Nexus SkiveTek AXP-3200 (Socket 370/A) Review

brunogr 21 mei 2006, 258 views

Nexus SkiveTek AXP-3200 (Socket 370/A)

Pluspunten

• Zeer makkelijk installatie, goede sokkel.

Minpunten

• Veel te veel geluid, wat niet te verwachten valt op basis van de gegevens van de hersteler (19 dB)
  • te weinig koel vermogen voor Athlon XP 3200 in een gesloten behuizing met een zacht lucht-intake (30 cfm)

Geluidsproductie (min) Score: 1
Geluidsproductie (max) Score: 1
Koelvermogen Score: 2
Tot nu toe had ik meestal koeler van de merk Artic Cooling geplaatst op mijn 32 bits (K7) AMD processoren. Omdat de koelers van de serie Copper Silent van Artic Cooling toch wat hoorbaar zijn (1 sone volgens de producent), besloot ik 2 koelers in een keer van Nexus te kopen, allemaal model AXP 3200, dat werd aangeven door Nexus met een geluidnivo van maar 19 dB!

Bij het uitpakken ziet de koeler heel goed uit: de onderkant is helemaal van kopper, en die loopt perfect in het aluminium over. Je krijgt erg veel verwachtingen.
Doordat de clip van de koeler aan een kant vastzit aan de koeler, is de installatie zeer makkelijk: de andere kant even indruken met een schroefdraaier, en dat is het !
Tot dan is dus lijkt dus alles perfekt.

Helaas maken die koelers echt veel herrie, ik schaat het op zijn minst op 40 dB!!! op 1 meter afstand met de behuizing open. Dat komt waarschijnlijk omdat ze veel te snel draaien : volgens Nexus 2400 rpm, maar bij mij rond de 2800 rpm! (vergelijk met de Silent Copper, die met maar 2200 rpm draait). Die komt waarschijnlijk omdat de ventilator te weinig koelvermogen heeft: met een open behuizing wordt mijn Athlon XP 3200 52 graad warm, en met een besloten behuizing veel veel meer... ik vertrouw het niet.
Dat zal zijn omdat de ventilator veel te klein is (70 mm, en zeer dun).
Niet alleen is het geluid veel te hard, maar ook van zeer slechte qualiteit, er ontstaan vele geluidscomponenten met hoge frequentie, net als een harde schijf zonder ontkoppling ter geluidsdemping (wat je kunt elimineren met de Nexus DiskTwin of de Zalman ZM-2HC2 , bij een hardschijf).

Eigenlijk is de Artic Cooling Copper Silent met zijn grote ventilator (80mm en 40 mm diep), met ontkoppeling ter voorkomen van hoge frequentie trillingen, veel rustiger en aangenamer (en die koelt heel goed)
En die kost minder dan 10 euros, terwijl de AXP 3200 kost meer dan 20 euros.

Ik heb mijn Copper Silent koelers terug geplaatst...

Op zoek naar een stile koeler

Heb jij ook een Nexus SkiveTek AXP-3200 (Socket 370/A)?

Zou dat niet kunnen liggen aan een onverhoopt suboptimale warmteoverdracht tussen de processordie en het koellichaam? Denk aan bijvoorbeeld dat de koeler er scheef opzit, teveel koelpasta, etc.