Asus P4V800D-X, VIA PT880 Ultra (AGP/PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID) Review

frankknopers 5 juni 2006, laatste update op 17 november 2015, 8.989 views

Asus P4V800D-X, VIA PT880 Ultra (AGP/PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID)

Pluspunten

• Goedkoop
  • Stabiel
  • PCI-Express aanwezig
  • Voldoende ruimte tussen AGP en PCI-E connector
  • Prima performance

Minpunten

• Geen Gbit LAN
  • Floppyconnector onlogisch geplaatst
  • Geen 7.1 audio
  • PCI-E Graphics slot stelt teleur

Layout Score: 4
Omdat mijn vorige S478 moederbord (Asus P4C800-E Deluxe) was overleden had ik een nieuwe nodig. Ik had op dat moment nog geen echte upgradeplannen en ook niet veel geld. Het moest dus wederom een S478 bordje worden met DDR en AGP, en het liefst voor niet meer dan 50 euro. Omdat Asus bekend staat als fabrikant van degelijke moederborden heb ik de keuze laten vallen op deze Asus P4V800D-X.

Featureset
De Asus P4V800D-X is gebouwd rond de VIA PT880 Ultra northbridge i.c.m. de VIA 8237R+ southbridge. Alle standaardfuncties zijn al op het bord geintegreerd. Er is plek voor een S478 Intel processor, welke kan worden aangevuld met maximaal 4GB aan DDR400 geheugen. Daarvoor zijn er 4 geheugenslots beschikbaar.

Verder zijn er 2 ATA/133 poorten voor de aansturing van DVD drives en harde schijven. Er kunnen ook 2 HDD's aangesloten worden op de 2 SATA poorten die werken op 150MB/s. De 8237R+ southbridge voorziet ook in de raid-levels 0 en 1 voor extra performance of extra dataveiligheid.

De 6-kanaals ADI geluidschip biedt 2 analoge uitgangen en 1 microfoon ingang. Ook is er een S/PDIF out beschikbaar voor digitale output. Netwerken gaat op maximaal 100Mbit via de onboard Realtek ethernet chip. Gigabit is dus helaas niet mogelijk, daarvoor zal een aparte insteekkaart gekocht moeten worden.

Groot

Aan de achterkant van het mobo vinden we 4 USB2.0 poorten en is alle legacy zooi nog aanwezig (PS/2, COM Serial , Parralel).

De meest in het oog springende feature is echter de AGP en PCI-Express 16x combi. Hoewel de PCI-Express connector in 4x mode draait is het toch een geschikt slot om een snelle RAID-kaart of een moderne PCI-E videokaart te huisvesten.

Aan kabels wordt het volgende meegeleverd:
  • 1x SATA kabel
  • 1x Molex -> SATA
  • 1x Floppy kabel
  • 1x ATA 133 kabel
Al met al erg basic, maar veel meer hoef je eigenlijk niet te verwachtne voor een bord dat voor 40 euro te koop is.

Layout
De layout zit vrij logisch in elkaar. De ATX en de 12V CPU stekker zitten netjes aan de rechterbovenkant, zodat ze niet over het moederbord heen hangen en goed weg te werken zijn. De 2 ATA/133 poorten zitten helemaal aan de zijkant op de meest logische plek. Tussen de AGP en PCI-Express connector is wat extra ruimte gelaten, dus je kunt een dubbelslots koeler op je AGP kaart plaatsen zonder dat deze in de weg zit voor een eventuele PCI-E (non-video) insteekkaart.

Enig minpuntje aan de layout is de plaatsing van de floppyconnector. Deze zit onder het laatste PCI-slot en is dus moeilijk bereikbaar als er een PCI kaart geplaatst is. Daarnaast heb je een vrij lange floppykabel nodig als je de floppydrive toch permanent wilt gaan gebruiken.

Prestaties en stabiliteit
Als het op stabiliteit aankomt ben ik over dit moederbord zeer positief. Ik heb nog nooit last gehad van vreemde vastlopers die te wijten zijn aan het moederbord en/of de BIOS. De prestaties zijn ook prima, in vergelijking met mijn oude Asus P4C800-E Deluxe heb ik ongeveer 5% aan performance moeten inleveren, wat ik voor zo'n goedkoop bordje niet slecht vind.

Ik heb 2 Raptor 74GB schijven in RAID0 draaien op dit bord en dat gaat allemaal prima. De RAID is stabiel en haalt een goede performance met gemiddeld 108MB/s data doorvoersnelheid, wat dat betreft laat de VIA 8237 southbridge geen steken vallen.

