DFI Lanparty UT CFX3200-DR, CF Xpr. 3200 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394) Review

Pluspunten

• Erg goede layout.
  • Superoverclockbaarheid.
  • Koele chipset dus geen lawaai van de fan.
  • Inmense bios het paradijs voor overclockers.
  • 2x pci-express x16

Minpunten

• Weinig.
  • Klein bootprobleem met resetten tijdens boot
  • Uitgebreide bios kan verwarring opleveren
  • Geen parralelle poort meer, wat voor mij geen nadeel is maar misschien wel voor mensen die een LCD of paralelle printer hebben.

Layout Score: 5
Ik heb de CFX3200 nu 2 maandjes in gebruik, heb het bord gekocht met de visie op overlocken.
Ik had al op diverse fora gelezen dat dit het 'ultimate socket 939 moederbord' was en dat sprak mij erg aan. Ook de resultaten van alle reviews waren positief, hoewel de prijs wat hoog was heb ik toch besloten om het bord te kopen, nadat ik mijn DFI nf4 ultra-d voor een leuke prijs heb kunnen verkopen.

Featureset
De featureset is zeer compleet, zoals ik van DFI gewend ben (ik gebruik alleen nog maar DFI borden sinds hun spetterende introductie op het socket-A platform). Dit vond ik, naast het moederbord natuurlijk, allemaal in de doos:
-2xUv reactive rounded ide kabel
-1xUv reactive rounded floppy kabel
-1xmolex naar satapower converter
-Een manual van 173! paginas dik
-Een Karajan audio module
-4xUv reactive sata kabel
Al met al uitgebreid genoeg en eindelijk eens een moederbordmanual die alle bios settings uitlegt en de beste settings geeft, hoewel ik dat niet nodig heb omdat ik veel ervaring heb met bios tweaking, maar zeker handig voor de beginnende overclockers onder ons.

Layout
De layout van die bord is simpelweg super, er is genoeg ruimte rond de socket om alle cpu koelers te monteren, zelf gebruik ik de zeer grote Thermaltake big typhoon en die is zonder problemen te monteren. Ook de ruimte tussen de pci-express slots, die bij vorige DFI SLI borden wat klein was, is nu zeer groot. Er zit zelfs ruim 5 cm tussen de 2 slots.
Ook detecteert het bord automatisch eventuele crossfire opstellingen, waardoor het overzetten van jumpers overbodig is geworden.
Het geheugen zit in tegenstelling tot de Lanpary NF4 serie niet meer boven de cpu-socket, maar zit nu links ernaast (te zien op de foto) waardoor er betere airflow over het geheugen plaatsvind wat op zijn beurt weer zorgt voor betere overclockbaarheid en stabiliteit van het geheugen.
De DFI Lanparty UT CFX3200-DR

Prestaties
De prestaties van het DFI socket 939 vlaggenschip zijn zeer goed, het bord werd voor de introductie door DFI gehyped als het beste socket 939 moederbord ooit gemaakt en deze gedurfde bewering maakt het ook helemaal waar. Door de uitgebreide bios en de gebruikte ATI chipset(hierover meer bij overclockbaarheid) was het mogelijk mijn 3 athlon64's verder te overclocken dan op welk bord ook (borden die getest zijn met deze processoren zijn de MSI K8N Neo2, de DFI lanparty NF3 ultra-d en de DFI lanparty NF4 ultra-d). Al mijn processoren haalden op dit bord hogere overclocks op lagere voltages!
Dit geld ook voor het geheugen, al mijn winbond geheugen (bh-5 en bh-6) kon ik verder overclocken door de hoge spanningen die dit bord kan leveren en door het zeer grote scala aan bios settings.
De prijs die hiervoor betaald moet worden is wat hoog, maar is volgens mij elke cent waard!

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Het bord is zeer stabiel, zelfs bij het gebruik van overgeclockte cpu's en geheugen en een stevige grafische kaart die ook nog eens gevoltmod en overclocked is geeft het bord geen krimp. Werkt vanaf de 1e dag zonder grote problemen.
Echter heb ik bij dit punt heb ik een kleine aanmerking, tijdens het booten van mijn pc reset het bord zich telkens weer. Dit is voordat het postscherm verschijnt. Nadat ik de powerknop in heb gedrukt start het bord vlekkeloos totat het postscherm moet komen, dan reset het bord zich (dit is te zien op de Debug leds links onderin de hoek van het bord) en start dan zonder problemen opnieuw op. Ik weet niet of dit zo hoort maar ik stoor me er in ieder geval niet aan omdat dit het bootproces misschien 2 seconden vertraagt.

