1 review

LaCie 6big Thunderbolt 3 96TB Zilver

Specificaties 96TB 3.5" HDD met USB 3.2(G2), Thunderbolt 3 - Bekijk alle specificaties

LaCie 6big Thunderbolt 3 96TB Zilver Review

Rimboeloper 20 februari 2021, laatste update op 4 maart 2021, 2.743 views Product gekocht

LaCie 6big Thunderbolt 3 96TB Zilver

Qua vormgeving is de LaCie 6Big samen met de T4 van Caldigit een van de mooiste en compactste DAS (Direct Attached Storage) stations. In tegenstelling tot de T4 is de 6Big een heel stuk sneller en betrouwbaarder. Het bezit een hardwarematige RAID chip wat de stabiliteit zeer ten goede komt.

Pluspunten

• Lees- en schrijfsnelheden van rond de 1GB per seconde in RAID 5
  • Fluisterstil dankzij twee grote traagdraaiende ventilatoren
  • Stevige volledige aluminium behuizing
  • Geleverd met betrouwbare Seagate IronWolf Pro hardeschijven
  • Ondersteund RAID 0, 1, 5, 6, 10, 50 en JBOD
  • Hardware RAID chip
  • Thunderbolt 3 en USB-C
  • Voor een zes baystation zeer compact

Minpunten

• Gebrekkige ondersteuning voor Macs met M1 processor
  • Met een prijs van ruim zesduizend euro aan de (te) dure kant
  • Schijfdeurtjes te makkelijk open

Mobiliteit Score: 4
Na het debacle met mijn Caldigit T4 Das (Direct Attached Storage) schijfstation was ik opzoek naar een betrouwbaardere backup schijfstation. Om niet in herhaling te vallen, verwijs ik wat mijn ervaringen met de Caldigit T4 betreft naar mijn review hierover: productreview: Caldigit T4 20TB Aluminium review door Rimboeloper. Omdat ik betrouwbaarheid en vormgeving heel belangrijk vind, was ik op zoek naar een nieuw DAS schijfstation dat op termijn mijn Caldigit T4 gaat vervagen. Ik zocht een schijfstation met de zelfde look and feel, maar met de betrouwbaarheid van een Promise Pegasus 3 station. Na lang zoeken vond ik hem. Het werd de 6Big van het merk LaCie.

De LaCie 6Big werd door de Seagate importuur uit Venlo verzonden in een grote stevige doos.

Omdat ik voor mijn werk analysedata voor een periode van vijf jaar moet bewaren was ik op zoek naar een compact schijfstation dat een backup kon vormen aan ruim 20TB aan GIS, ArcView, Genstat en hoge resolutie vegetatiefotodata die ik op verschillende schijven heb staan die direct en indirect aan mijn Mac Pro heb hangen. Mijn keuze viel uiteindelijk op de 96TB versie van de LaCie 6Big wat een hardeschijf opslagruimte geeft van maarliefst 80TB in RAID 5.

LaCie is een dochteronderneming van het moederbedrijf Seagate.

Omdat ik via WENR, het bedrijf waar ik in Wageningen werk, rechtstreeks bij de Seagate importeur in Venlo kon bestellen, was ik verzekerd van een snelle levering. Daarnaast kon ik bij dat bedrijf met mijn MasterCard creditcard betalen waardoor de verzending en het apparaat extra tegen schade en vermissing verzekerd is. Je hebt het immers wel over een schijfstation van dik zesduizend euro. Dan wil je natuurlijk wel op safe spelen. Mijn bestelling werd de volgende werkdag al geleverd terwijl de creditcard afschrijving pas aan het einde van de maand plaats vind. Dat noem ik nog eens een service! Vandaar dat ik, mits dat mogelijk is, rechtstreeks bij de importuur bestel.

Het uitpakken van het pakket heeft wel wat weg van het openen van een Russische Matroesjka pop.

De zending werd stevig verpakt in een goede doos door UPS op voorgesproken tijdstip aangetekend aan de voordeur afgeleverd. Bij de meeste postorderbedrijven kun je in het gunstigste geval op hun website een dagdeel aankruisen waarop je het pakketje wilt ontvangen. Echter bij UPS kon dat op de uur nauwkeurig en als klap op de vuurpijl ook buiten de kantoortijden!

Ik blijf het bijzonder vinden dat ze tegenwoordig een omvang van maarliefst 96 terabyte (!) kunnen opbergen in een extern schijfstation van slechts 23cm (lengte) bij 16cm (breedte) bij 24cm (hoogte). Dat is nog geen 9 kubieke decimeter!

Vormgeving
De LaCie 6Big wordt zeer compleet geleverd. Nagenoeg alle stekkers van de voorkomende werelddelen worden meegeleverd zodat je niet met reisstekkeradapters in de weer hoeft. Daarnaast worden alle benodigde kabels, inclusief de peperdure Thunderbolt 3 kabel, meegeleverd. Omdat mijn Mac Pro uit 2013 nog voorzien is van Thunderbolt 2 aansluitingen, moest ik nog wel een extra Thunderbolt 3-2 adapter aanschaffen. Het enige wat een beetje summier is voor zo'n duur product is de gebruiksaanwijzing. Mede omdat dat apparaat verre van plug and play is! De zeer slechte telefonische helpdesk helpt daar ook niet bij. Gelukkig heeft het bedrijf WENR waar ik nu alweer bijna twintig jaar als bosbouwkundig onderzoeksassistent werk een hele goede helpdesk. Zonder hun hulp had ik dat schijfstation niet zo snel werkend gekregen.

De LaCie 6Big wordt compleet geleverd. Helaas ontbrak de Thunderbolt 3-2 adapter waardoor ik de 6Big in eerste instantie alleen via de veel tragere USB-C poort op mijn Mac Pro (2013-model) kon aansluiten.

Het grote probleem is dat je de 6Big niet rechtstreeks op je Mac Pro uit 2013 via een Thunderbolt 3-2 adapter kunt aansluiten. Of dat aan de adapter ligt, dat weet ik niet. Bij de eerste activering werkt de 6Big alleen als het aangesloten is via de USB-C poort. Voor je daar achter bent, ben je vele uren en grijze haren verder. Uiteindelijk moest de ICT-Helpdesk van WENR aan te pas komen om dat ding goed werkend via Thunderbolt te krijgen. Daarvoor moest ik eerst een driver downloaden en de LaCie applicatie. Nadat die twee geïnstalleerd zijn, pas dan kun je de LaCie 6Big via een van je Thunderbolt poorten aanspreken. Ik vind dat zulke belangrijke informatie duidelijker in de handleiding moet staan. Mede omdat anno 2021 nog maar weinig Macintosh computers uitgerust zijn met de modernere Thunderbolt 3 poort.

De LaCie 6Big is een extern schijfstation dat ruimte biedt aan zes harddasks.

De LaCie 6 Big is stevig en compact gebouwd. Wel gaan de schijfdeuren van de zes bays ietsjes te makkelijk open. Doordat de 6Big voorzien is van Thunderbolt 3 poorten is het schijfstation zeer toekomstbestendig. In combinatie met twee relatief grote geruisloze ventilatoren is dat station fluisterstil. Doordat de behuizing helemaal van aluminium gemaakt is, kan het goed de warmte van de ze hardeschijven afvoeren waardoor de twee ventilatoren nauwelijks in actie hoeven te komen.

Zelfs de achterkant van de LaCie 6Big is mooi vormgegeven.

De 6Big heeft het blauwe bol ontwerp van Neil Poultion en is veel subtieler vormgegeven dan zijn voorganger, de 5Big. Het aluminium chassis biedt duurzaamheid met toegang tot alle zes compartimenten vanaf de voorkant. De achterkant biedt ruimte voor twee grote koelventilatoren onder een met kleine luchtroostercirkeltjes afgegaasd aluminium paneel. Boven het stekkergat zit een dubbele Thunderbolt 3 en een USB-C aansluiting zodat het schijfstation via Thunderbolt doorgelust kan worden.

