TP-Link AX3000 Whole Home Mesh Wi-Fi System Deco X60 (3-pack)

€ 299,-
Specificaties WiFi-ax • 2-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

TP-Link AX3000 Whole Home Mesh Wi-Fi System Deco X60 (3-pack) Review

steven85Testpanel 15 december 2020, 233 views Testpanel

TP-Link AX3000 Whole Home Mesh Wi-Fi System Deco X60 (3-pack)

De TP-Link AX3000 Whole Home Mesh Wi-Fi System Deco X60 is een mooie set om het algemene Wifi bereik in huis te verbeteren.

Pluspunten

• Dekking in en buiten huis
  • Handige app
  • Stabiele verbinding

Minpunten

• Installatiehandleiding kon beter
  • Extra netwerk

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5

Op 30 november ontving ik de mail van tweakers dat ik 1 van de gelukkige winnaars was om de Deco X60 te mogen reviewen. Na het papierwerk kreeg ik 3 dagen later een bericht dat alles opgestuurd zou worden (inclusief een uitgebreide handleiding hoe ik het beste een review kon schrijven!). En 2 dagen later had ik de set binnen.

De reden dat ik mijzelf had ingeschreven voor deze actie is 3-delig:
1. Ik woon in een vrij groot huis, wel met houten vloeren, maar het bereik op zolder waar we ons thuiskantoortje hebben ingericht is qua bereik niet alles.
2. Ik heb mijn garage (die niet aan ons huis vastzit) omgebouwd tot sportschool. Ik heb hier geen bereik meer met mijn wifi.
3. Het is altijd leuk om iets te winnen.

Algemene beoordeling

Te beginnen met wat in de doos zit. `
Doos is goed verpakt en er zitten 3 modules in, netjes tussen het schuimrubber. Verder nog een losse doos met de beknopte handleiding en in die doos zitten 3 stroomkabels en een utp kabel.

Installatie
De eerste module was eigenlijk zo geïnstalleerd. Even volgen wat op de doos staat en klaar is kees. De app (android) is binnen no time klaar om gebruikt te worden (wel even registreren). Alle stappen op het scherm volgen en alles is echt zo geïnstalleerd. Als 1 na laatste stap wordt gelijk de software van de module geüpdate. In 2,5 minuut was het gedownload, geüpdate en een reboot van de module. Als laatste stap wordt aangegeven dat je nu extra modules kan toevoegen.

En toen kwamen er toch wat problemen. Een deel van de problemen zijn zeker door mijzelf veroorzaakt omdat ik mezelf totaal niet had ingelezen wat er precies mee mogelijk was en hoe je alles het beste kan installeren.

Dus, 2e module installeren. Nergens staat hoe, dus ik de eerste module losgekoppeld van stroom en netwerkkabel en de 2e aangesloten. Foutmeldingen in de app dat de eerste module niet meer gevonden kon worden en de 2e module bleef rood knipperen. Na even googlen kom ik erachter dat de eerste module de basis module is en deze blijft via utp in de router hangen. Dus 1e module weer ingeplugd. En binnen een minuut is het netwerk weer up to date. 2e module in het stroom gehangen en via de app toevoegen. Module wordt uiteindelijk groen (wat goed is), echter geeft de app aan dat het toevoegen mislukt is. Na lang zoeken in de app vind ik eindelijk waar alle modules staan (klik op het internet logo) en zie ik dat de 2e module wel is toegevoegd. Vreemd.
3e module toevoegen. Exact hetzelfde gedrag als bij de 2e module. Vreemd.

Conclusie installatie
Voordelen:
  • Zonder de problemen zou ik letterlijk binnen 10 minuten klaar zijn geweest
  • De app is straightforward qua installatie
Nadelen:
  • Je maakt een nieuw netwerk aan, ik vind het jammer dat je huidige wifi netwerk(en) niet versterkt worden.
  • Extra modules toevoegen gaat nog niet helemaal goed
  • Het internet logo is geen logische knop om op te klikken om een overzicht lijst te krijgen van je apparaten.

