Specificaties 17,3" (1600x900), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Pavilion dv7-4030ed (WN809EA) Review

Maarten21 2 februari 2011, laatste update op 2 februari 2011, 1.706 views

HP Pavilion dv7-4030ed (WN809EA)

Pluspunten

• 'design'
  • robuste behuizing
  • goede prestaties voor prijs

Minpunten

• HP Bloatware!
  • Warmte (kan eventueel vervelend zijn, niet heel erg)
  • Touchpad
  • Schoonheidsfoutjes (ethernet connector, dvd-rom eject knop)
  • Zwaar (inherent aan 17 inch laptop)

Bij het kopen van een nieuwe laptop waren voor mij de volgende zaken belangrijk:

-Groot scherm
Voor gebruik als desktopvervanger op verschillende locaties. Ik zit weinig thuis en ik gebruik veel programma's waarbij een redelijk hoge resolutie een must is.

-Prestaties
Ten minste een Intel Core i5 processor, 4GB RAM, etc. Ik draai geen games en ben vooral bezig op internet, email, Word, Excel. De reden dat ik wel graag een snelle processor heb is omdat ik ook veel gebruik maak van zwaardere software: simulatiepakketten, etc.

-Prijs
Onder de 1000 euro.

-Design
Ik vind de 'standaard' laptop een van de lelijkste apparaten die er is. Er zijn gelukkig de afgelopen tijd meer en meer laptopfabrikanten die aan "design" doen. Naast Apple is bijvoorbeeld ook Sony en HP steeds meer op design gaan letten.

Resultaat: Het is dus deze HP DV7 4030ed geworden.

Waarom?
Het design was een van de eerste dingen die mij opviel. De aluminium case ziet er goed en stevig uit. Er wordt gezegd dat het op de MacBook pro lijkt. Dat kan best een beetje kloppen, maar daar stoor ik me niet aan. Ik vind de MBP persoonlijk de mooiste laptops die gemaakt worden.
De prijs is onder de 1000 euro (900 toen ik 'm kocht) en de prestaties die je daarvoor krijgt zijn heel schappelijk.

Het grote 17 inch scherm heeft een resolutie van 1600x900. Een meerprijs van rond de 100 euro voor een 1080p scherm was het voor mij niet waard. Daarnaast heb ik van een vriend vernomen dat 1920x1080 op een 17 inch scherm teveel van het goede is (te kleine letters/UI). Ik moet dan ook zeggen dat 1600x900 een perfecte resolutie is voor me. De taakbalk heb ik nu wel standaard verticaal aan de linkerkant van het scherm zitten om zo verticale pixels te besparen.

Beoordeling
Over de laptop ben ik (inmiddels) zeer tevreden.

Bloatware
Er is echter 1 reden waar ik zeer ontevreden over was, en dat is de HP bloatware. . Het is werkelijk ongelooflijk wat voor trage troep HP op z'n laptops gooit! Ik had hier en daar wel wat erover gelezen, maar dit is echt verschrikkelijk!
In het begin leek het me het beste om qua stabiliteit, support, garantie alle software van HP erop te laten zitten. Na een tijdje werd alles echter zo langzaam, dat het ondraaglijk werd. Laat ik duidelijk zijn: Ik heb het hier niet over extra geinstalleerde third-party trial software, maar over ongelooflijk inefficiente, redundante, trage, nutteloze en ontzettend irriterende HP troep.
Om maar een voorbeeld te geven: HP Update zorgt zo'n beetje elke dag voor een aantal minuten voor een onwerkbare computer door te checken of 1 van je Windows of HP Software componenten een update nodig heeft. Een complete system scan wordt hiervoor gedaan. Dit in combinatie met de eigen wil, system checks, updates en willekeurige vastlopers van andere illustere software als HP Health Center, HP System Check, HP Mediasmart, HP Quicklaunch, HP Total Care Advisor, HP Wireless Assistant, HP Software Framework, etc, etc.

Uiteindelijk heb ik besloten om een SSD te kopen (Vertex II 120GB), en daarop een eigen versie van Windows 7 te zetten (gratis via MA3D, als student). Alle HP drivers waren netjes te vinden op de HP website. Nu draait alles als een tierelier zonder enige problemen!

Warmte
Een ander punt waar ik iets minder tevreden over ben is de warmteproductie. De aluminium behuizing kan op de plek waar je je linkerhand plaatst nogal warm worden, doordat de cpu daar zit. Dit is nooit pijnlijk o.i.d, maar kan soms vervelend zijn.

