Logitech Wireless Desktop MK710 (Qwerty US) Review

jeroenathome 24 december 2011, laatste update op 5 november 2016, 8.821 views

Logitech Wireless Desktop MK710 (Qwerty US)

Een kwalitatief goed toetsenbord die de claim van 3 jaar batterijduur waarmaakt. De glimmende delen zijn gevoelig voor vingerafdrukken en het glimmende moet jou smaak zijn. Ook de muis heeft een lange batterijduur en ligt lekker in de hand. Het scrollwiel is wennen doordat deze weinig kracht nodig heeft.

Pluspunten

• Typt licht
  • Sneltoets om PC uit te zetten
  • Drivers en software

Minpunten

• Slecht af te lezen display bij weinig licht
  • Vingerafdrukken snel zichtbaar
  • Gevoeligheid scrollwiel is wennen

Deze desktopset ondertussen meer als een jaar in gebruik. Daarom een kleine wijziging in deze review.

Het toetsenbord heeft naast de standaard toetsen 6 mediatoetsen. 3 waarmee je het geluid harder/zachter of helemaal uit kan zetten en de overige 3 mediatoetsen zijn voor Play/Pauze en stap vooruit en achteruit. Tevens is er knop om de rekenmachine van windows te starten en een knop om de CD/DVD lade te openen en sluiten. Het display heeft een zwarte achtergrond en donkergrijze tekens.Het omgekeerde van een rekenmachine Het display is moeilijk leesbaar bij verminderde lichtomstandigheden. Hiervoor had ik de MX5000 en dat display was beter leesbaar in dezelfde situaties. In het display wordt alleen het nodige weergegeven en dat is : Batterij status, Capslock, Numlock, Scrolllock, Fn functie en Mute.
Door middel van de Fn knop is het mogelijk om 14 extra functie aan het toetsenbord toe te kennen door middel van de F-toetsen die vrij te bepalen zijn. De standaard instellingen is voor de meeste mensen voldoende. Alleen bij meerdere browser en mail-cliënt zal de instelling mogelijk verandert moeten worden.
De hoogte is in 3 standen in te stellen door de pootjes aan de achterkant uit te klappen. Op de pootjes staat duidelijk onder welke hoek het toetsenbord komt te staan. De behuizing voelt stevig aan en is in glimmend zwart uitgevoerd. De 6 mediatoetsen zijn in aluminium kleur. De toetsen en de polssteun zijn in mat zwart uitgevoerd. Helaas blijkt ook hier weer dat het glimmende afwerking zorgt voor extra poetswerk wanneer je geen vingerafdrukken wil zien. De polssteun is heeft een zachte afwerking, zodat het prettig aanvoelt. Om langer met de meegeleverde batterijen te doen is het toetsenbord uitgerust met een aan/uit schakelaar die makkelijk te bedienen is.
Na een jaar zijn de toetsen nog steeds leesbaar en is alleen van de F5 knop slijtage zichtbaar. Een klein probleem waar ik af en toe last van heb is dat er enkele toetsen moeilijk in te drukken zijn. Het probleem doet zich niet vaak voor en daarom kan ik nog niet zeggen dat er slijtage is opgetreden maar lastig blijft het wel

De muis is ergonomisch gevormd voor rechtshandigen en reageert snel op de beweging. Er zitten in totaal 8 knoppen op de muis waar er 1 van alleen het mechanisme van het scrollwiel bedient.

De twee standaard knoppen zijn hoorbaar wanneer je ze indrukt en klikken makkelijk weg. Het scrollwiel is uitgerust met 3 knoppen. 2 daarvan zijn bedoeld om horizontaal te scrollen.

