TP-Link AX3000 Whole Home Mesh Wi-Fi System Deco X60 (3-pack)

€ 299,-
Specificaties WiFi-ax • 2-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

TP-Link AX3000 Whole Home Mesh Wi-Fi System Deco X60 (3-pack) Review

whatenTestpanel 18 december 2020, laatste update op 30 december 2020, 1.032 views Testpanel

TP-Link AX3000 Whole Home Mesh Wi-Fi System Deco X60 (3-pack)

Een uitgebreid mesh-netwerk voor een stevige uitbreiding van je Wi-Fi bereikbaarheid/snelheid/connectiviteit. Al is de opstelling niet steeds even 'plug-and-play' als wordt beloofd.

Pluspunten

• Vermindering van 'dead spots' in je Wi-Fi netwerk
  • Gebruiksgemak van Deco-app
  • Zeer goede prestaties
  • Deco-app biedt veel features in een simpel jasje

Minpunten

• Geen beginner-vriendelijke installatie voor elke provider
  • Ik wil snellere Wi-Fi aanschaffen!
  • Niet het goedkoopste mesh-systeem

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5

KORTE INTRODUCTIE

Ik wil vooraleer u, een curieuze medetweaker, deze review begint te lezen, mezelf nog even voorstellen. Ik ben graag bezig met techniek, draagbare multimedia, etc. maar heb slechts beperkte technische kennis over het opstellen van een draadloos netwerk. Hiervoor heb ik de hulp ingeroepen van: Medetweaker 'Boboke', mijn vader en tevens doorgewinterde Tweaker. Tijdens het installeren hiervan hebben we (en voornamelijk ik dan...) ontdekt dat de installatie net wat rooskleuriger wordt voorgesteld dan vaak werkelijkheid is.

Wij zijn aangesloten bij de Belgische internetprovider Telenet en deze heeft verscheidene routerinstellingen die verschillen van de standaard-instellingen en die men zeker eerst moet nakijken. Ik had hier vooraf al zelf wat met geklungeld, maar zonder veel succes. Eind goed, al goed en de eerste (Hoofd-)Deco was up and running... verdere ervaringen zal je dus kunnen lezen in deze review van de TP-LINK X60:

EERSTE IMPRESSIES EN BOUWKWALITEIT

Beginnen bij het begin: je opent de doos en wordt bijna 'overweldigd' door simplisme. De 3 pods samengesteld voor je en een zeer simpele uitleg hoe deze te verbinden. Onder deze uitleg vind je 1 ethernet-kabel en de 3 power-adaptors.

Als je dan de eerste Deco uit zijn omhulsel haalt voel je onmiddellijk dat dit gewoon een heel degelijk stuk hardware is. Ik kreeg ook het gevoel dat deze regelmatig rond het huis verplaatsen en opnieuw aansluiten geen enkel probleem zou moeten zijn voor deze subtiele pods, later zullen we ontdekken dat dit ook voor het opnieuw verbinden geen probleem is.
Onderaan aan de voorzijde van de pod bevindt zich een led die aangeeft wat de status van de Deco is op die moment, waarbij rood wil zeggen dat er een fout met de verbinding is, geel wil zeggen dat hij opstart, blauw dat de pod zichzelf aan het instellen is en een groene gloed wil zeggen dat alles in orde en verbonden is.

FEATURES

Voor mij biedt dit mooie mesh netwerk van TP-LINK meer dan voldoende aan features. Men kan alles terugvinden in de Deco-app die men simpelweg kan downloaden uit de bijhorende app store van zijn/haar smartphone.

Mooi ingewerkt zien we een anti-virus die met 1 klik op je scherm te activeren is, die automatisch content vanuit onvertrouwde/schadelijke bronnen zal filteren, met name handig voor bv. gezinnen met jonge kinderen die volop experimenteren op het wereldwijde web. Hierbij helpt ook 'Ouderlijk Toezicht' waarbij je verschillende profielen kan aanmaken, voor elk gezinslid. Zo kan je perfect monitoren wat deze personen uitvoeren of hun internetgebruik beperken, indien nodig.

Een andere belangrijke feature: men kan prioriteit geven aan streaming, chatten, gamen, etc wanneer het Wi-Fi signaal zou moeten verzwakken. En zo toch nog een stabiel genoeg connectie behouden om je kill-death ratio in ere te houden op COD: Black Ops Cold War of je 4K serie te kunnen blijven bingen op Netflix zonder enige hapering.

BEHEERSBAARHEID

We hebben het reeds licht besproken maar de beheersing van het netwerk en zijn gebruikers is een heel groot voordeel dmv de Deco-app. Alles is netjes overzichtelijk weggewerkt en logisch onderverdeeld; een lijst met alle apparaten die online zijn bieden je een makkelijke toegang om deze te weigeren/monitoren. Daarbij kan je bepaalde apparaten of personen prioriteit geven, het is werkelijk zo simpel dat het doet denken aan een user-interface van Apple, Sonos of dergelijke high-end softwaremakers.

Ook de anti-virus biedt een gerust gevoel en werkt volledig autonoom op de achtergrond zonder je onnodig te irriteren. Eventuele aanvallen op je Wi-Fi kan je terug vinden in de geschiedenis en zo bekijken bij welk apparaat het precies gebeurde en welke content.

PRESTATIES, BEREIK EN STABILITEIT

Dit is dan het onderdeel waar we allemaal naar uitkijken als we een upgrade als deze toevoegen in ons huis: how fast is this thing?