Touchpad:
Het touchpad van HP is op zich prima met multitouch en two-finger-scroll, maar de knoppen die erin zijn verwerkt zijn onbruikbaar. Er moet ongelooflijk hard worden gedrukt voordat er een 'klik' komt. Daarnaast kan de cursor tijdens de poging om te klikken bewegen omdat het touchpad op die plek ook gevoelig is. Ik gebruik (hierdoor) eigenlijk nooit de knoppen, maar 'tap' ik als ik iets wil aanklikken.

Behuizing
De behuizing is zeer stevig en gemaakt van mooi aluminium maar HP is een klein beetje onzorgvuldig geweest bij de poorten/drives: De netwerkkabel moet je er niet zover in proberen te drukken totdat je 'klik' hoort. Op dat moment is het bijna onmogelijk om 'm er weer uit te halen. Ook de dvd drive heeft kuren: Het leek eerst alsof de 'eject' knop op de drive niet werkte, maar je moet er ongelooflijk veel kracht op uitoefenen, voordat het werkt. Softwarematig ejecten (via explorer o.i.d.) is dus een must.

Zwaar
Dan een laatste negatief punt: Het is een zwaar ding! Dit is natuurlijk te verwachten, en niet abnormaal voor een 17 inch laptop. Toch mis ik soms een laptop die ik "gewoon" in een kleine tas lang kan rondsjouwen zonder last te krijgen van m'n schouders :)

Conclusie:
Ondanks deze negatieve punten (waarvan ik er 1 heb opgelost en 1 inherent is aan een 17 inch laptop) ben ik zeer tevreden over de laptop! Ik heb hierboven vooral aandacht besteed aan de negatieve punten, aangezien voor mij een perfecte laptop zonder problemen/irritaties het uitgangspunt is.

Ik kan me voorstellen dat deze review een klein beetje laat is (ik heb deze laptop nu voor 5 maanden). Er zijn al nieuwe HP DV7 41xx modellen op de markt, en er komen waarschijnlijk ook Sandy Bridge modellen voor de DV7.
Toch lijkt deze behuizing nog wel even dienst te doen in de komende modellen met nieuwe hardware, waardoor deze review nog wel relevant is. Ook lijkt me niet dat HP afstapt van z'n bloatware.

Heb jij ook een HP Pavilion dv7-4030ed (WN809EA)?

Wat feedback op m'n review is welkom! Als je de review niet waardeert: speak up!
Mijn vriendin heeft een dv7-4040ed. Bloatware is inderdaad vervelend, heb bij mijn vriendin ook een schone Win7 installatie gedaan, en gewoon de serial gebruikt die onderop de laptop staat.

Maar wat is er mis met de ethernet connector en de dvd-rom eject knop? Beide zijn in mijn ogen prima bruikbaar, heb er geen problemen mee.

Misschien is het nog leuk om wat benchmarks toe te voegen, het blijft Tweakers.net, geen bol.com :).
Wat er precies mis is met de ethernet connector en de dvd-rom eject knop, heb ik dacht ik best netjes beschreven in bovenstaande review.
Ook op diverse fora (ook hier op GoT is er een DV7-4xxx topic) is daarover gesproken. Wellicht komt het niet bij alle dv7 laptops voor. Je vriendin heeft dan geluk!

De reden trouwens dat ik een nieuwe versie van Windows 7 erop heb gezet is omdat ik Professional wilde draaien ipv Home.

Over benchmarks: Tsja, ik geef persoonlijk niet (meer) om benchmarks. Ik doe dit in het begin om te testen of alles naar verwachting is. Daarna niet meer.

Dit komt ook omdat ik simpelweg tevreden ben met de prestaties. Ik game niet, en verder alle programma's starten ultiem snel op en draaien zeer snel.
Of m'n Vertex II nu 250 of 220 MB/s leest boeit me niet zo.

-Als je wilt weten hoe een Core i5 450M presteert: http://tinyurl.com/4j6nhhz
-Als je wilt weten hoe een OCZ Vertex II 120GB presteert: http://tinyurl.com/4dudpsn
-Gamebenchmarks zijn m.i. onzin op deze laptop. Als je wilt gamen moet je deze laptop niet kopen.

Ik ben me bewust dat het hier geen bol.com is. Misschien is deze laptop geen echte Tweakers laptop (bestaat er zoiets?). Of misschien zijn mensen die overwegen deze laptop te kopen om simpelweg mee te emailen/surfen/werken niet geinteresseerd in benchmarks.

Ofwel ik zit fout dat ik deze review voor Tweakers.net heb geschreven, denkende dat er zat mensen hier geinteresseerd zijn in gebruikerservaringen en dit waarderen, ofwel jij zit fout door te denken dat hier alleen maar benchmarkfreaks zitten die louter leven voor Super Pi, CrystalDiskMark en 3dMark scores.