Canon Pixma MP500 (Kleur, Print & Scan & Copy, A4, USB 2.0) Review

marcieking 27 augustus 2007, laatste update op 17 november 2015, 12.910 views

Canon Pixma MP500 (Kleur, Print & Scan & Copy, A4, USB 2.0)

Pluspunten

• Mooi design
  • Dubbelzijdig
  • DVD/CD printen
  • Redelijk hoge snelheid
  • 5 Cartridges

Minpunten

• Iets hogere prijs

Inktverbruik Score: 5
Scankwaliteit Score: 4
Afdruksnelheid Score: 4
Afdrukkwaliteit Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 5
Nadat de oude Lexmark de geest had gegeven (het was de tweede, vervangingsexeplaar nadat een klepje van 2x5 cm de reden was om de ouden te trashen) ben ik op zoek gegaan naar een goede laserprinter. Na veel zoeken had ik er eentje gevonden. Helaas was die een dikke 700 euro, dus dat viel lichtelijk buiten het budget van ongeveer 250 euro. Toen maar even naar mjin vaders favoriete winkel, waar we een aantal modellen zagen staan. We hadden al besloten dat er geen 100 euro dingetje zou komen, omdat inkt daarvoor net zo duur was als een printer. Dus het werd deze van wege een aantal voordelen:

Design
De printer ziet er (voor zover een printer echt mooi kan zijn), goed uit. Hij is zwart, alles wat niet nodig is kan worden ingeklapt waardoor geen onderdelen meer zichtbaar zijn en het geheel er netjes uit ziet. Helaas is het materiaal nogal vatbaar voor lagen stof, en volgens mij ook krasgevoelig (dat ga ik niet uitproberen).

LCD schermpje en andere MM functies
De printer heeft een klein LCD schermpje aan boord, evenals een Infrarood poort en een kaarlezer, en ondersteuning voor pictbridge. Daardoor kun je vanaf een telefoon of direct vanaf je digitale camera foto's bekijken en afdrukken. Ook kun je dmv het LCD schermpje instellingen als vergroting, en kleine bewerkingen op foto's, maar ook op kopietjes en scans loslaten.

5 cartridges
Omdat inkt zo schandalig duur is (pure inkt (dus niet wat er verkocht wordt) kost meer dan goud) is het zonde om twee van de drie kleuren inkt weg te gooien wanneer één kleur leeg is. Dat is echter wel wat je in een printer met twee cartridges doet. Daarom zitten er in deze printer 5 cartridges: cyaan, magenta en geel. Die drie cartridges zijn samen niet eens duurder dan één cartridge van de oude Lexmark, dus het is zeker goedkoper. De cartridges installeren gaat heel makkelijjk, wanneer hij op zijn plaats is gaat een rood lampje branden.

CD/DVD printen
Toen de eerste branders met lightscribe werden aangekondigd leek me dat fantastisch, een plaatje op een DVD zetten. Ik had toen nog nooit printers gezien die direct op een DVD kunnen printen, maar nu ik dat wel het gezien zou ik amper meer zonder kunnen. Ik heb direct een lading Printable DVDs besteld en de resultaten waren prachtig. De benodigde software wordt meegeleverd, evenals een speciale tray om je CD of DVD in te leggen.

Zelfstandig werken
Hoewel je vanaf de pc nog steeds alle functies kunt bedienen kan ik de mogelijkheid zonder pc te kopieren enorm waarderen. Je kunt op de LCD instellingen wijzigen, en dat werkt heel aardig.

Hoge printsnelheid
Hoewel ik eerst een laser wilde omdat die lekker snel printen, ben ik positief over de snelheid van dit apparaat. Hoewel ik geen grote teksten heb om te meten hoeveel PPM het ding uitdraait gaat het behoorlijk rap, en zelfs dingen als DVD covers komen er vlot uitgerold.

Dubbelzijdig printen
Het milieu een beetje sparen is nooit weg, en door minder papier te gebruiken spaar je ook nog eens je portemonee. Ik was dan ook blij verrast toen ik merkte dat ik dubbelzijdig kon afdrukken. Ik vind dat het er, vooral bij grote verslagen bijvoorbeed, mooi uitziet als het dubbelzijdig is bedrukt.

Meerdere papierinvoeren en andere accesoires
Je kunt bij deze printer vanaf meerdere plaatsen papier invoeren. Allereerst kun je het gewoon achterin steken, maar voor bijvoorbeeld fotopapier is het handiger de lade te gebruiken die er bij zit, en voor CDtjes en DVD's is er een lade bijgeleverd om de schijf makkelijk in te kunnen voeren.

De Canon Pixma MP500 is niet voor niets een van de populairste printers van dit moment (bron: pricewatch). Het is een veelzijdig apparaat met veel nuttige functies, en dat voor een zeer acceptabele prijs.

Heb jij ook een Canon Pixma MP500 (Kleur, Print & Scan & Copy, A4, USB 2.0)?

Scant hij ook dan?

Je schrijf dat de printer zwart is, maar ik zie voornamelijk zilvergrijs op de foto's. Overigens hebben je eerste 3 foto's een behoorlijke (gloeilamp)kleurzweem. De laatste is wel goed, dus het kan wel...

