€ 274,55
Specificaties AM4 socket • Hexa (6) core @ 3,6GHz-4,2GHz - Bekijk alle specificaties

AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed Review

Rubelski 26 december 2020, 637 views Product gekocht

AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed

In de zomer heb ik radicaal besloten om een nieuwe computer te maken, ik draaide nog op een oldskool FX 8350. Maar klapte vanwege de hitte vaak uit tijdens Warzone. Neem de tijd voor deze review kan bepalend zijn. Deze review is tevens een review over AMD in het algemeen.

Pluspunten

• prijs + perfomance ratio, perfect
  • SMT 12 Threads
  • 65 Watt !
  • Veel cache vergeleken concurentie
  • Hoge klokfrequentie voor een niet X
  • 7nm chip
  • Mogelijkheid voor extreem veel werkgeheugen

Minpunten

• 5e generatie al bijna uit
  • Koeler geen fan van
  • Pins op processor blijft toch riskant
  • AMD blijft gevoelig voor fouten
  • Blue screens voor flash

Wat ik nu ga vertellen zullen sommige mensen toch enigszins verrassend kunnen vinden vanwege de goeie reputatie van de Ryzen 5 3600. De processor was voor mij goed te plaatsen aangezien ik altijd AMD heb gehad en veel gesleuteld heb daarmee. Heb het zelfs voor elkaar gekregen bij een FX 6100 om een kromme pin weer recht te krijgen en na een uur zweten kreeg ik hem passend.
Maar ja dan kom ik ook meteen op het eerste nadeel en dat is ook typisch AMD.
Mocht je niet zo ervaren zijn met het plaatsen van CPU's kan dit dus fataal worden!

Nadat de computer heel strak en netjes was afgewerkt met hulp van mijn oude stagebegeleider. (Die echt een expert is op het gebied van hardware! Durf mijn hand er voor in het vuur te steken dat het één van de beste hardware specialisten is van heel Nederland! / www.greenmillpc.nl) (bellen en dan moet je de knapste spreken.)
Bovendien zal hij ook altijd voor Intel kiezen, hoe dan ook.

Heb dus jarenlang AMD gehad en mijn FX 8350 was een beest zelfs in 2020 vond ik hem nog goed! terwijl die een waardeloze single core perfomance had, toentertijd ook al. Maar het voordeel daarvan wel was en dat is ook weer typisch AMD dat meer cores in deze tijd echt loont! Dus bij de FX 8350 kreeg ik daar meer profijt van met DirectX 12. Maar natuurlijk ook met mijn nieuwe Ryzen 5 3600 is dat een voordeel. Want anders was ik voor een Intel Core i5-9400F gegaan.
Misschien heb ik daar spijt van maar daar ben ik nog niet helemaal van overtuigd.
De Intel core I5 9400F
Is goedkoper, minder errors en het plaatsen van de CPU is een fluitje van een cent.
Helaas heeft die i5 geen Hyperthreading, maar dat had mij niet veel uitgemaakt aangezien ik een gamer ben en toch niet veel merkt van 2 cores extra met SMT. Natuurlijk is dat subjectief want ik heb geen vergelijkbare Intel gehad. Maar mijn ervaring is wel dat een Intel processor met goeie hardware en een custom koeler toch altijd betrouwbaarder is en out of the box veel beter werkt dan bij AMD. Heb in de loop der jaren veel computers gezien met intel processors en als er een probleem was lag het vrijwel nooit aan de chip. Die kans is nihil heb bij mijn vader een Intel q9400 erin geplaatst, die ik tweedehands had aangeschaft, dus die heeft hoe dan ook al in meerdere desktops gezeten. En eerder had ik het al over de Pins van AMD die riskant blijven voor noobs. Maar vandaag de dag werkt de q9400 nog vlekkeloos met een SSD. De onderdelen zijn al zeker meer dan 10 jaar, want de pc was toen al gebouwd van een tweedehands kantoor pc.
Bij AMD moet je je processor al meteen flashen, omdat hij anders gewoon blue screens geeft.
Bovendien is dat bij meerdere generaties het geval geweest wat ik ook echt weer een tekortkoming vindt van AMD en dit zou echt niet moeten mogen voor een nieuw product, wat generaties lang ontwikkeld wordt.
Ditzelfde geldt ook voor de support met een nieuwe nieuwe generatie ryzen of nieuw moederbord, wat vaak out of the box niet werkt en anders instabiel kan zijn.

