Dell Latitude E6410 (E6410-E311NL) Review

StraightOn.NL 10 augustus 2010, 6.545 views

Dell Latitude E6410 (E6410-E311NL)

Pluspunten

• bouwkwaliteit
  • speakers
  • mat scherm
  • core i5
  • goede accu
  • displayport

Minpunten

• trage hdd
  • fangeluid
  • lage brightness scherm
  • mist hdmi

Beschouw het even als een hand-ons review en wat korte extra uitleg, maar niet als volledige review.

Ik heb de Dell Latitude E6410 nu een paar weken in gebruik en bevalt mij over het algemeen redelijk goed, er zijn echter wat minpuntjes aan te stippen.

Ik heb de notebook in deze configuratie:

Specificaties

- Intel i5-520M 2.4 GHz (tot 2.93 GHz met turbo boost) CPU
- 4GB DDR3 geheugen
- 250GB 7200rpm harde schijf (encripted)
- 14.1" WXGA+ (1440x900) hoge resolutie scherm, niet reflecterend
- Intel GMA HD graphics (met Express Card)
- 8X DVD+/-RW Drive
- Touchpad met contactless SmartCard reader
- Trackpoint op het toetsenbord
- Gigabit LAN, Displayport, VGA, e-SATA/USB

Wat mij tegenvalt:

Trage HDD ondanks dat het een 7200rpm model is, wellicht dat het door de encriptie komt maar opstarten na een cleane install Win7 64 duurt opmerkelijk lang, nadat hij is opgestart blijft hij nog aanzienlijke tijd doorrammelen. Ik heb nog geen benchmarks gedraaid maar het gaat bij een notebook ook zeker om het gevoel en werkbaarheid en die is hierdoor niet echt heel erg goed. Als referentie heb ik een HP DV3650 met een 320GB 5400rpm met 4GB DDR2 zelfde OS en software.

Koeler gaat relatief snel harder draaien waardoor hij goed hoorbaar is, veel hoorbaarder dan mijn HP en het is een beetje een vervelend geluid.

Klikbare touchpad toetsen, je moet ze vrij stevig en helemaal indrukken om een klik te maken. De knoppen zijn geveerd net als de toetsen van een toetsenbord en hebben geen harde klik, het klikken/tippen op het touchpad werk niet geweldig met multitouch ondersteuning aan. De trackpoint met ook muisknoppen (welke boven het touchpad zitten) zijn imo volledige overbodig. Het is het een of het ander, je kan het wel aan en uitschakelen maar het zit er toch!

Geen multimediaknoppen, opzich niet zo gek voor een zakelijke notebook, maar een apparte knop voor mail/browser/of iets configureerbaars zou niet hebben misstaan.

Prijs, notebook is via Dell gewoonweg belachelijk duur...en qua design en ergonomie mochten ze wel eens kijken naar de http://tweakers.net/nieuw...-en-sonata-accus-uit.html

Brightness van het scherm, het scherm is dan wel wat maar in zonlicht is het nog steeds niet geweldig te lezen omdat de brightness van het scherm vrij laag is in de hoogste stand.

Displayport, dit kan ook een pre zijn, maar het is jammer dat HDMI ontbreekt.

Wat mij meevalt (pluspunten)

Notebook wordt niet warm aan onderzijde of toetsenbord, er is zelfs nauwelijks een temperatuur verschil te merken tussen idle / actief / en uit

Goede uitrustingsmogelijkheden, hoewel een pittigere videokaart tot de mogelijkheden moest kunnen behoren.

Fijn toetsenbord (op de trackpoint en overbodige trackpoint knoppen na dus) ik heb het hier over typ gemak, dat werkelijk uitstekend is, ook de layout is standaard en er is niet met FN crtl en win keys gerommeld

Mat scherm, de aller aller belangrijkste pre...waarom worden deze schermen zo schaars...

Bouwkwaliteit is uitstekend, stevig en solide unibody onderkant

Zeer goede interne speakers, het is bijna het beste notebook geluid dat ik ooit heb gehoord. Stereo is ook erg goed merkbaar omdat de speakers echt aan weerszijden naast het toetsenbord zitten

Core i5m cpu, snel en zuinig, ideaal!

Accu is ook een pre, deze toch krachtige machine haalt met gemak 5,5 uur op zijn 6 cell accu, wel jammer dat ik hem geleverd kreeg met al 2% accu damage...maarja

Al met al tevreden, maar de trage HDD verpest echt het gevoel van een snelle en nieuwe notebook!

Heb jij ook een Dell Latitude E6410 (E6410-E311NL)?

Uiteraard heeft iedere laptop zijn nadelen, maar heb zelf de voorganger namelijk de E6400. Deze is volledig identiek op hardware na (C2D, DDR2, andere chipset, andere netwerk adapter(s)).

Ik vind persoonlijk de touchpad zelf niet fijn, deze reageert soms gewoon erg slecht. Daarnaast kan je zowel de touchpad met knoppen als het trackpoint met knoppen gewoon tegelijk of n van beide gebruiken of alles uit.

De design kwestie snap ik niet van je. Ze lijken er juist erg veel op, en tenslotte is de behuizing alweer van 2008.

Pluspunt tegenover de Asus modellen is uiteraard dat deze nog een mooi 16:10 scherm heeft, waar andere fabrikanten meestal alleen nog maar 16:9 leveren. Helaas is de E6500 ook al 16:9.

HDMI is overigens toe te voegen via een adaptertje van een kleine 10 euro, ook al had het er inderdaad wel op mogen zitten ipv DP.

Scherm heb ik zelf nog geen oordeel over, heb er nog niet mee in de zon gezeten...
Wat je zegt van het touchpad ervaar ik ook, maar ik dacht zelf dat het een kwestie van wennen is. Het besturen van de muis gaat imo prima, maar zoals ik al schreef is het klikken wel een probleem. Hier reageert hij erg slecht op als je multitouch hebt aanstaan.

Wat ik met design/ergonomie bedoelde is het het dubbel uitgevoerde knoppensysteem en het volledig ontbreken van shortcut / customizable / media keys (die overigens bij de Asus niet veel beter zijn zo te zien, dus je hebt een punt!) Anyways het toevoegen van wat gebruiksgemakknoppen had geen kwaad gekund en is immers plaats genoeg!

Het probleem met die displayport-hdmi adapter is dat audio (voor zover ik weet) niet doorgegeven wordt.

[Reactie gewijzigd door StraightOn.NL op 10 augustus 2010 17:32]

Ok. Dat is dus echt een punt waar ze naar moeten kijken. Zo'n standaard touchpad die in bijna iedere notebook zit werkt zeer prima, maar deze dus niet. Er zijn nu eenmaal mensen die zo'n trackpoint fijn vinden. Nuja ik vind ze niet in de weg zitten...

Persoonlijk heb ik geen behoefte aan meer knoppen, ook al zou een aantal programmeerbare knoppen misschien helemaal niet misstaan op een zakelijke laptop. Je gebruikt dan meestal toch maar een handjevol programmas heel erg veel. Bij een klant dus even snel een progje opstarten zonder de muis ofzo erbij te pakken.

Geen audio is wel jammer, dus dan komen we echt op een punt van waarom een dp connector. Zeker bedrijven zul je hem vrijwel niet tegenkomen. Aan de andere kant, als je geld hebt voor een dure laptop, waarom dan geen mooie Dell Ultrasharp erbij...

Als je interesse hebt in een docking, mail me dan maar heb er nog 1 over...