Ook al heb ik de LaCie 6Big weggewerkt onder mijn bed, desalniettemin blijf ik de vormgeving heel erg belangrijk vinden.

Vanwege mijn kleine bureau waarop mijn Mac Pro en mijn 30-Inch Cinema Display staat, was er te weinig ruimte over om de relatief compacte LaCie 6Big neer te zetten. Vandaar dat ik het schijfstation via een dertig meter lange Thunderboltkabel van het merk Corning in een andere kamer heb neergezet. Daarnaast leiden deze flikkerende blauwe leslampjes enorm af als dat ding op mijn bureau staat. Je wilt niet dat je aandacht daar naar toegetrokken wordt als je aan het werk bent.

De LaCie 6Big past qua vormgeving heel goed bij mijn andere apparaten die ik op mijn Mac Pro (2013-model) heb aangesloten.

De strakke vormgeving van Neil Poultion pas perfect bij mijn andere apparatuur die ongeveer de zelfde vormgeving heeft. Daar selecteer ik op, als ik een nieuw product aanschaf. Ik snap werkelijk niet waarom de andere merken daar zo weinig aandacht aanbesteden. Het is het lelijke plastic wat meestal de boventoon voert. Daarnaast geleid plastic slecht de warmte wat leidt tot harder draaiende ventilatoren. Dat komt de geluidsreductie meestal niet ten goede. Apple, Caldigit en LaCie zijn toch wel mijn merken.

De LaCie 6Big heeft een interne voedingsadapter. Veel apparaten hebben dat niet waardoor je vast zit aan grote externe powerblocks. Dat leidt meestal tot een enorme dradenchaos.

De 6Big van Caldigit heeft als grote voordeel dat de voeding in het apparaat zit ingebouwd. Een simpele driewegstekker volstaat. Veel andere merken hebben dat niet waardoor je aan eendik voedingsstation vast zit. Zelfs de toch wel prijzige T4 van Caldigit heeft zijn voeding niet ingebouwd. Omdat bij mij thuis veel data opgeslagen moet worden en ik mijn data vaak dubbel backup, ontkom je niet aan meerdere schijfstations. Aangezien de meeste apparatuur niet voorzien is van een interne voeding zorgt dat voor een hele dradenchaos. Gelukkig heb ik veel in een hoekje op mijn slaapkamer onder mijn bed weg kunnen werken.

Het dagelijks gebruik
De 6Big wordt geleverd met zes schijven van Seagate uit de IronWolf Pro serie. dat zijn professionele NAS schijven die er voor gemaakt zijn op 24 op 7 belast te worden. Nou is dat in mijn situatie een beetje overkil omdat mijn LaCie 6 Big de meeste tijd uit staat. Desalniettemin vind ik het wel fijn dat Seagate, het moederbedrijf van LaCie, maarliefst vijf jaar garantie op die schijven geeft. Bij een RAID installatie 5 of hoger bieden ze ook nog een gratis dataherstelprogramma aan indien 1 schijf het binnen vijf jaar mocht begeven. Kortom een stukje betrouwbaarheid die mij over de streep getrokken heeft om in de 6Big te investeren. Zesduizend euro, ik kan het niet vaak genoeg zeggen, blijft natuurlijk enorm veel geld voor een extern schijfstation.

De LaCie 6Big wordt geleverd met zes IronWolf Pro hardeschijven van Seagate.

Als alle drivers van de 6Big goed geïnstalleerd zijn, wat bij mijn stokoude Mac Pro uit 2013 wel een dingetje is, werkt de LaCie RAID Manager heel gebruiksvriendelijk. Daar komt nog bij dat de 6Big niet optimaal ondersteund wordt op de allernieuwste Macintosh computers die voorzien zijn van Apples eigen M1 processor. Zo werkt de LaCie RAID manager niet en schijnen de Thunderbolt 3 poorten niet te werken als je de 6Big aansluit op een computer dat voorzien is van een M1 processor. Hierdoor kun je geen RAID installeren waardoor je genoodzaakt bent om het schijfstation op de tragere USB-C poort aan te sluiten. Gelukkig wordt de 6Big standaard geleverd in een veilige RAID 5 configuratie en haalt de tragere USB-C poort toch nog lees- en schrijfsnelheden tegen de 400MB per seconde. Desalniettemin had dat niet mogen gebeuren bij zo'n duur apparaat. Ik kwam daar achter toen een collega van mij haar MacBook Pro dat voorzien was van een M1 processor niet via Thunderbolt herkend werd op de 12Big van LaCie. De 12Big staat bij ons op het werk in de archiefruimte en heeft mede door zijn strakke vormgeving mijn aanschaf van de 6Big bespoedigt. De 12Big is de grote broer van de 6Big en werkt nagenoeg het zelfde. Alleen heeft de 12 big, zoals de naam al zegt, twaalf i.p.v. zes op elkaar geplaatste schijfstations. Daarnaast herkent de 12Big een RAID 60 configuratie dat alleen mogelijk is bij systemen dat bestaat uit acht of meer hardeschijven. Verder heeft de12Big iets hogere schrijf- en leessnelheden. Echter in een RAID 5 configuratie merk je daar niet zo veel van.

De LaCie RAID Manager is heel gebruiksvriendelijk. Helaas geldt dat niet voor de telefonische helpdesk van LaCie.

Als je alles uiteindelijk toch goed werkend hebt gekregen, dan werkt de LaCie RAID Manager heel innovatief. Zo kun je via een simpel pulldown menuutje je RAID configuratie instellen waarbij je de keuze hebt uit RAID 0, 1, 5, 6, 10, 50 en JBOD. Die RAID instellingen worden gestuurd vanuit een interne chip. Een hardwarematige RAID werkt namelijk veel stabieler dan een software RAID setup. Helaas heb ik dat met mijn Caldigit T4 aan den lijve moeten ondervinden. Via de LaCie RAID Manager kun je ook instellen hoe vaak en wanneer je per e-mail op de hoogte gebracht wilt worden als er iets aan de hand is met de daarin aanwezige hardeschijven. Het belangrijkste is dat je via de LaCie RAID Manager in één oogopslag kunt zien wat de gezondheid is van de aanwezige hardeschijven. Daarbij moet ik wel opmerken dat je nagenoeg nooit meer in het schijfbeheer van de RAID manager kijkt als je je LaCie 6Big ingesteld hebt staan. Althans zo werkt dat bij mij thuis. Mijn 6Big sluit nu de rest van zijn leven als backupstation buiten het zicht onder mijn bed in een hoekje van mijn slaapkamer.

Banchmark
De benchmarks die ik haalde met mijn 6Big op mijn Mac Pro zijn zeer hoog. Zeker als je bedenkt dat de LaCie 6Big is aangesloten via een dertig meter lange optische Thunderbolt 2 kabel met daar aan nog een Thunderbolt 3-2 adapter. De schrijfsnelheid van een goede 880MB/s en een schrijfsnelheid van kleine 1040MB/s heb ik bereikt in een RAID 5 configuratie. Dat is heel bijzonder omdat je dan niet het volledige potentieel van het schijfstation gebruikt. Bij RAID 0 bereik je wel het volledige potentieel maar dat raad ik iedereen af omdat je bij een defecte schijf gelijk al je data kwijt bent. Bij RAID 5 wordt de bufferinformatie, ook wel parity genoemd, verdeeld over de zes schijven. Hierdoor kun je de data gemakkelijk herstellen mocht 1 schijf er mee ophouden. Bij RAID 0 is dat niet het geval en wordt je data tegelijk verdeeld weggeschoven over de zes harde schijven. Zoals eerder medegedeeld ben je je data kwijt als er één schijf uitvalt. Ook al is de kans niet zo groot bij die IronWolf Pro hardeschijven van Seagate, desalniettemin raad ik het iedereen toch af.