Aan de linkerkant van de muis zitten 2 knoppen die voornamelijk voor het browsen wordt gebruikt en deze functie wordt standaard aan deze knoppen gegeven. Er is een knop die verstopt zit op de plek waar je de duim neerzet. Je hoeft gelukkig niet bang te zijn dat je de knop per ongeluk indrukt. Deze knop wordt standaard gebruikt om tussen de geopende programma's te kunnen switchen. Helaas heeft logitech hier zijn eigen software voor gebruikt terwijl het handiger is om hier de Windowstoets + tab voor te gebruiken. Zeker wanneer je de aero interface gebruikt kan je hier aan ergeren aangezien het scrollwiel wel werkt in combinatie met de windows+tab toets en niet met de muisknop. Tevens is aan deze knop maar beperkt aantal functies toe te kennen waarbij de windowstoets niet herkent wordt.
Het scrollwiel loopt zeer licht en is zeker voor pagina's waar je veel moet scrollen een uitkomst. Één simpele beweging zorgt ervoor dat het wiel enkele seconden door blijft scrollen. Dit systeem vergt enige gewenning. Om het snelle scrollen tegen te gaan heeft logitech een knop onder het scrollwiel geplaatst die een mechanisme ontkoppelt wanneer je de knop indrukt. Hierna reageert het scrollwiel minder accuraat, waardoor je nauwkeuriger kan scrollen. Tevens is het klikken van de scrollwiel merkbaar aanwezig. In mijn ogen zelfs iets teveel. Wanneer je even oefent is het niet nodig dit mechanisme te gebruiken en heb je ook geen last van het scrollklik. Ook de muis heeft een aan/uit schakelaar om langer met de batterijen te kunnen werken. Een led onder het scrollwiel geeft na het aanzetten aan hoe vol de batterij is.

De ontvanger van deze set werkt volgens het unifying protocol van logitech. Het is één van de kleinste USB apparaten die ik ooit gezien heb. Zoals logitech het aangeeft kan je deze ontvanger gewoon in de PC of laptop laten zitten zonder dat het in de weg zit. Mocht je dit om een of andere reden niet willen doen dan kan je de ontvanger in de muis wegstoppen een gereserveerde plek bij de batterijen. Wanneer de ontvanger voor het eerst in USB poort wordt gedrukt herkent windows deze automatisch en worden de juiste drivers geïnstalleerd. Het is al mogelijk om de muis en toetsenbord te gebruiken voordat de installatie voltooid is. Setpoint software is alleen nodig wanneer je de Fn toetsen een andere functie wil geven en om de muis anders te laten reageren.

Het unifying protocol is dusdanig te gebruiken dat je het zonder problemen met andere unifyning ontvangers kan gebruiken. Het is zelfs mogelijk om meerdere toetsenborden en muizen op één PC aan te sluiten. Ik vraag me alleen af waarom je dit zou willen.

Kortom gezegd: Deze toetsenbord en muis combinatie is zeer geschikt voor iedereen die geen speciale toeters en bellen wil hebben maar toch snel verschillende functies willen oproepen. Door de unifying ontvanger is het installeren zo gepiept en is het geen probleem om de combinatie mee te nemen naar een LAN-party of andere werkplek zolang er maar een unifying ontvanger aanwezig is.

Als we logitech mogen geloven is het energie gebruik van de MK 710 zeer laag en is het mogelijk om 3 jaar met dezelfde batterijen te doen met normaal kantoorwerkzaamheden. Na een jaar zijn de batterijen nog steeds niet vervangen en geeft de setpoint software aan dat beide apparaten nog voldoende energie hebben.

Een kleine update over deze combinatie na bijna 5 jaar. De claim van ongeveer 3 jaar maken ze waar. In al die tijd zit nu pas het tweede setje batterijen erin en nog geen melding dat deze bijna leeg zijn. De meegeleverde batterijen zijn ongeveer na 3 jaar vervangen.

De kwaliteit is prima, al zijn er duidelijke slijtage sporen zichtbaar en zit er een gat in de muis waar de duim zit. Tevens is het aan/uit knop van de muis die zijn einde heeft bereikt. Enkele toetsen gaan soms moeizaam, maar na 5 jaar vind ik dat niet gek. Het is wel verbazend dat de letters nog steeds duidelijk leesbaar zijn na al die aanslagen.

Op dit moment op zoek naar een andere en zie dat deze combi nog steeds te koop is. De keuze om deze nog eens aan te schaffen wordt zeker overwogen.

Heb jij ook een Logitech Wireless Desktop MK710 (Qwerty US)?

Ik ben erg benieuwd naar het bereik van deze set. Heb een draadloze set nodig voor op me werk voor gebruik bij een digitaal schoolbord. Afstand is max 6 meter. Zou je het bereik van de set kunnen testen? :)
De afstand waar het scrollwiel nog werkte is ongeveer 4 a 5 meter. Dit is is wel met een muur ertussen en de ontvanger onder het bureau. Het kan zijn dat de 6 meter in een lokaal wel haalbaar is.

Ondertussen de MK 710 bijna een jaar in gebruik en de meegeleverde batterijen zijn nog steeds niet vervangen. De software geeft aan dat het toetsenbord vol is en van de muis zijn de batterijen nog goed.

