Samsung Galaxy S i9000 (8GB) Zwart Review

xaos 18 augustus 2010, 7.722 views

Samsung Galaxy S i9000 (8GB) Zwart

Pluspunten

• Prachtig beeldscherm
  • Touchscreen werkt erg goed
  • Android 2.1
  • Snel!
  • Goede prijs / kwaliteit
  • Swype
  • iPod vervanger door goede mediaspeler en oordopjes! (i.c.m. een flinke externe geheugenkaart, qua GBs)

Minpunten

• Accu gaat niet erg lang mee
  • Af en toe haperingen bij laden programma's
  • Samsung KIES is een gedrocht
  • Defecte GPS???

UPDATE!!! zie beneden...

Aangezien er al twee erg goede reviews zijn zal ik deze review niet gebruiken om uitgebreid de telefoon te beschrijven, maar meer mijn ervaringen te delen. Dit is mijn eerste smartphone, ik speelde al een tijdje met het idee een smartphone aan te schaffen, maar omdat het schermpje van mijn vorige telefoon brak en ik dus per direct een nieuwe telefoon nodig had, heb ik de knoop maar doorgehakt en er een aangeschaft.

De keuze was voor mij tussen de iPhone 3GS, Google N1 en de Samsung Galaxy S, de eerste viel af door de prijs en de tweede is nog steeds niet simlock vrij verkrijgbaar in NL (tenzij import, relatief duur), bleef over de Galaxy S!

Eerste Indruk

Ik heb hem nu ongeveer een week en heb tot nu toe nog geen seconde spijt gehad van mijn aanschaf. Wat als eerste opvalt is de helderheid van het beeldscherm, dat echt mooi is. Het valt helemaal op als ik bijvoorbeeld even met m'n telefoon aan het spelen ben en vervolgen mijn Garmin moet gebruiken. Dan merk je pas echt hoeveel beter dit scherm is.

Aangezien dit mijn eerste smartphone is, is dit ook mijn eerste ervaring met Android. Ik moet zeggen dit is echt een verademing om mee te werken als je die idiote menuutjes van gewone mobieltjes gewend bent. Het is erg intuïtief, alles is makkelijk te vinden. Ook erg fijn dat er een hoop aan te passen valt. In de market zijn meer dan voldoende Apps te vinden, hoewel het aan te raden is de gebruikerservaringen te lezen, want er staan ook redelijk slechte apps bij.

Enkele Minpuntjes

Zoals in eerdere reviews al opgemerkt heeft de Galaxy S het probleem van korte freezes bij het opstarten van applicaties. Dit merk ik af en toe inderdaad, dat het scherm 2 a 3 seconden zwart is bij het opstarten van applicaties. Hoewel ik dit niet als erg storend ervaar, kan het hopelijk verholpen worden bij een upgrade naar Android 2.2.

Hoewel volgens de specificaties van dit toestel de accu langer mee zou moeten gaan dan bijvoorbeeld de iPhone 3GS, merk ik dat ik tot nu toe mijn telefoon elke avond op moet laden. Ik realiseer me dat smartphones minder lang op een single-charge lopen, maar ik had toch iets beter gehoopt. Meestal is de accu niet leeg overigens, maar ergens tussen de 40 en 20% remaining, dus niet genoeg voor de volgende dag (dus opladen).

Een laatste puntje van kritiek is de software om de telefoon i.c.m. een computer te gebruiken, KIES welke echt groot is en niet bepaald uitblinkt in een goede interface. Ik probeerde mijn contacten van mijn vorige telefoon (ook een Samsung) over te zetten naar de SGS, maar deze telefoon werd niet herkend door KIES. Uiteindelijk kostte het me meer dan een uur om elk contact één voor één te kopiëren van mijn harde schijf naar de telefoon (wtf!). Aangezien Android zwaar leunt op de Google diensten, zullen onder andere je gmail contacten maar ook bv contacten van facebook en twitter allemaal in je contactenlijst staan, erg onhandig als je snel even iemand wilt bellen! Gelukkig zijn hier een aantal oplossingen voor, ten eerste kun je contacten bundelen die van dezelfde persoon zijn, zodat ze maar 1 keer in de lijst voorkomen. Ten tweede kun je contacten zonder telefoonnummer verbergen, vooral erg handig!

