TP-Link AX3000 Whole Home Mesh Wi-Fi System Deco X60 (3-pack)

€ 299,-
Specificaties WiFi-ax • 2-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

TP-Link AX3000 Whole Home Mesh Wi-Fi System Deco X60 (3-pack) Review

Nitrogun 21 december 2020, 420 views Product gekocht

TP-Link AX3000 Whole Home Mesh Wi-Fi System Deco X60 (3-pack)

Account TP-link is gedoe. Goed bereik en het functioneert stabiel maar de snelheid valt enigzinds tegen. Tevens zijn de opties beperkt van het zelf configureren.

Pluspunten

• Stabiliteit
  • Bereik
  • Gebruiksgemak
  • Beveiliging
  • Subtiele vorm zonder Antennes

Minpunten

• TP-link account
  • Snelheid
  • Minder configurabel op sommige gebieden

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5

Introductie

Sinds 2 weken in het bezit en een goed beeld kunnen krijgen van de set.
Ik had hiervoor een Asus RT-AC68U (1800) om dingen wat in perspectief te zetten.
Mijn Internet haal ik bij Delta via glasvezel en heb 400Mbit tot mijn beschikking

Bij het aanmelden op de website van TP-Link ging het gelijk al mis. Hij accepteerde mijn gmail adres niet en ik kon niet activeren. Noodgedwongen moest ik uitwijken naar een oud hotmail adres. Ik vond dit al een minpunt, maar op deze manier nog vervelender.

Installeren

Het installeren ging vervolgens erg gemakkelijk en ik had in zo'n 30 minuten mijn netwerk in de basis opgezet.
Hiervoor heb ik app gebruikt van TP-Link die gemakkelijk werkt. Er zitten echter niet zo veel opties in als bijvoorbeeld mijn vorige router. Ik heb 1 satteliet in de meter kast staan en 2 verspreid over de begaande grond van mijn huis (140m2 ongeveer) Deze 2 zijn wireless verbonden met de Hoofdunit in de meterkast(wifi 6)

Wat mooi werkt is de satteliet functie. Ik gebruik deze om mijn Delta TV box op aan te sluiten. Na een reboot had mijn TV box een stabiele verbinding en kan ik zonder gehaper TV kijken. Een snelle check op de TP-link app leverde mij de info op dat het ongeveer 10Mbit vraagt aan bandbreedte.

Wat is minder werkte is mijn Asus laptop met een Intel wireless AC7260 chip. Die herkende het hele mesh netwerk niet en het werkte ook niet toen ik geforceerd het SSID en wachtwoord in de laptop had gezet. Na wat zoeken op internet kwam ik er achter dat dit aan de driver van mijn laptop lag.

Voor mijn werk heb ik een vaste Avaya telefoon(oude troep) die verbinding moet maken via een VPN verbinding. Op een of andere manier krijg ik dat niet aan de praat via mijn mesh netwerk. Hij deelt netjes een IP uit, maar een VPN bouwt hij niet op. Vervelend maar niet onoverkomelijk gelukkig.

Gebruik

Uiteraard heb ik de speedtest pagina grijs gedraaid. En hier kwamen wat wisselende resultaten uit. Soms duurt het ook even voordat de verbinding op snelheid is lijkt het wel. De snelheid via Wifi AC fluctueert tussen de 120 en 300mbit stabiel op verschillende apparaten. Daarbij maakt het wel degelijk uit waar je bent in huis.
Onderstaand haal ik op mijn kantoor op de 1e verdieping en zit ongeveer 8 meter van een satteliet af. Op deze plek heb ik de 300Mbit ook wel eens aangetikt.

Ik moet zeggen dat gemiddeld genomen mijn Asus router sneller was, maar die levert lang niet het bereik van deze mesh set. De verbinding is erg stabiel, wellicht dat de QOS beter werkt dan die van Asus in mijn RT-AC68U.

Al met al ben ik tevreden over de resultaten al kan de snelheid volgens mij beter.
1 ding is zeker, je krijgt veel bang voor je buck met dit pakket. (Gekocht voor 300 euro - black friday actie)

Heb jij ook een TP-Link AX3000 Whole Home Mesh Wi-Fi System Deco X60 (3-pack)?

Hoi,

Ik heb deze set ook. Je hebt ook een speedest via de app zelf. Dit bepaalt welke internetsnelheid je AP ontvangen. Gezien jij de 2 satellieten ook nog via draadloos met elkaar koppelt is dat niet optimaal.

Het snelheid "probleem" wat jij hebt is geen probleem, AC (Wifi-5) gaat niet sneller als je apparaat dat niet toe laat. 350/400 naast de hoofdunit is toch echt de max op een Wifi-5 + je 2 satellieten die via backhaul ook nog wat aan het doen zijn. Dit ligt dus aan jou apparaten en je manier van de setup.

Wil je meer dan zal je hem moeten aansluiten zoals mij.

Gebruik mijn 3 allemaal via de kabel en een extra apparaat bekabeld sinds dit kan (2 poorts switch op elke AP, super handig voor een PC of iets anders wat bekabeld kan)

Heb je last van je telefoon en MESH, dit kan! We hebben 3 gsms in huis en die willen niet wisselen omdat elke AP zo sterk is dat ze dat niet nodig vinden. WIFI UIT en weer AAN en hij koppelt direct op de andere AP. Ik denk dat de tijd van het wisselen van AP gewoon of te lang duurt of gewoon niet gebeurt omdat ze juist te goed zijn voor de hoeveelheid vierkante meter. Ik ontvang WIFI nog 15M uit mijn huis in mijn auto, dat slaat nergens op zeg maar. Dus accepteren dat de GSM niet willen wisselen in het huis doe ik dan ook, die GSM vindt gewoon 100/100 ook prima en wisselt echt niet omdat er 500/500 om de hoek zit.

Hier heb je 2 runs vanaf een Pixel 5: WIFI 5 2M van AP op KPN 500\500 (Op het moment geeft KPN ons 500\600, dunno why)

Ja dat zijn goede punten. Ik heb al 100 meter Cat6 kabel klaar liggen om beide punten aan te sluiten op termijn. Moet ze alleen nog trekken. Ondervind overigens geen problemen met mobiele telefoons die niet willen switchen. Zelf heb ik een pixel 4a.
Zojuist onderstaande gehaald met mijn pixel 4a.

[Reactie gewijzigd door Nitrogun op 21 december 2020 21:47]

Oh ja nog een 1 ding. Elke firmware update moet ik de router uit en aan zetten :s

Soms ook de hoofdunit.... Vreemd maar is niet anders :p

Succes met de kabels!

Hoe dan ook vertrouw erop dat dit echt een mega goede aankoop was, ik heb zelden zo een sterke AP gezien. Alleen op werk zijn mijn zakelijke APs sterker maar die kosten ook 1500€ per stuk....
Waarom sluit je de switch aan op het AP in plaats van andersom?

Ik heb mogelijk een iets andere setup, kabelmodem in bridgemode -> router -> switches per verdieping -> TP-Link M5 (1 in huiskamer en 1 op zolder)
Zo heb je geen last op je vaste apparatuur van de eigenaardigheden van TP-Link met "smart DHCP" etc.

[Reactie gewijzigd door sweetdude op 22 december 2020 15:21]

Nee, ik heb geen switch. In deze APs zitten 2 lan porten die kunnen switchen. 1 gebruik ik als internet uplink en de tweede voor een apparaat. En inderdaad 1 per verdieping.