Gigabyte Aorus B550I PRO AX

Specificaties Socket AM4 • Mini-ITX • AMD B550 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte Aorus B550I PRO AX Review

aukenutma 15 december 2020, 385 views Product gekocht

Gigabyte Aorus B550I PRO AX

Met de release van ryzen 5000 ben ik overgestapt naar AM4. Hiervoor had ik een Bios update nodig en dus ook q-flash. Dit behoeft wel enige uitleg, daarom hieronder mijn avontuur om dit bord werkend te krijgen met een 5600x.

Pluspunten

• Redelijk geprijsd
  • Hoge kwaliteit
  • Esthetisch erg mooi

Minpunten

• geen

Layout Score: 5
Mijn plan van aanpak stap voor stap:

Ik heb eerst geprobeerd met een aantal usb 3.0 sticks te updaten, dit lukte me niet. Vervolgens las ik dat gedateerde usb 2.0 sticks hier een oplossing konden zijn. Ik ben dus naar de action gegaan en heb daar deze usb sticks gehaald: https://www.action.com/nl-nl/p/sp-duo-pack-usb-sticks-/. Niet om specifiek deze aan te prijzen hoor, maar misschien dat het voor iemand een uitkomst kan zijn.

Dit werkte helaas niet meteen met de F11n versie van de BIOS, dus heb ik besloten om de F10 erop te laden. Ik heb de usb FAT32 geformatteerd en heb de gedownloade BIOS van de support pagina van Gigabyte erop uitgepakt (is een ingepakt bestand).

Hierna heb ik het .F10 bestand hernoemd naar GIGABYTE.BIN en de usb stick uit de andere computer gehaald en deze in de witte usb aansluiting gestopt, deze is hier specifiek voor bestemd. De voeding zat bij mij ingeplugd, maar de PC was NIET INGESCHAKELD. Het schijnt hier belangrijk te zijn dat in ieder geval de 8pin en de 24 pin aansluiting op het moederbord zijn ingeschakeld.

Ik heb toen de q-flash knop ingedrukt gehouden, waarna de led snel en daarna langzaam ging knipperen. De led bleef langzaam knipperen gedurende 5 min en ging daarna uit. Dit betekend dat hij klaar is met updaten.

Hierna kon ik mijn pc opstarten en windows installeren. Het was dus gelukt! Gek genoeg het ik het proces ook doorlopen met alles gewoon geinstalleerd. Ik had een 5600x in het moederbord gezet. Hierna kon ik gewoon met een usb alsnog in mijn bios updaten naar de meest recente F11n versie.

Dit filmpje heeft mij ook geholpen: https://www.youtube.com/watch?v=7cQLYROKJ_Q&t=1s

Heb jij ook een Gigabyte Aorus B550I PRO AX?

Ja, en zo kan je soms uren zitten kloten ;)

Ik heb paar dagen geleden een 5800X + Gigabyte X570 Pro Aurus gekocht bij Azerty, en voor 12 euro extra de bios laten flashen voor AMD 5XXX gebruik ...

Als ik dit dan zo lees.... :Y)
Absoluut waar, het drong bij mij niet meteen door dat er geüpdatet moest worden.... Wel heb je dan de enorme voldoening gemist als, na al dat gepruts, alles eindelijk werkt. O-) O-)
Wat voor een build heeft u gemaakt? Ik zit te denken om ook een mini itx te doen maar als ik uw verhaal lees weet ik niet of ik hier zin in moet hebben, is dit uren werk of kan ik dit nu wel zo oplossen? raad u dit aan?
Uiteindelijk werkt alles prima, het is even wat uitzoekwerk. Ik heb er een 5600x in zitten samen met een 3080 en alles werkt goed.
Het zou ook kunnen dat een moederbord wat nu gekocht wordt al standaard voorzien is van compatibiliteit. Ik denk dat het in uw geval een goed idee is om even te overleggen met de klantenservice van de betreffende webshop. Soms kunnen zij dit traject ook voor u uitvoeren voor een kleine meerprijs, zoals hierboven aangegeven.

Deze problemen zijn overigens niet specifiek voor dit moederbord of mitx in het algemeen. Dit komt door het aansluiten van nieuwe processors op al bestaande moederborden, waarvoor deze dus enigszins andere software nodig hebben.