ASUS RT-AX55

Specificaties WiFi-ax • 5-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

ASUS RT-AX55 Review

Lennart90 2 februari 2021, laatste update op 28 februari 2021, 1.471 views

ASUS RT-AX55

De ASUS RT-AX55 biedt veel waar voor z'n geld (zeker i.c.m. de cashback-actie die t/m 7 februari 2021 loopt). Om alle features mogelijk te maken voor deze prijs zijn er concessies gedaan. Daardoor misschien niet het beste als primaire router, maar wel uitermate geschikt als AiMesh node of Media Bridge.

Pluspunten

• WiFi 6 (802.11ax)
  • Veel features
  • Compact
  • Makkelijke setup
  • Goed als AiMesh node
  • Goed als Media Bridge

Minpunten

• Slechts AX1800-klasse (1201Mbps op 5GHz en 574Mbps op 2.4GHz)
  • Matige bouwkwaliteit
  • Geen wandmontage
  • Functie van LED's slecht afleesbaar
  • Geen USB-poort
  • Geen Asuswrt-Merlin custom firmware mogelijk
  • Misschien iets te beperkt als primaire router

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 4

Afgelopen zomer zijn wij verhuisd naar een nieuw appartement van ±75m2. Daar konden wij voor een zeer aantrekkelijke prijs gigabit glasvezel krijgen. Al snel bleek echter dat de meegeleverde router niet voldoende bereik had om optimaal gebruik te maken van de snelle internetverbinding. In de woonkamer was de verbinding tussen apparaten en de router hooguit 300Mbps en bereik op het balkon konden we al helemaal vergeten...

Daardoor na lang wikken en wegen besloten om de ASUS RT-AX88U aan te schaffen. Dit beest van een router heeft een uitstekende dekking in heel het appartement en op het balkon (en waarschijnlijk ook bij meerdere buren 8)7), waarmee de beloofde internetsnelheid grotendeels wordt behaald. Andere reden voor mij om die router te kiezen was de uitgebreide set aan features. Te denken valt hierbij aan het draaien van een VPN-server op de router en het aansluiten van een HDD of SSD via USB voor lokale file sharing en het maken van Time Machine backups voor mijn Mac. Ik heb er vervolgens ook nog de Asuswrt-Merlin custom firmware op gezet, waarmee het aantal mogelijkheden nog verder uitgebreid wordt door allerlei plugins en packages. Kortom, iets voor de echte Tweaker! :)

Dus waarom heb ik dan toch de RT-AX55 aangeschaft als ik ook al de RT-AX88U gebruik? Heel simpel. Hoewel ze wel een paar gigabit ethernetaansluitingen hebben aangelegd in het appartement, heb ik er helaas niet eentje in mijn werkkamer (lees: man cave). Daar staan ook wat apparaten zonder WiFi of met verouderde WiFi-adapters, zoals een iets oudere game pc, een Raspberry Pi en wat retro pc's. Nu zou ik voor de game pc en Raspberry Pi wel betere WiFi-adapters kunnen aanschaffen, maar voor de retro pc's zou dat uiteraard niet werken. Ook wordt het dan toch al snel best prijzig als je meerdere adapters nodig hebt.

Vandaar dat ik er wel eens over heb nagedacht om gewoon een bridge neer te zetten in mijn werkkamer. Daarop kunnen alle apparaten bekabeld worden aangesloten, waarna het signaal vervolgens draadloos naar de RT-AX88U wordt verstuurd. Die oplossing werkt zelfs voor de retro pc's, want voor zover de apparaten weten zijn ze gewoon bekabeld aangesloten. Een aantal jaar geleden heeft ASUS speciaal voor deze use case de EA-AC87 geïntroduceerd. Maar ik vond die alsnog vrij prijzig en de ondersteuning is niet zo goed. De laatste firmware dateert namelijk alweer uit 2015. De routers van ASUS kunnen echter ook gewoon op dezelfde manier functioneren als je ze in "Media Bridge" modus zet. Het wachten was dus op een betaalbare router om die als Media Bridge in te zetten.