Featureset

De hardware zelf heeft (gelukkig) weinig features. De LED indicator geeft aan of de module wel of niet goed functioneert. Verder zit er een reset knop op.

De rest van de features zijn allemaal via de app te bedienen. Een paar highlights voor mij:
  • Nuttige berichten: Als er een nieuw device is toegevoegd, als er updates zijn qua software en security database updates.
  • Ingebouwde Antivirus
  • Parental controls (zelf niet geprobeerd, maar handig voor later)
  • Router Settings
Enige feature waar ik mijn twijfels over heb is de Test Internet Speed. Deze geeft bijna overal dezelfde waardes aan via de app.

Homecare

Een deel van de homecare heb ik al deels beschreven bij de featureset.
  • De ingebouwde antivirus lijkt zijn werk te doen.
  • Ouderlijk toezicht heb ik niet uitgeprobeerd. Komt misschien nog wel in de komende paar jaar.
  • Quality of Service heb ik wel bekeken, maar bewust niks mee gedaan. Hier zijn verschillende profielen op in te stellen, maar het standaard profiel voldoet.

Beheersbaarheid

Alles valt in te stellen via de app. En dat is gewoon heel erg prettig.

Prestaties

Zoals gezegd in de inleiding wilde ik op zolder een beter bereik en wilde ik in mijn garage überhaupt bereik hebben.

De testsetup:
  • Locaties: Zolder, beneden naast de router, garage.
  • Apparaten: Werk laptop met VPN via Ookla, Samsung Galaxy S9 via deco app (toont geen ping).
  • Wifi netwerken: Ziggo 2.4 GHz verbinding, Ziggo 5 GHz verbinding, het Deco netwerk.

Ondersteuning

Er zit een uitgebreide help functie in de deco app ingebouwd. Daarnaast is er voldoende op YouTube te vinden. Persoonlijk vind ik zelf een filmpje altijd handiger.

Draadloos bereik

Sowieso beter dan dat het was! Ik heb nu eindelijk bereik in mijn garage en de eerste speedtesten zijn ook veelbelovend.

Bereik na een week werken:
Eigenlijk echt heel erg tevreden. Als ik ergens in het huis (of rondom) ben, en ik merk dat mijn verbinding minder is, dan zat ik tot nu elke keer niet op het deco netwerk. Na omschakelen had ik iedere keer weer vol bereik en geen problemen.

€399,00. Ondanks dat ik geen bereik had in de garage en op zolder het bereik ook niet altijd om naar huis te schrijven was, denk ik niet dat ik er zelf 400 euro aan had uitgegeven.

Betrouwbaarheid en stabiliteit

Voor 5 werkdagen ga ik dit meten, hoe gaat het werken, hoe gaan mijn Teams meetings.
  • Dag 1: Geen enkele verstoring. Teams meetings gingen goed.
  • Dag 2: Idem van dag 1
  • Dag 3: Idem van dag 1
  • Dag 4: Idem van dag 1
  • Dag 5: Idem van dag 1
Conclusie: Erg saaie resultaten, maar in dit geval dus erg goed!

Ik ben er erg blij mee! Ik heb geen verstoringen meer tijdens mijn vergaderingen. Ik heb bereik in de garage. Mijn verwachten zijn volledig overtroffen!
Nu zijn er nog veel meer van dit soort producten te vinden. Maar voor een redelijke leek op het gebied van netwerken (zoals mijzelf) is dit een zeer handige set!

Waarom geef ik op alles 5 sterren? Simpelweg omdat ik alles goed kon installeren zonder al te veel moeite en het mijn verwachtingen heeft overtroffen.
Qua prijs heb ik verder geen mening. Ik kan niet in iemand portemonnee kijken. Ik vind 400 euro veel geld.

Heb jij ook een TP-Link AX3000 Whole Home Mesh Wi-Fi System Deco X60 (3-pack)?