Q-Tec, 300W (ATX) Review

Vermeersch 20 mei 2006, 2.797 views

Q-Tec, 300W (ATX)

Pluspunten

• Tsjah...

Minpunten

• Goede eerste indruk die al snel omslaat in een erg negatieve indruk
  • Onbetrouwbaar
  • _Bijzonder_ onbetrouwbaar
  • Heeft deze voeding wel veiligheidscircuits?
  • Potentieel brandgevaar?
  • Fan die snel lawaaierig wordt
  • Weinig aansluitmogelijkheden

Aansluitingen Score: 3
Uitrusting Score: 2
Prestaties en stabiliteit Score: 1
Een eerste ervaring met Q-tec
Toen ik een nieuwe kast voor m'n oude Pentium 3 kocht was dat een model zonder voeding. Ik had natuurlijk wel al een voeding uit de oude kast (AOpen), maar wilde die kast compleet houden als reserve en testplatform. Dus bij de lokale computerboer een voeding gevraagd en de goedkoopste 300 Watt'er genomen die ze hadden... De Q-tec 300W.

Dat was m'n eerste contact met Q-tec. Ik kende het merk absoluut niet, maar wat verschil kon er nu tussen voedingen zitten? Hoe naïef was ik toen... Het begon thans vrij goed. De voeding was redelijk stil - stiller dan de AOpen die al hopen stof had verzameld op de fan. Voor zover ik me kon herinneren was het systeem stabiel en waren de spanningen die ik in MBM zag vrij normaal. De spanningen zelf waren niet schitterend stabiel, maar wel binnen de toleranties.

Amper enkele maanden verder rook ik 's nachts plotseling een sterke brandlucht (ik slaap op dezelfde kamer). Meteen het licht aan en nadat de eerste paniek voorbij was zag ik een viesgrijze wolk onder m'n bureau uitkomen... Onmiddelijk de stekkers uitgetrokken en nadat het veilig leek de hele zwik opengeschroefd. In de pc zelf leek niets mis, maar de voeding was er duidelijk aan. Door de openingen turend (open maken durfde ik niet omwille van de garantie) zag je zo dat er een aantal onderdelen gewoon verkoold waren. Als bij wonder is er geen brand buiten de kast ontstaan. Ik moet er niet aan denken...

Ook aan de rest van de computer was gelukkig geen schade.

Pech gehad... Een kans van één op de duizend denk je dan. Dus terug met die voeding voor een vervangingsexemplaar. Ook over die voeding was ik best te spreken... tot ze een goed half jaar later ook de pijp aan Maarten gaf. Ditmaal zonder rookwolk maar wel met een luide knal waarop de pc spontaan uitviel.

Nu was het me wel duidelijk. Dit was geen pech meer en aangezien de andere optie - een complottheorie tegen mij - even onwaarschijnlijk leek, moest het probleem wel bij de voeding liggen. Blijkbaar was Q-tec allesbehalve een goed merk. Omdat ik het absoluut niet meer vertrouwde heb ik de Q-tec maar opengeschroefd en daarna weggegooid. Opvallend was dat twee condensatoren wel ontploft leken. De smurie ervan hing overal in de voeding.

Ik heb dan de AOpen 300W voeding uit m'n oude kast gehaald en na de fan hiervan eens schoon te maken (inclusief oliën met teflonolie) viel me op dat de AOpen best wel stiller was dan de Q-tec. Blijkbaar verslijten de fans van Q-tec erg snel, maar omdat het geleidelijk aan gebeurt merk je dat niet zo.

Omdat ik me vragen begon te stellen over m'n ervaringen heb ik een vermogensmeter gekocht om eens na te kijken of mijn pc niet op de grens van 300 Watt opereerde. Uit de metingen bleek dat mijn systeem idle 79 Watt verbruikte en onder vollast 98 Watt (exclusief scherm, maar dat staat toch niet op die voeding). Dus mijn antieke systeem dat niet eens 100 Watt verbruikte was al te veel voor de 300 Watt Q-tec. Hoezo veiligheidsmarge?

Ik denk wel dat ik echt wel pech heb gehad dat de voedingen zo snel de geest gaven, maar een zoektocht op Internet toont wel aan dat Q-tec niet bekend staat voor z'n uitstekende levensduur en kwaliteit.

Prestaties en stabiliteit
Hoewel in de korte periode dat de voedingen werkten ik niet kon klagen van stabiliteitsproblemen, geef ik voor "Prestaties en stabiliteit" toch de laagste score. Het hoort gewoonweg niet dat een voeding belast op 1/3de van de capaciteit na enkele maanden al het loodje legt. Gezien de wijze van overlijden stel ik me ook flinke vragen bij de kwaliteit van de veiligheidscircuits in de voeding - als er al zulke circuits aanwezig zijn natuurlijk.