Nu over op de koeling en de zuinigheid van de Ryzen 5 3600. 65 watt op 7 nanometer is echt heel knap van AMD en dat zijn de prestaties ook! Echt wat een verschil met mijn oude FX 8350, had niet verwacht dat het zo goed presteerde in letterlijk alles en voornamelijk in games! Haalde met gemak in GTA 5 40 FPS meer, alleen toen had ik wel 8 GB RAM en nu heb ik 16 GB van G.Skill (Aegis) en dat verschil merkte ook. Voornamelijk in Modern Warfare, daar werd al ruim 12 GB gebruik. Vandaar waarschijnlijk ook de lag spikes met mijn oude set-up.
Maar desalniettemin, voor gaming ben ik ook uitermate tevreden over de Ryzen 5, nooit problemen mee gehad en boven verwachting goed.

Maar nadat ik hem na een maand moest flashen vanwege blue screens,
kreeg ik gister toch een freeze, terwijl ik maanden nergens last van had.
Na opnieuw opstarten was het probleem verholpen, ben nu 2 dagen verder heb hem de hele dag aan staan (omdat ik ook tv, muziek en films kijk & luister op mijn desktop.) en het is gelukkig niet meer gebeurd.
Maar toch ben ik bang dat ik over 5 jaar of meer steeds meer problemen zou kunnen krijgen.
Daar maak ik mij toch zorgen over aangezien ik met mijn FX 8350 ruim 6 jaar mee heb gedaan en deze was ook al tweedehands gekocht en overclocked geweest op 5,0 Ghz! Wat ik zelf overigens niet deed en ook zeker niet zou aanbevelen voor echt alle processors, (ivm stabiliteit, ook na een juiste clock in combinatie met bussnelheid en voltage) mocht je echt geen budget hebben is het met een goedkopere processor misschien nog een goed bang for your buck idee. Maar zou ik ook bij duurdere processors zeker niet doen tenzij je een overclocker bent.

Maar lang verhaal kort, nu komen we tot het punt van mijn conclusie.
Intel is betrouwbaarder dan AMD, ondanks Ryzen.

Maar ja dan denk ik ook dat AMD zijn processors zo gebouwd heeft dat ze qua prijs kwaliteitsverhouding perfect zijn, maar ze qua prijs en betrouwbaarheid toch de plank mis slaan.

Mijn conclusie:
Zorg dat je hardware betrouwbaar is en laat AMD links liggen.

Foto is het resultaat

Heb jij ook een AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed?

Beetje warrig verhaal, processors die geflashed moeten worden, epische boyond Einstein experts, en dan ook spijkerharde conclusies op basis van 1 (brak?) systeem.

Ik heb zelf altijd het motto dat ik eerst aan mezelf twijfel voor ik aan anderen twijfel. Je wil je hand in het vuur steken voor die hyper-expert van je maar ik zou toch eens overwegen 1 van de mindere goden te bezoeken om te kijken of het misschien niet ligt aan de configuratie en installatie. Ook vind ik het nogmaals knap dat je processors aan het flashen bent en later ook nog een keer vanwege een freeze...

Welke chipset heb je dan gekozen, een beetje B550 zou toch geen probleem met een 3600 moeten hebben lijkt me?

Kortom, ik vind dit een enorm warrig verhaal vol met als vaststaande feiten gebrachte aanname's en dito conclusie.

Erg slechte review, sorry, en nee ik heb nets met AMD of Intel, het zal met worst zijn.
Erg warrig verhaal inderdaad.

Ik kan mijn ervaring delen, en die bestaat uit vele duizenden gebouwde systemen. Zowel AMD als Intel. In al die systemen welgeteld 1 defecte processor gehad. Toevallig een AMD, maar om nou te zeggen dat AMD minder is dan Intel; de feiten geven je geen gelijk.
Het word gewoon aangepraat bij sommige mensen dat Intel beter is. (zit tussen hun oren)
Zo zie je maar weer wat die paar jaren Intel indoctrinatie met mensen doet.
Maar vergeten wel de geschiedenis hoe Intel al jaren lang de markt letterlijk heeft verkracht door bedrijven geld te geven om maar Intel producten te laten kopen en AMD als boeman te zien.
En dan nog niet eens gehad over die security problemen wat ze bij Intel gehad hebben.

[Reactie gewijzigd door Robin4 op 3 januari 2021 03:32]

The good: Allereerst hulde aan mensen die de tijd nemen om een review te schrijven. Uiteindelijk kan het op internet plaatsen van je ervaringen anderen helpen met het kiezen van het juiste product. Ik heb onwijs veel elektronica door m'n handen, maar ben vaak te lui of druk om m'n ervaring op Tweakers of een ander platform te delen. Je opsomming van vooral de positieve punten draagt iets bij.