Als laatste wou ik nog opmerken dat ik erg te spreken ben over de gevoeligheid van de touchscreen, deze is zeer goed en de telefoon laat zich goed bedienen. Het is vrij makkelijk tekst in te voeren, en helemaal als je gebruik maak van swype, hetgeen ik persoonlijk een briljante uitvinding vind. Voordeel t.o.v. bijvoorbeeld T9 is ook dat je razendsnel de taal kunt switchen, aangezien ik vaak moeten switchen tussen Engels en Nederlands erg handig.

Al met al ben ik erg tevreden over de telefoon en zou ik hem zeker aanraden. Ik zal proberen in een wat later stadium deze review te updaten als ik de telefoon wat langer in gebruik heb.

***UPDATE***

Aangezien ik de telefoon nu een aantal weken in m'n bezit heb, een kleine update over de gebruikservaringen:

batterij
Zoals iemand al aangaf in de comments, de batterij wordt inderdaad iets beter na 1 a 2 weken, hoewel ik er toch niet veel langer mee doe dan 2 dagen. Daar moet aan toegevoegd worden dat vooral de GPS de batterij letterlijk leeg trekt: in ongeveer 3-4 uur trekt de GPS een volle batterij leeg, een flinke fietstocht via GPS tracken wordt dus lastig. Ook de wifi slurpt behoorlijk wat batterijen, deze heb ik tegenwoordig standaard uitstaan. Verder heb ik wat instellingen als helderheid aangepast om de batterij te ontzien, en bijvoorbeeld twittter en facebook widgets weer verwijderd.

GPS
Ik gebruik m'n telefoon om mijn routes en snelheid etc. te tracken van hardlopen en fietsen via de SportyPal app. De eerste paar keer ging dat prima, maar de laatste keren viel me op dat de route niet klopte, mijn hardloop rondje was ineens 25% langer dan in werkelijkheid, en een stukje fietsen zelfs zo'n 100% langer. Als vervolgens de route op de kaart wordt bekeken zie je dat de GPS bepaling zeer onnauwkeurig is: de route slingert heen en weer over de kaart en wijkt soms honderden meters af van de werkelijke route. Na wat googelen bleek dat de GPS problemen veel voorkomend bij de Galaxy S, en dat waarschijnlijk de firmware hiervoor verantwoordelijk is. Er gaan geruchten dat er een firmware update komt in september die dit moet verhelpen. Ik heb contact opgenomen met Samsung Nederland, maar heb tot nu toe niets van hen vernomen.
Nu is de defecte GPS geen dealbreaker voor mijn, maar het is toch wel het eerste echte minpunt wat mij betreft. Dit is dan ook toegevoegd aan het lijstje minpunten. Ik hoop dat er inderdaad snel een fix komt.
Hier een link naar androidforums met daarin meer links naar diverse sites waar de GPS problemen van de SGS aan de kaak worden gesteld:
Als je GPS een belangrijke functie van een smartphone vindt, denk er dan dus goed over na of de Galaxy S de juiste keuze is!

mediaspeler
Tot nu toe gebruikte ik mijn telefoon nooit echt voor het luisteren naar muziek; mijn vorige telefoon had totaal 1 GB opslagruimte op een miniSD kaartje dus ook niet echt veel ruimte. Datzelfde kaartje zit nu in mijn Galaxy S en ik moet zeggen: de mediaspeler op de telefoon is erg fijn in gebruik en heeft mij er eigenlijk al van overtuigd om een wat groter kaartje te kopen om mijn iPod te vervangen; waarom immer twee apparaten meezeulen als je er één hebt die beide functies kan vervullen? Ook over de bijgeleverde oordopjes die tevens handsfree set zijn ben ik erg te spreken, ze zitten comfortabel en de geluidskwalitiet is zeer goed.

Galxy grip of death?
Iets minder dramatisch dan de titel doet vermoeden ;-) maar het viel me op dat als ik de telefoon horizontaal houd, de verbinding aanzienlijk slechter wordt. Dit kan onhandig zijn als je de telefoon op tafel legt om te browsen bijvoorbeeld. Ik neem aan dat de antenne gewoon minder efficiënt is om de een of andere reden als de telefoon horizontaal ligt.

