Rapoo 9500M

€ 59,-
Specificaties Draadloos Qwerty - Bekijk alle specificaties

Rapoo 9500M Review

Radhe 16 december 2020, laatste update op 16 december 2020, 569 views Product gekocht

Rapoo 9500M

Mooi design voor een leuke prijs

Pluspunten

• Design
  • "Koppelbaarheid"
  • Zowel BT als met USB receiver

Minpunten

• Korte travel
  • Muis net te klein

Ik heb dit setje aangeschaft voor mijn Windows laptop na ruim 5 jaar op Mac te hebben gewerkt.

Toetsaanslag en ergonomie
Ik kom van een mac toetsenbord af en die heeft een mooie combinatie tussen een dun design en toch een lekkere travel. Mijn vergelijking gaat ook van dat punt uit.

Dus meteen maar beginnen met de slechtste eigenschap van het toetsenbord: De travel. Je hoeft de toetsen maar aan te raken of hij is al ingedrukt. Weinig gevoel hier. Dat is jammer, want dat zou wel kunnen voor dat geld. Het is overigens alleszins beter dan dat van een Logitech K280e/K290. Die travel is lang en voelt niet lekker.

Ik hou van toetsenborden die erg laag zijn. Dat voorkomt (naar mijn mening) dat je je polsen teveel moet buigen om de toetsen te bereiken. Dat vinkje wordt wat mij betreft heel goed neergezet bij het toetsenbord.

De muis, wat kan ik daarvan zeggen... Het ligt verder wel lekker in de hand, alhoewel ik zou hem niet zou aanraden voor lange kantooruren ... tenzij je nog kleinere handen hebt dan ik. Je hand kan er niet helemaal omheen sluiten, waardoor je je hand altijd wat boven de muis moet laten zweven. Onprettig en niet echt ergonomisch. Duidelijk niet daarvoor ontworpen. Voor mee op reis en korte gebruikstijden is hij verder ideaal.

Design
Het design van het toetsenbord spreekt me erg aan: Lekker vlak, toetsen niet te ver uit elkaar of te dichtbij EN alle toetsen zitten op de plaats waar je ze verwacht: geen onLOGITECH taferelen waarbij je met sommige indelingen een grote home toets bij de cursortoetsen hebt.

De afwerking is niet helemaal perfect, je voelt/ziet hier en daar een randje, maar dan moet je er al bovenop hangen. Dat alles mag ook wel: je betaald ook niet de hoofdprijs.

Ook voelt de constructie net zo stevig als die eruit ziet: Net niet het. Mag wat mij betreft de pret niet drukken, want geen enkel toetsenbord is gemaakt om een vuistslag te absorberen of om te buigen. Althans, vind ik ... Dan pak je maar een boksbal of een houtplank als je die behoefte voelt :)

Aansluitingen
"Aansluitingen" blijf ik een beetje aparte term vinden voor een draadloos toetsenbord, maar ... wie ben ik?

Je zit echt wel goed met dit toetsenbord en de daarbij horende muis: Je kunt tot 3 apparaten via bluetooth aansluiten en, mocht dat niet kunnen, zit er nog een 'ouderwetse' USB ontvanger bij.

Op het toetsenbord zit een Fn toets en daarmee kun je eenvoudig schakelen. Minpuntje: Je kunt alleen nadien niet zien welke je hebt gekozen.

Bij de muis zit een schakelknopje en een aparte knop voor om bluetooth te pairen. De stand wordt aangegeven met een drietal ledjes aan de zijkant - had ook handig geweest op het toetsenbord.

Op zich heel eenvoudig in te stellen zodra je het weet. Ik heb er de handleiding niet op na hoeven lezen in ieder geval.

Mijn conclusie
IK (want ik kan alleen voor mezelf spreken) vind het een prima combinatie voor de prijs. Je moet alleen goed nadenken of je de korte travel van het toetsenbord prettig vind. Ik heb er geen problemen mee, alhoewel het voor mij ook even wennen is.

Ondanks de minpuntjes vind ik de set toch wel een ruime voldoende, dus goed, waard.

Heb jij ook een Rapoo 9500M?