TP-Link AX3000 Whole Home Mesh Wi-Fi System Deco X60 (3-pack)

€ 299,-
Specificaties WiFi-ax • 2-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

TP-Link AX3000 Whole Home Mesh Wi-Fi System Deco X60 (3-pack) Review

skoozieTestpanel 15 december 2020, laatste update op 15 december 2020, 944 views Testpanel

TP-Link AX3000 Whole Home Mesh Wi-Fi System Deco X60 (3-pack)

Gebruiksvriendelijk mesh wifi systeem wat sommige geavanceerde opties mist maar een zeer goede dekking heeft.

Pluspunten

• Dekking
  • Parental Controls
  • gebruiksgemak
  • te mixen met oudere Deco sets
  • ethernet backhaul

Minpunten

• prijzig
  • niet alles is in te stellen

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5

Zaterdag 5 december. Daar wordt aan de deur geklopt, hard geklopt, zacht geklopt. Wie kan dat zijn? De bezorger met een pakketje, de TP-Link DecoX60 welke ik namens Tweakers.net mag testen, het Sinterklaasfeest is begonnen! Dat geld ook voor de kat.

De DecoX60 komt in de volgende situatie terecht; een woonhuis van ongeveer 10 jaar oud met 3 woonlagen waar elke laag beschikt over vloerverwarming. Een DecoP7 wifi mesh setje is al aanwezig maar kan de zolder niet altijd lekker van wifi voorzien ondanks dat deze beschikt over powerline backhaul. Wat wil zeggen dat netwerk pakketjes van de Deco op de zolder via het elektra netwerk naar een van de andere Deco satellieten zou moeten kunnen gaan en daar weer via wifi of kabel doorgestuurd worden. Dit werkt niet helemaal lekker, ik vermoed dat ze verspreid zitten over verschillende groepen. Ik wil eerst de DecoX60 op zichzelf staand testen en daarna koppelen met het huidige netwerk om zo een netwerk met 6 access points te creëren, dat zou moeten kunnen. Ik heb thuis helaas geen 802.11ax (WiFi 6) apparatuur, mijn KPN koper verbinding komt ongeveer tot 120Mbps down en 35Mbps up. Testen zal ik vooral uitvoeren vanaf een Samsung S9, welke in het Engels staat, en zodoende dus ook de functies.

Uitpakken

Bij het uitpakken zie je een overzichtelijke doos, 3 Deco's steken net iets uit het karton en een stappenplan hoe je alles aan moet sluiten:
1) Download de Deco App
2) Turn off Your Modem, Required! Remove the battery if your modem has one
3) Plug in the modem and a Deco, Directly plug into the ethernet Outlet if you don’t have a modem
4) Open the App to finish Setup, Remember to select the correct model in the app before the next step

De Satellieten van de DecoP7 zijn 120mm in diameter en 38mm hoog, de DecoX60 is met een diameter van 110mm en een hoogte van 114mm een flink stuk hoger.

Ik zie het nut niet in om mijn modem helemaal stroomloos te maken om een extra ethernet kabel aan te sluiten en vervolgens weer op te starten die stap sla ik dus over.

Voorzichtig haal ik de eerste Deco uit de doos en zie dat hij goed beschermd in de doos zit, er zit een plastic folie om het uitstekende deel, hij heeft een goed gewicht zonder echt zwaar te zijn. Van bovenaf kijkend zie je dat er een rand open is voor lucht circulatie, de voorkant bevat het logo, de achterkant 2 RJ45 poorten en de voedingsaansluiting, de onderkant bevat een reset knop en ventilatieroosters. Een positieve eerste indruk.
een voetje zit scheef, maar dat is zo opgelost

In gebruik nemen

Voor de Deco App moet je een online account aanmaken, hierna kan je ook buitenshuis je Deco beheren en inzien. Dit kan zowel een voordeel als een nadeel zijn, ik had liever gehad dat je niet afhankelijk bent van een online omgeving. De Deco App heb ik al op mijn telefoon om mijn huidige set te beheren, ik sluit de nieuwe main DecoX60 aan in de buurt van de main DecoP7 van mijn huidige set op dezelfde switch, ik koppel de voeding aan en een blauwe led schijnt aan de voorkant naar onderen, die led had ik gemist. In de App bega ik de eerste fout al, ik zie bij mijn netwerk een + knop waar ik op druk. Vervolgens selecteer ik de X60, wanneer alles klaar is zit de X60 in mijn huidige netwerk. Dan maar weer verwijderen en op naar fout 2, een nieuw account aanmaken en die koppelen met de nieuwe Deco, het werkt wel maar nu moet ik telkens wisselen door met het andere account in te loggen. De Juiste manier is om bovenaan in de app op de netwerknaam te klikken en in de dropdown te klikken op: "Create New Network" en van daaruit de stappen doorlopen.