Overklokbaarheid
Het grote pluspunt van dit moederbord, de overclockbaarheid, op dit punt steekt het eigenlijk boven alle socket 939 moederborden uit, zelfs van de zeer dure en exclusieve DFI NF4 Venus! Als je als beginnende overclocker deze bios ziet, zul je er geen of zeer moeilijk wijs uit kunnen. Gelukkig heeft DFI deze keer een dikke manual gemaakt die alles haarfijn uitlegt en zijn er op het internet complete guides te vinden om je de weg te wijzen in de bios. Ook de voltages zijn, zoals we gewend zijn van DFI, uitgebreid in te stellen. De voltages zijn instelbaar voor de cpu zelf, het ram, SB pci-e, NB analog, LDT bus en NB core.
De electronica rond de socket

Voor de geheugentimings zijn er in totaal maar liefst 30 verschillende opties die naar de gebruikers wensen zijn aan te passen!
De 30 geheugeninstellingen
Niet alleen de geheugentimings zijn naar wens aan te passen, ook is het voltage voor geheugen op te voeren tot maar liefst 4,15v!, dit in zeer kleine stapjes (van 2 tot 3,1v zelfs met stapjes van 0,01v per keer) Er zijn maar zeer weinig modules die dit torenhoge voltage kunnen verwerken of er baat bij hebben, eigenlijk zijn dat alleen modules die gebruik maken van de Winbond Bh-5, Bh-6, Ch-5 of UTT chips. Als je ze echter een voltage van 3,6 tot 4 volt geeft kunnen ze zelfs snelheden bereiken van 270 (DDR540) tot 285mhz (DDR570) op 2-2-2-5 timings!
De ATI RD580 chipset is ook een uitstekende overclocker, ik haal zelfs HTT snelheden van 1500mhz compleet stabiel! De chipset blijft dan ook nogeens lekker koel en je hebt dus geen last van een lawaaierige Northbridgefan.
De ATI RD580 Chip en de Uli Southbridge

Je grafische kaart kan op dit moederbord ook een leuke boost krijgen doordat je in de bios het maximale wattage dat door het pci-express slot wordt geleverd op kan hogen, en ook in kan stellen dat de pci-express sloten 10% meer current krijgen. Dit leverde bij mij net wat hogere clocks en meer stabiliteit op.

Compatibiliteit
Hierover heb ik weinig te melden omdat ik geen problemen ben tegen gekomen, al het geheugen wat ik hier heb liggen (2GB sets, winbond sets en Samsung geheugen) werkt zonder problemen. Al mijn hardware en software werkte probleemloos vanaf de eerste keer.
Geen aanmerkingen hierop dus.

Ondersteuning door fabrikant
Deze is goed, er zijn sinds de release al 3 biossen uitgebracht en bij problemen kun je DFI altijd mailen of een topic starten op DFI-street.com waar officiele DFI technicians zitten die je zo goed mogelijk helpen.
Mijn ervaring met de RMA service van DFI is uiterst goed, heb nogal wat borden RMA moeten sturen omdat ze DOA waren (vooral socket-A borden waren dat, bij 939 borden geen last van gehad) en ik had altijd binnen 1 week een nieuwe!

De prijs van dit bord ligt momenteel rond de ¤220, dat is flink wat voor een moederbord vind ik, maar je krijgt er ook zeer veel voor terug.
Ik vind dat mensen die nu een socket 939 moederbord zoeken voor te overclocken zeker dit bord in overweging moeten nemen en zich niet moeten laten afschrikken door de prijs.

Update 23 januari 2007
Dit bord is nog steeds in gebruik door mijn broer, ik ben zelf inmiddels overgestapt naar het core 2 duo platform van intel.
Mijn broer is er echter nog steeds uiterst tevreden mee en het bordje is nog altijd stabiel met een 3000+ die licht overclocked is naar 2,5ghz.
Nog altijd goed bord dus :)

Heb jij ook een DFI Lanparty UT CFX3200-DR, CF Xpr. 3200 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)?

Nou wees blij dat je deze hebt en niet de Asus A8R32 Dat is een en al ramp. Zelfs standaard lopen is niet vanzelf sprekend laat staat ocÚn.

Tis dat de CFX 3300 voor AM2 er aan komt maar anders had ik deze zeker gekocht !!!
Extreem foute opmerking, ik heb een DFI mobo met ATi-chipset gehad, en die was zo instabiel dat hij windows slechts 1 keer opstartte en daarna nooit meer. Later was hij defect gemeld en kreeg ik een A8R32 MVP die zeer stabiel is, ik ben er erg tevreden mee en heb m'n zusje ook eentje verschaft. Op beide pc's werkt de A8R32 zeer stabiel, overclocken gaat ook lekker: 3000+ van 1,8 @ 2,6GHz Primestable en X2 3800+ van 2 @ 2,7GHz Primestable. Dus wat jij zegt klopt van geen kant ;)
kun je mooi door zien dat niet alle borden perfect zijn :Z

jij had een slechte DFI, hij nu een slechte ASUS.
Hierdoor is je mening waarschijnlijk verneukt over DFI, terwijl dit misschien helemaal niet terecht is (wel in jouw opzicht, maar niet in dat van DFI). Er zitten altijd wel een paar rotte appels tussen de goede.

