Leadtek GeForce 6800 LE 128MB DDR (AGP, DVI), WinFast A400 LE TDH Review

DynaMikeY 18 mei 2006, 803 views

Leadtek GeForce 6800 LE 128MB DDR (AGP, DVI), WinFast A400 LE TDH

Pluspunten

• Performance
  • Drivers
  • Grote heatsink
  • Unlockability & Overclockability

Minpunten

• Fan maakt lawaai na paar maanden
  • Beperkte mogelijkheid tot plaatsen van andere cooler
  • Kaart is vrij fors, kan andere componenten in de weg zitten.

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Ik heb deze kaart nu (18 mei 2006) al een half jaar in gebruik.

Hij verving mijn gemodde Radeon 9500np, welke niet echt meer mee kon komen in de nieuwste games. Ik had echter een beperkt budget, gewoon omdat ik niet zoveel geld overheb voor een videokaart.

Begin november 2005 was deze kaart al schaars aan het worden, hij was end of life voor de meeste shops. na wat rondbellen bleek dat Vi Computer in Ede hem nog had. Niet in de buurt voor iemand die in Veldhoven woont, maar toevallig moest ik dat weekend in de buurt zijn, dus dat kwam mooi uit.

De doos is groot en zwaar, maar dit komt omdat de heatsink op de kaart gewoon HUGE is. Volledig koper, bedekt 75% van de kaart, zowel aan de onder als bovenkant.

Na het inbouwen viel me op dat de kaart erg stil was. Mooi! Ik wil nl. een zo stil mogelijke PC. Performance is gewoon goed. Maar ik stel geen superhoge eisen (wil games op 1024*768 spelen met alle eye candy aan).

Alle pixel & vertex units konden zonder problemen open gezet worden, en de clockrates zijn tot aan de max op te voeren, wat de performance ten goede kwam!

Het nadeel van deze kaart kwam pas na een maand of 5 naar boven. De fan op de kaart is softwarematig aan te sturen met Rivatuner, maar na een tijdje werd hij gammel, en ging hij teveel geluid maken naar mijn zin. Ik had een Zalman ZM80D Heatpite passieve cooler gekocht, maar omdat Leadtek met de grote heatsink nonstandaard schroefgaten heeft, past hij er niet op. Ik heb dus nog een ZM80D-HP liggen :(

Omdat ik hem toch stiller wilde hebben, heb ik zelf maar ingegrepen. Ik heb de stekker van de fan erafgeknipt, en hem op een molex connector aangesloten op 5 volt. Resultaat: geruisloos! Nadeel van deze methode is dat hij niet meer softwarematig te regelen is.

Heb jij ook een Leadtek GeForce 6800 LE 128MB DDR (AGP, DVI), WinFast A400 LE TDH?

Als de geluidsproductie van de fan bij 5 volt verwaarloosbaar is, en hij is softwarematig te regelen, had je de fan dan niet softwarematig langzamer kunnen laten draaien?
Nee, ik had hem op het laagste niveau staan met Rivatuner, maar hij was nog steeds hoorbaar.

Nu op 5V hoor ik hem nooit meer. Zelfs niet tijdens opstarten. (Rivatuner werd pas actief in Windows)
Wat ik nu niet snap zit er nu een passieve koeler op of niet.?
Want als je er een passieve koeler op dit soort kaarten gaat zetten vraag je denk ik om moeilijkheden.
Of het moet wel mogelijk zijn maar dat betwijfel ik.

Dit soort kaarten worden vaak loeiheet .

En heb je al wat bencmarks gedraaid met je kaart ?
Ben er wel benieuwd naar wat ze doen. :9 :9
Er zit een massale heatsink op, met een fannetje op de GPU.

Ik wilde dus helemaal passief gaan met de Zalman, maar dat gaat dus niet :(

Hij doet 58.000 AquaMarks, 3DMarks weet ik zo niet, die duren me altijd te lang :)