TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (3-pack)

€ 129,50
Specificaties WiFi-ac • 2-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (3-pack) Review

Hasse 12 januari 2021, 727 views Product gekocht

TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (3-pack)

De ethernet backhaul functie werkt niet zoals je zou verwachten, bugs in AP mode, en talloze problemen maken dit product onwerkbaar.

Pluspunten

• goedkoop
  • ziet er fraai uit
  • lijkt erg gebruikersvriendelijk

Minpunten

• Alsnog kabels trekken
  • onbereikbaar in AP mode
  • frustrerend en tijdrovend

Beheerbaarheid Score: 1
WLAN-bereik Score: 1
Als je ze alle 3 bedraad aan wilt sluiten dan moet je daar aparte kabels voor trekken! #2 en #3 moet je namelijk op de ethernet poort van #1 aansluiten. Anders werkt het niet! Dat is voor de meest mensen niet te doen. Bedraad aansluiten is bij betonnen vloeren helaas wel een must, daar komt het simpelweg niet door heen.

Een ander probleem is dat je wireless devices in een ander subnet komen dan je bedrade devices. Verrekte onhandig als je een bestaand netwerk hebt met veel vaste IP adressen.

Je kunt de deco's ook in Access Point mode zetten maar dan verlies je wel alle handige features die er in zitten. Als je ze in Access Point mode hebt gezet kun je er vervolgens met de App niet meer bij (deco's not found). Je kunt het dan ook niet terug zetten in router mode. Je moet alles resetten en volledig opnieuw beginnen.

In mijn beleving dus een waardeloze aankoop die je beter kunt laten staan.

Heb jij ook een TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (3-pack)?

Zie mijn reactie op het forum - Deco's in AP mode zetten werkt hier perfect (ook met de app te bedienen, alleen vallen er een aantal functies weg omdat die in AP mode niet gebruikt kunnen worden zoals content filtering) en wordt door veel mensen gebruikt. Misschien eens een firmware update doen?
Firmware is volgens de App de laatste (in router mode). Benaderen van de AP's in AP mode via de App lijkt compleet onmogelijk te zijn.

Voor wie hier komt en mee wil lezen in het Forum in een poging er toch nog wat van te maken: Deco M4 bedraad aansluiten werkt van geen meter
Ik gebruik deze set al bijna een jaar. Ik heb ze in AP-mode draaien omdat de router van de aanbieder niet makkelijk is vrij te schakelen. Ze zijn vanaf het begin al gewoon in de app te bereiken. Ook het schakelen tussen de modes kan gewoon met de app. Zoals de andere reageerder aangeeft, misschien tijd voor een firmware update?
"Volgens de dealer zou deze Porsche 250 km/u moeten kunnen rijden, maar op dit zandpad haal ik de 50 km/u nog niet eens!"
Ik kan er nog aan toevoegen dat ik nog nooit zoveel klachten over mijn WiFi heb ontvangen als nu ik deze Deco's in gebruik heb. Iphone 6 is een no-go en een Asus N76VM notebook werkt ook vrijwel nooit op wifi. Dus iets oudere apparatuur kun je kennelijk niet meer gebruiken.

Die Deco's zijn gewoon echt verschrikkelijk slecht!

Komt bij dat als de TPLink cloud plat ligt, je ze niet kunt configureren. Dat verklaarde mijn instel problemen volgens mij. Inmiddels heb ik ze namelijk wel als AP staan en kan ik ze meestal ook bereiken. Maar bij dit soort producten wil je gewoon niet afhankelijk zijn van een of andere cloud dienst.
Toevoeging:
- Bereikbaarheidsproblemen van de deco's kwamen doordat de configuratie via de cloud van tp-link verloopt. Dat wil je niet, want als die dus plat ligt dan kun je niets instellen/configureren.
- Verbindingsproblemen van diverse apparaten kwamen doordat de Deco's niet goed werken in AP mode. Dit product is dus in AP mode totaal onbruikbaar!

Ik ben geswitch naar Fritz Repeaters, bedraad aangesloten, AP mode (incl. Mesh symbool in de router). En alles werkt ineens wel uitstekend. Helaas uren moeten verstoken aan deze Deco rommel!
Maar je bent wel een ervaring rijker ;-)

Met Fritz zit je altijd goed. Heb ik ook gehad (totdat ik overstapte op AX mesh van ASUS) en nooit problemen mee gehad.

Misschien was een van je units defect?