De benchmarkgegevens met de app “Disk Speed Test” in RAID 5 via Thunderbolt op een Mac Pro uit 2013.

Ook via de USB-C poort heb ik met het programma Disk Speed Test een benchmark gedraaid. Daar kom ik uit bij een schrijfsnelheid van rond de 380MB per seconde en een leessnelheid van rond de 340MB per seconde. Ook deze waarden heb ik bereikt in een RAID 5 configuratie. Ik heb voor RAID 5 gekozen omdat dat een goede compromis is tussen veiligheid, leesnelheid & schrijfsnelheid en hardeschijfruimte. Bij RAID 0 liggen de benchmarks maar nauwelijks hoger. Dat kan te maken hebben met de beperking van mijn Thunderbolt 2 poort op mijn Mac Pro. In RAID 0 mat ik een schrijfsnelheid van rond de 1000MB/s en een leessnelheid van rond de 1100MB/s via de Thunderbolt poort. Bij de USB-C poort liggen de snelheiden in RAID 0 wederom een heel stuk lager. Bij zowel lezen als schrijven ligt dat rond de 400MB per seconde.

De benchmarkgegevens met de app “Disk Speed Test” in RAID 5 via de USB-C poort.

Benchmark Personal Computer
Omdat ik mij de afgelopen tijd afvroeg hoe de benchmarkgegevens van de LaCie 6Big zal zijn als het schijfstation rechtstreeks aangesloten zal worden op een Thunderbolt 3 poort van een Personal Computer met Windows 10 (Pro), ben ik aan het googelen geslagen. Dit omdat ik niet over een PC met Thunderbolt 3 poorten beschik. Uiteindelijk vond ik op het internet een zeer goede review van de LaCie 6Big op de site van eTeknix. Dat review is in 2017 geschreven door Bohs Hansen. Hij had de 6Big met zes 8TB Seagate Enterprise hardeschijven via de Thunderbolt 3 poort aangesloten op een Personal Computer dat voorzien was van een Intel Core i5-6600K processor i.c.m. een bloedsnelle Patriot Hellfire NVMe SSD en 32GB Kingston Fury DDR 2400 MHz RAM geheugen.

Benchmarkgegevens van de zes RAID opstellingen via Thunderbolt 3 poort op een PC. Deze afbeelding is afkomstig van site www.eteknix.com/lacie-6bi...-3-48tb-das-review/all/1/

Via het programma CrystalDiskMark heeft Bohs Hansen een benchmark gedraaid met de 48TB versie van de LaCie 6Big in RAID 0, 1, 5, 6, 10 en 50. Daaruit komt naar voren dat de Thunderbolt 3-2 adapter op mijn Mac Pro uit 2013 slechts een vertraging oplevert van slechts tien procent. Dat geldt zowel voor de lees- als de schrijfsnelheid. Waarschijnlijk heeft dit te maken met het feit dat de Thunderbolt 2 snelheden van 20 Gigabit per seconde, wat neerkomt op ongeveer 2GB per seconde, ruim boven de maximale snelheid ligt die de 6Big kan leveren.

RAID 10
Op advies van velen heb ik nadat ik de 6Big een goede week in gebruik had genomen, de RAID-setup opnieuw geconfigureerd. Dit omdat een RAID 5 met zes 16TB hardeschijven best wel risicovol kan zijn omdat SATA-schijven zijn gespecificeerd op één onherstelbare leesfout (Unrecoverable Read Error) per 12,5 terabyte. Als zo'n fout gemiddeld per 12,5 terabyte optreed komen zulke fouten een kleine acht keer voor in een RAID 5 setup van 96 terabyte! Hierdoor is de kans zeer groot dat bij het uitvallen van 1 schijf het rebuilden faalt als gevolg van één of meerdere onherstelbare leesfouten. Vandaar dat ik onlangs besloten heb om de LaCie 6Big in RAID 10 te configureren. Het voordeel van RAID 10 is dat je de leessnelheid van RAID 0 combineert met de veiligheid van RAID 1. In een setup van zes schijven mogen er bij een storing of het rebuilden maarliefst drie hardeschijven uitvallen waardoor het risico op dataverlies klein en daardoor aanvaardbaar is geworden. Naast de toename in veiligheid staat de afname in hardeschijfruimte. Die is gekrompen van 80 terabyte (RAID 5) naar 48 terabyte (RAID 10). Aangezien ik een goede 20 terabyte hoef te backuppen, heb ik voorlopig meer dan genoeg aan die 48 terabyte. Verder is de hardeschijfsnelheid iets afgenomen, maar met een lees- en schrijfsnelheid van rond de 650MB per seconde is de RAID 10 setup nog steeds heel erg snel. Uiteraard kun je RAID 5 nog steeds gebruiken als je de grotere risico's op dataverlies kunt dragen als gevolg van een extra externe backup die de 6Big backupt.

Bij RAID 10 heb je de voordelen van de snelle RAID 0 en de veilige RAID 1 gecombineerd. Wel lever je hierbij de helft van je hardeschijfruimte in tegenover ongeveer 15% in RAID 5.

Als je net als ik de aanschaf van een goed backupsysteem (voor een groot deel) vergoed krijgt van je werkgever, dan zeg ik gelijk dat je tot de aankoop van de LaCie 6BIg moet overgaan! Dit omdat een goede backup zeer belangrijk is en verlies van data wel een veelvoud kan gaan kosten dan die paar duizend euro die je neer moet tellen voor de 6Big. Dit omdat dataherstelbedrijven een klein fortuin vragen voor het herstellen van de data uit gecrashte harddisken. Mocht je de aanschaf van een goed backupsysteem niet door je werkgever vergoed kunnen krijgen, dan liggen de zaken een heel stuk gecompliceerder. Daarnaast mag je, mits je een zelfstandige bent, een deel van de aanschafkosten voor je thuiswerkkantoor als fiscale aftrekpost opvoeren waardoor je belastbaar inkomen een stuk lager wordt. Mocht je zesduizend euro toch ietsjes te gortig vinden wat ik heel goed kan begrijpen, dan kun je de 6Big ook in de 24TB uitvoering krijgen. Dan ben je voor goed tweeduizend euro klaar. Als de grote NAS hardeschijven in de toekomst voordeliger zijn geworden kun je alsnog de hardschijven vervangen bij een goedkopere fabrikant. Dat is iets wat bij de Caldigit T4 niet kan. Vandaar dat ik de T4 van Caldigit, hoe mooi het apparaat ook is vormgegeven, niet meer aanraad. Het enige wat ik hierbij nog wel moet vermelden is dat de backupgarantie van Seagate bij een hardeschijfupgrade van een andere goedkoper merk er voor gaat zorgen dat de vijfjarige dataherstelgarantie komt te vervallen. Dat is dan wel een dingetje waar je rekening mee moet houden.

De LaCie 6Big mistaat niet bij mijn Mac Pro (2013-model) setup.

Heb jij ook een LaCie 6big Thunderbolt 3 96TB Zilver?

Hoezo is dit een backup? Bij brand is alles alsnog weg. Ook een cryptolocker zal dit gewoon meepakken. Als je ruim €6.000 uitgeeft dan verwacht ik ook een echte backup. Dit is gewoon een hele dikke storage oplossing, maar geen backup. Waarom is vormgeving belangrijk als je de rest er achter een wirwar is van kabels en het onder je bed staat? Ik vind je beweegredenen nogal bijzonder. Ook bijzonder dat je werkgever dit soort budget geeft voor een opstelling die onder je bed staat. Dat kost ook nog eens €500 extra omdat je het niet naast je bureau wilt hebben. Die lampjes en evt. geluid lijkt me vooral lastig onder een bed.

