Q-Tec, 550W (ATX, Dual Fan) Review

Vermeersch 20 mei 2006, 2.098 views

Q-Tec, 550W (ATX, Dual Fan)

Pluspunten

• Zeer goedkoop
  • Ruim voldoende aansluitmogelijkheden voor een normaal systeem

Minpunten

• Onbetrouwbaar & twijfelachtige levensduur
  • Stabiliteitsproblemen op bovengemiddelde systemen
  • Fans die snel lawaaierig worden

Aansluitingen Score: 4
Uitrusting Score: 3
Prestaties en stabiliteit Score: 2
Q-tec: een tweede confrontatie

Sommigen hebben misschien mijn niet zo rooskleurige review over de Q-tec 300W power supply gelezen. Je zou denken dat na zulke negatieve ervaringen met een merk een mens wijzer wordt, maar het verhaal stopte daar helaas nog niet.

Begin 2005 bouw ik een nieuw gamemonster voor mezelf. Vette Athlon64, SLI, RAID,... Kortom een systeem met een bovengemiddeld energieverbruik. Ik had echter ietwat dom mijn te besteden budget bijna volledig aan de processor, beeldkaarten, moederbord en harde schijven gegeven zodat ik met een schamele overschot de rest van het systeem moest samen stellen. Zoals ik al zei: dom, maar in the heat of the moment...

Hoe dan ook, de sexy ThermalTake kast die ik wilde had geen ingebouwde voeding, dus moest ik er los eentje hebben. Ik had me toen laten wijsmaken dat je voor zulk een systeem toch zeker 450 Watt nodig had. Iets wat achteraf natuurlijk klinklare onzin bleek te zijn, maar in die dagen leefde de "Watt" hype enorm en ik deed er vrolijk aan mee. Dus bij de computerboer de voedingen bekeken...

Volg even m'n redenering mee: "AOpen? Heb ik goede ervaringen mee, maar ze hebben enkel een 350 Watt in het gamma op dat moment. Zalman? Ook maar 400 Watt in het gamma. Enermax? Pfff, kijk naar die prijzen. Die lui schrijven met dubbel krijt. Q-tec? Wacht 'ns even, dat is dat merk waarvan ik twee kapotte voedingen heb gehad. No way dat die er nog inkomen. Maar toch, hoe kan nu zo'n merk nog bestaan als alle voedingen ervan stuk gaan? Ik moet toch echt wel een ongelooflijke pech gehad hebben. Bovendien zien deze nieuwere Q-tec modellen er veel moderner uit. Ongetwijfeld een compleet ander product dan de gedrochten die ik heb gehad..."

Kortom, toen die monoloog afgelopen was stond ik alweer thuis als trotse eigenaar van een goudkleurige dual fan 550 Watt Q-tec. De enige reden dat ik niet met de 650 Watt versie naar huis ben gekomen is dat deze toen 15 - 20 euro duurder was dan de 550 Watt versie die op zijn beurt maar weinig verschilde met de 450 en 500 Watt versie.

Uitrusting en afwerking
Hoewel ik in principe ook niet ontevreden was van de afwerking en uitrusting van de 300 Watt Q-tec voedingen zag deze voeding er toch duidelijk beter uit. De fan guards waren draadexemplaren met een lagere luchtweerstand dan de gestampte gaten in de 300 Watt Q-tec. Scherpe randen waren er evenmin, dus de beoordeling voor de afwerking is gewoonweg goed.

Jammer genoeg zat er ook ditmaal weer geen netsnoer bij, noch montage materiaal. Maar dat is nu niet echt een gemis. Montagemateriaal zit doorgaans ook bij de kast en een netsnoer kun je voor die prijs echt niet wensen.

Aansluit- mogelijkheden
De Q-tec 300W was erg karig bedeeld met aansluitingen maar die voeding is dan ook niet bedoeld voor power users. Maar goed ook, want gezien de snelheid waarop ze overleden in mijn antieke systeem hadden er echt geen extra stroomverbruikers moeten aangesloten worden.