Toen zag ik de RT-AX55 voorbij komen in de Pricewatch. Op het moment van aanschaf was die slechts €87,54 bij MediaMarkt, waar dan ook nog eens de €25 cashback vanaf gaat via de actie van ASUS. Voor iets meer dan €60 dus een router met WiFi 6 (802.11ax) en veel van de andere features die ook op de RT-AX88U te vinden zijn. Dat is echt een koopje en het leek me dus een goed moment om 'm eens uit te gaan proberen.

Hardware

Na ontvangst heb ik uiteraard meteen de doos opengemaakt. Daar zit naast de router en de stroomadapter niet veel bijzonders in: een ethernetkabel, garantiebewijs en een quick start guide. Mij viel gelijk op dat de router vrij compact is en weinig weegt.

Qua uiterlijk vind ik de behuizing niet heel bijzonder, maar ook zeker niet lelijk. De rode strepen accentueren het geheel nog een beetje. Verder zijn er voldoende ventilatiegaten aan de zijkanten en de onderkant. Door de glanzende bovenkant zie je stof en vingerafdrukken wel vrij snel, maar daar stoor ik me niet aan. Ook zijn de antennes niet afneembaar, dus je kan ze zelf niet vervangen. Voor mij geen punt, maar wellicht voor jou wel.

Vervelender vind ik de status LED's aan de voorkant van de behuizing. Naast dat ze vrij fel zijn en niet uit te zetten, is het heel moeilijk om te zien waar elke LED voor staat. Dat komt doordat de tekst heel vaag gedrukt staat op de behuizing en dan ook nog eens op een paneel staat dat naar beneden is gericht. In de praktijk betekent dat dus dat je de router moet oppakken en voor je gezicht moet houden wil je kunnen aflezen waar elke LED voor staat. Voor de geïnteresseerden, dit zijn ze van links naar rechts: 5GHz, 2.4GHz, LAN, WAN en Power. Je hebt dus geen individuele LED's voor de LAN-poorten, wat niet iedereen prettig vindt.

Op de achterkant zien we niet heel veel knoppen en aansluitingen. Je hebt drie knoppen voor WPS, Reset en Power. Daarnaast een aansluiting voor de stroomadapter. Vervolgens een aansluiting voor WAN en daarnaast 4 gigabit LAN-poorten. Opvallend is dat USB-poorten ontbreken, waarover later meer.

Mij viel op dat het allemaal vrij veel plastic is. Op zich niet erg, maar het is wel duidelijk dat ASUS heeft bespaard op de bouwkwaliteit om deze router voor een scherpe prijs aan te kunnen bieden. Ik vind het bijvoorbeeld ook best gek dat de router niet makkelijk te monteren is aan de wand, omdat de benodigde inkepingen in de behuizing daarvoor ontbreken.

De hardware is daarentegen best krachtig en komt grotendeels overeen met de RT-AX56U. Zo zit er ook een quad-core SoC van Broadcom in die draait op 1.5GHz. Ook heeft hij dezelfde antenneconfiguratie, waardoor de totale bandbreedte 574Mbps is op de 2.4GHz radio en 1201Mbps op de 5GHz radio. Dat is niet heel veel, maar voor een niet al te groot thuisnetwerk is dat prima. Ik gebruik 'm zelf dus alleen als Media Bridge, dus dan hoeft hij alleen maar voldoende bandbreedte te hebben voor de bekabelde apparaten.

Het verschil met de RT-AX56U zit 'm in de halvering van RAM en Flash (naar respectievelijk 256MB en 128MB) en natuurlijk het ontbreken van de USB-poorten. Afhankelijk van je use case is dat een reden om misschien toch voor de RT-AX56U te gaan of een andere router. Voor het gebruik als AiMesh node of Media Bridge is dat echter geen probleem en is het juist fijn dat de RT-AX55 een stukje goedkoper is.

Software

Alle routers van ASUS maken gebruiken van ASUSWRT, de fork van Tomato waar ASUS mee door is gegaan. De basis van de firmware is dan dus ook best wel oud, hoewel er natuurlijk continu nieuwe features en verbeteringen worden toegevoegd. Je ziet het wel terug in de webinterface, die wat gedateerd overkomt. Maar verder is de interface overzichtelijk en prettig in gebruik. Er is ook een app om het een en ander in te stellen met je mobiele telefoon, maar die heb ik zelf niet geprobeerd.