Als die bewaarplicht echt serieus is, dan zou ik kijken naar een cloud based cold storage dienst. Backblaze ondersteunt de storage die aan je PC hangt. Maar wellicht dat dit wat buiten de fair use valt.

Dat de creditcard pas eind deze maand wordt afgeschreven betaal jij (of de verkoper) via de rente en/of commissie. Dit soort zaken wordt niet vaak via een creditcard aangeschaft. Lastig ivm limiet en hoge commissie. Maar op dit soort hardware zal wel een gezonde marge zitten dat het er vanaf kan.

Verder erg nette review en mooie foto’s. Leuk om een review van zo’n extreem apparaat te lezen (96TB voor thuis is niet echt alledaags) Geeft een 30m Thunderboltkabel geen problemen? Met zo’n hoge bandbreedte zou ik niet verwachten dat dit probleemloos en zonder snelheidsverlies werkt.

EDIT: Lees net je review over de optische kabel. Dat verklaart het e.e.a.

[Reactie gewijzigd door BugBoy op 21 februari 2021 00:30]

Eerst was het mijn bedoeling om de LaCie 6Big in de meterkast te plaatsen. Aangezien het daar te vochtig en stoffig is, week ik daarvan af. Omdat de 6Big door zijn twee relatief grote ventilatoren fluister stil is en de grootste tijd van het jaar uitstaat, vond ik onder het bed in de hoek van mijn slaapkamer een betere oplossing. Ongeveer 1x per week gaat hij aan en maak ik via clone diskcopy een backup van mijn Mac Pro, inclusief de daaraan gesloten hardeschijven. Omdat je de 6Big fysiek via een knop achterop uit kunt zetten ben je ook veilig in het geval je overvallen wordt met een cryptoblocker. Daarnaast wordt van iedere werknemer de echt belangrijke data via een cloudservice dienst opgeslagen. Dit om ernstig dataverlies bij brand uit te sluiten. Wij hebben tegenwoordig de plicht om belangrijke onderzoeksdata voor vijf jaar op te slaan. De klanten waar wij voor werken eissen dat. LaCie is een van de weinige bedrijven die een dataherstelservice biedt voor een periode van vijf jaar. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat de LaCie 6Big ook ze duur is. Je betaalt namelijk voor die dienst. Want als je al het materiaal bij elkaar optelt ben je ongeveer tweeduizend euro kwijt en de overige vierduizend euro is de premium die je voor die service betaald. Samengevat is dat 6x€250 voor de hardeschijven en €500 voor het kastje. Ik heb dit schijfstation aangeschaft op aanraden van de ICT-Helpdesk bij WENR, het bedrijf in Wageningen waar ik alweer bijna twintig jaar werk.
Cryptolockers hebben geen pop-up dat ze bezig gaan. Je merkt het pas als alles encrypted is (duurt wel ff met zoveel storage). Je zet de bedrijfsnaam er expliciet bij. Ook geef je aan dat opdrachtgevers een backup eisen. Als ik opdrachtgever was en ik las dat de “backup” een enkele opslag is bij de medewerker onder het bed, dan was ik not amused. Wil je echt de les niet lezen, maar dit is geen gedegen backup. Ook je opmerking over uitzetten bij een cryptolocker is uitermate naïef. Wil je voldoen aan backuprichtlijnen, dan moet je dat als bedrijf goed regelen en niet overlaten aan de medewerker zelf. Gezien de investeringen is het je werkgever geld waard. Zoek het niet enkel in dure hardware, maar zorg voor de juiste kennis.

Haal tenminste de naam van je werkgever uit je review. Je review wordt er niet minder waard van en het scheelt jou of jouw werkgever wellicht lastige vragen. Maar eigenlijk hoor je het echt goed aan te pakken. Just my 2 cents...

[Reactie gewijzigd door BugBoy op 21 februari 2021 21:22]

Dus het enige wat je kan doen bij dataverlies is een hele disk image terug herstellen ipv mogelijks beschadigde of verwijderde bestanden terughalen? Dat lijkt me niet een goede backup strategie te zijn.
En als die cryptolocker actief is en jij koppelt je storage aan via thunderbolt dan heeft die locker ineens een nieuwe schijf die het kan beginnen encrypten en ben je alsnog gezien.
Staat data in de cloud of zijn het incrementele backups? Groot verschil.
En daat hoort in de basis "data at rest" te zijn, En als geode huisvader hoort je firma ook te garanderend at deze veilig is, ook tegen o.a. diefstal. Hoe zit het met encryptie van deze storage? En waar zit de feitelijke backup van deze data? Want als ik klant was, dan zou ik deze oplossing niet als backup aanvaarden om de redenen die meerdere mensen al genoemd hebben.
Je zou natuurlijk ook een dataherstelbedrijf kunnen contacteren als er ooit effectief een probleem optreed. Maar goed, dat is keuzes maken en risicoafweging. Bedenk wel dat zo een service 0 garantie geeft op succes en alles af zal hangen van de reden waarom de schijf of schijven het niet meer doen.
Leuke review. De schijven kosten los op het moment van schrijven €466 per stuk: pricewatch: Seagate IronWolf Pro, 16TB (ST16000NE000) Dan betaal je dus enkel voor de enclosure en een stukje (halve) software van LaCie nog eens €3500. Dat vind ik persoonlijk toch wel érg veel. Je zou dan toch verwachten dat LaCie zo lang na de aankondiging van de Apple M1 processor compatibele software en drivers moet kunnen leveren. Je zou (evt via de importeur) eens kunnen vragen naar een beta versie?
Daar heb jij helemaal gelijk in. Vandaar dat ik dat punt van die Apple M1 processor ook genoemd heb in een van de minpunten in mijn review over de LaCie 6Big.
De huidige generatie M1 apparaten zijn absoluut niet Pro te noemen. Ik heb zelf een 13” MBP (1TB, 16GB RAM). Fijne machine, maar er is niks pro aan. De doelgroep van deze storage zal die niet gauw rechtstreeks aan een M1 hangen. Dat LaCie andere prioriteiten heeft snap ik wel (als het al aan LaCie ligt).
Desalniettemin vind ik het onbegrijpelijk dat LaCie nog steeds geen goede drivers heeft uitgebracht voor Macintosh computers met M1 processoren. Dit omdat Apple ruim een half jaar van te voren voordat ze hun eerste apparaat (een Mac Mini) met die nieuwe processors uitbrachten heeft aangekondigd dat ze zullen overstappen op Apples eigen M processoren.
Je hangt ook geen grote trailer achter een Mini. Driver development is niet gratis en je moet het ook ondersteunen. Ik denk dat jullie use-case sowieso ongebruikelijk is. Meestal koppel je een dergelijke storage aan een server. Dit apparaat is al voor een niche en een M1 host is een nog kleinere niche. Blijkbaar steekt LaCie daar (nog) geen geld in en daar is op zekere hoogte begrijpelijk. Als er een Mac Pro met ARM komt dan zal het wellicht een ander verhaal zijn.

Er zijn veel fabrikanten (hardware en software) die nog geen M1 ondersteuning hebben. Vooral in de niche is de M1 nog geen aanrader. Zelfs Logitech ondersteunt het nog niet eens lekker voor hun MX lijn. Komt wellicht wel, maar is een kwestie van prioriteiten. Het kost allemaal geld en bedrijven hebben geen eindeloze resources (tijd, geld en mensen).
Meestal koppel je een dergelijke storage aan een server.
Oh nee absoluut niet. Daar zijn deze apparaten juist niet voor. Dan heb je veel meer aan de 8Big rack varianten.

Deze apparaten zijn juist bedoeld voor bijvoorbeeld video editors. Vandaar ook dat ie zowat alle vinkjes checked in de BlackMagic Disk Speed test. Dit is juist bedoelt als DAS voor een workstation.