The bad: het is niet echt een weloverwogen, objectieve review. Het verhaal is inderdaad warrig , er wordt van alles bijgehaald dat niet met het product te maken heeft, en er worden harde uitspraken gedaan en veel gegeneraliseerd op basis van heel beperkte ervaring met één exemplaar of assumpties over de toekomst of vergelijking met een product van de concurrentie dat je blijkbaar niet zelf in de praktijk hebt getest. Probeer het in je review te houden op je ervaringen met het daadwerkelijke product, en niet een reputatie, een ervaring met iets dat ze 10 generaties geleden hebben gedaan, of iets dat ooit zou kunnen komen. Verder helpt het om even te duiden welke chipset, mobo, etc. je in je build hebt. Een B550 zou het makkelijker out-of-the-box moeten doen dan een X370, waar je met een beetje moeite ook nog wel een Ryzens 5 3600 op aan de praat krijgt. Maar misschien ook, niet. Dat zal dan meer aan het moederbord liggen dan de processor?

The ugly: probeer je niet persoonlijk aangevallen te voelen als men (opbouwende) kritiek geeft op je review. We zijn hier op Tweakers om elkaar te helpen, en net als jij mensen probeert te helpen met je review, probeert men je wat tips te geven om de review wat beter en nuttiger te krijgen. Gebruik het in je voordeel!

Ik heb overigens ook een Ryzen 5 3600 op een X470 gaming mobo van MSI met 16 GB GeIL 3200 super luce DDR4. Ook wat stabiliteits dingetjes. Hoe heb jij dit nu gefixt? Nieuwere bios flashen?
Sorry voor mijn late reactie, ik was helaas niet in een goede bui toen ik de recensie schreef.
Had het in een opwelling geschreven vandaar dat het ook warrig overkwam.
Processors gaan ook niet zomaar kapot!

Heb het ook erg druk momenteel vandaar dat ik nu pas reageer, maar in ieder geval bedankt voor alle reacties. Die helpen mij bij het vormen van mijn oordeel.

Had na 3 a 4 weken bosd's toen heb ik hem geflasht en nooit meer problemen gehad totdat ik 2 freezes kreeg. Pas 2 a 3 maanden later. Dat gebeurd denk ik misschien onder lage load, gebruik niet veel ram persé. Komt zeer zelden voor overigens, maar ja tast wel mijn vertrouwen aan. Waren er dus maar 2.

Momenteel ben ik nog steeds blij met mijn AMD. Ze hebben een gigantische stap gemaakt, vanaf Ryzen daarom heb ik nog wel vertrouwen in mijn Ryzen 5 3600. Zeker voor gaming!

Momenteel heb ik geen problematiek, dus hoop dat het zo blijft.

Kleine kanttekening de zogenaamde computerexpert waar ik het over had, werkt al vanaf het begin met desktops . Dus heeft zijn hele leven dat als hobby uitgevoerd en inmiddels al jaren lang een eigen zaak waarin hij Macs goed kan repareren, of zelfs lenovo laptops zuiniger maken. Reflowen en rebranden doet hij ook met zijn apparatuur en kan hij keurig te werk gaan. Daar kan hij zelfs garantie op bieden!
Dus dan ben je vrij goed in je werk neem ik aan, hij zou wel altijd Intel aanraden boven AMD.
Heb de reacties nog maar eens doorgenomen, maar inderdaad heb onderdelen die nog goed waren van mijn oude pc overgezet op mijn nieuwe. Maar dat ging voor mij best goed heb gewoon een legale windows 10 erop gezet. Het zou bijvoorbeeld aan mijn oude SSD kunnen liggen of aan mijn RAM die ik ook lastig stabiel kon krijgen, heb hem momenteel op default staan. Maar misschien moet ik me er toch weer opnieuw in verdiepen want het snelheidsverschil is zeker aanwezig.
Heb ook wisselende ervaringen met RAM gehad maar meestal was het prima.
Had volgens mij ook uitgezocht of het G. skill setje goed was en volgens mij is dat niet verkeerd.

Mijn streven was dat ik wel een wat kleinere kast wou en gek genoeg toch nog een 5,25 slot.
Wat ik eigenlijk niet echt meer gebruik.
Misschien niet helemaal slim geweest. Dat geef ik toe.
Maar wil de kritische noot toch misschien even laten staan en anders moet ik mijn review opnieuw schrijven.

Ben geen Expert en werk ook niet meer in de ICT, het vak is voor mij te zwaar helaas, kan moeilijk onder druk presteren.

