HP U28 Zilver

€ 462,-
Specificaties 28" • 3840x2160 (4K) • 60Hz • IPS • 4ms - Bekijk alle specificaties

HP U28 Zilver Review

Swelson 26 februari 2021, laatste update op 17 maart 2021, 381 views Product gekocht

HP U28 Zilver

Werkt helaas niet lekker met Macos op Macbook Air M1. De monitor herkent het beeldsignaal niet via USB C. De USB hub werkt wel en de macbook krijgt wel stroom via de USB C kabel. Oveirgens mooie monitor, mooi ontwerp.

Pluspunten

• Mooi ontwerp
  • USB C met PD

Minpunten

• Werkt niet soepel met Macos op Macbook Air M1

Ik heb deze monitor gekocht om te gebruiken samen met een Macbook Air met M1 processor. Dit werkte in eerste instantie goed, maar even later niet meer. De monitor herkent niet altijd dat er een videosignaal over de kabel gaat. Dan werkt alleen het USB hub en krijgt de macbook stroom. Maar goed, daar heb je niks aan als je geen beeld op de monitor krijgt!

Ontwerp van de monitor is elegant. Hij komt met een verstelbare voet van metaal. Dat zie je niet vaak, meestal is de voet van plastic.

Qua kleuren, contrast en kijkhoeken heb je hier ook een prima scherm aan.

HDR weergave moet je je niet te veel van voorstellen. Daarvoor is het contrast te laag.

Eindoordeel: 3 van de 5 sterren, voornamelijk omdat de USB-C video verbinding niet goed werkt met mijn Macbook Air M1. Verder is een goed ding voor de prijs (ik heb er 409 euro voor betaald).
Update maart 2021:
Apple heeft Macos 11.2.3 gelanceerd. Sinds deze update werkt de monitor weer via USB-C

Echter: zojuist kreeg ik hem opnieuw ff niet aan de praat. Weer hetzelfde als voorheen: wel opladen via USB-C en ook het USB hub werkt, maar geen beeld. Ik kreeg weer beeld nadat ik de stekker van de voeding van de monitor even los had gehaald.

Ik laat mijn score gelijk, gedoe dit.

Heb jij ook een HP U28 Zilver?

Dank voor je review. Ik overwoog deze monitor voor mijn M1 Mac te kopen, maar zie daar nu toch maar vanaf. :'(
Ik gebruik hem nu al een poos, hij is niet slecht hoor. Alleen af en toe dus ff de stroom er af halen.
Heb je toevallig ook al ervaring met Mac OS Monterey? Zijn hier verbeteringen te vinden mbt de monitor? :)
Ja gisteren geïnstalleerd, ik merk nog geen verschil.
Ik zit trouwens ook nog wel een beetje naar grotere monitoren te kijken (32" ofzo) voor deze resolutie. Ik gebruik nu schaling op Macos, vind dat een beetje zonde. Ik wil liever de volledige 4K resolutie kunnen gebruiken. Maar op een 28" scherm wordt alles dan wel erg klein (en ik heb geen slechte ogen). 123 DPI vind ik bijvoorbeeld geen probleem, dat had ik op een ander scherm (23,8" met QHD resolutie).
Dat is goed om te weten. Ben ook wel benieuwd hoe die scaling zich in de praktijk vertaald. Stel ik zet het aan, krijg ik dan wel de 'retina' scherpe fonts, of moet ik daarvoor de scaling op 200% oid zetten? Ik had altijd een 25 of 27 inch scherm op 1440p, en daarbij vond ik de interface precies het juiste formaat. Helaas waren de fonts dan alleen nogal blurry (in Windows overigens niet).

Op mn Macbook Air heb ik scaling op default staan, wat ik wel prettig vind. Niet te klein, maar ook zeker niet mega groot. :)

[Reactie gewijzigd door Reb87 op 29 oktober 2021 18:07]

Ik heb er twee naast elkaar. Een voor gebruik op mijn Lenovo (werk) en een voor mijn Mac mini. Wat blijkt, die op de Mac mini is aangesloten werkte tot voor kort via USB-C maar nu ineens niet meer... geen beeld, wel dat de Mac wordt opgeladen. Grrr... misschien moet ik ook inderdaad de voeding loskoppelen. Intussen heb ik het opgelost door een HDMI kabel te gebruiken, dit werkt wel feilloos. De verbinding is ook wat steviger met een DisplayPort kabel of HDMI kabel.