Ook de usecase van @Rimboeloper is niet waar het apparaat voor bedoeld is. Dit is geen long term backup storage device, maar performante storage met enorme ruwe capaciteit als DAS.
Hét belangrijkste is dat het betreffende externe schijfstation het vijf jaar vol gaat houden. Dan is het apparaat afgeschreven, zoals nu met zijn voorganger de Caldigit T4 het geval is. Tegen de tijd ga ik dan weer een nieuw opslagsysteem kopen en ga ik bij die koop in 2026 jullie aanbevelingen meenemen. E.e.a. natuurlijk afhangend van het budget wat dan beschikbaar is.
Tsja. Dan moet je hem vooral op een plek zetten waar ie het snelst dood gaat.

Onder een bed == stof en haren, op een tapijt == stof en haren.

5 jaar onder die omstandigheden is lang.

Het grote probleem is dat redundancy alleen helpt tegen continuity loss. Op het moment dat er een disk faalt ga je wel tegen een limiet aan lopen met betrekking tot tijd. Tijd om de boel nog te kunnen redden. 16TB in RAID 5 is behoorlijk over de grens van praktisch.

Ik begrijp dat je deze schijf hebt gekocht vanwege het design en de service (want die is echt serieus goed), maar voor het doel waar je hem voor wil gebruiken is ie eigenlijk niet geschikt. Het probleem daarmee is dat het er mogelijk sneller voor zorgt dat je dataverlies hebt. Dit is niet bedoeld als archival storage, waarbij back up de main goal is. Deze is bedoeld voor logge editting projecten
RAID 5 met 16TB disks is wel lef hebben!
En eigenlijk is het vragen om problemen:

De kans dat je dat succesvol kan rebuilden als er een disk faalt is vrijwel nul.

RAID 6 is the way to go. Maar zelfs dat wordt twijfelachtig.

[Reactie gewijzigd door hooibergje op 23 februari 2021 14:45]

Dat is op zich wel een valide punt.

In mijn NAS heb ik twee 16 TB schijven, Toshiba MG08 serie, in een mirror set gezet. Deze draaien hier nu 900 uur / vijf weken en vooralsnog gaat alles prima. Uiteraard is er daarnaast een goede backup ingericht. Op deze manier duf ik 16 TB schijven wel in RAID 1 te zetten.

Striping met single parity / RAID 5 vind ik gevoelsmatig een beetje eng. Striping met double parity / RAID 6 zou ik in beginsel wel aandurven.

Heb geen recente ervaringen met Seagate schijven.
OP moet zich afvragen of deze opstelling uberhaubt wenselijk is. Ik begrijp dat hij voor grote data-sets snel data wilt bereiken, de Lacie is leuk maar er zijn genoeg alternatieven die net zo snel, indien niet sneller zijn voor minder geld. Een beetje NAS werkt net zo makkelijk en kan een stuk goedkoper uitpakken. Daarnaast inderdaad een single volume zou ik 'm wel bij knijpen, persoonlijk heb op m'n NAS een opstelling met 2x2 drives waarbij iedere nacht een mirror wordt gemaakt. Als 1 vd 2 mirrors het opgeeft heb ik al m'n data nog.

Persoonlijk vind ik het interessant/leuk om te kijken wat Linus doet met zijn opstelling.
RAID 6 is the way to go. Maar zelfs dat wordt twijfelachtig.
RAID 10 is de way to go en die heb ik met 14TB schijven. Ik heb 2 keer een rebuild moeten doen en die waren klaar binnen een dag. Probeer dat maar eens met RAID 6. Performance van RAID 10 is veel beter.

[Reactie gewijzigd door ELD op 1 maart 2021 14:44]

Is waar, maar dat kost je wel meer schijven. En ik heb een oneven aantal sloten in mijn NAS, zodat RAID 10 niet werkt. ;)
Dikke review hoor. En serieuze opslag! :D
Wauw.

Zoals eerder vermeld, dit apparaat is zo'n 3000 euro te duur. De kostprijs van de schijven zelf (inclusief al 5 jaar garantie) is slechts 2800 euro. Voor de resterende 3500 euro kan je een ongelofelijk dikke server neerzetten, zelfs wel meerdere. Met een euro of 500 ben je toch zeker wel klaar. Moderne CPUs doen al jarenlang parity-berekeningen op meerdere gigabytes per seconde, ook de goedkope modellen, dat is echt de bottleneck niet. Mijn thuisserver heeft een 7 jaar oude A8-7600, een zuinige (dus niet performance-georienteerde) CPU en die doet 3GB/s aan parity-berekeningen voor RAID6. Dus de rest van de hardware die erin zit is zwaar overpriced. Verder geef je zelf nog aan dat alles is specced op 24/7 enterprise-gebruik terwijl je dat niet eens doet, dus betaal je nog een keer onnodig extra.

Een hardwarematige RAID-chip doet alleen de berekeningen voor je en is verder niet "stabieler" of "beter" dan een fatsoenlijk uitgevoerde oplossing in software op een gangbare CPU. Sommige software-oplossingen zoals RAIDZ zijn zelfs superieur in data-integriteit en herstelmogelijkheden dan het ouderwetse RAID5/6. Jij hebt nu ervaring met een "software-oplossing" waar iets mis mee ging toen jij probeerde een schijf te vervangen door eentje die kennelijk niet herkend werd of niet dezelfde specs / het juiste merk/type was, al dan niet door lock-in van de vendor zelf, en dat probeer je door te trekken naar "software-RAID in het algemeen". Dat klopt dus niet. Je vond het niet fraai van Caldigit dat ze geen garantie geven op andere schijven, maar aan de andere kant vind je het van LaCie opeens wel schappelijk dat ze het 2000+euro-kostende deel van je overeenkomst (dataherstel) laten vervallen als je er zelf een andere schijf in knutselt.

Je hoort backups te hebben. Voor die 3500 euro had je nog zo'n zelfde set schijven kunnen kopen. Dan heb je in totaal nog 700 euro over. Voor dat bedrag kan wordt het misschien krap om twee servers neer te zetten, maar dat is zeker wel mogelijk. Die kunnen dan op twee verschillende locaties (steden, niet kamers in je huis) staan en dan kan de een de backup zijn voor de ander. Als er dan een van bovenstaande dingen gebeurt (dus ook de dingen die een datarecoverybedrijf niet kan fixen) heb je direct je data weer toegankelijk. Backups in hetzelfde huis zijn geen backups.

Tussen de regels door lees ik in je review dat je denkt dat dit een backup is, in plaats van een archief wat het eigenlijk is. Zolang dit voor sommige (de meeste) data de enige plek is waar het staat opgeslagen, is het geen backup en is het niet gebackupt. Tenminste, ik kan me niet voorstellen dat je substantieel richting de 80TB aan data of storage in een M1 macje hebt waar dit een "backup" voor gaat zijn.

Dus om terug te komen op je "Ik kocht de LaCie 6Big vanwege de zeer goede garanties": de 5 jaar "gratis datarecovery" is echt een achterlijk selling point, je hebt nu namelijk al je volledige datarecovery prepaid terwijl je niet eens weet of je die nodig gaat hebben. Als je een backup hebt heb je sowieso die recovery niet nodig dus daar had je een paar duizend euro kunnen besparen. En die datarecovery kan ook maar in zeer beperkte situaties nuttig gebruikt worden. Dat is dus het overlijden van meerdere schijven zonder mechanische schade. Diefstal? Pech. Brand? Pech. Cryptolocker? Pech. Bestanden per ongeluk overschreven? Pech. En waarom zou je in godsnaam gaan vertrouwen op datarecovery achteraf, met de bijbehorende downtime (dagen/weken), zonder garantie op succes? Oh ja, en als LaCie failliet gaat in de tussentijd ben je ook je prepaid recovery kwijt. Helemaal als je het ding maar weinig gebruikt verkleint de kans dat je gebruik moet gaan maken van die recovery enorm dus dat is gewoon weggegooid geld.