[Reactie gewijzigd door jeroenathome op 3 mei 2011 18:34]

Ok dank je wel. Dit is inderdaad een open ruimte, waarij de receiver in de achterzijde van een docking komt en dus precies de juiste kant op wijst voor het tobo en de muis. Veel idealer kan het niet worden lijkt me. :)
Positieve eigenschappen:

Typt ligt
ik zou er licht van maken :Y)

Verder een uitgebreide review maar een paar plaatjes erbij doen kan geen kwaad, het valt nu zo zwaar met alleen die tekst :P

-typo-

[Reactie gewijzigd door Wlie op 7 augustus 2010 23:43]

Een ander op een fout wijzen en dan zelf een typo maken :? 8)7 :X

De camera moet eerst nog aan de lader. Deze volgen nog.
Er zijn nu enkele foto's toegevoegd.
Ik heb dit setje nu ook een paar dagen. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik er blij mee moet zijn. Ik had een Logitech Optical Freedom. Een erg prettige cordless desktop. Al was hij wel al zo'n jaar of 6 oud en dat begon je te merken. Toetsen die niet lekker mee werkte en de muis had ik al eerder vervangen door een Logitech MX 620. Een erg prettige muis die lekker in de hand ligt. Dus ik zocht naar een beter keyboard. Ik wilde zo min mogelijk toeters en bellen, geen lichtgevende toetsen en een normale delete toets op een normale plek in plaats van die idiote grote delete toetsen direct naast de enter toets. Dus ik kwam bij dit setje uit.

Ik heb deze gekocht bij de Saturn. Daar was hij ¤ 100,- Ik heb toen daar de pricewatch van tweakers laten zien aan de verkoper en heb hem toen voor ¤ 69,- meegekregen. "Dan gaan we toch gewoon mee. Dan zijn wij veel te duur."

Maar ik mis eigenlijk twee dingen.
1. de contextmenu knop (rechts naast de spatiebalk, zelfde als het rechtermuisknopmenu) is vervangen door een FN knop. Hiermee kan je de opties die in het geel bij de Functietoetsen staan gebruiken. 1 van de toetsen moet het contextmenu vervangen. (Printscreen knop) Maar deze doet niet helemaal hetzelfde als de originele knop. Als je bijvoorbeeld een bestand hebt geselecteerd in de verkenner en dan deze knop gebruikt krijg je het contextmenu te zien alsof je niks hebt geselecteerd.
Dus zonder "openen met........" of afspelen in...., kopiëren naar enz.
En ik merk nu dat ik die stiekem toch regelmatig gebruik(te). Hoe zeer ik die mis is nog even de vraag de komende dagen. Mischien dat ik er mee leer leven of dat ik er een software oplossing voor vindt die dit voor me oplost. (Als men tips heeft graag !) Ik heb ook een verzoek naar logitech gestuurd of zij me daarmee kunnen helpen.

Mijn tweede bedenking is dat de muis jammer genoeg niet de kwaliteit heeft als de MX620. En jammer genoeg zijn de unify adapter van de MX620 en die van de MK710 niet uitwisselbaar. Want ik wilde de MX620 thuis houden en de muis die bij dit setje MK710 zat meenemen naar mijn werk. Maar dat gaat niet lukken denk ik. Terwijl de verkoper zei dat dit wel zou moeten kunnen.

Anyhow: Nog geen goede opvolger gevonden voor de Desktop Optical Freedom.
Dit is mijn eerste unifying product van logitech dus ervaring met het uitwisselbaar zijn heb ik niet. Zover ik het kan nagaan zou je tot 5 producten op een PC kunnen gebruiken met de unifying module. Ik ben nog nooit tegengekomen dat het niet uitwisselbaar is met andere unifying producten. Het zou dus in mijn ogen gewoon moeten werken.

Voordat je de muis kan gebruiken moet je deze eerst aanmelden. Het aanmelden is snel gebeurt en je kan meteen zien of het werkt. Ik neem aan dat je dit hebt gedaan en dat je de laatste versie van de setpoint software hebt geïnstalleerd. Logitech zou je meer informatie kunnen geven of dit mogelijk is. Volgens mij halen ze af en toe enkele producten uit de software om de download grootte te beperken.

In tegenstelling tot jouw maak ik nooit gebruik van de contextknop. Ik mis hem dus niet. De Fn knop gebruik ik juist veel meer. Het is dus een persoonlijke afweging of je de knop als Fn of contextmenu wilt hebben.
Kan je gewoon veranderen met de Setpoint software van Logitech. :) Ik gebruik nu ook Aero Flip 3D.