Nou, SNEL, als je nog een significante verhoging wil van je internet zal je niet naar een upgrade in je mesh moeten zoeken maar naar de site van je provider scrollen om daar je dataplan te boosten.
Indien je vlak bij je modem een snelheidstest uitvoert zijn de verliezen minimaal, zoals het hoort, en zit je constant aan de maximum capaciteit van je netwerk. (Telenet abonnement bij mij vriendin thuis heeft maximumsnelheid van 300Mbps)

De echte troef van dit mesh-systeem komt pas tevoorschijn wanneer je de snelheid overheen je hele huis gaat testen. Ik heb het samen met mijn vader geïnstalleerd in mijn vriendin haar appartement, voorheen een plek met onnoemelijk veel 'dead spots' en soms was 1 muur genoeg om het Wi-Fi signaal gewoon ronduit te laten verdwijnen... Dit mesh-systeem zorgt voor een ENORME verbetering van de uitstrekking van je wifi-netwerk.
Hierbij enkele speedtests waar er voorheen zeer slechte (instabiel, traag, onbetrouwbaar) verbinding was:

https://tweakers.net/i/tbPYpfDxDrPq3Kl3P_fL7rgZ9A8=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/480818/1KQfVjuXnex5dhVRtCk2gQRpaheQwcfveGJrx7t57Tvy3pXGSv?f=620xauto https://tweakers.net/i/SWC57567Eet0LM7aw8Ac11ZJNDE=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/480818/1KQg0e1ZnKxc7XDh4QDZ2GJsZGBIj4WifhmJKmMvgp7VPhRry8?f=620xauto
Al lijken deze resultaat niet MEGA-indrukwekkend, die zijn ze wel, als je weet dat het hier een deadspot was, waar je met veel geluk 5Mbps kon behalen

Buiten de snelheid en het bereik is de snelheid waarmee een apparaat kan verbinden compleet vlekkeloos. Er valt eigenlijk niet al teveel te zeggen omdat het gewoon subliem is; voor mij is het ongekend hoe ver dit mesh-netwerk reikt, met relatief kleine verliezen, zeker vergeleken met de voorgaande setup.

Ik had reeds bij de eerste indrukken laten vallen dat de Deco-pods makkelijk te verplaatsen zijn. Nou, niet alleen is de hardware hier zeker tegen bestand door de solide bouw maar ook voor de verbinding is dit geen ramp; hier komt het 'plug-and-play' karakter naar boven. Ik heb verscheidene keren een beetje geëxperimenteerd met de ideale plaatsing van de pods rondom het appartement en steeds was de verbinding snel hersteld na het unpluggen en opnieuw insteken op een nieuwe locatie. Hij pinkt even rood, zoekt een verbinding en in minder dan 1 minuut geeft hij weer zijn geruste groene gloed om aan te geven dat alles weer in orde is.

Daarbovenop komt er nog eens bij dat de verbinding zeer stabiel is, voor de installatie van de Deco waren er geregelde 'Wi-Fi drops', met name wanneer het verbruik hoog was. waarbij het bijna onmogelijk werd om Netflix te kijken op een Smart-TV en tegelijkertijd op je gsm wat te surfen. Nu merk ik nagenoeg geen verschil tussen 's avonds wanneer het verbruik zeer hoog ligt doordat er veel actieve apparaten zijn of 's middags wanneer het netwerk bijna ongestoord is, it just keeps on giving!

PRIJS-KWALITEIT

Ik ben zo vereerd geweest om deze mooie hardware van TP-LINK te ontvangen in ruil voor deze review, maar hoe goed is dit product tegenover zijn prijs?
Wanneer je online gaat shoppen, zal je merken dat dit verre van de goedkoopste oplossing is voor een mooie router setup, met een prijs van om en bij de €400, maar ik denk niet dat dit je mag tegenhouden om het te overwegen, het product dat hier is neergezet staat een stap voor op sommige van zijn concurrenten voornamelijk door het enorme bereik en gebruiksvriendelijke app.
Je merkt ook dat hier veel moeite is gedaan om een premium-gevoel te geven, van de bouwkwaliteit naar de simpele en duidelijke verpakking, alles is er.

De subtiele pods worden makkelijk weggewerkt in elk interieur

CONCLUSIE

Indien u reeds mijn volledige review hebt gelezen weet je grotendeels wat ik hier zal vermelden, dit systeem heeft mij gigantisch overweldigd met zijn enorme bereik en daarbij snelheidsbehoud, iets wat met de voorafgaande router nooit mogelijk had geweest, ook niet met een Wi-Fi-booster of dergelijke.

Het allergrootste nadeel is waarschijnlijk dat ik zelf niet meer tevreden ben van de Wi-Fi snelheid maar hiervoor zal ik binnenkort eens naar de Telenet-site surfen om te bekijken of er spoedig een 1 Gigabit Speedboost mogelijk is. :P
Verder was de initiële installatie niet de makkelijkste, maar met wat hulp van mijn vader toch mogelijk. (ik moet ook toegeven dat dit niet helemaal door TP-LINK opgelost kan worden uiteraard).
Maar dan zijn we wel uitgesproken over de ergste 'gebreken' en kan er enkel nog lofzang afgestoken worden. Als u twijfelt tussen meerdere Mesh-systemen en deze staat nog niet op uw verlanglijst, twijfel niet! Het is zeker het overwegen waard en teleurgesteld zal je niet zijn!

Heb jij ook een TP-Link AX3000 Whole Home Mesh Wi-Fi System Deco X60 (3-pack)?