1 review

€ 185,13

i-tec USB 3.0 / USB-C / Thunderbolt 3 Dual Display Docking Station + Power Delivery 65W Review

ZatarraNL 28 januari 2021, laatste update op 14 december 2021, 1.115 views Product gekocht

Prima dock met DisplayLink hostinterface! Werkt met een grote diversiteit aan apparaten. Aansluitingen werken allemaal zoals je mag verwachten. Belangrijk is het installeren van de juiste DisplayPort drivers, want zonder deze drivers is de resolutie van het scherm beperkt en de verbinding instabiel. Update 14-12-2021.

Pluspunten

• Aangesloten randapparatuur werkt naar behoren
  • Werkt met 2x 1440p @60Hz
  • Werkt met scherm 5120x1440 @60Hz
  • Impact op cpu voor compressie is minimaal
  • Zeer geschikt voor kantoorwerk
  • Werkt met buitengewoon veel computers, zolang deze maar usb3 heeft

Minpunten

• Hoger dan 60Hz is niet mogelijk
  • Ongeschikt voor gaming vanwege lag

Ik heb twee van deze docking stations in gebruik. Met deze apparaten wissel ik tussen ca. 4 computers, waarvan twee laptops. Eén van deze laptops heeft een thunderbolt 3 aansluiting. Daar heb ik deze docking stations oorspronkelijk bij uitgezocht, met de verwachting dat dit een Thunderbolt dock was. Wat blijkt, hij is 'compatible' met thunderbolt, maar geen heeft thunderbolt aansluiting. De specificaties van Tweakers is bij dit docking station klopten destijds niet. Nu wel. Het is een dock met DisplayLink interface.

Verder een prima dock. Bij alle 4 de computers (USB 3.0) heb ik zonder problemen 2 beeldschermen (1x 1440p en 1x 1080p) aangesloten met 60hz. 1GB netwerkverbinding wordt ook daadwerkelijk gehaald. En alle usb-randapparatuur werkt. Eén laptop kan ik laden met usb-c en dat doet deze dock dan ook prima.

Display Link
De chaos van usb is tegenwoordig helemaal compleet. Sommige docks verwachten een displayport signaal over usb, die lang niet alle laptops hebben. Het voordeel van deze dock is dat deze een gecomprimeerd signaal over de usb stuurt. De cpu comprimeert dit signaal. Dit heeft dus enige invloed op de cpu, maar in de praktijk heb ik hier nooit iets van gemerkt. Daarnaast zorgt dit voor een beperkte lag. Gaming is daarom echt ongeschikt. Voor kantoorwerk is dat prima.

Doordat het signaal gecomprimeerd wordt, betekent dit dat het dock zonder problemen 2 schermen met 1440p kan aansturen. Volgens de specificaties zou 2x 4k-schermen ook moeten kunnen, maar dat heb ik niet getest. Ook mijn Samsung Odyssey G9 met een resolutie van 5120x1440p wordt prima weergegeven door alle vier computers. Wel maximaal op 60Hz. De 240Hz van dit scherm wordt dus helaas niet benut met deze dock.

Drivers
Het installeren van de juiste drivers is essentieel. Zonder drivers is de verbinding via usb instabiel. Bovendien wordt er een resolutie van maximaal 3840x1080 weergegeven.

Heb jij ook een i-tec USB 3.0 / USB-C / Thunderbolt 3 Dual Display Docking Station + Power Delivery 65W?

Een vaker voorkomend probleem volgens mij.
Thunderbolt 3 wordt door de marketeers al snel ook gebruikt voor een USB-C aansluiting,
ook al loopt daar gewoon alleen maar USB 3.0 of 3.1 (10Gb/s) overheen....

Ik zou ook een USB-C hub / dock willen met een USB-C ingang (met DP Alt mode voor video) +
ook weer een USB-C 'uitgang' met DP alt mode voor video.
Heb nog niet uitvoerig gezocht en ze zijn me al snel veel te duur, maar het is ook
niet eenvoudig om er één te vinden waar de specs heel duidelijk zijn in dat dit kan...
Als een Thunderbolt dock geen Thunderbolt ondersteund dan is die meteen 1 ster waard. Als je dan ook nog af en toe connection-loss hebt dan is het klaar en retour met zo'n ding voor mij. Een dock moet probleemloos werken, anders kan je beter kabeltjes aansluiten.