De installatie is vrij simpel. Als je de router voor het eerst aanzet maakt hij een onbeveiligd draadloos netwerk aan. Je kan dan draadloos verbinden of eventueel via een kabel. De web-interface is vervolgens bereikbaar op http://router.asus.com, waar je de eerste keer een setup guide te zien krijgt.

Als je 'm wilt toevoegen aan een bestaand netwerk, moet je kiezen voor "Advanced Settings". Je krijgt dan een overzicht van de verschillende modi waarin de RT-AX55 kan werken.

Ik heb hier dus gekozen voor Media Bridge, maar je hebt meerdere opties. Na het kiezen van Media Bridge modus werden de draadloze netwerken in de buurt gescand en moest ik de credentials invullen om zo de router te koppelen aan het draadloze netwerk. Een reboot verder en hij was verbonden met mijn netwerk.

So far, so good. Alleen kon ik de web-interface van de RT-AX55 daarna niet meer vinden. Het handige adres http://router.asus.com om de router te benaderen was immers in dit netwerk al in gebruik door mijn RT-AX88U. Normaal gesproken kan ik een client list bekijken op de RT-AX88U om te zien wat de IP-adressen zijn van de apparaten waarmee hij verbonden is, maar gek genoeg stond de RT-AX55 daar niet tussen. Ook de apparaten die bekabeld via de RT-AX55 zijn verbonden stonden daar niet tussen, terwijl ze wel een IP-adres hadden gekregen van de DHCP-server op de RT-AX88U. Ik weet niet zo goed waarom de RT-AX55 en de bekabelde apparaten niet zichtbaar zijn in de client list op de RT-AX88U, maar wellicht dat dat iets met de custom firmware te maken heeft die daarop draait. Uiteindelijk heb ik via een netwerkscan het IP-adres van de RT-AX55 kunnen achterhalen, waarna ik daar weer in de web-interface kon kijken.

[Update 28-02-2021]: Na het installeren van een firmware update op de RT-AX88U zijn de RT-AX55 en de daarop aangesloten apparaten wel gewoon zichtbaar in de client list.

Bij de RT-AX55 stonden in de client list wel de apparaten die ik bekabeld had aangesloten. Ook stond de RT-AX88U erin en de apparaten die via mijn 5GHz-netwerk zijn verbonden. Grappig genoeg niet de apparaten die via mijn 2.4GHz-netwerk zijn verbonden. Dat netwerk heeft weliswaar een ander SSID, maar is verder niet gescheiden.

Zoals je ziet kan de RT-AX55 zijn maximale bandbreedte van 1201Mbps op 5GHz gebruiken voor de verbinding met de RT-AX88U. De verbinding is dus uitstekend, al hoeft hij ook niet zo heel ver te reiken. Ongeveer 6 meter en door 2 muren heen.

In de screenshot is de web-interface vrij kaal, maar dat komt doordat de meeste opties onzichtbaar zijn als je de router in Media Bridge modus draait. Als je 'm als router gebruikt zijn er veel meer opties beschikbaar. De meeste features van de andere routers van ASUS zitten er wel op. Zo kan je o.a. de router als VPN-server gebruiken, zodat je op afstand verbinding kan maken met je thuisnetwerk. Dat kan handig zijn als je onderweg bent en bij een computer op je netwerk moet. Of als je op een onbeveiligde WiFi-hotspot zit en je verbinding wilt beveiligen door over VPN te gaan. Ook biedt ASUS cloud-based beveiliging aan via Trend Micro. Ik heb dat zelf altijd uit staan, omdat er dan metadata over jouw netwerkverkeer naar hen wordt gestuurd voor analyse. Ook noemenswaardig is de QoS-functionaliteit, waarmee je restricties kan opleggen aan de hoeveelheid data die bepaalde apparaten op je netwerk mogen versturen. Daarnaast kan je daarmee voorrang geven aan bepaald internetverkeer, bijvoorbeeld videostreaming of games. Ik heb dat zelf nooit geprobeerd, omdat beperkte bandbreedte geen issue is met gigabit glasvezel. :)