Je bent positief over de snelheid, hoewel je eigenlijk een laser wilde en geen grote teksten print. Betekent dit dat de printer (vrijwel) meteen opstart, als je een dag niet hebt geprint, of gaat hij, net als mijn Pixma IP5000 eerst op zijn gemak de printkoppen reinigen?

Je wilt goedkoper cartridges, maar zijn die er ook voor de MP 500? Op de site van Pelikan kan ik geen BCI-8 vervangers vinden. Wie maakt ze wel, of zijn de nieuwste Canon-cartridges beveiligd (had zoiets ooit gelezen)?
Scant hij ook dan?
Nee, maar kopieren en printen vanaf een CF kaartje of telefoon kan wel. Scannen gaat niet, maar dat lijkt mij ook niet zo zinnig als het nergens heen kan.
ach, niet iedereen heeft een eigen studio...
De printer is op sommige delen zwart, en op andere inderdaad zilvergrijs. Omdat ik meestal op het zwarte kijk (als je de printer gebruikt is het deel waar je naar kijkt zwart) had ik zwart opgeschreven, ik zal zilvergrijs er ook bij zetten.
Ik wilde vooral een laser omdat de kosten per print daarvan lager zijn, en omdat een goede laser veel langer meegaat. Daarnaast heb ik wel eens grote teksten, maar ik heb geen grote tekst geprint om voor deze survey de snelheid te meten.
Zoals superzlatan al zegt hoef je niet perse alternatieve patronen te kopen om goedkoper uit te zijn.
Nou vraag ik me echt af of je de gebruiksaanwijzing wel hebt gelezen!
Van de canonsite: High quality scanning

The built-in scanner has a 1200 x 2400 dpi resolution for crisp and clear scans. A USB 2.0 Hi-Speed interface speeds up image transfer to your PC.

Sinds twee teleurstellingen met HP-printers gebruik ik al jaren Canons: S600 en IP5000 (de laatste iets meer dan een jaar). Nu mijn scanner (toevallig ook een HP, maar zwaar antiek -serieel) vandeweek de geest heeft gegeven, zoek ik een vervanger. Ik gebruikte mijn scanner eigenlijk heel veel om even een kopietje te maken van een rekening ofzo. Hoezo is dat onzinnig?
Wanneer ik de PC uitschakel wordt er bij het scannen gevraagd om de PC aan te zetten en de USB kabel aan te sluiten. Scannen is dan niet meer mogelijk.
Scannen zelf is natuurlijk wel handig, maar daar had ik het niet over.
Er is nog geen refill voor deze printer! Maar de originele inkttankjes zijn ruim goedkoper dan de vergelijkbare HP, Lexmark, Dell of Epson patronen.
Heb deze bak nu 2 maanden en ben er erg tevreden over. En ja hij scant ook.. geen superkwaliteit maar prima voor thuisgebruik.

De papierlade onderin gebruik ik trouwens altijd voor mijn gewone A4 papier omdat er ongeveer 150 vel in kan en het dan stofvrij ligt. De handinvoer bovenin gebruik ik voor foto's. Heb je de foto's geprint kun je de klep weer sluiten en komt er geen stof in.
Je vergat te vertellen dat er ook 2 zwarte inkt patronen in gaan. Hierbij is de CLI 8 BK voor de foto's en de PGI-5BK voor de normale zwarte afdruktaken.
5 patronen waarvan 3 kleur, dus inderdaad twee zwarte. Dat er daarvan eentje voor foto's is wist ik niet eens :P
Misscien leuk om te vermelden dat in dit apparaat de Pixma IP 4200 verborgen zit.
Verder: klasse review
Dit is gewoon een zeer goede en zuinige printer.

Natuurlijk kun je ermee scannen, maar alleen als de pc aanstaat. Je moet het ingescande materiaal namelijk ergens bewaren.. Kopieeren kan natuurlijk wel gewoon zonder dat de pc aanstaat.

Navullen van inktpatronen bij deze printer schiet volledig zijn doel voorbij. Je koopt ook geen Ferrari om er vervolgens Euro 95 in te gooien. De inkt van deze printer is al heel erg goedkoop. Nog geen 13 euro voor een paar honderd vellen tekst. Bij 90% van de andere printers betaal je al het dubbele. Als 13 euro al te duur is snap ik niet waarom je deze super printer zou kopen en geen goedkope Lexmark 23xx of HP 14xx. Bovendien moet je bij navullen de kwaliteit nog maar afwachten en ook de garantie op de printer vervalt meteen.
Een Refill is er wel degelijk, ik haal ze namelijk bij onze oosterbuurman ''Tinten-Teddy" :) en daar ben ik toch echt veeel goedkoper uit, als ik kijk in de Pricewatch...
Als ik alle 5 de inkttanks vervang ben ik kwijt:

Orgineel: 48,61
Compatible: 27,50
Tinten-Teddy: 9,90 !!!

Tel uit mijn winst ;) en de kwaliteit is gelijk aan de orginele Canon patronen, ik zie ABSOLUUT geen verschil.

Echter moet inderdaad de beveiliging overgezet worden. Dit doe je door de chippies van de orginele inkttanks over te zetten op de compatible patronen.
De lieve Teddy geeft bij de ''Pakketpreis" een duidelijke en simpele handleiding. :+