1 review

Mio MiVue 798

€ 169,95
Specificaties 2560x1440 • 2,7" scherm • GPS ingeb. - Bekijk alle specificaties

Mio MiVue 798 Review

TBTL 20 december 2020, laatste update op 5 februari 2021, 212 views Product gekocht

Mio MiVue 798

Ik rijd nu een jaar met deze dashcam, destijds als B-stock gekocht voor 125 euro. Verkeerssituaties zijn goed zichtbaar, maar nummerborden zijn niet altijd leesbaar.

Pluspunten

• Grote kijkhoek
  • GPS
  • Weergave snelheid tijdens rijden
  • Geluid wordt opgenomen

Minpunten

• Nummerborden vaak niet leesbaar
  • Bewegingsvervaging
  • Beeld wat ruisig bij weinig licht
  • Veel datacompressie
  • Pieptoon door geluid
  • Buffer 5 seconden

Design & bouwkwaliteit Score: 4
Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 3
Ik rijd nu een jaar met deze dashcam, destijds gekocht voor 125 euro. De dashcam heeft een grote kijkhoek en verkeerssituaties zijn goed te zien, zelfs als het donker is. Dat lijkt me de belangrijkste eigenschap van een dashcam. Tijdens het rijden kan het scherm de GPS-snelheid weergeven of het kan uit.

De beperkende factoren voor het beeld zijn motion blur en, wanneer er weinig licht is, ruis. Reken er niet op dat je nummerborden kan lezen, dat kan alleen onder ideale omstandigheden. Vaak is er te veel bewegingsvervaging, met name als het donker is. 's Nachts is er een te groot verschil in helderheid tussen het nummerbord en de koplampen van de betreffende auto. De framerate is 30 fps (1080p, 1440p) of 25 fps (1600p). Op resolutie 1440p is het beeld nauwelijks beter dan op 1080p, er is dan ook zoveel compressie dat beide ongeveer dezelfde datarate krijgen van ~16..17 Mb/s. Ik krijg het beste beeld op resolutie 1440p met HDR (high dynamic range) aan. Geluid wordt opgenomen. Door het geluid in de opname zit een hoge pieptoon, vermoedelijk afkomstig van de voeding. De meegeleverde voedingskabel voor in de sigarettenaansteker is lang genoeg.

Bij een botsing of klap worden de 5 seconden vooraf en 15? seconden achteraf opgeslagen in een map die niet overschreven wordt. Je ziet in deze opname dus maar beperkt wat er aan de mogelijke botsing vooraf ging. Dat maakt verder niet uit, want in de gewone opnamen, die elke x uur overschreven worden, kan je dat wel zien.

Al met al: alle waar naar zijn geld.

Heb jij ook een Mio MiVue 798?

Vraagje:
Kun je het geluid ook uitzetten? Dus niet opnemen.
Wat voor auto rij je? Misschien heeft de nummerbordherkenning met je afstelling van koplampen te maken.
Ja, je kan het geluid uitzetten.

Ik rijd in een auto met correct afgestelde halogeenkoplampen en ik denk niet dat fellere lampen helpen met de leesbaarheid van nummerborden. Nummerborden zijn zelfs overdag alleen leesbaar als ze niet te snel door het beeld bewegen en niet te ver weg zijn. 's Nachts komen daar de problemen van de belichting nog bij. Als een nummerbord zich binnen de bundel van mijn koplamp bevindt, is hij overbelicht.

[Reactie gewijzigd door TBTL op 5 februari 2021 18:39]