De drie Deco Satellieten zijn van tevoren al gekoppeld, ik hoef dus enkel nog de andere op hun plaats te zetten en de voeding aan te sluiten en binnen 2 minuten moeten ze opkomen wat ook gebeurt, echt kinderlijk eenvoudig.

Beheersbaarheid

Het beheer van het systeem doe je vanuit de TP-Link Deco app. Onderaan het scherm heb je 3 knoppen, Overview, HomeCare en More, links bovenin heb je een hamburger menu (drie liggende streepjes)
In het overview heb je de aangesloten apparaten, en kan je door op de wereldbol te klikken de status van de satellieten zien. HomeCare kom ik hieronder op terug. In More heb je:
Wi-Fi: wel of geen 2.4/5Ghz, netwerknaam, password, Security en hetzelfde voor je Guest netwerk als je die wilt hebben.
Test Internet Speed, welke gebruik maakt van Ookla’s speedtest
Blacklist om devices van je netwerk te weren
Update Deco: Meteen na het installeren kon ik updaten naar 1.035 Build 20201013 Rel. 64247

WPS: om WPS voor 120 seconden op een van de satellieten te actieveren
Monthly Report
Managers: voor als je iemand anders ook je systeem wilt laten beheren. Of natuurlijk als je een tweede account maakt om een tweede systeem op te zetten.
Advanced: hier vind je de instellingen zoals: IPv4, IPv6, DHCP, Router of AP modus en andere zaken.

Onder het hamburger menu vind je
Friends of Deco, waar de third-party integrations zitten:
Alexa: De DecoX60 heeft integratie met Alexa, hiermee kan je met behulp van spraakopdrachten onder andere het guest netwerk of de status led aan en uit zetten, WPS starten of de nightmode aanpassen.
IFTTT: In de app is er ook een optie voor IFTTT, echter als je deze aanklikt zie je dat de functie per 31 juli 2020 gestopt is.
Google Assistant: de P7 heeft, merk ik nu pas, ondersteuning voor Google Assistant, deze heb ik nooit gebruikt, echter ontbreekt deze ondersteuning in de DecoX60, hopelijk komt deze in een volgende upgrade.

Help: een online FAQ welke de TP-Link Database doorzoekt, waar je veel kan vinden. Helaas doorzoekt hij de complete database en niet specifiek op het model wat je gekoppeld hebt.

Ook heb je er nog een about en een Wifi Detective die je laat schrikken hoeveel apparaten je al in je netwerk hebt.

Homecare

Homecare bestaat uit 3 onderdelen
1) AntiVirus: Antivirus maakt gebruik van Trend Micro en er zijn drie opties die standaard uit staan en ik meteen aangezet heb, te weten "Malicious Content Filter", "Intrusion Prevention System" en "Infected Device Quarantine" bij gebrek aan kennis over malfide websites geloof ik dat dit alles doet wat het dient te doen en merk onderaan de pagina op dat de security database nog geen 2 uur oud is.
2) Parental Control: Hier kan je profielen aanmaken , naam geven, een preset mee geven (Child/Pre-Teen-Teen/Adult) met steeds minder geblokkeerde zaken (Adult Content/Online Communication/Download/Pay to Surf/Gambling/Games/Social Networking/ Media/Sex Education) naast deze categorieën kan je ook nog specifieke sites/apps blokkeren. Bij de volgende stap kan je aangeven hoelang het profiel door de week en in het weekend online mag. Deze duur is in stapjes van een half uur in te stellen, minimaal een half uur tot 12 en een half uur. Je kan zelfs aangeven welke dagen weekend zijn. Zo is een weekend van zondag, woensdag en zaterdag ook geldig als weekend. Je kan de bedtijd instellen wanneer er niet online mag worden gegaan. Als laatste koppel je tot 16 apparaten welke bij het profiel horen. Zo kan je de tablet, computer en telefoon van die persoon allemaal aan een profiel koppelen. Per profiel heb je vervolgens een Insights knop welke aangeeft hoelang dat profiel online is geweest en wat er allemaal bezocht is, in mijn geval: WhatsApp, Facebook, GMail, ... Dit vind ik zelf erg ver gaan in het controleren.
Wanneer je buiten de (beschikbare) tijd naar een web pagina gaat of je gaat naar een pagina die dicht is gezet dan krijg je een generieke ERR_TIMED_OUT melding of een ERR_SSL_PROTOCOL_ERROR. Dit zou netter kunnen.

