TP-Link Archer C6

Specificaties WiFi-ac • 4-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

TP-Link Archer C6 Review

Passat1 21 december 2020, 438 views Product gekocht

TP-Link Archer C6

Prima, stabiele router voor de prijs. Het is wel een must om firmware 1.3.6 te gebruiken.

Pluspunten

• Duidelijke web user-interface
  • Relatief klein
  • Bereik

Minpunten

• In 5Ghz alleen Wifi-kanalen 36-48
  • Stabiliteit vóór firmware 1.3.6

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5
Een prima router voor de prijs. Ik heb er veel mee te stellen gehad vóór de firmware-update naar 1.3.6 (stabiliteit-issues, wegvallende verbinding, connectieproblemen etc.), maar vanaf 1.3.6 is het een stabiele router, mits de "smart connect" functie uitgeschakeld blijft. Daarnaast werkt hij prima als Gbit-switch.

Het bereik op zowel 2.4 als 5 Ghz is prima, ongeveer gelijk aan mijn (veel duurdere) Ubiquiti NanoHD. Ook is de latency uitstekend. Ik gebruik vaak Parsec om in de woonkamer games te streamen van mijn game-pc naar mijn laptop via Wifi, en dit gaat probleemloos (met een network-latency van ca. 5 ms volgens Parsec).

De doorvoersnelheid is wel minder en fluctueert, vooral op enige afstand. De NanoHD haalt veel hogere snelheden op dezelfde afstand (ca 2x hogere doorvoer bij kopiëren bestanden). Daarnaast is het spijtig dat op 5Ghz alléén kanalen 36-48 worden ondersteund, ofwel de kanalen die al helemaal vol zijn in onze buurt.

Door de vlakverdeling ziet hij er niet zo goedkoop/plastic uit als hij (wel) is. Bovendien is de footprint relatief klein. Hij misstaat niet in de woonkamer.

Heb jij ook een TP-Link Archer C6?

Vraag & Aanbod

Hey kort vraagje, je zegt in je review iets over de stabiliteit voor een bepaalde firmware, waar had je precies last van?
Met de oude firmware had ik veel last van drop-outs, ca. 1-2x per uur werd de verbinding voor alle apparaten compleet verbroken voor ca. 30 seconden, wat heel vervelend is voor streaming audio en video (Netflix). De forums van TP-link staan hier ook vol van. Ook was het bereik niet heel fantastisch. Sinds de update heb ik hier geen last meer van, geen enkele drop-out meer gehad.