Features die wel ontbreken op de RT-AX55 hebben te maken met de USB-poorten die eveneens ontbreken. Als je een ASUS router hebt met USB-poort, kan je bijvoorbeeld een printer via USB delen met het netwerk of je hangt er een 4G-dongle aan, zodat je toch nog internet hebt mocht je vaste internetverbinding wegvallen. Ook kan je er een HDD of SSD aanhangen en de router dienst laten dien als lokale file share. Je kan er dan ook je backups op zetten, bijvoorbeeld via Time Machine van macOS. Ook opent dat de mogelijkheid om Asuswrt-Merlin custom firmware er op te installeren, wat nog meer mogelijkheden met zich mee brengt. Zo heb ik via de custom firmware op mijn RT-AX88U een DNS-based adblocker draaien en een uitgebreide firewall/IP blocker. Dat kan allemaal niet op de RT-AX55 vanwege het gebrek aan USB-poorten. Houd daar dus rekening mee.

Prestaties

Alles klinkt natuurlijk mooi op papier, maar hoe zijn de prestaties in de praktijk? Ik was benieuwd naar de download- en uploadsnelheden van de apparaten die via een gigabit ethernetkabel zijn verbonden met de RT-AX55. Om dat te testen, en om een benchmark te hebben, heb ik een speedtest op meerdere apparaten uitgevoerd:

1. PC <-> gigabit ethernetkabel <-> RT-AX55 <-> WiFi <-> RT-AX88U <-> internet
2. MacBook Pro Early 2015 (WiFi 5-adapter) <-> WiFi <-> RT-AX88U <-> internet
3. MacBook Pro Late 2020 (WiFi 6-adapter) <-> WiFi <-> RT-AX88U <-> internet
4. NVIDIA Shield TV Pro 2019 <-> gigabit ethernetkabel <-> RT-AX88U <-> internet

Uiteraard heb ik daarbij de PC en de MacBooks op dezelfde plek op mijn bureau gezet, om zo een eerlijke vergelijking te kunnen maken. Voor de NVIDIA Shield kon ik Speedtest niet in de Play Store van Android TV vinden, dus daar heb ik gebruik gemaakt van analiti. Ik weet niet precies hoe die de snelheidstest uitvoert, dus misschien is het niet helemaal vergelijkbaar met de rest.

Wel werd mij duidelijk uit deze cijfers dat, ondanks de verbeteringen van WiFi 6, ethernet nog steeds een meerwaarde heeft. De NVIDIA Shield was een heel stuk sneller dan de rest. Verder viel op dat de MBP 2020 met WiFi 6 wel degelijk wat sneller is dan de MBP 2015 met WiFi 5, maar ze ontlopen elkaar niet zo veel, in ieder geval wat downloadsnelheid betreft. De PC die verbonden is via de RT-AX55 is het traagst. Overigens heb ik met Speedtest wel eens hogere snelheden dan dit behaald (max zo'n 700 Mbps), dus wellicht dat hun servers wat traag waren tijdens het testen.

Daarnaast heb ik gekeken hoe snel de apparaten onderling kunnen communiceren. Daarvoor heb ik iPerf3 gebruikt. Dat gaf de volgende resultaten:

Ook hier hetzelfde beeld. De PC is weer ietsje trager dan de MBP 2015, die op zijn beurt weer wat trager is dan de MBP 2020. De NVIDIA Shield steekt er weer met kop en schouders bovenuit. Nu is dat in deze test niet zo heel gek, want het gaat om onderlinge communicatie van 2 apparaten op het thuisnetwerk. Bij communicatie tussen PC en MacBooks moet het signaal over WiFi naar de RT-AX88U en daarna weer terug over WiFi naar het andere apparaat. Aangezien het met WiFi moeilijk is om meerdere apparaten tegelijk te laten verzenden of ontvangen, moeten ze af en toe op elkaar wachten. Dat probleem heb je niet bij de NVIDIA Shield, omdat die bekabeld is aangesloten. Er hoeft dan minder verkeer over WiFi te gaan, wat de snelheid ten goede komt.

