ASUS RT-AX82U

Specificaties WiFi-ax • 5-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

ASUS RT-AX82U Review

satoer 5 februari 2021, 422 views Product gekocht

ASUS RT-AX82U

Prima snelle Wi-fi (6) router met zeer uitgebreide netwerk opties.

Pluspunten

• Fantastische vormgeving voor snelle gamers
  • Zeer uitgebreide netwerk opties
  • Zeer snel wi-fi (6) in deze prijsklasse
  • Apps van derde te installeren voor nog meer netwerk opties.

Minpunten

• Afschuwelijke vormgeving voor in de woonkamer
  • Er zitten geen connectie / traffic netwerkledjes op de poorten aan de achterkant.
  • Bereik had ik veel beter verwacht dan de standaard Ziggo modem, maar blijkt maar marginaal beter.

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 3
Heb de Asus router gekocht omdat m’n Ziggo connectbox modem elke keer het wifi signaal ook offline gooit als er een probleem is met het internet signaal. Oer vervelend als je veel domotica oplossingen hebt in huis wat afhankelijk is van Wifi. De Ziggo box zit nu in bridge mode, en de Asus router handelt de rest van het netwerkbeheer af.

De router werkt prima. Ik had alleen de verwachting dat het netwerk signaal met de 4 antennes beduidend beter zou zijn dan de Ziggo connectbox modem. Helaas blijkt het maar marginaal beter. Met de router op dezelfde locatie heb ik in het schuurtje buiten heb nu ietsje beter ontvangst van het 2.4Ghz netwerk. Het 5Ghz netwerk is niet meer bereikbaar daar. De modem staat in de woonkamer onder het bureau. Het schuurtje buiten is slechts zo’n 10 meter verder (Spouwmuur met dubbelglas, en een dik geïsoleerde schuur met dubbelglas zit tussen het signaal)

De hoekige gamers “stealth fighter” vormgeving met RGB animatie ledjes is natuurlijk super cool voor gamers, maar in de woonkamer zou ik liever een zakelijkere vormgeving zien. Je kan de ledjes gelukkig ook uit zetten. Helaas kan ik hem ook niet eenvoudig plat tegen de muur monteren. Uiteraard had ik natuurlijk ook een zakelijker vormgegeven router van Asus kunnen kopen, maar in dit geval ging ik voor de prijs-mogelijkheden/snelheden verhouding, waar deze modem in deze prijsklasse toch wel voordelig uit kwam, en heb dus de vormgeving maar als concessie meegenomen.

De mogelijkheden van de router zijn echt zeer uitgebreid. Je kan allerlei beperkingen instellen per Mac adres, zoals ouderlijk toezicht, blokkeren van sociaal netweken, p2p, tijdspanne etc. Of het tegenovergestelde, je kan netwerkverkeer van games prioriteren zodat de lag tot een minimum beperkt wordt. Ook kan je de netwerkbelasting realtime monitoren (grafieken).

Ook zijn er apps van derde te installeren zoals een adblocker en die lijkt redelijk te werken. Zie bijvoorbeeld nauwelijks banners op websites, maar bijvoorbeeld YouTube video reclames in de YouTube app van de iPad laat hij wel gewoon door.

De webinterface (links) vs App interface (rechts)

De software interface is uitgebreid, en je moet wel even zoeken naar alle opties in het menu + tabbladen structuur. Je hebt een web-interface maar ook een telefoon app om alles in te stellen. Het is mij niet geheel duidelijk waar de prioriteit ligt. De telefoon app lijkt gepolijster en uitgebreider. Zo kan ik de optie van de extra apps niet in de web interface terug vinden, maar wel op de app. Kan zijn dat het wel ergens is verborgen achter een tabblad. Overigens staat een third party firmware op de planning met nog meer opties, tweaks en fixes (Merlin). Al kan ik mij op dit moment niet voorstellen dat dat meerwaarde geeft met het aantal opties die er al in zit.

Heb jij ook een ASUS RT-AX82U?