Specificaties Bedraad Qwerty - Bekijk alle specificaties

Logitech G19 Gaming Keyboard (Qwerty) Review

Jesse99 9 augustus 2010, laatste update op 10 augustus 2010, 1.090 views

Logitech G19 Gaming Keyboard (Qwerty)

Pluspunten

• Prettige aanslag.
  • Knoppen zitten waar je ze verwacht.
  • Windows key uitschakelbaar.
  • Verlicht.
  • Veel mogelijkheden: macro's, scripting, ...
  • Zeer duidelijke LCD display.

Minpunten

• Handleiding voor de meer geavanceerde functies was handig geweest...
  • Hoewel kleur gewijzigd kan worden, hebben sommige knoppen een vaste oranje kleur.

'k heb sinds deze morgen de overstap gemaakt van een redelijk oud "simpel" multimedia toetsenbord naar deze Logitech G19. Hierbij mijn eerste ervaringen.

Uitpakken

De doos open gedaan, en we vinden een toetsenbord met een lange USB kabel, een cdrom met drivers, en nog een extra doosje... Ja, een voedingsadapter! Deze is niet noodzakelijk om het toetsenbord als "standaard" toetsenbord te kunnen gebruiken, echter wel om de verlichting, de LCD display, en de USB poorten van stroom te voorzien.
Ook is er een polssteun aanwezig, deze kan naar eigen keuze bevestigd of weggelaten worden.

Eerste indruk

Het toetsenbord is helemaal niet zo groot als ik had verwacht. Het is kleiner dan mijn vorige multimedia toetsenbord, en zelfs kleiner dan zijn G15 voorganger.

De G-toetsen zijn wel even wennen aan de linkerkant, en regelmatig druk ik dan ook G1 in als ik Esc moet hebben. Maarja dat komt op termijn wel goed ;)

De standaard multimediaknoppen zijn ook aanwezig (play/pauze, stop, volgende, vorige). Voor volumeregeling is voor een scroll wiel gekozen, toch een stuk handiger dan knoppen!

Ingebruikname

Een cdrom met drivers was meegeleverd, maar die heb ik niet gebruikt. Ik heb van de Logitech website de meest recente driver gedownload en ge´nstalleerd. Daarna oude toetsenbord uitgetrokken en de G19 ingeplugd, en binnen 20 seconden werkte gewoon ßlles! :*)

Wat ik wel mis is een gebruikershandleiding. Op de cdrom was wel een quickstart guide aanwezig, maarja dat weet ik allemaal wel. Ik wil weten hoe ik met macro's en scripts werk, en hoe ik bijvoorbeeld de verlichtingskleur van de toetsen wijzig. Hier kon ik dus lang naar zoeken. Schijnbaar zijn er een paar guides aanwezig op de cdrom, maar die zijn enkel toegankelijk nadat je het hele driverpakket ge´nstalleerd hebt. Dat is wel een minpunt, gezien ik reeds de nieuwste drivers van internet had ge´nstalleerd en deze bevatten de guides niet. Uiteindelijk was het dus Googlen om hier hulp bij te vinden...

LCD display

Het LCD display is gewoon mooi. Het is klein, maar geeft met 320x240 pixels en een hoge helderheid en contrast een zeer goed beeld. Helderheid is uiteraard zelf naar wens in te stellen.

Standaard is er software aanwezig met een klok, een performance meter (CPU cores en RAM), een videospeler, foto slideshows, en natuurlijk ondersteuning voor games. Dit zal ongetwijfeld verder kunnen worden uitgebreid maar daar moet ik me nog in gaan verdiepen.

Display (en toetsenverlichting) kunnen met een simpele druk op een knop worden uitgeschakeld. Fijn als je in het donker een film kijkt, of de computer 's nachts laat aanstaan.

De knoppen

De knoppen hebben een fijne gedempte aanslag. De indeling is zoals het hoort, alle standaardknoppen zitten op de plaats waar je ze verwacht. Alleen het blok G-knoppen is even wennen aan de linkerkant, zelf reik ik bijvoorbeeld automatisch naar de verste linksboven positie als ik Esc moet hebben ;)

Als je een gamer bent, kom je op dit toetsenbord ook weer de mogelijkheid tegen de Windows keys uit te schakelen zoals we eerder op de G15 zagen.

De knoppen voor het LCD menu zijn platte knoppen, die nogal hard dienen worden ingedrukt. Dit had iets beter gekund.

Verlichting

Alle toetsen zijn verlicht, en de verlichtingskleur is zelf in te stellen. Wel heb ik lang moeten zoeken hoe dit moest, want het zat op een plaats waar ik het nooit gezocht had en er was ook geen handleiding die me in de juiste richting hielp.

Hoewel het wijzigen van verlichtingskleur het toetsenbord mooi in het thema brengt van bijvoorbeeld je muis, of computerkastverlichting, is het wel jammer dat de knoppen naast het LCD display een vaste oranje kleur hebben en daarmee de eenheid verstoren.

Toetsenverlichting (en LCD display) kunnen met een simpele druk op een knop worden uitgeschakeld. Fijn als je in het donker een film kijkt, of de computer 's nachts laat aanstaan.

Foto's

Heb jij ook een Logitech G19 Gaming Keyboard (Qwerty)?