De 550 Watt doet het iets beter. 6 molex aansluitingen voor harde schijven en dvd drives, 2 SATA aansluitingen voor SATA harde schijven, 1 PCIexpress aanluiting. Voldoende voor elk normaal modern systeem, maar de echte power user zal vast wel meer willen.

Iets wat me trouwens ook van het hart moet nu ik erover bezig ben, is hoe dun de draden van de Q-tec voeding zijn. Als ik dat vergelijk met m'n AOpen en Zalman dan valt dat echt op. Kostenbesparing zullen we maar denken.

Geluidsproductie
De voeding is voorzien van 2 temperatuursgestuurde fans. Het geluidsniveau dat ze tweegbrengen was toch wel een kleine teleurstelling. Ik had ze stiller verwacht. Mijn huidige Zalman 400 Watt - die ondanks de Zalmannaam toch niet echt als geruisloos bekend staat - doet hier veel beter. Maar kom, 550 Watt is een beest en beesten maken nu eenmaal lawaai. Nou ja, dat dacht ik toen tenminste.

Een belangrijke oorzaak in het hoge geluidsniveau is het feit dat Q-tec 2 8 cm fans heeft gebruikt in plaats van een grote 12 of 14 cm fan eventueel in combinatie met een trage 8 cm fan. Kleinere fans schijnen altijd meer lawaai te maken omdat ze meer toeren moeten maken voor dezelfde hoeveelheid luchtverplaatsing.

Q-tec had hier beter geopteerd voor één grote fan zoals de stille concurrentie doet, of toch op z'n minst degelijke stille 8 cm fans gebruiken... Vooral de degelijkheid van de fans speelt Q-tec weer parten want nauwelijks een half jaar na aankoop loeiden de fans al als een kudde astmatische buffels op "Groene Michel". Nou ja, dat is misschien wel wat dichterlijke vrijheid, maar er was toch een duidelijke brom aanwezig die er eerst niet was. Ik heb nu wel tapijt en mijn computerkamer durft wel eens stoffig te zijn, maar andere fans gaan toch minstens een paar jaar mee alvorens er de brui aan te geven en mijn computers bevatten binnenin doorgaans vrij weinig stof omdat ik ze goed onderhoud. Natuurlijk kun je dit gebrom wel repareren door de fans schoon te blazen en het lager te smeren met een goede teflonolie. Maar dat hoort toch niet bij een bijna nieuwe voeding?

Warmteproductie & koelvermogen
Net zoals bij de 300 Watt versie kan ik hier geen uitspraak over doen. Ik heb een 12 cm fan onder de voeding die het grootste deel van de warmte afvoer in de kast regelt. Toch denk ik dat de voeding op dit vlak gelijk presteert aan andere soortgelijke voedingen. Achter de voeding voel je een duidelijk lauw briesje.

Prestaties en stabiliteit
De voeding presteerde naar mijn mening goed. Ik gebruikte MBM om allerlei zaken inclusief de spanningen in het oog te houden. De waarden die de Q-tec wist neer te schrijven waren niet om over naar huis te schrijven, maar ze waren wel allen netjes binnen de specificaties - net zoals bij de 300 W. Wel durfden de spanningen te 'dansen' naar gelang de belasting van het systeem.

Ik had echter wel vrij regelmatig een vastloper of reboot tijdens intensieve bewerkingen. Nu stak ik de reden daarvoor altijd op de nForce 4 SLI chipset. Ik was tot voor dit systeem een Intel freak gezien wat negatieve ervaringen met VIA en SiS chipsets vor het AMD K6 platform. Het leek mij dat de kinderziektes nog steeds niet uit het AMD platform uit waren. En anders was het wel Windows...

Ergens in de warme Augustusmaand begon m'n pc plots veel vaker te rebooten. Na een week kon ik de pc nauwelijks nog enkele minuten online houden. Het was toen wel bijzonder warm die dagen en ik dacht dat dit een soort beveiligingsmechanisme was van de sowieso bloedhete nForce 4 SLI chipset die z'n warmte niet meer kwijt kon. Maar ook na de pc in de kelder geprobeerd te hebben bleef het probleem bestaan. Uit de voeding kwam telkens een klikgeluid wanneer de pc herstartte. Dus misschien was het wel niet de chipset? En ja hoor... Wanneer ik de voeding manueel (met draadbruggetje) probeerde te starten viel deze ook al na korte tijd uit.

