Glorious PC Gaming Race Model O Wireless Zwart

€ 89,-
Specificaties Radiogestuurde muis en 19.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Glorious PC Gaming Race Model O Wireless Zwart Review

CakeAndBanana 22 februari 2021, 1.577 views Product gekocht

Glorious PC Gaming Race Model O Wireless Zwart

Het is een uitstekend performance voor deze prijsklasse maar ze kunnen erg veel verbeteren aan de kwalitiet van de scroll wiel en de kabel. De software (na de update gedoe) werkt uitstekend en weinig over te klagen. De batterijduur is 24u en misleidend aangegeven

Pluspunten

• Tactile, goed voelende clicks.
  • Goed werkende software, mits de update functie
  • Goed geprijsd voor een lightweight wireless mouse.
  • Uitzondelijke gewicht vergelijken andere muizen.

Minpunten

• Meegeleverde kabel is slechte kwaliteit
  • Scrollwiel voelt slecht en piept bij scrollen.
  • Slechte batterijgebruik (24u inplaats van het aangegeven 71u)

Inleiding:
Na 4 jaar is mijn Logitech G900 overleden wegens een defecte linker-muisknop was er die toe aan vervanging. Door dat kwam deze muis in de spotlight wegens zijn geweldige prijs en licht gewicht. Na wat research heb ik toen de Glorious Model O gekocht inplaats van de geplande Logitech G903.
Unboxing:
De doos ziet er goed uit, alles staat duidelijk aangegeven erop en voelt niet slecht aan. Bij het openen kon ik voor het eerst de muis aanvoelen, het verschil met gewicht van mijn Logitech G900 en de Glorious Model O was direct duidelijk voelbaar. De USB reciever, kabel zit onder de muis met een sticker, een manual over de Model en zakje met snoepgel (uiteraard is het geen snoepgel 😉).

Gebruik:
Na gebruik van 2 maanden heb ik een duidelijk beeld over long-term gebruik van de Glorious Model O. Hieronder zijn punten over alles wat deze muis bevat:

De sensor voelt zelf goed, wel heb ik het gevoel dat de wireless performance behoorlijk slechter is dan als je hem op draad gebruikt. Mijn DPI voelt anders aan als ik hem gebruik met kabel dan als ik hem wireless gebruik. Misschien is dit plascebo effect door de extra gewicht van de kabel maar dit kan niet zeker zijn. Ook merk ik soms dat mijn muis een miliseconde disconnect of tracking verliest, misschien komt dit door mijn telefoon die dicht bij de reciever zit of door de AP die naast me pc staat maar kan dit niet goed testen want dit gebeurt zelden.

De scrollwiel is behoorlijk slecht, ik kon amper informatie krijgen over de scrollwiel maar was gewent om naar links en rechts te klikken met de Logitech G900. De Glorious Model O heeft die optie niet en zelf scrolt hij stroef en maakt hij een piepend geluid bij beneden of naar boven gaande bewegening. Is mogelijk dat dit een defecte unit is maar dat weet ik niet zeker, dit ging hij pas na een maand gebruik doen.

De mouseclicks en zijkant buttons zijn tactile en voelen uitstekend aan, hier is voor mij niks te klagen.Hierbij heb ik ook niks te klagen over de vorm, deze muis is bedoeld voor rechts handig maar is ook links handig te gebruiken, de back and forward buttons zitten redelijk in de weg als u links handig bent als u een clawgrip gebruikt. de hexagon gaten zijn amper/niet te voelen maar gaat wel snel stof en rommel in zitten, dus moet je ze behoorlijk snel schoon maken als je dat wilt.

De DPI licht zit voor mij op een een stomme plek, wie verzint het om je muis op te tillen en naar de onderkant te kijken welke kleur de RGB led geeft. Liefs had ik hem ergens anders gezien of de RGB leds van de muis zelf gaan voor 1 seconde de kleur van de profile waar je naar toe veranderd maar dit vind ik behoorlijk domme plaatsing van profile status.

De tijd van de aangegeven batterijduur is niet correct. Op de doos staat ‘Up to 71h Battery Life’ maar heb zelf nooit meer dan 24u gehaald met deze muis. Waarschijnlijk komt dat omdat de RGB aanstaat van de muis maar dat moet het aangegeven worden op de doos als dit het geval is.

De kabel die in de doos bijgegeven word is USB C, maar in kan maar op 1 manier in de usb gaten van de muis of de usb reciever doosje. Dit komt door de plastic stukjes aan de zijkant van de kabel die niet gecentered zijn in het midden, hierbij komt hij tegen de bovenkant aan van de port van de muis of de usb reciever doosje. Het is wel gelabeld met een emblempje wat de goeie kant is maar zelf vind ik dat er niet goed overna gedacht is. De kabel sleeving voelt ook goedkoop aan. Het lijkt net een wijde sok om een kabel die je rond kan bewegen in je vingers.

