid van je case fans (al heb je daar ook wel ramp up en down tijden voor). Bij een front fan merk je dat mogelijk al sneller dan bij een CPU koeler.
Mijn Asus P8H61-m evo is nog net 3 jaartjes ouder ben ik bang.

Fancurve gaat echt niet lager dan de genoemde waarden. Zijn officieel ook enkel via de bios in te stellen. (Fan Xpert is er niet (meer) voor dit bordje, al kreeg ik een andere versie voor deze chipset wel aan de praat).

Voor nu voldoet de casefan prima, ook omdat die i7 3770s nou niet bepaald warm wordt.

Nieuwere processor = nieuwer bordje en dan ga ik ervanuit dat ie ook wel een betere instelbaarheid kent.

De kast die ik heb heeft niet eens (ruimte voor) een front fan :-)