ASUS RT-AX55

Specificaties WiFi-ax • 5-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

ASUS RT-AX55 Review

basriet 21 januari 2021, laatste update op 21 januari 2021, 97 views

ASUS RT-AX55

AX55, de redder in corona netwerk nood. Vanmorgen stopte mijn RT-66N met zijn werk en moest ik snel op zoek naar een vervanger. Deze RT-AX55 is goed vergelijkbaar Hetzelfde menu wanneer je inlogd. Veel vergelijkbare instellingen. Ideaal als snelle vervanger. Deze review doet mee met de cash-back actie van Asus.

Pluspunten

• compact
  • eenvoudig in te stellen
  • mooie prijs
  • vergelijkbaar met oudere asus
  • geen onnodige poespas voor een AP

Minpunten

• automatisch instelling menu
  • slim verbinden functie

WLAN-bereik Score: 5
Nadat vanmorgen mijn RT-N66U helemaal uit ging zonder dat ik daarvoor opdracht heb gegeven, was het tijd om snel wat nieuws te regelen voor de wifi en netwerk verslaafde schoolkinderen in ons huis.
Beneden staat een KPN Experiabox. Boven gebruikte ik de RT-N66U als accespoint voor wifi en bedraad.

Even wat zoeken, snel wat lezen. Deze AX55 moet het wel zijn.
Vanmiddag rond 1600 uur het kastje in huis. Aansluiten op de laptop volgens het boekje. Verbinding maken via router.asus.com en kijken wat de instellingen laten zien. Ik ben eerst het asus instellingsmenu ingestoken. Maar dat liep niet goed af. Na een eerste reset, was er geen verbinding meer te krijgen met de AX55.
Terug naar fabriekinstellingen (knop voor WPS en knop voor power on gelijktijdig indrukken, WPS vasthouden tot de lampjes voorop zijn uitgegaan. Daarna weer power-on.)
Nu instellingen via handmatig instellen. Hier zie je al snel de mode keuze. Ingesteld op AP, juiste IP adres en SSID. Even checken en gaan.

De AX55 heeft identieke SSID als de experiabox die beneden staat. Als je door het huis loopt, heb je zo geen last van schakelen tussen netwerken.
Ik gebruik de AX55 met MAC filter waarbij de macadressen van alle devices hier in huis met het handje worden ingeklopt.

In eerste instantie had ik de functie "slim verbinden inschakelen" aan gezet. Daardoor wilde een aantal devices (IPAD, mobiele telefoons en laptop) geen verbinding maken met de wifi van de AX55. We hebben even goed gemopperd en een paar keer de MAC adressen doorgelopen. Maar uiteindelijk werd het probleem opgelost door deze functie "slim verbinden" uit te zetten. Toen liepen alle verbindingen als een zonnetje.

Nu eerst een paar daagjes uitproberen. Als er interessante dingen te melden zijn, zal ik deze review bijwerken.

Heb jij ook een ASUS RT-AX55?