Hieronder mijn specs, er is zeker ruimte voor verbetering maar zit even met mijn budget en besteed mijn geld ook graag binnen andere productensoorten, heb het niet heel breed. Maar heb wel wat opgebouwd met apparatuur dat is vrij goed op orde momenteel. Maar altijd ruimte voor verbetering.

ASRock B450M Pro4
Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC VAPOR-X (met backplate)
Seagate Desktop HDD, 2TB
ASUS Xonar DGX (gaming geluidskaart, jaren blij mee maar is niet top meer.)
Corsair Carbide 88R (geen aanrader)
Cooler Master Hyper TX3 Evo
Corsair Air Series AF120 LED Quiet Edition
G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS
Corsair RM650 (gold)
Kingston SSDNow V300 120GB (deze komen hun belofte van snelheid niet waar, maar vind het wel prima voorlopig, het werkt)

Hoop dat het nu duidelijker is.
Zelfs voor 500 euro kun je al een systeem inelkaar steken, kijk voor de juiste (en sowieso werkende) reepjes geheugen op de site van de moederbordfabrikant.
Er zit schijnbaar nogal wat verschil in welke processor je op je moederbord doet, voor jouw bord heb je QVL voor Vermeer, Matisse en Renoir CPU's, de R5-3600 is een Matisse-CPU, en op díe lijst staat jouw gekozen geheugen niet vermeld.
Zie https://www.asrock.com/mb...ro4/index.us.asp#MemoryMS
Kijk je dan bij de RAMconfigurator van Gskill, zou het setje wat jij nu op het bord geprikt hebt, wel moeten werken.

Ik wil nog kwijt dat wanneer je onderdelen over hebt van een vorige build, het mazzel is, dat je geheugen ondersteund word erg klein is, zeker als je systeem als wat ouder is.
Veelal komen fouten/freezes door incompatible geheugensticks, en een enkele keer door een falende voeding.

Ook ik bouw pc's, ook voor anderen en kijk alleen naar de CPU-Moederbord-Ram combinatie, dát is datgene wat stabiel moet zijn (met een goede voeding..)

Fijn dat je toch anders naar je review kijkt !
Bedankt voor alle reacties heeft mij echt goed geholpen, hij is nogal negatief en ben nu al een stuk meer tevreden. Heb de RAM nu op 3200Mhz (zoals de maximale snelheid aangeeft)
Merkte gelijk dat het weer een stukje sneller was met het opstarten van games
Hij draait nu stabiel merk vrijwel niks meer aan problemen. En als ik iets heb heb weet ik dat het waarschijnlijk aan mijn ram ligt gok ik zo, gezien de reactie van Whitteydefries

Binnenkort gaat er een western digital blue nvme SSD in van 256 GB (niet duur meer!)
Met een nieuwe geluidskaart, waarschijnlijk een Asus Xonar D2X of een nieuwe Asus Xonar AE
Aangezien ik de PC veel gebruik voor muziek maar ook films series en games.
Gebruik hem als alles in 1 pc en kan vanaf de bank gemakkelijk met Unified remote de desktop besturen in combinatie met mijn 4k tv en mijn Yamaha versterker, Werkt top!
Ik vind dat een review juist onafhankelijk van de stemming op dat moment geschreven moet worden.
Verder eens met eerste poster dat hier zoveel onzin in staat en dat het (daardoor) een verkeerd beeld geeft.

Wat mij gelijk op valt aan je negatieve punten is de pins op de cpu...
Pins op een mobo is ook riskant (daar gaat ook veel mee mis).
Bij een AMD cpu zijn de pins makkelijker recht te buigen dan bij Intel het socket van het mobo :)
Bij AMD heb je waarschijnlijk wel eerder kans op het afbreken van een pin.

Had je nou na een maand van gebruik ineens BSOD's of heb je pas na een maand BSOD's besloten om te flashen?
Klinkt verder alsof een flash (je flashed overigens je moederbord firmware/bios en niet je cpu ;)) niets met het BSOD probleem te maken had.
Misschien heb je BSOD's gekregen na een maand door een OS update of gewoon simpelweg een component wat defect is geraakt?
Sommige combo's met AMD chipset/cpu hebben last van incompatibility met ram modules, dat kan er ook mee te maken hebben (gehad).

Hardware kan defect aankomen of binnen 5 jaar defect raken of... beetje non-argument dus :P

Greenmillpc? Nog nooit van gehoord :+ ik kijk blijkbaar elders voor expertise.
Als hij altijd voor Intel kiest dan mist hij op dit moment een hoop zaken m.b.t. o.a. PCI-E 4.0

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 26 december 2020 13:49]