Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro

€ 369,-
Specificaties Geen WiFi • 9-poorts switch (max 10Gbps) - Bekijk alle specificaties

Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro Review

denxorz 28 december 2020, 2.487 views Product gekocht

Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro

Omdat digitale televisie niet ondersteund wordt, kan ik de UDM niet inzetten als router. Hierdoor is het eigenlijk alleen bruikbaar als UniFi controller voor de UniFI Accesspoints.

Pluspunten

• Eenvoudig aan te sluiten
  • App werkt makkelijk

Minpunten

• Onbruikbaar doordat digitale tv niet wordt ondersteund

Beheerbaarheid Score: 4
Waarom heb ik de UDM Pro gekocht? Mijn router van de internet provider heeft een onhandige interface voor de DHCP en wifi instellingen, die ik de laatste tijd nodig heb i.v.m. met thuis werken. Daarnaast heb ik al UniFi access points hangen. Deze UDM heeft een eenvoudige interface voor de DHCP en wifi instellingen, en kan de UniFi controller draaien voor de APs. Deze box leek dus een ideale oplossing.

Alles was snel aangesloten, en ik kreeg een mooi overzicht van alle apparatuur in het netwerk. Er was echter 1 apparaat wat niet werkt; de digitale TV ontvanger van KPN (IPTV). Na 2 weken dingen instellen en proberen voor de Ubiquiti support afdeling gaven deze aan dat de IGMP-proxy feature nodig was, maar dat deze niet beschikbaar is voor de UDM. Ze hebben ook aangegeven dat er geen workarounds zijn, en dat er geen ETA is voor het beschikbaar komen van deze feature.

Dit betekend dus dat voor mijn netwerk de UDM Pro niet als router gebruikt kan worden. Hierdoor worden veel opties van de UDM, zoals 'threat management' en 'insights', ook onzinnig. Dus voor nu is het een 380 euro kostende doos waarmee je het wifi password kan instellen op de UniFi APs.

Heb jij ook een Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro?

Als je deze wilt verkopen heb ik wel interesse.

Omtrend je KPN IGMP issue, daar zit ik ook mee.
Want ook na de laatste update hebben we alleen "IGMP snooping"

Ik vond een forum die dit oploste dmv vlans aanmaken, maar ik wee teven niet welke.

[Reactie gewijzigd door bobby022 op 28 december 2020 18:02]

Ik heb met UniFi gear wel meer problemen rond multicast. Al eens geprobeerd om zelf een relay op te zetten? Deze Docker container lost dit (mogelijk) voor je op: https://hub.docker.com/r/scyto/multicast-relay
Ik heb net de bovenstaande docker geprobeerd. Hier mee moet multicast werken tussen VLANs. Ik kreeg dit echter niet aan de gang met de WLAN poort (waar de KPN aan zit).
Dit artikel maakt multicast beschikbaar tussen verschillende VLANs. Ik heb dit geprobeerd, maar krijg dit niet aan de gang met de WAN poort.
Ik zat op glas van KPN (nouja, XS4ALL) en inderdaad met IPTV netjes via vlans en wat trukendozen over wat switch poorten altijd perfect kunnen kijken.

Echter. Halverwege 2020 kwam er een verplichte update van de software van de IPTV ontvangers. Daarna werkte het absoluut niet meer. Als ik de ontvangers terug resette naar de oude firmware, dan deden ze het weer, maar binnen 2 minuten kwam dan automatisch weer de update door en werkte er niets meer.

Ik heb alles geprobeerd...óók de xs4all techs zijn er mee bezig geweest. We hebben niet kunnen achterhalen wat het probleem was, maar werken deed het absoluut niet meer.

Ik heb mijn TV abonnement opgezegd. Ook een oplossing :)
Helaas inderdaad, je zou meer verwachten van Ubiquiti hardware 8)7
Niet helemaal eerlijk om 1* te geven doordat IPTV niet word ondersteund. Nee, word niet ondersteund, maar het schijnt wel te kunnen werken. Alleen werkt het heel anders op de UDM-Pro als op de USG.
Ik lees iets over dat je een docker kan installeren wat mutlicast-relays kan afhandelen ter vervanging van een IGMP-Proxy.
Nu moet alleen nog iemand dat uitgezocht hebben. Helaas heb ik niet geheel de kennis van netwerken om dit zelf uit te zoeken. Maar als dit wel werkend te krijgen is, denk ik zelfs dat het beter gaat werken als op de USG.
Ubiquiti doet de UDM voor als HET apparaat dat je moet hebben om eenvoudig heel je netwerk in te stellen en te beheren. Ook op de UDM krijg je uitleg met plaatjes van mensen die op de bank naar digitale tv zitten te kijken. In dit op zich voldoet het dus totaal niet aan de verwachtingen. Daarnaast moet de switch uit mijn woonkamer direct in de KPN modem, dus alle andere UDM features werken dus ook niet voor dit deel van het netwerk. Ik zie niet in waarom dat meer dan 1* waard is.