Na een kannonade verwensingen richting Q-tec die ik om begrijpelijke etiquetteregels hier niet kan neerschrijven heb ik de voeding eruitgehaald en gezworen nooit meer Q-tec te gebruiken. Mijn plaatselijke computerboer was toen net in z'n eerste vakantieweek zodat ik niet eens garantie kon claimen. Ongeduldig als ik was ben ik dan meteen naar een andere winkel in de buurt een Zalman 400 Watt voeding gaan halen. Waarom zulk een laag vermogen? Ik was er ondertussen al wel achter dat de Watt hype een opgeblazen ballon was. Computers als de mijne verbruikten helemaal geen 450 Watt. Als ik me goed herinner lag het opgenomen vermogen zelfs flink onder de 200 Watt na testen met m'n vermogensmeter. Van de Zalman voeding had ik echter heel wat positieve ervaringen gelezen en ze was ook redelijk van prijs.

Diezelfde Zalman steekt nu nog steeds in m'n pc (net zoals de oude AOpen ook weer m'n oude Pentium 3 voedt na het Q-tec 300 Watt debacle). Iets dat me achteraf wel opviel is dat ik sinds ik de Zalman heb nooit meer onveklaarbare vastlopers heb gehad of spontane reboots. Dus ik denk dat de Q-tec 550 W zelfs tijdens zijn korte leven alles behalve stabiel was.

Ik heb later de Q-tec nog laten inwisselen voor een nieuw/refurbished exemplaar om toch iets als reserve te hebben. Toen een kennis niet veel later eveneens een kapotte voeding had (geen idee welk merk) heb ik hem mijn Q-tec vervangingsexemplaar "cadeau" gegeven met de duidelijk raad het ding maar tijdelijk te gebruiken in afwachting van een nieuwe. Hij is die voeding echter blijven gebruiken en begin dit jaar vernam ik dat de voeding ook bij hem buitengekegeld is omdat ze te onstabiel was in vergelijking met z'n oude. Ook zijn systeem vertoonde steeds regelmatiger onverklaarbare vastlopers. De Q-tec was nog niet dood, maar kende wel duidelijk hetzelfde stabiliteitseuvel. Ondertussen heeft heeft hij nu een Targan kwaliteitsvoeding en z'n systeem is weer rotsstabiel.

Dus ik denk dat we wel kunnen stellen dat het niet echt goed zit met de stabiliteit van de Q-tec voedingen. Gelukkig onplofte er niets in mijn Q-tec 550 W in tegenstelling tot de 300 W exemplaren. Mogelijk is er aanzienlijk verbeterd op het veiligheidsvlak. Maar het kwaliteitsvlak is toch voor sterke verbeteringen vatbaar.

Mijn systeem gebruikt nu wel ietwat meer stroom dan een gemiddeld systeem, maar dat zou voor een 550 Watt voeding peanuts moeten zijn. Zeker als een 400 W voeding van een ander merk het systeem wel zonder stabiliteitsproblemen online kan houden.

De prijs is natuurlijk wel buitengewoon interessant. En zelfs voor iemand als ik die al erg negatieve ervaringen had met Q-tec was de lage prijs voldoende om me te laten verleiden. Desalniettemin ben ik ondertussen wel "genezen" van Q-tec.

Maar ondanks de gunstige prijs kan ik de voeding niet aanraden gezien de stabiliteitsproblemen die mijn vriend en ik ermee hadden. Ook het feitr dat de voeding niet eens z'n garantieperiode kon uitmaken zonder dood te gaan vind ik allesbehalve normaal. Dus net als bij de 300 Watt versie kan ik enkel besluiten dat de voeding zelfs nog te duur is voor wat je krijgt...