3) QoS (Quality of Service) hier kan je aangeven wat het meest belangrijke is voor iedereen in je huishouden. Zo kan je kiezen uit: Standaard/Gaming/Streaming/Surfing/Chatting of custom waar je dan aan de voorgaande categorieën en Downloading de waarden kan geven van Low, Normal of High. Je kan bepaalde devices High Priority geven. Je kan ook een up/download drempel geven voordat Qos in werking treedt. Qos zorgt er voor als je bandbreedte te kort komt welke internet verkeer voorrang heeft.

Featureset

De Deco kan in Router mode of in Access Point mode gebruikt worden. In AP mode mis je natuurlijk de Router opties als DHCP Address reservation, port Forwarding maar moet je het ook doen zonder de HomeCare Features.
Je kan behalve de status led aan of uit zetten deze ook op basis van tijd aan en uit laten gaan, een hoog gimmick gehalte maar ik vind het een mooie optie, zo heb je ‘s avonds bij de tv of in bed geen last van de led lamp.

De DecoX60 heeft WPA3, wat niet al mijn apparaten ondersteunen en Wifi6 wat geen enkel apparaat van mij ondersteund. De DecoX60 is in ieder geval het best voorbereid op de toekomst als je naar mijn netwerk apparatuur kijkt

Met alle opties die er wel in zitten zie ik geen optie om een bepaald wifi kanaal te kiezen, er wordt ook nergens informatie over gegeven of hij zelf het beste kanaal kiest. Wel gebruiksvriendelijk om je niet met onnodige zaken op te zadelen, maar toch mis ik het ergens.

Bereik en Prestaties

Met de Ookla speedtest app heb ik de snelheden getest in de volgende locaties:
Woonkamer, vlakbij de main satelliet, welke beide met een kabel aangesloten zijn:
DecoP7: 120Mbps down, 29,3 Mbps up
DecoX60: 120Mbps down, 32,7 Mbps up
Hier zie je geen grote verschillen en zie ik de maximum snelheid van mijn internet verbinding. Het marginale verschil tussen upload zie ik als een meet verschil.

Studeerkamer op de eerste verdieping hier staat de tweede satelliet:
DecoP7: 27,3Mbps down, 12,7Mbps up
DecoX60: 85,5Mbps down, 20,0Mbps up
Hier zie je duidelijk verschil tussen de DecoP7 en de DecoX60 in het voordeel van de tweede.
Nu ik op een ander moment hier nogmaals de snelheid test:
DecoP7: 2,93Mbps down, 3,74Mbps up
DecoX60: 119Mbps down, 33,7Mbps up
Echt verbazingwekkend hoe groot het verschil kan zijn!

Zolder, dit is de slaapkamer, hier staat ook een tv met KPN ontvanger, via de LAN aansluiting van de DecoP7 heb ik hier met wisselend succes verbinding.
DecoP7: 27,9Mbps down, 17,3Mbps up
DecoX60: 34,6Mbps down, 24,5Mbps up
De DecoP7 lijkt nu een goede verbinding met de studeerkamer, in de Deco app zie ik ook dat er een 5GHz en PLC (PowerLine) verbinding is. Alsnog weet de DecoX60 zonder powerline hogere snelheden neer te zetten.

Om de dekking te testen heb ik enkel de DecoX60 in de woonkamer aangesloten gelaten en de overige 2 los gekoppeld. In de woonkamer heb ik natuurlijk de volledige snelheid. In de studeerkamer (1e verdieping) loopt dit terug naar 16,5Mbps down en 5,0Mbps upload, de satellieten onderling hebben dus een veel betere verbinding dan met mijn WiFi5 toestel mogelijk is. Op zolder kon ik geen verbinding tot stand brengen tussen mijn telefoon en de Decox60 die beneden in de woonkamer staat.