Nu heb ik geprobeerd via SSH een docker image te starten om multicast tussen VLANs aan de gang te krijgen. Dit is mij niet gelukt, misschien ook door mijn gebrekkige netwerk kennis. Had wel leuk geweest als dat idd zou werken, ook al is het dan niet zo eenvoudig als geadverteerd.

Op de forums van Ubiquiti staan er nog geen succesverhalen, dus ik gok dat het niet kan;
Probleem is ook dat bijvoorbeeld KPN het ook zo moeilijk mogelijk maakt om je eigen apparatuur te mogen gebruiken. Terwijl je wettelijk wel je eigen apparatuur mag gebruiken.
Mijn kennis qua netwerken is ook niet sterk, maar denk niet echt dat het nodig is dat KPN gebruik maakt van een IGMP Proxy om IPTV te laten werken.
En waarom het nog steeds onmogelijk is om een telefoon aan te sluiten op je eigen apparatuur begrijp ik ook nog steeds niet. Geef het nou is een keer vrij KPN!!!
Inderdaad, KPN was ook niet echt behulpzaam met informatie verstrekken. Deels snap ik dit wel, aangezien ze willen dat je dan een wat duurder Xs4All abonnement neemt met tech support.

Echter werkt IPTV en Sonos wel gewoon met een "domme" switch, en dit is ook de oplossing die Ubi support aanraadt. Ubiquiti mist hier gewoon een feature die belangrijk is voor TV en Sonos, maar blijkbaar ook IoT devices. En het is niet dat het een super nieuwe feature is, multicast bestaat al sinds 1986 en werkt blijkbaar wel op oudere produceten van Ubi.
Kan je aangeven wat je probleem is met een Sonos apparaat? Ik gebruik twee Sonos S1 speakers die verbonden zijn via een Unifi AP Lite en dit werkt prima.
In eerste instantie was er niks mis met de Sonos. Zoals in de review staat werkte mijn TV niet, toen heb ik de netwerk layout met Ubiquiti besproken. En het advies om de TV te fixen was: mijn woonkamer switch via de KPN modem te laten lopen. Echter werkt dan de Sonos niet. Mocht je tips hebben, dan hoor ik dit graag :)

Wel Sonos -> maar geen tv:
[img]http://geldhof.eu/udm1.png[/img]

Geen Sonos, wel tv:
[img]http://geldhof.eu/udm2.png[/img]
Ik neem even aan dat de verschillende kleurtjes vlans zijn en je KPN modem niet in bridge mode staat. Even een aantal dingen wat je nog kan checken. Staat IGMP snooping aan voor al je vlans/netwerken(instellingen onder networks, per netwerk instellen)? Staat mDNS aan (settings->services)?

Zijn de switches die je gebruik ook van unifi? Als dit niet zo is zou ik adviseren om je AP eens op de UDM Pro aan te sluiten en je Sonos wireless via de AP of een Sonos even rechtstreeks met kabel op de UDM Pro aan sluiten. Ben benieuwd of je dan ook verschil merkt. IGMP snooping moet bijvoorbeeld door de switch worden ondersteund en ingesteld. Wanneer het een unmannaged switch is, kan dit al niet. IPTV heeft dit in ieder geval nodig, mogelijk een Sonos ook.
Het IPTV platform van KPN gebruikt IGMP multicasts voor de TV streams. Dit is absoluut een vereiste om de belasting van het centrale netwerk binnen de perken te houden. Weet dat bij IGMP multicasts een TV stream maar één keer verzonden hoeft te worden om alle TV ontvangers te bereiken terwijl deze bij unicasts voor elke TV ontvanger apart verzonden moet worden.
Een IGMP proxy server is dus absoluut een vereiste.
Daarnaast gebruikt KPN voor IPTV een apart vlan en dus moet de router ook meerdere vlans aan WAN zijde ondersteunen en moet de IGMP proxy server ook ingesteld kunnen worden voor het vlan van IPTV.

Overigens is het gebruik van een eigen VoIP ATA of SIP telefoon al meer dan een jaar mogelijk bij KPN. Op 25 maart 2020 is deze functionaliteit beschikbaar gesteld.

Zelf gebruik ik al zeer lange tijd een EdgeRouter (Ubiquiti) en voor telefonie een Gigaset N300A IP. Zie dit topic op het forum van KPN.

[Reactie gewijzigd door wjb4tweakers op 2 april 2021 09:34]

Hier staat een guide om iptv te gebruiken, zelf ook gedaan en werkt perfect:

Heeft nog meer opties die sommige mensen missen mogelijk gemaakt.
Ok, dat is mooi.
Kan je het nog wel up to date houden met de firmware updates van ubiquiti?
Afhankelijk van wat er in de update wordt aangepast, op de github staat meer informatie hierover.
De SIP tool kan je alleen gebruiken wanneer je abonnement hebt met telefonie?

En weet je ook hoe het moet met de Ubiquiti USG?
Je kunt ook de instructies volgen (met plaatjes) op dit fora:

Werkt heel goed en prima als je meerdere tv's wilt aansluiten.