De belangrijkste conclusie die ik uit mijn ervaringen met Q-tec kan trekken is dat goedkoop vaak ook duurkoop is op termijn. Bij de bouw van een computer mag je de randonderdelen zeker niet uit het oog verliezen. Je kunt beter een ietwat trager model CPU nemen om wat meer in een degelijke voeding te kunnen steken.

Ik denk dat ik gezien mijn ervaringen toch wel mag stellen dat Q-tec geen degelijke voedingen maakt. Zoals ik in m'n andere review schreef denk ik wel dat ik een onvoorstelbare pech heb gehad dat ze er allemaal aan zijn gegaan binnen een korte periode, maar het geeft toch sowieso ook een beeld over de kwaliteit.

Er zijn ook heel wat mensen die een Q-tec naar alle tevredenheid gebruiken, zelfs jarenlang. De productiekwaliteit is dus vast erg variabel. Toch lees je op Internet van geen enkel ander voedingmerk zoveel negatieve ervaringen als van Q-tec. Het gaat hier dus zeker niet om een paar unieke geïsoleerde gevallen.
Misschien dat een ietwat lichter systeem wel probleemloos werkt op deze Q-tec (en de voeding een hogere levensduur heeft), maar dan zou Q-tec niet zulk een fraudulent vermogen mogen opgeven. Een realistischere vermogensopgave zou 300 Watt zijn.

Toch kan ik als conclusie eigenlijk alleen maar Q-tec afraden.

Heb jij ook een Q-Tec, 550W (ATX, Dual Fan)?

Vond je survey van de 300W ook erg leuk om te lezen :)
Op je vraag hoe Q-tec nog steeds kan bestaan heb je zelf al antwoord gegeven :) je heb er tenslotte 2 gekocht :+

half offtopic: die zalmans zijn toch vrij stil hoor. Het is geen seasonic maar toch goed te doen
Achteraf gezien kon ik wel met m'n hoofd tegen de muur gaan beuken dat ik toch die 550 Watt heb gekocht, maar jah... Het is nu niet dat ik er een kapitaal mee kwijt ben. Dat is wel een voordeel aan Q-tec ;)

Ook vind ik het "positief" dat deze voeding normaal stuk ging. Van de twee 300 Watt Q-tec voedingen hou ik nog altijd gemengde gevoelens over ivm het potentiële brandgevaar dat ze opleverden.

En ja, ik vind de Zalman ook wel vrij stil. Maar anderen (hier op tweakers) schijnen er iets minder tevreden over te zijn (qua geluid dan, niet qua kwaliteit). Maar voor mij is het goed genoeg. De prijs is tenslotte nog steeds een flink stuk lager dan die van de topmerken.
Ik heb nu al bijna 3 jaar een Q-tec 350 Watt voeding in mijn pc, die toch heeeel veel aanstaat.Downloaden, gamen, internet, kortom alles...
2 hd's, 1 gb mem(pc-skill), epox MB, dvd writer, cd writer, Ati 9800 Pro@XT, P4 2,26 @ 2,73 Ghz.
Hij blijft zelfs na al die jaren goed, betrouwbaar en stabiel werken. Ik heb waarschijnlijk mazzel gehad maar ik heb er nog nooit klachten over gehad.
Lees zijn 300watt review eens. De voeding werkt ook wel goed, totdat hij een knal geeft. En als dat 's nachts gebeurd en hij vliegt in de fik kunnen de gevolgen nog véél erger zijn :(
ik "loop" ook al zeker 3 jaar op een 350 W voeding van Q-Tec. Ik maal er niet zo om, want het ding doet tot nu toe gewoon z'n werk. Ik doe ook aardig wat met de pc, en die staat soms wekenlang aan en zo.

Misschien is de 350 W serie een toevallige positieve uitschieter in Q-Tec's produktengamma?
Ook vind ik het "positief" dat deze voeding normaal stuk ging.
Waar hebben we het dan nog over.. :+
OOOOEEEEH HIJ IS GOUDKLEUR! :9~

*hehe :+ *
Haha, leuk verhaal. ik kocht net een stoere doch oude kast, voorzien van een q-tec. Ik denk ik ik 'm er direct uitsloop en vervang met een betere:) Thanks:)