En RAID5 is ook ontzettend dom met zo'n array. Als je zes identieke schijven hebt die hoogstwaarschijnlijk uit dezelfde batch komen, altijd tegelijk aan hebben gestaan en dus evenveel uren gemaakt hebben en waarover de load altijd identiek verdeeld is, is de kans enorm dat als er eentje kapot gaat, er meer kapot gaan. Maar dat merk je wel bij het rebuilden. Daarom minimaal RAID6, hoewel daarmee hetzelfde issue is alleen verklein je de kans een beetje dat het rebuilden misgaat. Liefst vervang je een paar schijven maar daar zal wel geen geld meer voor zijn. Dat de kans op falen van een schijf "niet zo groot bij die IronWolf Pro hardeschijven van Seagate" is, is een zeer gevaarlijke aanname. De kans op falen van een schijf is uberhaupt niet groot, of wel, net hoe je het wilt zien. Lange garantie betekent eigenlijk niet meer dan dat je over een wat langere periode geen extra kosten aan een nieuwe schijf hebt als die toch te vroeg kapot gaat. Dus je RAID0-verhaal gaat net zo goed op voor RAID5. Ik mis ook de vervangende schijf die je al op de plank hebt liggen, of laat je dat ding een paar dagen/weken degraded doorrammelen voordat de vervanging eindelijk binnen is? Of schakel je 'm dan uit tot de nieuwe schijf er is?

Dat je werkgever daar vraagtekens bij zet kan ik heel goed begrijpen, als ik het was geweest had je sowieso geen carte blanche gehad en ik had je verteld dat ding terug te sturen als je hem toch besteld had. Dit is met gemak twee maandsalarissen. Om dan aan te komen kakken met "ja maar ik heb 200 euro korting gekregen" wat neerkomt op minder dan 10% van de marge, tsja. Om nog maar te zwijgen over het domme feit dat je werkgever BTW kan terugvragen over dat ding en jij niet. Dat is zo'n 1058 euro waardoor het totaalbedrag op 5k uitkomt. Voor je werkgever dus geen verschil aangezien jij ze nu "de BTW betaald hebt", maar ja, je ziet hopelijk wel hoe dit veel voordeliger uit had kunnenn pakken.

Buiten dat is de afspraak met je werkgever, dat je het ding permanent thuis houdt exclusief voor jouzelf, te zien als verkapt loon van 5k euro dus daar hoor je ook nog inkomstenbelasting over te betalen, ook al heb je 1099 aan je werkgever betaald, wat ook gevolgen kan hebben voor eventuele toeslagen. Doe dit met een auto van 6k en de fiscus staat ook direct op de stoep. Bij een controle gaan hier een aantal vraagtekens bij gezet worden waardoor zowel jij als je bedrijf een probleem kunnen krijgen, eigenlijk juist vanwege de rare betaling van 1099, want dat staat in de boeken. Als het bedrijf dat apparaat zelf gekocht had en aan jou had gegeven was dat waarschijnlijk niet gemerkt. Zolang de aankoop zelf particulier is gedaan zou ik jezelf als de wiedeweerga beroepen op de WKOA zolang het nog kan, maar ik betwijfel of importeurs direct aan consumenten verkopen dus je zal wel gezegd hebben dat de aankoop zakelijk gedaan is, waardoor je nu alle nadelen hebt (geen WKOA en garantieafhandeling via de winkelier) en geen voordelen (terugvragen BTW). Top!

En ironisch dat je dit in je conclusie ziet als een backupsysteem (dat is het niet, niet op de manier waarop jij het gebruikt) met als argument dat dataherstelbedrijven veel geld vragen, maar tegelijkertijd wel denkt diezelfde dataherstelbedrijven nodig te gaan hebben. En de 6Big in 24TB uitvoering voor 2000 euro... mijn thuisservertje heb ik in 2014 met 24TB (6x4) voor minder dan 2000 euro aangeschaft en die draait ook netjes RAID6 (eigenlijk ZFS RAIDZ2). Goeie deal dan, zo'n 6Big. :/

[Reactie gewijzigd door DataGhost op 3 maart 2021 16:33]

Zoals jij al in je betoog medegedeeld hebt, heb ik de koop van die LaCie 6Big zakelijk gedaan waardoor ik de aankoop niet meer kan ontbinden via de Wet Koop Op Afstand. Daar staat tegenover dat ik dat niet eens zou willen omdat ik geld maar een bijzaak vind. Vormgeving vind ik veel belangrijker en na een jaartje ben ik dat bedrag allang weer vergeten terwijl dat schijfstation pas in 2026 afgeschreven is. Wel heb ik veel uit jou commentaar en die van anderen geleerd. Die kennis ga ik zeker meenemen als ik in 2026 weer een nieuw groot opslagstation ga aanschaffen. Mochten de nadelen van LaCie niet meer opwegen tegenover het prachtige design, dan stap ik gewoon over naar een ander merk. Wat de RAID betreft; Ik heb onlangs voor mij zelf besloten dat ik het zekere voor het onzekere ga nemen. Ik heb namelijk de LaCie 6Big opnieuw geconfigureerd. Ditmaal in RAID 10 waardoor er nu drie schijven mogen uitvallen! Daarnaast gaat nu het rebuilden een heel stuk sneller, mocht dat ooit nodig zijn. Met de 48TB die ik nu overhoud heb ik meer dan genoeg hardeschijfruimte voor de komende jaren. Wel lever ik door die RAID 10 nu iets in op de lees- en schrijfsnelheid maar daar krijg ik een hoop veiligheid voor terug. Trouwens een lees- en schrijfsnelheid van rond de 650MB per seconde is nog steeds enorm snel. ;)

[Reactie gewijzigd door Rimboeloper op 4 maart 2021 13:30]

Mag ik vragen waarom je dit koopt ipv bijvoorbeeld een Qnap NAS bijvoorbeeld TVS-672XT met thunderbolt.
Zoiets is inzetbaar als NAS maar ook als DAS door de thunderbolt aansluiting?

[Reactie gewijzigd door leonbong op 21 februari 2021 21:09]

Ik kocht de LaCie 6Big vanwege de zeer goede garanties. Zo biedt Seagate (moederbedrijf van LaCie) maarlieft vijf jaar garantie op de bij de 6Big geleverde hardeschijven. Daarnaast bieden ze dataherstel aan als een schijf er binnen vijf jaar er mee mocht ophouden. Dat trok mij over de lijn. Mede omdat ik voor een goed en betrouwbaar backupstation zocht was ik niet op zoek naar een NAS wat de Qnap is. Daarnaast is hij via Thunderbolt buitengewoon snel zodat ik mijn wekelijkse backups via diskcopy cloner heel snel kan afwerken. Mijn 6Big zal ook het grootste deel van de tijd uit staan wat bij een NAS niet het geval is omdat die aan een netwerk hangt waardoor de kans groter is dat de data geïnfecteerd kan worden door gijzelsoftware, virus en wormen. Ik heb dat station ook gekocht op aanraden van een ICT- Helpdeskmedewerker van het bedrijf waar ik werk. Zij hebben mij ook uit de brand geholpen toen mijn Caldigit T4 station begin januari uitviel vanwege een defecte hardeschijf. Toen merkte ik dat er heel veel haken en ogen zaten aan mijn Caldigit T4!
Daarom zei ik qnap thundbolt nas die is ook via Thunderbolt aansluitbaar en gedraagt zich dan net zo als dit apparaat. Als een DAS dus.
Met als extra voordeel dat je ook nog als NAS kan inzetten.