Geluidsproductie
De geluidsproductie kan ik hoewel ik ze in eerste instantie best goed vond ook enkel een slechte beoordeling geven omdat de fans duidelijk snel meer lawaai gaan maken. M'n oude AOpen die door stof en vuil lawaariger leek, bleek uiteindelijk na een schoonmaakbeurt duidelijk stiller. Tegenover een moderne voeding maken ze alletwee een helse herrie :)

Warmteproductie & Koelvermogen
Wat de warmteproductie en het koelvermogen betreft kan ik niet echt een uitspraak doen. Ik had al een 120mm fan onder de voeding die het gross van de warmteafvoer voor z'n rekening neemt. Maar het lijkt mij dat de voeding dit niet beter of niet slechter doet dan een andere voeding. Er was toch altijd een briesje voelbaar achter de voeding.

Uitrusting, afwerking & aansluitmogelijkheden
De uitrusting is erg karig. Voor zover ik me herinner zat er niet eens een netsnoer bij en met slechts 4 molexaansluitingen zijn de uitbredingsmogelijkheden ook beperkt. Maar deze voeding is duidelijk ook niet gericht op mensen met veel drives en dergelijke. Zelfs een antiek systeem lijkt al wat teveel van het goede te zijn. De afwerkingskwaliteit was op het eerste zicht goed. Tegenwoordig zien voedingen er wel strakker uit, maar in die tijd was de Q-tec uiterlijk zeker geen vreemde eend. Duidelijk is de afwerkingskwaliteit binnenin heel wat minder.

De prijs is moeilijker... Het is natuurlijk een spotgoedkoop ding, dus eigenlijk verdient de voeding hier goede punten, ware het niet dat het ding zelfs de lage prijs niet waard is. Bovendien is het gewoon een gevaar. De wijze waarop de twee voedingen bij mij overleden zijn zijn allesbehalve geruststellend. Ik heb al heel wat toestellen in huis gehad die (na een normale levensduur) de geest gaven, maar nooit vlogen ze in brand of ontploften er onderdelen in...

Ik heb zelden zulke negatieve ervaringen gehad met computer onderdelen als met deze Q-tec voedingen. Dan denk je natuurlijk dat ik hiervan geleerd heb? Nee, ik zou later nog een 550W Q-tec kopen. Gelukkig heeft de ervaring daarmee me voor goed genezen van Q-tec (daarover schrijf ik ook nog wel eens een survey)!

Mijn conclusie: Blijf ver weg van Q-tec! Je kunt beter wat meer uitgeven aan een degelijke voeding. Dat hoeft daarvoor geen dure Enermax ofzo te zijn, maar van merken als AOpen, Chieftec die eveneens best betaalbaar zijn hoor je nooit zulk een stortvloed aan negatieve verhalen als van Q-tec.

PS: Dit alles speelde zich in 2003 (of was het 2002 - time flies) af, maar omdat de betrouwbaarheidsenquete tot slechts 2004 teruggaat heb ik 2004 ingevuld. Waarschijnlijk is deze voeding ondertussen nauwelijks nog verkrijgbaar, maar ik wil potentiële kopers toch even wijzen op mijn ervaringen.

Heb jij ook een Q-Tec, 300W (ATX)?

Misschien erg rot deze opmerking maar niet zo bedoelt .
Eigenlijk zeg je het zelf al in je Positieve en Negatieve eigenschappen.

Negatieve eigenschappen:
- Goede eerste indruk die al snel omslaat in een erg negatieve indruk

Positieve eigenschappen:
- Tsjah...

Volgens mij zegt dit alles voor je voeding. ;)

Voor de rest een hele nette survey waar zeer veel mensen wat aan hebben. ;)
Ik vindt dat men altijd zo overdreven negatief doet over deze goedkope voedingen. Ik heb er al 3 gehad (300 watt, 400Watt en 650 watt) en nog nooit problemen mee gehad. Ik heb ook een enermax 350 watt gehad en heb nu een 650 watt enermax en als je ze open doet is er weinig verschil, behalve dat de componenten in de enermax wat ruimer aangemeten (condensators) en beter van qualiteit zijn.
Het enige wat je moet doen is er een paar stillere fans inzetten of de luidrugtiste op 7 of 5 volt zetten.
Doorbrandende voedingen zie je trouwens bij alle merken, dat deze vaker dan normaal zouden doorbranden heb ik nog geen bewijs van gezien.
Overdreven negatief? Ik weet niet wat jij normaal vindt, maar een voeding die ontploft of in brand vliegt bij een belasting van amper 1/3 van de maximale load terwijl ze amper enkele maanden oud is vind ik NIET normaal. Voor hetzelfde geld was m'n huis afgebrand door dat ding.