Ondersteuning

De FAQ van de TP-Link website kan doorzocht worden binnen de app, dit vind ik een mooie oplossing, ook dat de satellieten al van voren gekoppeld zijn maakt het installatie proces een eitje. Ik heb geen support nodig gehad vanuit TP-Link en kan daar (nog) niets over zeggen.

De prijs van 399 euro wat de DecoX60 op het moment van schrijven kost vind ik vrij fors. Met blackfriday was hij voor 299 euro te koop. Dat is nog steeds een hoop geld, maar voor dat geld krijg je wel een wifi met hele goede dekking in huis met snelheden waar ik voorheen alleen maar van kon dromen.

Netwerk samenvoegen

Na een week testen heb ik alle Satellieten ontkoppelt, in mijn main account een nieuw netwerk toegevoegd, je bent nooit te oud om te leren. Vervolgens was het even puzzelen waar welke Satellieten moesten komen, op een gegeven moment gingen 2 Deco X60 satellieten via een P7 omdat die een ethernet kabel had. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op de volgende omgeving:
Woonkamer: Main DecoX60 bekabeld
Meterkast: DecoP7 bekabeld, nu heeft de Ring deurbel een stuk beter signaal.
1e verdieping kleedkamer: DecoX60 bekabeld met een kabel naar een Sonos speaker
1e verdieping studeerkamer: Deco P7 met een netwerk kabel naar de computer
Zolder: DecoX60 met 1 kabel naar KPN ontvanger en 1 kabel naar PC
Tijdens de testen had ik overal ongeveer 120Mbps down en 30Mbps up.
Ik heb nu nog 1 P7 in de kast liggen, deze kan handig zijn als ik ergens een keer een bekabelde netwerk aansluiting nodig heb, waar dat niet voorhanden is.

Betrouwbaarheid en stabiliteit

Twee weken testen is eigenlijk te kort om de betrouwbaarheid en stabiliteit te testen, echter doordat het huidige netwerk soms niet even goed bereik had werkte ik, toen ze nog gescheiden waren, steeds vaker op het nieuwe netwerk.
Na het samenvoegen kreeg ik ook de opmerking dat het allemaal veel beter en stabieler was. Dus ik ben dik tevreden over de betrouwbaarheid en stabiliteit.

De App is over het algemeen overzichtelijk. Minder intuïtief is het om een nieuw systeem toe te voegen, wat je zelden tot nooit gebruikt.
Ik kan mij voorstellen dat voor huishoudens met (kleine) kinderen de Parental Controls een fijne toevoeging kunnen zijn en de vele opties om dit in te stellen zitten erg goed in elkaar. Bij gebrek aan kinderen, heb ik geen behoefte aan deze en veel andere opties die je onder de Router modus tot je beschikking hebt en het systeem draait hier in AP mode. Jammer dat ik het dan zonder de Anti Virus moet stellen.
Wel ben ik enorm tevreden over het bereik en de snelheid die ik nu door het hele huis behaal. Zo hoef ik nu niet meer in bed wifi uit te schakelen om een data verbinding te hebben, nu lig ik daar niet meer wakker van, welterusten!

Heb jij ook een TP-Link AX3000 Whole Home Mesh Wi-Fi System Deco X60 (3-pack)?

Mooie review. Ik heb deze set zelf ook en wat mij verbaast is dat wanneer ik reviews lees veel mensen aangeven dat de dekking zo goed is. Ik vind de dekking echt heel slecht. Ik heb deze set gekocht om een Devolo Powerline set met WiFi (1200+ Wifi) te vervangen omdat die apparaten te instabiel waren (ik werd gek van het in en uit het stopcontact halen van die dingen). Nu heb ik nog één zo'n Devolo apparaat op zolder aan staan, alleen omdat geen van de X60's door een betonnen vloer heen komt en ik ze dus allemaal op de onderste twee verdiepingen nodig heb om volledige dekking daar te krijgen. Het frapante is nu dat ik met mijn laptop op de begane grond nog gewoon verbinding kan maken met de Devolo door twee betonnen vloeren heen, waar die X60's zoals gezegd nog niet eens door één vloer heen kunnen communiceren. Dekking van de X60's is wat mij betreft dan ook zeer bedroevend, zeker gezien wat ze kosten en de specificaties die ze verder hebben.