Quantis QE 317 Digitale DBV-C radiotuner

€ 74,95
Specificaties Digitale radio - Bekijk alle specificaties

Quantis QE 317 Digitale DBV-C radiotuner Review

Jaapfoto 27 januari 2021, laatste update op 27 januari 2021, 3.571 views Product gekocht

Quantis QE 317 Digitale DBV-C radiotuner

Prima product en via Ziggo voor een nette prijs.

Pluspunten

• Eenvoudige bediening
  • Makkelijk af te lezen display
  • Plug & Play

Minpunten

• Te laag gewicht voor betere kabels
  • Display vaak te fel

Geluidskwaliteit Score: 4
Enkele maanden geleden een Marantz Av receiver ingeruild voor een Yamaha R-N803D. Wat een verademing maar dat terzijde.
de Yamaha beschikt naast de streaming functies ook over FM en DAB+. Vanwege het eenvoudig gebruiken van de FM functie deze maar in eerste instantie gebruikt. Echter omdat Ziggo de FM gaat uitschakelen toch maar beslist om de DAB+ functie te gaan gebruiken. deze review gaat niet over de Yamaha of DAB+ maar dat laatste viel behoorlijk tegen. Ook na het gebruiken van een extra/andere antenne.
De Yamaha beschikt helaas alleen over voorkeuze plaatsen voor zenders die alleen via de zap knop bereikbaar zijn. Helaas kun je dus niet direct van kanaal 1 naar bijvoorbeeld kanaal 6. Hierover later meer. Overigens gaat ook het zappen tussen internet stations niet heel snel en vloeiend.

Na wat zoeken op internet kwam ik deze Quantis radiotuner tegen. De meeste prijzen die ik tegenkwam lagen rond de € 80,-. Maar dan was daar Ziggo. De Quantis staat bij Ziggo voor € 47,50 + € 2,50 verzendkosten op de website. Na bestellen kwam het pakket de volgende dag al binnen.

Ondanks dat het pakket zeer compleet is is het jammer dat er geen coaxkabel bij zit. Deze is toch essentieel voor (eerste) gebruik. Overigens had ik dat al voor het bestellen gelezen dus ik wist ervan. Wel is er een voeding, een RCA kabel en een afstandsbediening incl. batterijen meegeleverd.
Gelukkig had ik nog een Audioquest coax antennekabel liggen. Beetje overkill waarschijnlijk maar baat het niet dan schaadt het niet.
Aangezien de TV via HDMI op de Humax 5200 is aangesloten kon de Quantis mooi op de coax uit van de Humax. Voor de audio heb ik niet de bijgeleverde RCA dropveter gebruikt ondanks dat deze in veel gevallen prima zal voldoen. Het voordeel van betere kabels zit tussen m'n oren en is een hobby op zich. ik heb de optische uitgangen gebruikt en daarom zal de volume regeling het wel niet doen. Deze werkt waarschijnlijk alleen op de analoge uitgang. Ik heb het niet uitgezocht en ben dit ook niet van plan.
Zodra de spanning erop gaat hoef je alleen maar een paar keer op OK op de afstandsbediening te drukken. Netwerk, netwerk-id en taal. Het is op de taal na al door Ziggo ingevuld. Vervolgens gaat de tuner zenders zoeken. Hij vond er 41. Dit zijn de meest populaire ongecodeerde. Er kan geen CI+ kaart in de Quantis dus uitbreiden kan niet. Op de afstandsbediening kun je 8 voorkeuzetoetsen programmeren. Met de nummer- of zaptoetsen kies je een zender en door een betreffende voorkeurstoets iets langer in te drukken staat de zender daar opgeslagen. Er zijn 8 voorkeurtoetsen. De rest van de zenders kun je bereiken door te zappen of door direct het kanaal nummer in te geven. Werkt allemaal top en hierin blinkt dit ding van een paar tientjes echt uit ten opzichte van de veel duurdere Yamaha. Veel van de toetsen op de afstandsbediening hebben geen functie maar dat is voor mij geen probleem. Ik heb de functies die ik gebruik overgezet naar mijn Harmony One afstandsbediening.

Voor dagelijks achtergrond gebruik voldoet de Quantis prima. Echter degene die opzoek is naar specialistische zenders zal dit via internet moeten doen. Er is geen uitbreiding mogelijk anders dan dat Ziggo het aanbod veranderd. Indien Ziggo dit doet zal dit net als een eventuele nieuwe firmware automatisch gepusht worden.

ik ben er voor het gebruik hier tevreden mee.

Heb jij ook een Quantis QE 317 Digitale DBV-C radiotuner?

Mooie recensie, duidelijk tevreden quantis eigenaar. Ik had eigenlijk gehoopt dat deze quantis ook internet radiostations kon ontvangen en moet op zoek naar een ontvanger die naast dab+ ook internet radio stations kan ontvangen.

[Reactie gewijzigd door Paul Reus op 22 juli 2021 06:03]

Heb je wel eens de "netradio"- functie van de RN803D gebruikt?

Probeer die eens; ik garandeer ja dat de quantis gelijk bij het grof vuil kan.

Een tevreden RN803D-gebruiker.
Jazeker, zie mijn laatste alinea.
Ik ervaar het programmeren van internet stations niet als heel gebruiksvriendelijk en zoals ik al schrijf is "radio luisteren" bij ons eigenlijk alleen maar achtergrond.
Voor serieus luisteren gebruik ik mn eigen flac bibliotheek.