Fujitsu-Siemens Amilo Pi (Core Duo T2300; 1GB; 100GB; DVD-/+RW; 15.4"TFT; WXP Home) Review

Elect 11 mei 2006, laatste update op 2 januari 2009, 792 views

Pluspunten

• Snel in multitasking!
  • Oogt en voelt degelijk
  • Speelt prima in games
  • Veel snelle schijfruimte (gemiddeld 30 mb/s)

Minpunten

• Warmte ontwikkeling zowel boven als onderaan de laptop
  • Fan had ook iets eerder, maar dan langzaam mogen beginnen.

Ik heb eerst de Asus A6J in de gaten gehouden, maar toen deze in de aanbieding was heb ik een gok gewaagd en deze aangeschaft. En heb er nog geen spijt van. Het enige verschil was de toch wel redelijk slechtere X1400 in tegenstelling tot de X1600, maar de camera en bluetooth mis ik niet.

Algemene indruk / warmte klaagzang
De algemene indruk zodra je er mee werkt is dat er geen ventilatie draait, mits hij echt warm wordt. Nadeel is dan wel dat deze ook onmiddellijk begint te loeien voor een paar seconden. Dit gebeurd niet vaak bij normaal gebruik. De laptop is na een uur ook vrij warm, maar niet vervelend, behalve als je hem op schoot neemt.

Installatieproblemen
De bijgeleverde Windows XP Home is leuk, maar niet erg interessant omdat ik de laptop gebruik voor webapplicaties te ontwikkelen. Laat daar nu nét geen IIS (webserver) bijzitten. Windows XP Prof. installeren gaat, maar je moet de drivers van de SATA schijf samen met je Windows XP cd slipstreamen (dus de XP cd opnieuw branden, inclusief drivers). Mocht je het tegenkomen, ik raad Nlite aan om de cd mee te maken.
Vervelend wel, maar helaas een bijkomend tijdelijk nadeel van SATA. Vista zal dit verder oplossen verwacht ik. Dus kan niet echt zeggen dat dit een nadeel is, aangezien de SATA schijf voor een leuke preformancewinst zorgt.

Workload
Ik heb ondertussen wel wat ervaring met de snelheid van het beestje, en ik ben nogsteeds onder de indruk.
Bij het kopiëren van 3 mappen tegelijk met ongeveer 10 Mb/s en één van CD gaf hij geen kick. Norton geïnstalleerd, surfen ed. allemaal tegelijk, maar geen problemen tegengekomen. Ben erg onder de indruk van de multitasking van Dual Core en de SATA schijf. Wireless verbinding is gewoon goed.
Accu gaat meer dan 2 uur mee, wat erg netjes is.
Ik kan wel gaan zeuren over dat half uurtje extra, maar dan zet ik de fluistermodus aan en werken de CPU en GPU op een lagere snelheid. Scheelt herrie, scheelt in accuduur, maar we kopen de dualcore niet om op 966 mhz te gaan werken ;), hoewel hij dat meeste van de tijd toch wel zal doen :P

Games
Heb FEAR proberen te spelen, maar dat was toch wel wat veel van het goeie. Het gaat, maar verwacht niet dat het er mooi uitziet. Bij Battle For Middle Earth 2 is het geen probleem, details gewoon op High op 1024 (zonde van de zwarte balken op de 15.4 inch, zou graag zien dat meer spellen 1280x800 ondersteunen).
Ik heb de laptop gekocht voor m'n nieuwe HBO studie, maar ook af en toe games moet geen probleem zijn. Had alleen wel íets meer verwacht van de nieuwe X1400.

Behuizing
Ik werk op m'n stage met een zeer stevige IBM T40, dus eigenlijk niet eerlijk om te vergelijken. Maar we doen het uiteraard toch :P
Hij voelt heel degelijk. LCD voelt stevig aan, algemene behuizing doet het ook erg goed. Zeker geen probleem van maken dat het toch 'plastic' is, want je merkt het niet.
Om toch even te zeuren; CD/DVD tray ziet er erg plastic uit en voelt fragiel als hij uitgeklapt is, maar dat is bij de IBM net zo, maar toch iets minder. Toetsenbord lijkt ook wat 'los' te zitten. Je voelt het niet verder.

Heb jij ook een Fujitsu-Siemens Amilo Pi (Core Duo T2300; 1GB; 100GB; DVD-/+RW; 15.4"TFT; WXP Home)?

Ik heb zelf een Acer 1692 1 core 1,7Ghz,1GB/100GB. Hier draait HL2 met alles high op de X700 super. Heb je HL2 geprobeert. Ik neem toch wel aan dat die het ook perfect moet doen?
Het voordeel van mijn acer tov jouw dvdrw is dat ze bij acer is deze modellen een sleufje hebben gemaakt ipv een laatje. Ideaal kan ik je vertellen (zou je evt ooit nog kunnen vervangen)