[Reactie gewijzigd door leonbong op 21 februari 2021 21:58]

De garantievoorwaarden van LaCie zijn gunstiger dan de Qnap. Zie mijn vorige commentaar wat de onderbouwing betreft.
Je hebt het in je bericht over de garantie op je Seagate disken van 5 jaar en gratis herstel. Dat heb je ook als je deze disken in een Qnap duwt.
Zeer slecht advies om zo'n duur apparaat te gebruiken als backup device.
Een NAS met thundrbold of gewoon 10 GB/s interface was een veel beter advies geweest. 3500 euro voor alleen de enclosure. Je bent niet wijs als backup oplossing.
Dit ding is bedoeld om continu snelle storage te bieden aan Mac gebruikers.
Maar met 7200rpm disks en dan ook nog eens in RAID5 met zulke grote disken is echt vragen om problemen.
Alsof data herstel ook altijd 100% mogelijk is 8)7

Met data op 1 plek heb je geen zekerheid en geen fabrikant kan dat garanderen. De enige garantie die je hebt is dat je de data uiteindelijk kwijt raakt. De vraag is alleen hoe lang het duurt. Want bij diefstal, brand of gewoon domme pech ben je de data kwijt. Dit is wellicht een mooi product, maar wordt voor het verkeerde doel ingezet. Dik 6K uitgeven omdat je aan het einde vd week een snelle “backup” wil kunnen maken. Als het je eigen centen zijn (ben zelf ondernemer) dan denk je wel 2x na. Mijn hardware mag ook wat kosten als het een functie heeft. Dit is alsof je met een Ferrari de post gaat rondbrengen.

Twee NAS stations die bij twee werknemers in de meterkast staan en onderling synchroniseren is nog een veiligere optie (zou ik ook niet aanraden). Natuurlijk kan dit goed gaan, maar als er echt wat gebeurd dan sta je met lege handen.

Ik vind het schokkend te horen hoe bedrijven met 5 jaar data-opslag omgaan. De werkgever is wellicht nog het meest aan te rekenen, want het is uiteindelijk hun risico. Uiteindelijk zijn de klanten van dit bedrijf de klos en dat is wellicht het ergste.

Wellicht dat het als een rant overkomt. Dat is niet de bedoeling, maar ik heb het gevoel dat TS niet inziet dat hij echt de verkeerde keuzes maakt. Jammer van het geld en mogelijk erger...
Amateur vraag: zelf heb ik RAID5 op een thuis server (6x 4TB HDD). Read snelheid is super (700 MB/s), maar de write snelheid is niet al te best (40 MB/s). Toen ik me erin verdiepte begreep ik dat het kwam doordat bij het schrijven ook de parity berekend moet worden wat het (enorm) vertraagd.

Nou snap ik ook dat mijn thuis server niet te vergelijken is met dit super apparaat, maar ik ben toch benieuwd wat het verschil maakt qua hardware/(software) dat dit apparaat wel een hele hoge write snelheid behaald op RAID5? Alvast bedankt!

[Reactie gewijzigd door ADiTheMAN0 op 21 februari 2021 20:33]

Hoewel ik hier ook niet zo veel verstand van heb, denk ik dat het te maken heeft met het feit dat jouw RAID 5 setup op een server staat zonder een eigen RAID chip. Ik vermoed dat jouw server gebruik maakt van een softwarematige RAID setup. Hierdoor wordt je processor in jouw computer belast met de RAID-berekeningen. Vooral RAID 5 vraagt veel van de processor en dat kan zich uiten in een lagere lees- en schrijfsnelheden. Omdat (ik weet het niet zeker) schrijven meer processorkracht vergt dan lezen, kan de schrijfsnelheid enorm inkakken als de processor niet krachtig genoeg is.

Helaas zijn de meeste externe schijfstation voorzien van een softwarematige RAID setup die aangesproken moet worden via een applicatie. Weinig, vooral (semi-)professionele externe schijfstations, zijn voorzien van een eigen krachtige chip die de RAID setup en parity-berekeningen kan uitvoeren. Gelukkig heeft de LaCie 6Big zo’n chip wat mede de absurt hoge lees- en schijfsnelheden verklaart, ondanks dat het apparaat in RAID 5 geconfigureerd is. Wat de RAID berekeningen betreft maakt het ook nog uit of je een DAS (Direct Attached Storage) of een NAS (Network Attached Storage) station hebt. Een DAS moet je gewoon zien als een stapel hardeschijven die als een super hardeschijf functioneert die direct via USB of Thunderbolt aan je computer gekoppeld is. Bij een NAS echter zit er een speciale processor in die er voor zorgt dat het station zelfstandig zonder een computer kan opereren. Daarnaast genereert het apparaat een IP-adres zodat het via je netwerk benaderd kan worden. In een NAS zit als het ware een kleine computer. Vooral bij een NAS is het belangrijk dat er een goede processorchip met voldoende geheugen in zit omdat dat ook ten koste kan gaan van de bandbreedte. Dat gaat zeker op als meer mensen tegelijk het station willen benaderen met dataintensieve taken zoals het streamen van hogeresolutie video’s.

[Reactie gewijzigd door Rimboeloper op 22 februari 2021 07:52]

Helemaal duidelijk! bedankt!
RAID5 is vooral fijn als je hardwarematige ondersteuning hebt. Maar bij grote storage kan je beter een andere oplossing gebruiken. Een rebuild op RAID5 is erg zwaar, omdat alle blokken herbouwd moeten worden. Vaak zijn de schijven ook allemaal uit dezelfde batch. Je zal niet de eerste zijn waarbij de tweede schijf kapot gaat bij de rebuild. Dan is je hele cluster vaak kapot. Die schijven werken allemaal precies even lang onder dezelfde omstandigheden. Kans op gelijktijdige uitval is dus niet alleen een theoretische kans.

Een modern filesysteem (bijv. ZFS) kan dat slimmer. Ook scrubt die je disks om te kijken of alle data valide is, kan snapshots maken (handig bij accidental deletes), ... dat soort systemen vereisen overigens ook wel de nodige CPU power en vaak ook flink geheugen. Redundante en snelle storage is helaas prijzig.

Overigens is redundante storage niet gelijk aan een backup. Redundantie doe je vooral vanwege hoge beschikbaarheid. Backups wil je het liefst offline hebben, waarbij je ook verder terug kan in de tijd. Cryptolockers encrypten vaak alles in de achtergrond en decrypten on demand. Als alles encrypted is, dan “verliest die de sleutel” en ben je de klos. Dan wil je ver genoeg terug kunnen, want grote kans dat je laatste backup al encrypted is. Daar heb je dan niets meer aan.

[Reactie gewijzigd door BugBoy op 21 februari 2021 23:24]