(Foto van de USB C kabel die niet goed staat)
Software:
Bij deze muis heb je geen software nodig om hem te gebruiken maar wel om hem te configureren. Hierbij worden alle settings die je aanpast opgeslagen in de memory van de muis zodat je op elke PC dezelfde settings hebt voor het gebruik.

Bij mij heeft de Model O driver zelf nooit gewerkt en kwam later achter dat je ook een Glorious Core driver hebt die redelijk werkt bij mij. (Dit hebben ze al aangepast en geeft de Wireless altijd de Glorious Core driver, toch wou ik het nog neerzetten omdat dit mij bijna tot keerpunt bracht om terug te sturen).

(Foto van de Glorious Core Driver)

De updates die aangegeven worden werken 9/10 keer niet en geeft slechte informatie over updaten van de firmware. Zelf kreeg ik hem nooit meer geupdate na de eerste startup. De gebruik van de functies in de driver is wel uitstekend, alles ziet er goed uit en is makkelijk om te veranderen. De batterijstatus is makkelijk te zien op de driver en er is een animatie als de muis bijna leeg is. Zelf heb ik nooit een notificate gezien als hij bijna leeg is maar de muis zelf begint te knipperen als hij bijna leeg is.

Je kan alle knoppen ook changen naar wat je wilt en RGB is makkelijk aan te passen. Zelf had ik eigenlijk beetje meer informatie gehad over wat Debounce doet in de driver, misschien met een hover over de text met de uitleg wat het doet.
Conclusie:

Bedankt voor het lezen :D

PS: Hopelijk is dit een duidelijke review, dit is mijn eerste review die ik ooit heb geschreven. Ik kijk wel als ik er nog eentje ga schrijven :)

Heb jij ook een Glorious PC Gaming Race Model O Wireless Zwart?

Ik denk dat jij een maandag model hebt. Ik heb de mijne nu vanaf de lancering en heb geen piepen in het scrollwiel, tevens is mijn kabel gewoon goed..
Ah das beetje jammer dan (het klinkt zo). Ik gebruik hem zelf wel best veel uren per dag en die scroll geluid hoor ik meestal door me koptelefoon heen. Het gebeurde ook pas na een maand en wat weken dat het ging piepen, misschien is de jouwe minder gebruikt? Ik zou wel kijken of ik hem binnenkort kan RMAen maar moet ik direct ook andere muis bestellen want heb zelf geen plaatsvervanger klaar liggen 8)7

EDIT:Vergeten over die kabel |:(. mijn kabel voelt echt heel slecht aan, als je in de vingers rond draait voelt het echt op een mini kabel die erin zit dat je kan rond bewegen in de sleeving. Persoonlijk heb ik dit echt nog nooit gevoeld op een kabel. Als ik hem al op een bepaalde manier beweeg disconnect hij al.

[Reactie gewijzigd door CakeAndBanana op 24 februari 2021 18:45]

0Anoniem: 162126
@seaberd25 februari 2021 07:48
Nou de mijne piept ook. Misschien hebben ze een grote batch gedaan op die maandag :o
"Na 4 jaar is mijn Logitech G900 overleden wegens een defecte linker-muisknop"
Dat zou helemaal niet mogen bij een muis in deze prijsklasse,mits je hem een aantal keer hebt laten stuiteren,en een reden moeten zijn geen muizen van dit merk meer te kopen!

[Reactie gewijzigd door nutty op 25 februari 2021 15:51]

Eigenlijk was de batterij al kapot, gat door claw-grip in linker muisknop en gliders (mouse pads) helemaal weg versleten en de lader werkte op een bepaalde angle alleen nog. De defecte linker-muisknop was gewoon de keerpunt om een nieuwe muis te halen ;). Zelf vind ik het niet zo erg dat hij naar 4 jaar intens gebruik kapot gaat.
God, echt super vervelend om te horen, ik keek namelijk uit naar een draadloze Model D om mijn bedrade versie te vervangen, en hoopte dat de draadloze model O een beetje animo zou creëren voor een complete draadloze serie van Glorious. Maar zo te horen zijn we daar voorlopig nog niet...
Heeft deze muis geen stroom besparing functie die de sensor vanzelf uitschakelt als de muis een tijdje geen beweging detecteert?
Ja, maar zelf heb ik meerdere keren gemerkt dat hij soms niet vanzelf uitschakelt. Vooral gebeurt dit bij het uitschakelen van mijn computer.

Ook als hij bijna leeg gaat, gaat de led knipperen op je muiswiel. Zelf had ik liever dat instelbaar gehad want daardoor gaat hij juist meer stroom gebruiken en had ik hem gewoon liever niet laten knipperen.

[Reactie gewijzigd door CakeAndBanana op 3 april 2021 17:23]