Misschien als jij nu weer een DFI zou kopen en je wel een juist werkende zou krijgen en dan zou je mening heel anders zijn geweest. DFI is gewoon het merk voor overclockers en Gamers. Asus voor al het andere
Mee eens,

Maat van me heeft de CFX3200-DR, draait zn opty 170 op 2,9Ghz stabiel

Ik zelf heb een ASUS A8R32-MVP, draai zelf 2,8Ghz met moeite (slechte CPU stepping was volgens mij week 51 2005.. 0551UMPW ofzo)

Beide werken gewoon prima..
Het verschil is dat ik met DFi nooit zo'n slechte ervaring heb gehad. En met asus al 6x en nu ook 2x achter elkaar met 2 van de nieuwste borden.

Daarintegen geeft DFi netjes support op hun spullen. Ik heb Asus vele malen gemaild en dingen op het forum gezet maar ze reageren gewoon niet. Of je krijgt te horen subjet closed zonder een rede er bij.
Dat bord dat jij hebt gehad was waarschijnlijk de DFI Lanparty UT RDX-200
Dat was inderdaad geen topbordje en de ATI RS480 chipset die daarop zit is ook niet echt super.
In tegenstelling tot dit bord wat van alles is voorzien en een super chipset heeft! :*)
Had je geen problemen met xp toen je er een nieuw moederbord aankoppelde?

Want ik had gehoord en gelezen dat als je van het ene naar het andere chipset overgaat, dat dan je xp installatie niet meer werkt.

Ik heb nu een a8n-sli en heb een a8r32-mvp besteld en nu vraag ik mij af of het dan nodig is om xp opnieuw te installeren.
(liever niet)

Alvast bedankt
ja je moet zeker weten opnieuw instaleren

hij gaat niet werken zo
ik had zelfs problemen met een winxp op een powerdisk
die diverse verkeerde drivers installeerde waardoor windows niet eens wilde opstarten
dus als je hebt een gewone winxp cd gebruiken drivers zijn niet nodig voor de chipset
Mag ik mss de voltages dan weten waar jij je x2 3800+ op hebt draaien ? Ben ik benieuwd naar. Bij mij heeft dezelfde cpu op 2,6 1,45v/1,5v nodig. (wel een ander mobo kben gewoon benieuwd) Gelijk een goede vergelijking.
Nette review! :)
-Geen parralelle poort meer, wat voor mij geen nadeel is maar misschien wel voor mensen die een LCD of parralelle printer hebben.
Als het goed is zitten er op het moederboord "headers" (7 pinnen, zoals ook de USB-headers waarmee je extra usb kunt benutten). Waarmee je parralelle poorten op kan aansluiten, als ik me niet vergis. :)
Dat weet ik niet precies, maar ik bedoel dat er geen paarse parralelle poort meer op de I/O van het mobo zit, maar dat snapte je wel :)
zeer mooie en uitgebreide review !
keep up the good work
Mooie revieuw!
Denk dat ik nu wel weet wat mijn volgende bordje gaat worden...
Ja dit wordt ook mijn volgende bordje!

Ik zat te twijfelen tussen de Asus A8R32-MVP en dit bordje......

Om nu direct een AM2 bordje aan te schaffen begin ik niet aan. Meestal hebben die eerste revisie borden nogal eens wat 'kinderziekten'. En de meerwaarde met DDR2 geheugen zie ik nog heden niet het nut van in. Tegen de tijd dat ik de zooi weer eens ga vervangen is DDR3 wel uit!

Dan liever een good old mobo dat lekker stabiel en goed overklokt en dat i.c.m. met een Ati 1900XT kaartje ;)

Top review!
Ik heb het bordje ook (gekocht bij Alternate voor 59 euro) en het bevalt me prima. Het bord heeft als grootste nadeel dat als je de uli raid controller gebruikt je m5288 errors krijgt. Dan freezed je systeem en daarna gaat het weer verder.
Verder is het een ideaal bord om over te clocken.
Volgens mij was dat toen 69 euro....maar laten we dat maar even in het midden... TE gek bord om over te klokken...ben toen van intel naar amd gegaan met dit bord....nou een wereld van verschil...moet ik zeggen.. :9
snap niet dat mensen zo schoppen tegen de ati chips
ik heb hier de asus variant met de ati chip

wat een super bord is dat ook
ook zeer stabiel met mijn 3800x2 op 2600mhz standaard voltages

die is stuk goed koper dan de dfi.

mijn volgende bord word weer een met ATI!!