Overig
Voor de rest zijn erg nog wat kleine dingetjes, die gewoon goed werken en juist daarom eigenlijk niet zo opvallen: bijvoorbeeld het gemak van het toevoegen van een GMAIL en IMAP mail account en zo altijd in staat te zijn om je mail te lezen. Uiteraard, dit is onder andere waar smartphones voor bedoeld zijn, maar dat wil niet zeggen dat het altijd ook vlekkeloos werkt!
Ik het aanbod van applicaties in de Android Market vind ik zeer goed, je kunt het zo gek niet bedenken of het staat er in: zou er een torrent-client zijn voor Android? even googelen - Ja gevonden!
Al met al ben ik nog steeds erg tevreden over de SGS, maar de GPS issues hebben wel voor een klein smetje gezorgd.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S i9000 (8GB) Zwart?

Er is inmiddels een aardige fix voor de lag problemen. Ik heb de telefoon sinds afgelopen weekend (zaterdag), en hoewel verrast door de al in de review genoemde punten (beeldscherm, gevoeligheid, snelheid), was ik behoorlijk snel geirriteerd door die lagjes van soms wel 5 seconden of meer.

Op xda-developers staat een fix die je kan uitvoeren. Hiervoor is wel root access nodig, maar beide zijn te verkrijgen zonder een andere rom, en dus met behoud van gegevens/instellingen etc.

Dit brengt een noemenswaardige verbetering met zich mee. De vertragingen horen tot het verleden.

Als ik het goed begrepen heb, zal met de release van Froyo voor de Galaxy, het probleem ook opgelost zijn. Tot die tijd maar even zo. Hopen dat dan ook de GPS wat nauwkeuriger wordt en sneller een fix krijgt.

Voor de rest: Ik heb sinds tijden niet zo veel lol met een GSM gehad!

[Reactie gewijzigd door ISaFeeliN op 18 augustus 2010 21:36]

Dank je voor deze tip, ik heb er even naar gekeken, maar besloten te wachten op Froyo, er zitten namelijk een paar nadelen aan deze fix:
- Er wordt een 1.5 GB bestand aangemaakt waarin je data weggeschreven wordt, waardoor je niet meer makkelijk kunt zien hoeveel brije ruimte je hebt
- Als je wil backuppen wordt er nu dus elke keer 1.5 GB weggeschreven, hetgeen lang duurt.

Voor mij is de lag niet zo'n probleem, dus ik wacht gewoon, vind de GPS fix eigenlijk belangrijker, kan ik m'n hardloop rondje weer nauwkeurig tracken!
GPS werkt inderdaad nog niet vlekkeloos maar dat komt inderdaad door de firmware, niet door de hardware.. Samsung heeft al aangekondigd dit bij de 2.2 update aan te hebben gepakt...
Ik heb ook grote verschillen gemerkt mbt GPS. Per firmware verschilt het enorm.
Ik blijf het raar vinden dat de eerste paar keer de GPS goed leek te werken en vervolgens mionder werd. Ik vond meerdere posts op fora die dit melden. Als het aangepakt wordt in de update ben ik weer blij, hopelijk komt die update daadwerkelijk in september en hoeft daar niet eindeloos op gewacht te worden, ik hoorde dat Samsung wat dit betreft een wat mindere reputatie had.
Ik heb het toestel afgelopen weekend in actie gezien tijdens een BBQ, waanzinnig apparaat zeg. Maar er is voor mij 1 struikelblok: hoe is jullie ervaring met Activesync/Outlook synchronisatie? Iets specifieker: Android synchroniseren met Outlook want dat moet wel echt goed werken anders wordt het hem niet voor me. De verkopers in de winkel heb ik weinig aan. Gmail werk ik niet mee, niet handig i.v.m. het werk.

Leuke review, beetje kort alleen, twee sterren.

[Reactie gewijzigd door BeQuietAndDrive op 3 augustus 2010 13:19]

Kerio Connect server @ work.. Exchange synchronisatie met adresboek, agenda en inbox (met submappen).