En misschien dat andere voedingen ook wel op dezelfde manier stuk kunnen gaan, maar als je met google op Q-tec zoekt dan vind je eigenlijk hoofdzakelijk negatieve ervaringen. Dat gaat van instabiliteit, naar vroegtijdig stervende voedingen, tot een afgebrand huis (jaja, sommige mensen hebben nog slechtere ervaringen). Het aantal positieve ervaringen staat totaal niet in verhouding met de negatieve. Ik kan met de beste wil van de wereld niet eens een fractie van de negatieve ervaringen met Q-tec vinden bij de betere merken waar overwegend positieve ervaringen te lezen zijn...
Toch vreemd,.. ik heb zelf een 550Watt Q-TEC voeding gehad en die heeft het in een zwaar overklokt-waterkoelsysteem toch 1,5 jaar uitgehouden. Ik krijg af en toe het gevoel dat er gewoon redelijke batches zijn en heel slechte batches.

Die 550Watter heb ik helemaal in het begin gekocht en toen was de kwaliteit nog wel redelijk denk ik, nu hoor ik de meest verschrikkelijke horrorverhalen die ik niet heb meegemaakt. Mijn voeding is nl. niet doodgegaan,... he just faded away.... ;-)

Maar goed,.. ik heb daarna ook een Enermax en een Antec dood laten gaan, dus niet per definitie een negatieve ervaring met Q-TEC.
Zoals ik al zei denk ik dat mijn ervaring met Q-tec wel heel extreem is geweest. Niet alleen deze 2 300 Watt Q-tec'ers gingen naar de hel, maar later zou ik met m'n stomme kop nog een 550 Watt Q-tec kopen die ook vroegtijdig de geest gaf - hetzelfde gold voor z'n vervangingsexemplaar (die ik aan een kennis had gegeven).

En dan kun je wel denken er moet iets mis zijn met de netspanning in mijn huis, maar de AOpen voeding draait nu al jarenlang zonder enig probleem en de Zalman vervanging voor de 550W eveneens.

En het zou allemaal nog niet zo erg zijn als ze gewoon normaal dood gingen: uitvallen en niets meer. Maar de 300 watters zijn een potentiële brandhaard en in mijn opinie daardopor levensgevaarlijk. En wanneer je nu zou zeggen dat ik zo'n budget voeding in een zwaar belast systeem zou zetten, maar mijn systeem haalde maximaal 1/3 van de maximale capaciteit van de Q-tec 300W. De 550 Watt voedingen gingen wel "normaal" dood, maar veel te vroeg...

Nee, ik heb echt geen goed woord meer over voor Q-tec...
Ik vind het een mooie survey, want vaak hoor je 'qtec is kut' oid. waar je niet veel informatie uit krijgt.
Na jouw verhaal snap ik pas waarom mijn pa's pc binnenkort een nieuwe voeding moet krijgen ;)
Ding heeft ook Qtec, deed soms vreemd, maar omdat hij het nog doet draait hij 24/7.

Ik moet er niet aan dénken als er idd brand komt...

Veel succes iig met de pc, jij hebt er blijkbaar wat van geleerd, maar ik (en andere lezers) ook, dus dat is een goed teken ;)
Idd ALTIJD een A-merk voeding kopen. Dat is ook de reden dat ik meer heb neergelegd voor een Enermax.

Op een voeding hoor je niet te besparen.
Gelukkig ben je achter de kwaliteit van dit merk gekomen zonder dat je hele systeem naar de herrie was. In de lokale computershop bij mij in de buurt verkopen ze dit prutsmerk ook. Onbegrijpelijk. Maar zoals iedereen al zegt. Koop alleen een A-merk. De 300 watt geeft ie alleen als piekvermogen en dat geeft ie dus niet altijd. Belangrijk is om te kijken naar de amperes die door de verschillende lijnen komen. Als je dat met elkaar vermenningvuldigt zie je zo wat je voeding een beetje geeft.

Mooie survey, jammer alleen dat de meeste qtec kopers dit in het algemeen niet zullen lezen.

(niet negatief hoor, heb er zelf ook 1 gehad)
Mooie review :)

Ik ben zelf het slachtoffer van de q-tek 450 watt gold nogiets
uuuh wie koopt dan ook qtech voeding mijn tip koop altijd een a merk voeding
Q-Tech(nology) voeding zijn gewoon A-merk hoor ;). Van Nederlandse komaf al ik me niet vergis. Q-tec alleen niet.
Ja, ze zijn bekend, maar al die negatieve beoordelingen maken Qtec zeker geen A-merk!

Qtek bestaat iig ook, die maken bv smartphones.
Misschien bedoel je die...
Nee Q-Technology is geen Qtec.

Dat is wel een A-merk voeding.

Denk niet dat Q-Technology blij is met Q-tec
Ik weet wel een goed punt te vinden voor de psu :
Nogal erg goedkoop.
Dat is enkel een goed punt als de voeding ook zou werken zoals het hoort. Natuurlijk moet je van zulk een goedkoop ding geen al te hoge verwachtingen hebben, maar zoals deze Q-tec hier de geest hebben gelaten is zelfs de lage prijs teveel.
Alles wat eindigt op TEC is slecht!!! ;)

Om eerlijk te zeggen, het gewicht van de voeding liegt er niet om, het is gewoon echt een kut ding!