Specificaties Draadloos Qwerty - Bekijk alle specificaties

Logitech Cordless Desktop EX 110 Review

Jape 18 juni 2011, laatste update op 18 juni 2011, 2.340 views

Logitech Cordless Desktop EX 110

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Batterijduur

Minpunten

• Beperkte functionaliteit muis
  • Gewicht muis (vnl door batterijen)

Ik heb de Logitech EX-110 in 2005 aangeschaft bij mijn toen nieuwe PC. De belangrijkste voorwaarde die ik had voor een toetsenbord is dat het het draadloos is. Ook het aantal functietoetsen van het toetsenbord vond ik toen belangrijk (veeel knopjes :P ). De set koste toendertijd ongeveer 30,- wat zeker schappelijk is voor wat je ervoor krijgt.

Uitpakken

De EX-110 komt in een nette doos, met daarin het toetsenbord, de muis en de ontvanger. Daarnaast zit er een cd in met Setpoint en de drivers erop. Ook zijn er 2 penlite en 2 potlood batterijen van Duracell meegeleverd.

Muis
Van de muis heb ik slechts heel kort gebruik gemaakt omdat deze door de 2 penlites die erin zitten erg zwaar is. Daarnaast miste ik de extra functionaliteit van een back en forward button. Ook de precisie van de muis valt tegen. De muis is vervangen door een logitech MX-510 die alle genoemde functionaliteiten wel heeft.

Toetsenbord
Het toetsenbord typt prettig, de toetsen geven voldoende tegenkracht bij het indrukken. Het toetsenbord heeft een aantal extra functies aan boord, waarvan de toetsen om het volume te regelen door mij het meest gebruikt worden.
Het toetsenbord heeft ook een F-mode functionaliteit, de instellingen hiervan schijn je te kunnen doen in de meegeleverde software van logitech. Het is me in het begin niet gelukt om dit werkend te krijgen door de brakke meegeleverde software.
Update: Met de nieuwere versie van Setpoint werkt het wel, zie ook hieronder.

De duurzaamheid van het toetsenbord is prima in orde, er is veel op getypt en alleen de tekst op de s en de d is wat weggesleten (Whatpulse tijdperk :P ). Het toetsenbord werkt op 2 potloodbatterijen, met ongeveer 3 uur gebruik per dag (+21 uur zoeken naar een pc zonder spanning) gaan deze 3 maanden mee. Ik gebruik hiervoor 900 mAh oplaadbare batterijen.
Veel of weinig gebruiken maakt overigens weinig uit voor de batterijduur. Ik denk dat de Nimh batterijen uit zichzelf dan al bijna leeggelopen zijn.

Range
De range van het toetsenbord is voor mij meer dan voldoende. Ik weet niet wat het volgens de specs moet kunnen, maar ik kon prima vanuit mijn bed (+/- 4 meter) mijn pc bedienen tijdens het kijken van een film.

Zodra de batterijen minder worden neemt de range wel af, maar dan zijn de batterijen al bijna leeg.

Gamen
Edit: Zoals yannickie111 al aangeeft in de comments is dit toetsenbord niet ideaal om op te gamen. Ik heb er zelf vooral racespellen zoals NFS Underground op gespeeld, en dan heb je nog wel eens het probleem dat je 3 toetsen nodig hebt (bv. gas, sturen en nitro). Het toetsenbord begint dan enthousiast te piepen omdat het blijkbaar maar 2 aanslagen te gelijk aan kan. Ik heb niet het idee dat er veel lag in de verbinding zit tijdens gamen, toetsenbord aanslagen komen voor mijn gevoel direct over.
Tijdens First person shooters heb ik ook nooit vertraging in het toetsenbord gemerkt. Mijns inziens is dat effect bij een muis veel beter merkbaar dan bij een toetsenbord.

Gamen met de muis heb ik nooit geprobeerd, ik heb deze binnen enkele dagen vervangen door een MX510, waar je overigens uitstekend mee kunt gamen.

Setpoint

Op de eerste tab van Setpoint kunnen de extra toetsen van het toetsenbord ingesteld worden. De enige die ik echt vaak gebruik is de calculator. De back button heb ik op de muis zitten, en ik heb geen locale mailclient geinstalleerd.

Op de tweede tab kunnen de andere toetsen van het toetsenbord ingesteld worden, ik heb hier nooit iets mee gedaan. Ik gebruik deze toetsen verder ook niet, behalve dan de volume toetsen, die zijn erg handig.

Op de vierde tab kunnen nog een aantal algemene zaken voor het toetsenbord instellen.

Edit 18-06-2011 - Foto's en setpoint info toegevoegd

Heb jij ook een Logitech Cordless Desktop EX 110?

beetje korte review... :/
ik heb deze set zelf ook gehad, zie daarvoor ook mijn review: productreview: Logitech Cordless Desktop EX 110 review door yannickie111
ik heb sinds een tijdje deze set aan de kant gedaan en heb een game toetsenbord en gamemuis gekocht, en ik ben er nog steeds happy mee.
wil nooit meer terug.

De EX110 is leuk om te internette, of te mailen enz, maar gamen is echt een no-go.
Ik wilde eerst ook draadloos, maar sinds ik gamespul met draad heb, raak je eraan gewend.

Ik ben het wel met je eens dat de muis echt bagger is.... Tijdens het gamen verliest hij vaak het signaal bij mee, onee verloor.

En het toetsenbord deed het in het begin goed, maar later leek het net of de verbinding tijdens gamen steeds heel even wegviel.

Game jij wel eens met deze set? Zou je ervaring daar dan wel eens mee willen weten, misschien dat ik gewoon te veeleisend was :9
Ik weet het ;(

Tis pas mijn eerste review, ik heb helaas wat gebrek aan journalistieke kwaliteiten. Ik weet alleen het hoognodige te vertellen. Misschien dat ik straks nog wat inspiratie heb om deze aan te vullen. :)

Edit: aangevuld! Zie comments over gamen in de review :)

[Reactie gewijzigd door Jape op 3 augustus 2010 21:49]