Prima mee te werken, ruim voldoende voor werk iig... maar persoonlijk werk ik liever met Gmail.
Ik zal over een paar weken, als ik de telefoon wat langer gebruikt heb de review wat aanvullen.

Qua outlook synchronisatie: Ik kan mijn werk e-mail lezen en versturen zonder problemen, ook de agenda functionaliteit doet het prima, echter wij hebben een IMAP server, geen Outlook. Verder gebruik ik deze account eigenlijk ook alleen maar voor e-mail en sporadisch de agenda, dus ik ben bang dat ik je daar veer geen gedetailleerd antwoord op kan geven.
en de accuduur wordt na een week ofzo beter
Ik heb dezelfde ervaring met de GPS. De eerste keer dat ik het gebruikte was de GPS spot-on, geen enkele afwijking en perfect resultaat . Elke seconde update, telefoon in mijn broekzak tijdens hardlopen! De tweede keer was het rampzalig en sindsdien alleen maar slecht resultaat gehad. Ook als navigatie in de auto erg wisselende posities. Toch het idee dat het een firmware probleem is dus...
Ik heb hem nu 2 en een halve week, en sommige rare dingen die je nooit denkt te gebruiken g gebruik je dus wel. Layar bijvoorbeeld, kan je snel een pinautomaat vinden. Ik speel er elke dag volop mee, ik vind de browser echt geniaal, en het beeldscherm blijft elke keer weer prachtig om naar te kijken, zeker als je net een ander apparaat of een TV gebruikt hebt!

Het is een enorm goede telefoon en hij gaat je van af het moment dat je de doos openmaakt en hem aanzet (mooie opstart animatie, prachtig zwart) alleen maar blij maken.
Layar is inderdaad best briljant na een paar keer uitproberen. Ben je ergens, hmmmmm, waaar zou hier een goed restaurant zijn om te eten? Hop zo gevonden :)
Het vervelende van deze Samsung is dat ie zo leuk is dat je er de hele dag mee aan het spelen bent. Het is net of ik mijn eerste computer weer terug heb. En dat is heel lang geleden.
Gisteren nog een videootje van Go back to the Zoo afgespeeld. Fabelhaft! Voor zo'n klein ding echt een mooi beeld en goed geluid.
Dat heb ik nou ook, en voordat je het weet is je batterij dan weer leeg.
Was specifiek op zoek naar gebruikerservaringen m.b.t. GPS en accuduur, dus 4 sterren voor deze review!

Concluderend, voorlopig gaat de Galaxy 'm niet worden als Samsung de problemen met GPS nog niet heeft opgelost. Ook de accuduur laat nogal te wensen over. Ik heb geen zin meer in wekenlang firmwares tweaken/modden en fora afstruinen om alles werkend te krijgen, zoals op m'n LG KM900 Arena. Weliswaar gekocht voor 100 Euro op ebay maar die fout maak ik niet nog een keer.

Van een toestel van minimaal 450 euro zonder abbo mag je toch eigenlijk wel verwachten dat dit soort dingen gewoon werken zonder kinderziektes...?
Dank je voor de waardering. Ik moet zeggen dat inmiddels de accuduur op zo'n 48 uur zit bij normaal gebruik, dus voor een smartphone redelijk, I guess.

De GPS issue is inderdaad een tegenvaller, hopelijk komt een dezer dagen de Froyo update en is alles verholpen, ik zal het zeker in een update in de review vermelden.
Heb dezelfde telefoon ook en kan me aardig vinden in je conclusies. Grootste pluspunten zijn inderdaad het beeldscherm en de snelheid van het toestel. De accu moet ook bij mij elke dag aan de lader - en da's even wennen aangezien m'n vorige mobiel het stopcontact niet vaker zag dan een keer per week :)
Mooie review, over de accu, opzich gaat ie gewoon 2 dagen of zelfs 3 dagen mee als je hem redelijk gebruikt maar merk zelf als je beetje filmpjes gaat kijken of andere dingen intensief zoals een spelletje dan zit je er wel mee dat ie super snel opgaat :P, vergeet trouwens niet je brightness helemaal omlaag te schroeven !