WD Raptor WD740ADFD, 73GB - Reviews

Specificaties 73GB • 3.5" HDD (SATA-150) • 10.000rpm - Bekijk alle specificaties

WD Raptor WD740ADFD, 73GB Review

MAX3400 23 mei 2006, laatste update op 29 september 2008, 2.947 views

WD Raptor WD740ADFD, 73GB

Pluspunten

• Stil
  • Hoge prestaties
  • Lage temperaturen

Minpunten

• Prijs per GB

My review is gedeeltelijk gebaseerd op de overstap van de "oude" 36GB Raptors met 8MB cache naar de 74GB met 16MB cache. Nadat de eerste geruchten over een 16MB-versie online waren, ben ik eens flink gaan Googlen en rondvragen. Al snel bleek dat geen enkele Nederlandse winkel deze schijf uberhaupt kon leveren of het bestaan ervan wist. Mooi is dat; terwijl ze in Oostenrijk en Duitsland wel al in de webshops lagen (in back-order). Ik contact opgenomen met onze vrienden van Salland die, op basis van geruchten het produkt opnamen in hun webshop. Direct 2 stuks besteld tegen een zeer concurrende prijs.

Ongeveer 7 weken later kon ik ze eindelijk ophalen en heb ik ze in RAID0 aangesloten op een A8N-SLI en hebben ze de taak overgenomen van mijn 36GB-broertjes. Echt waar; ik sloeg steil achterover van verbazing na het klonen van de oude naar de nieuwe schijven. Windows was veel meer "responsive" op schijfaanspraak.

Omdat er op GoT ook een draadje liep, heb ik daar een programmaatje gevonden om even snel de transfer te testen; met een transfer van tegen de 90MB/s vond ik dat er wel goede prestaties werden neergezet door mijn setje.

Verder heb ik de eerste paar dagen mijn kast ook open gehad om verder nog wat te knutselen maar wat me eigenlijk vanaf dag1 opviel was dat ze een stuk stiller en koeler waren dan de 36B-versies.

*aanpassing*
Na controle en test blijkt dat ik een maximum van 121MB/s haal op mijn SiL3114-controller en helaas tegen de limieten van mijn PCI-bus loop.

Heb jij ook een WD Raptor WD740ADFD, 73GB?