Belinea 101920 (versie 101919) (19", 8ms, D-sub/DVI-D) Review

Jape 3 augustus 2010, laatste update op 3 augustus 2010, 361 views

Belinea 101920 (versie 101919) (19", 8ms, D-sub/DVI-D)

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Bouwkwaliteit
  • Verstelbaarheid

Minpunten

• Geen DVI kabel meegeleverd
  • Uiterlijk

In 2005 was ik op zoek naar een nieuwe monitor voor bij mijn nieuwe pc. De monitormarkt voor TFT panelen was toen al goed op gang. De technologieėn waren zich nog hard aan het ontwikkelen en diverse opties stonden open.

De zoektocht
Na mezelf uitgebreid ingelezen te hebben op de diverse technologien werd het me duidelijk dat het een MVA/PVA of IPS paneel moest worden omdat TN panelen een matige kleurweergave en kijkhoek hebben. Het moest echter wel een overdrive paneel zijn, omdat het anders een paneel met >20ms zou worden wat veel ghosting tot gevolg kan hebben bij gamen.
Uiteindelijk na het lezen van veel reviews en testen uitgekomen op de Belinea 101920 (ref 101919).

De aanschaf
Ervaringen van anderen leerden me dat er veel monitoren waren met dode pixels. Ik heb de monitor toen besteld met pixelgarantie. Pixelgarantie betekende voor de winkel waar ik de monitor bestelde helaas niet dat ze die alvast zelf controleerden... 2 pixels bleken stuk bij nadere controle, monitor dus weer teruggestuurd naar de winkel en gevraagd om de volgende eerst te controleren voordat deze opgestuurd werd. Uiteindelijk dus een perfecte monitor ontvangen (en nog steeds in concoursstaat!)
Wat wel jammer is is dat bij een monitor van bijna ¤ 400,- geen DVI kabel meegeleverd wordt.

Kleurweergave
Ik heb geen aanpassingen gedaan aan de instellingen van de monitor, maar het resultaat was af fabriek al prima. Fotobewerking doe ik er niet mee, dus of de kleuren perfect overeenkomen met de printer maakt niet uit.

Ghosting
Ghosting heb ik nooit kunnen ontdekken op het scherm, ook tijdens het spelen van First Person Shooters en Race games heb ik dit nooit waargenomen. Ook tijdens het kijken van films is er niets te zien op het scherm wat op ghosting zou wijzen.

Contrast & helderheid
De helderheid van de monitor staat als sinds jaar en dag op 50% en dat bevalt prima. Contrast van de monitor is ook goed.

Backlight leakage
Met het scherm op zwart is er alleen in de linker en rechter onderhoek een klein beetje backlight leakage te zien. Bij kijken vanaf de zijkant onder een hoek van 45° is het wel iets beter te zien. Bij het kijken van een donkere scene van een film moet je wel een hele kritische kijker zijn om je eraan te ergeren.

Kijkhoek
De kijkhoek van het scherm is uitstekend, van alle kanten kun je tekst nog prima lezen. Een film kijken gaat ook goed, hoewel het contrast wel wat afneemt waardoor details verloren kunnen gaan. Dit gaat echter pas op voor hoeken groter dan 50°.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit van het scherm is prima, het omhulsel van het paneel voelt wel wat plasticachtig aan maar het is voldoende robuust. De voet van het scherm is behoorlijk zwaar en lijkt zelfs nog wel geschikt voor een monitor van 30". Feit is wel dat de monitor prima blijft staan. De pivotfunctie van de monitor werkt prima en voelt ook zeer solide aan. Hetzelfde geldt voor het mechanisme waarmee je de monitor omhoog en omlaag doet.

Vormgeving
De vormgeving van de monitor is het enige wat niet echt naar mijn zin is. De bezel is behoorlijk breed en ziet er goedkoop zilver gespoten plastic uit. De voet heeft een ronding, maar is ook zeker niet het toonbeeld van design. Geen schoonheidsprijs dus, maar gezien de perfecte functionaliteit is dit te vergeven.

Heb jij ook een Belinea 101920 (versie 101919) (19", 8ms, D-sub/DVI-D)?