Concluderend kan je zeggen dat de RT-AX55 weliswaar de traagste is uit de tests, maar dat het verschil niet extreem groot is en de snelheid alsnog ruim voldoende. Het is voor de PC die ik heb getest dus een prima alternatief voor een WiFi-adapter.

Alternatieven

Als je op zoek bent naar een nieuwe primaire router voor je netwerk, dan zou ik toch wat alternatieven overwegen. Met name het gebrek van een USB-poort is voor mij een belangrijke reden om dan verder te kijken. Je komt dan al snel uit bij de ASUS RT-AX56U. Die is vrijwel identiek aan de RT-AX55, maar is uitgerust met extra RAM, Flash en USB-poorten. Voor een paar tientjes extra krijg je daarmee behoorlijk wat extra mogelijkheden.

Ook een router uit de vorige generatie kan het overwegen waard zijn. De RT-AC86U is bijvoorbeeld een heel capabele router, maar ondersteunt alleen geen WiFi 6. Als je niet veel apparaten hebt met WiFi 6 is dat sowieso nog steeds een hele goede optie. Hij zal zeker bij een druk netwerk met meerdere apparaten een betere optie zijn, omdat de totale bandbreedte daar 750 op 2.4GHz + 2167 Mbps op 5GHz is ten opzichte van de 574 Mbps op 2.4GHz en 1201 Mbps op 5 GHz van de RT-AX55 en RT-AX56U. Ook de RT-AC86U kan custom firmware draaien indien gewenst.

Als je op zoek bent naar een AiMesh node, dan is de ASUS ZenWiFi serie ook nog interessant. De goedkoopste kost op het moment van schrijven zo'n €85, maar de andere uitvoeringen zijn gelijk wel een stuk duurder. Voordeel van de ZenWiFi apparaten is dat ze niet misstaan in de woonkamer.

Alle bovenstaande routers zouden ook een alternatief kunnen zijn voor een Media Bridge, maar er zitten dan wellicht features op waar je niks mee doet en waar je wel voor betaalt.

Een WiFi 6-router voor iets meer dan €60 (met alle kortingen en acties) is een koopje, maar om deze prijs mogelijk te maken zijn er wel wat concessies gedaan aan bouwkwaliteit en features. Het belangrijkste gemis is voor mij het ontbreken van de USB-poorten, waarmee bepaalde functionaliteiten en custom firmware niet mogelijk zijn. Dat in combinatie met de beperkte totale bandbreedte zorgt ervoor dat de RT-AX55 wellicht niet het beste uit de verf komt als je 'm als primaire router in je netwerk gebruikt. Daar staat tegenover dat hij door het schrappen van functionaliteit goedkoper is dan andere ASUS-routers. Daardoor is hij juist wel weer interessant geworden om te gebruiken als AiMesh node of als Media Bridge, waar je die extra features niet zo nodig hebt. Ik zou 'm daar dan ook zeker voor aanraden!

Dit is mijn eerste review en het is een aardig lang verhaal geworden. :P Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Laat het me maar weten als je nog vragen of opmerkingen hebt over deze review. Ik zal mijn best doen om vragen te beantwoorden. Ik stel het ook op prijs als je de review wilt beoordelen. Alvast bedankt!

Heb jij ook een ASUS RT-AX55?

Bedankt voor de review! Leest fijn en bevat precies de info die ik nodig had. Ik ga hem vandaag aanschaffen.
Fijn om te horen dat je er iets aan hebt gehad. Veel plezier met je aankoop! :)
Komt zeker goed. Hij staat er inmiddels een paar dagen, en ik ben er zeer tevreden mee!
Firmware 3.0.0.4.386_42350, Geeft een probleem met IPv6 waardoor sommige websites niet meer te bereiken zijn. Gelukkig kan je weer terug naar de Vorige Firmware. Voor de rest ben ik zeer tevreden met mijn Router
Goed om te weten, dank voor je berichtje! Gelukkig kan je inderdaad vrij makkelijk weer terug naar een oude versie van de firmware.