verspreid over de 6 schijven heb je telkens 5 data-blokken en een parity blok. Als je een blok wil lezen, leest de juiste schijf het juiste blok. Als je een stuk van een blok wil wijzigen, moeten 5 schijven hun datablok lezen, en moet 1 datablok en 1 parity blok opnieuw weggeschreven worden (bij XOR parity zou je kunnen wegkomen met het lezen van het blok dat vervangen moet worden en het parity blok, en daarna beide opnieuw wegschrijven met de nieuwe data). 1 blok schrijven vereist dus veel meer I/O's van je schijven dan 1 blok lezen. Het is dus erg logisch dat schrijven trager gaat, zeker voor kleine wijzigingen. Tel daar nog bij dat een schijf maar 1 random I/O per omwenteling doet. 5400 rpm betekent dus 90 I/O operaties per seconde.
Anderen zeiden al "hardware RAID is sneller", maar dat gaat dan vooral over hardware RAID kaarten met cache-geheugen. Die verklaren een schrijf-I/O als voltooid wanneer die in het (battery-backed) cache geheugen zit, en schrijven pas echt naar de disk wanneer het buffergeheugen vol zit, of wanneer de schijven geen andere I/O's te verwerken hebben. Dat betekent vaak dat ze meerdere schrijfacties naar hetzelfde blok in hun buffergeheugen hebben zitten, en ze dat in 1 operatie naar de disks kunnen sturen. Zo'n adapters kunnen dus vaak meer snelheid halen uit dezelfde disks. En zolang het buffergeheugen groot genoeg is, is de ervaring voor de gebruiker supersnel, omdat een applicatie al verdergaat wanneer de schrijfactie schijnbaar voltooid is.
Heb je daarvoor een hardwarematige ondersteuning? Indien niet dan gaat je CPU de pariteit moeten berekenen en dat kost tijd. Hardwarematige oplossingen hebben de nodige hardware aan boord om die berekeningen super snel te doen alsook voldoende geheugen om dat te doen. Daar zit vaak het verschil.
Daarnaast mag je een deel van de aanschafkosten van je thuiswerkkantoor als fiscale aftrekpost opvoeren waardoor je belastbaar inkomen een stuk lager wordt.
Ik begrijp hieruit dat je in loondienst bent en je stelt dat je de aanschaf van dit apparaat van je persoonlijke belastingaangifte kunt aftrekken. Misschien kun je daar nog iets meer over vertellen.
Daar kan ik je helaas niet bij helpen. Dit omdat ik geen fiscalist maar een bosbouwkundig onderzoeksassistent ben. Ik laat mijn belastingaangifte altijd doen door de afdeling "salarisadministratie" bij het bedrijf waar ik in loondienst ben. Dat is een service die ze hun werknemers aanbieden.

[Reactie gewijzigd door Rimboeloper op 23 februari 2021 20:58]

Dat is best wel een relaxte werkgever, dan! _/-\o_
Als je in loondienst bent zie ik niet hoe je deze zakelijke uitgave kan aftrekken van je IB. Voor een ZZP'er is het al vrij ingewikkeld een thuiswerkplek af te trekken.
Wat ik nog wil mededelen is het volgende: Mijn teamleider kwam vanmorgen op mijn werk naar mij toe en vertelde dat hij nogal geschrokken was van de declaratie die ik bij de afdeling P&O had ingediend. Hij vond €6099 wel heel erg veel voor een extern opslagsysteem. Toen ik hem vertelde dat ik dat ding op aanraden van een ICT-Helpdeskmedewerker gekocht had, wilde hij die medewerker wel eventjes spreken. Dat ik ruim tweehonderd euro korting heb gekregen door hem rechtstreeks bij de Seagate importuur te bestellen deed daar niets aan af. Uiteindelijk heb ik water bij de wijn gedaan en gezegd dat ik €1099 zelf wilde meebetalen en ik maar €5000 terug hoefde te hebben op voorwaarde dat ik hem permanent thuis mag houden en dat voorlopig geen collega er aanspraak op kan maken. Gelukkig ging mijn chef daarmee akkoord. Een collega van mij heeft besloten om een vijf baystation van Orico te halen voor €299 zonder de hardeschijven. Met vijf 8TB HDD's erbij komt daar nog zo'n zevenhonderd euro bij. Voor rond de duizend euro heeft mijn collega dan 32TB aan opslagruimte in RAID 5. Ik heb met hem afgesproken als hij het schijfstation van Orico ontvangen heeft, ik het schijfstation bij hem thuis mag gaan testen. ;) Als ik zin heb, ga ik daar ook nog een uitgebreide review over schrijven. De link naar het betreffende schijfstation: https://www.orico.me/prod...3-0-hard-drive-enclosure/ Dit misverstand is ontstaan doordat iedereen op kosten van het bedrijf een thuiskantoor mag inrichten om het telewerken tijdens de Coronacrisis te vergemakkelijken. Echter is daar geen maximumbedrag over afgesproken. Wat voor de een dus een redelijke aankoop is, kan voor de ander buitensporig zijn. Nu zijn daar gelukkig wel duidelijke afspraken overgemaakt en moet er vanaf nu eerst toestemming van de leidinggevende zijn eer er nog iets nieuws mag worden aangeschaft.

[Reactie gewijzigd door Rimboeloper op 26 februari 2021 13:08]

Waarom zou je dat willen mededelen? Waarom zou je dit soort interne aangelegenheden uitgebreid gaan toelichten op het internet? Waarom uberhaupt zo gedetailleerd op het internet gooien voor wie je de data opslaat en aan de buitenwereld uitgebreid laat zien dat een en ander suboptimaal is geregeld?

Geen idee wat voor club de WENR is maar dat zou bij ons niet gewenst zijn.

Hoe meer commentaren ik lees hoe vager deze review wordt. Het zou 'op aanraden van een ICT-Helpdeskmedewerker' zijn aangeschaft, maar schrijft wel continue dingen als:

- ik zocht een schijfstation met dezelfde look and feel
- na lang zoeken vond ik hem
- mijn keuze viel uiteindelijk op
- een stukje betrouwbaarheid die mij over de streep getrokken heeft
- past perfect bij mijn apparatuur, ik snap niet dat andere merken weinig aandacht geven aan vormgeving
- Apple Caldigit en LaCie zijn toch wel mijn merken

Als ik de review en je commentaar lees dan lijkt het alsof je de keus al had gemaakt, je bevestiging hebt gehaald bij een ICT'er en hem onder de bus hebt gegooid toen iemand vroeg naar de exorbitante declaratie. Verder zou ik echt nooit 6k gaan voorschieten voor mijn werkgever en vind ik het ook getuigen van amateurisme dat dat uberhaupt nodig is. De salarissen die WENR uitkeert moeten ook wel flink zijn wil je even €1099 voor een half hobbybob-achtig aangeschaft systeem neerleggen die niet eens van jou is maar waar 'een collega voorlopig geen aanspraak op kan maken'.

[Reactie gewijzigd door leecher op 1 maart 2021 15:34]

Je bent er nog heel goed van af gekomen. Wat een rete aardige werkgever heb jij zeg.
Als bosbouwkundig onderzoeksassistent mag je toch wel verwachten dat je weet dat geld niet aan bomen groeit?

Wat betreft je werkgever, zo aardig dat ze zijn, zo slecht hebben ze hun ict op orde.
Wat ik wel bijzonder vind is dat je zegt dat de informatie niet duidelijk is:
Terwijl op je foto van de achterkant deze instructie duidelijk staat, op de stikker staat: "Remove label after completing setup." en "Connect to USB port for setup."

Verder mooie en uitgebreide review.

[Reactie gewijzigd door Stigandr op 26 februari 2021 10:32]

Ik ben zo'n iemand die aan de slag gaat zonder eerst goed de gebruiksaanwijzing te lezen. |:(
Dat ik zonder nadenken die stikker op de achterkant er af gehaald heb, was ook niet zo heel erg slim. :?
Dit kwam omdat ik die dag heel erg druk was met een belangrijke opdracht toen die LaCie 6Big aangetekend bij mij thuis aan de voordeur werd afgeleverd. Na in ontvangstname pakte ik het pakketje zo snel mogelijk uit en sloot de 6Big aan op mijn computer via een lange optische Thunderbolt kabel die er al lag. Toen de boel niet optimaal werkte besloot ik de helpdesk van het bedrijf waar ik werk te bellen zonder eerst de moeite te nemen om de handleiding, die zeer warrig geschreven was, goed door te lezen. Een lesje dus voor de volgende keer. ;) Wel moet ik daarbij vermelden dat het downloaden van een driver (naast de app) op de site van LaCie voor oude computers met een Thunderbolt 1 of 2 aansluiting niet in de handleiding staat beschreven waardoor ik sowieso de helpdesk had moeten bellen. Dit omdat de telefonische klantenservice van LaCie zeer slecht is.

[Reactie gewijzigd door Rimboeloper op 26 februari 2021 12:53]