Toch geef ik voor stabiliteit niet de maximale score, omdat ik bij de PCMark '05 Memory test steeds een spontane reboot krijg. Verder vertoont het geheugen namelijk geen fouten.

Overklokbaarheid
Ik heb op dit moment alleen de videokaart opgevoerd, de CPU en het geheugen draaien gewoon op stockspeeds. Dit houd ik ook liever zo. Voor dit punt dus geen score.

Compatibiliteit en ondersteuning
Bij het moederbord was heel attent een lijstje bijgevoegd van PCI-Express videokaarten die compatibel zijn met het PCI-Express slot van de VIA chipset. Hoewel dit lijstje vrij kort is (pakweg 35 kaarten zijn getest) lijken toch alle moderne videochips te kunnen werken op dit moederbord.

Alle hardware die ik op de P4V800D-X heb aangesloten werkte na het installeren van de drivers correct, dus de compatibiliteit zal wel in orde zijn.

De Asus P4V800D-X was een prima keus. Het bord is spotgoedkoop en ondersteunt de meeste standaard hardware. Dit geld echter niet voor het PCI-E slot!. De stabiliteit zit verder wel goed en de VIA chipset doet qua performance niet veel onder voor bijvoorbeeld een Intel i875. De PCI-E graphics moeten soms met een korreltje zout worden genomen, lang niet alle PCI-E videokaarten zullen werken op dit bord. Lees hieronder verder waarom.

Update: Het moederbord is toch minder goed dan gedacht. Omdat ik deze zomer een Conroe platform wil gaan bouwen had ik alvast een PCI-Express kaart gekocht, namelijk de Sapphire X800GTO 256MB. Nu blijkt deze kaart niet compatible te zijn met het moederbord. Nou zag ik via de search op het Tweakers forum dat er nog iemand was met een identiek probleem. Hij had het met een X800XL van Asus.

Het probleem zit hem in het feit dat het PCI-E 'graphics slot' slechts op 4x mode draait en dat daarvoor sommige videokaarten niet mee willen werken. Waarschijnlijk krijgt mijn kaartje niet genoeg stroom van de 4 PCI-E lanes, of wellicht zitten de pinnetjes op de kaart zodanig dat dat niet matched met dit mobo.

Mijn conclusie aan dit verhaal is dat het 'PCI-E video compatible' predikaat op dit mobo met een korreltje zout moet worden genomen. De kans dat een moderne kaart op zo'n 4x slot niet werkt is dus zeker aanwezig. Erg vervelend.

Dus voor wie van plan is om zo'n dual graphics mobo te kopen met een PCI-E slot dat niet op 16x draait moet er niet klakkeloos vanuitgaan dat een willekeurige PCI-E videokaart gaat werken.

Zie voor gedetailleerde probleemomschrijving mijn topic op GoT.

Heb jij ook een Asus P4V800D-X, VIA PT880 Ultra (AGP/PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID)?

Hele nette review, uitgebreid & gewoon leuk om te lezen :)

Idd jammer van dat PCIe slot, de snelle PCIe kaarten zullen dan sowieso afvallen. Wij hadden op werk een soortgelijk iets met IBM desktops. Er zat op het mobo een 16x PCIe poort op, maar met 1x PCIe snelheid
:r

We wilden een extra grafische kaart erin zetten ivm Dualhead, erg weinig kaarten ondersteunen dit dus & komt erop neer dat je dan aangewezen bent aan IBM (tegen verhoogde prijs off course)...

Ook jammer dat er maar 2 SATA poorten opzitten (maybe nog een extra minpuntje?), maar bij een budgetboardje moet men nou eenmaal concessies doen nietwaar :)
Inderdaad. 2x SATA is prima in deze prijsklasse. Dat de southbridge ook goede ondersteuning heeft voor raid 1 en 0 is een leuke bijkomstigheid, want een PCI kaartje met 2 poorten en raid functies kost ook al 18 euro, de helft van wat dit complete bord kost!

Hij is dus echt spotgoedkoop, tussen de 35 en 40 euro. Alleen jammer dat ze je met een dode mus proberen blij te maken door er een zogenaamd PCI-E 16x slot op te zetten. Had dan gewoon een fysiek 4x slot gemaakt voor een snelle raid kaart of een next gen physics PCI-E kaart. Dat was beter geweest. :)
Floppyconnector onlogisch geplaatst

Ruimtegebrek he .
Hoe meer erop gaat hoe minder ruimte .

Voor de rest een hele mooie survey .
Eentje zoals die er hoort te zijn .
:9 :9