ASUS RT-AX55

Specificaties WiFi-ax • 4-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

ASUS RT-AX55 Review

R1 8 januari 2021, laatste update op 27 januari 2021, 872 views

ASUS RT-AX55

Prima WiFi-6 router voor onder de 100 Eur, en lekker compact. Nu zelfs tot 8 Februari 25Eur cashback (https://www.asus.com/events/promotions/nl/rate-your-gear-nl?#how) als je een kleine review schrijft (3 regels+ ), maar nu ik toch bezig ben heb ik toch maar een uitgebreidere ervaring met jullie gedeeld.

Pluspunten

• klein
  • een van de goedkoopste Wifi6
  • AiMesh compatible

Minpunten

• USB ontbreekt
  • Antennes kun je beperkt draaien en zijn vast

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 4
Vorige zomer overgegaan op een RT-AX88U met een Netgear extender die ik al had, maar dat werkte niet betrouwbaar genoeg.
Om in de tuin toch ontvangst te hebben was ik op zoek naar een goedkope Wifi6 router als onderdeel van Asus AiMesh. Deze AX55 kan als mesh node worden toegevoegd en biedt Wifi6, en dat alles voor onder de 100 Euro!
Ook viel het mij op dat de router relatief klein is, in ieder geval t.o.v. mijn AX88U.

AiMesh
Ik heb de AX55 nu op Ethernet als backhaul aangesloten en dat werkt erg goed.
In eerste instantie haperde het toevoegen van de node in het Mesh nog even, maar de 3e keer was scheepsrecht (nadat de ethernet backhaul in de WAN poort van de secundaire node AX55, zat :+ ).
Ik dacht eerder te hebben gelezen dat de uplink juist niet in de WAN poort moest, maar de app gaf het op een gegeven moment netjes aan. Na een minuut of 5 is de mesh node automatisch opnieuw geconfigureerd en naadloos onderdeel van je bestaande Wifi netwerk. Ook het overnemen van clients van de een naar de ander verliep bij mij vlekkeloos als ik de tuin in liep.
Zowel in de App als de portal zijn de routers/AccessPoints geïntegreerd en te beheren. Ook de update van de meshnode gaat gewoon vanaf dezelfde beheer plek zodat je niet apart hoeft in te loggen op de meshnode.

Dekking en snelheid
Ik heb achter in de tuin, ong 15meter diep, met 1 a 2 streepjes toch nog meer dan 100Mbit throughput, en dan staan er zelfs nog de nodige bloempotten, glas, hout e.d. in de weg.
In totaal levert de router 1800Mbps in theorie, wat voor een extender voor mij meer dan genoeg is.
Uiteraard heeft de router zowel een 2.4 als 5Ghz radio aan boord.

Nadelen
Je kunt denk ik niet al teveel verwachten van een router onder de 100eur, en ik vind de prijs/kwaliteit verhouding dan ook prima.
Er zitten helaas geen USB poorten op, en de antennes zijn beperkt in draaibaarheid, en ook niet los te maken. Voor meer features heeft Asus weer andere lijnen zoals de net nieuwe AX56u, waar bv wel USB poorten op zitten.

Voordelen
De dekking en throughput prima, en zit er zelfs ondersteuning op voor AiProtection als je hem als primaire wifi node installeert. Op de Ax88 vind ik het een erg fijne toevoeging dat de Trendmicro offering is geïntegreerd in de router. Het biedt extra veiligheid door malicious sites te filteren/flaggen en biedt IDS/IPS functionaliteit. Kortom, dat zit bij deze router dus ook inbegrepen ook al staat het bij mij op de meshnode niet aan.
Als laatste is het handig dat er ook 4 Ethernet poorten op zitten die allemaal te gebruiken zijn, zelfs met Ethernet backhaul.

Ook al heb ik hem pas kort, ben ik erg te spreken over het installatie gemak van AiMesh en dat alles op 1 plek te beheren is. Samen met de AiProtection en AiMesh functionaliteit en WiFi-6 kun je voor deze prijs nu niet goedkoper ergens anders uitkomen. Ik denk zelfs dat een goede main router en deze als extender stukken goedkoper is dan de ZenWifi AX XT8. Daar start een additionele node al snel bij 200+Eur.
Koopje!

Heb jij ook een ASUS RT-AX55?

Hoi, dank voor je review! Waar heb heb je de cashback ontvangen?
Thks!
de cashback komt bij Asus vandaan. Je moet een review achterlaten op 1 van de platforms https://www.asus.com/even...nl/rate-your-gear-nl?#how
(ps, klink svp nog even op de beoordeling :) )
Thanks! Yes gedaan :)
Dank voor je review. Door laptop upgrade wil ik graag overstappen naar Wifi6. Kan ik deze unit ter vervanging van mijn T-mobile router/modem gebruiken?
ik denk het niet, maar ik ken de tmobile apparatuur niet. Dit is iig geen modem. Daarnaast moet ook de client, laptop, wifi6 ondersteunen, anders blijft deze router gewoon een wifi4 of 5 router en schiet je er niet veel mee op, anders dan dat je naar de toekomst voorbereid bent.
Goede review,

Twee vraagjes.
De link naar de cashback ziet er uit dat het een kans is op, niet dat je het per definitie krijgt. Lees ik dat verkeerd of niet?
Tweede, als je het hebt over de backhaul in de WAN, dan neem ik aan dat je bedoelt bij de tweede node, want anders heb je een uitdaging met het aansluiten op het daadwerkelijke WAN. Ik neem aan dat de Backhaul bij de primaire node in aansluiting LAN 1 t/m 4 gaat en bij de secundaire node in de WAN.
thks!

het staat er idd wat vaag, maar in de voorwaarden staat dit:
Elke gekwalificeerde review wordt beloond, ongeacht het cijfer.
en:
Na onderzoek en goedkeuring van de aanvraag zal ASUS de cashback van de deelnemer overboeken naar de door de klant opgegeven bankrekening.
Ze noemen het ook een Basis prijs, de andere zijn extra prijzen waar je kans op maakt naast de basisprijs.
Ik heb wel een goedkeuringsmail ontvangen, maar nog geen cashback; dat kan tot 90 dagen duren staat in de voorwaarden. Ik neem aan dat iedereen dus de basisprijs ontvangt, cashback of de bon.
2. Klopt! op de primary pak je een LAN poort en die verbind je met de ongebruikte WAN port op de secundaire node.