Thermaltake Tidewater CL-W0052 (VGA) Review

Lord Llurch 10 mei 2006, 644 views

Thermaltake Tidewater CL-W0052 (VGA)

Pluspunten

• • Koelt beter dan een standaard koelblok.
  • • Warmte wordt direct de kast uit geblazen.
  • • Slangaansluitingen zijn geklemd Ún gelijmd.
  • • Iedere leek kan het systeem plaatsen; voor een maximale werking moet je wel een tweakert zijn.
  • • De prijs is redelijk en de montagetijd is zeer kort; tijd is geld, en dat bespaar je hiermee.

Minpunten

• • Kolossaal groot; afhankelijk van het moederbord kunnen bepaalde SATA- of IDE-aansluitingen niet gebruikt worden, tenzij er speciale 90 graden stekkers gebruikt worden.
  • • Toerenregeling is niet traploos, kent slechts 2 standen en kan alleen worden bediend als de kast wordt opengemaakt. Bovendien blokkeert de schakelaar de luchtstroom van de fan, omdat hij op een onlogisch geplaatst is in de unit.
  • • Navullen kan alleen als de hele unit uit de kast wordt genomen.
  • • Door zeer onlogische plaatsing van de in- en uitvoer van het reservoir is een zeer rommelige slangenloop gecreeerd, met veel 180 graden bochten. De retour- en de aanvoerleiding sluiten halverwege het reservoir aan. Let dus goed op het niveau van het reservoir, vanaf 75% vulling kom je al in het gevarengebied, waarbij lucht in de pomp kan wordfen aangezogen! Los daarvan, het koelblok bevindt zich op het hoogste punt in het systeem, waardoor daar de grootste kans is op luchtophopingen. Ten overvloede: luchtbellen in een waterkoelsysteem kan dodelijk voor de prestaties zijn.
  • • De slakkenhuisfan heeft relatief een zeer grote motor ten op zichte van de schoepen; de luchtstroom wordt er flink door gehinderd
  • • Geen Flowmeter, dus geen indicatie of de vloeistofstroom op peil is, of dat het systeem op z’n gat ligt. Monitorsoftware voor de GPU temperatuur lijkt me geen overbodige luxe.
  • • De Tidewater koelt alleen de GPU; als het luchtblok ook het geheugen koelde, zal er naast de Tidewater een alternatieve RAM-koeling bij gezet moeten worden, bijvoorbeeld door middel van heatsinks.
  • • Alleen interessant voor mensen met zeer goede luchtkoeling, of phase-change. Als je al waterkoeling hebt, is dit systeem een beetje overkill. Je grafische kaart integreren in het koelsysteem is een logischer optie.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 3
De Tidewater is een makkelijk inbouwbare waterkoeloplossing voor grafische kaarten, waarbij de unit slechts geplaatst en aangesloten hoeft te worden. proefdraaien is niet nodig, dat is in de fabriek al gebeurd. Er zijn echter een paar "maar-en";zie de negatieve eigenschappen.

Een simpele opsomming van mijn bevindingen om het beter werkend te krijgen:

• Slangenloop verbeteren.
• Toerenregeling uitbouwen, eventueel op een traploze fancontroller aansluiten.
• Stukje (schuim)rubber tussen behuizing en pomp plaatsen.
• Reservoir aanpassen, en eventueel uit de unit, boven de GPU plaatsen. (als je er zoveel moeite in gaat stoppen kan je beter losse onderdelen kopen, en je eigen systeem maken)

Heb jij ook een Thermaltake Tidewater CL-W0052 (VGA)?

Nou ik had je negatieve eigenschappen ook liever anders gezien.
Je had hier een hele mooie survey van kunnen maken.
Zonde van je survey :?
zie mijn reactie van 16:43......

kan je een review editten? of opnieuw maken en de oude wissen?
Ja dat is wel degelijk mogelijk.
Zelf vind ik het geen slechte survey hoor
Je had het alleen beter stuk voor stuk kunnen schrijven En als je dat doet word het al een stuk beter. :9
Bij de eigenschappen hoort men een puntsgewijze lijst neer te zetten, niet het verhaal wat oorspronkelijk je normale text is.
Daarnaast zie je niet met welke onderdelen dit is gebruikt.

Aan je survey hebben we imho niet veel :'(
De puntsgewijze lijst heeft meteen ook een toelichting, daarom is-ie niet minder puntsgewijs ;)

Hoe bedoel je "welke onderdelen" ?

Er zit een universele bevestiging op, geschikt voor verschillende types kaarten. Voor een review van de Tidewater is dit niet van belang; er kunnen oneindig veel set-ups mee gemaakt worden.

Ik noem de zwakke en sterke punten op, jammer dat je er niets mee kan.
Lol,

Hoe bedoel je "welke onderdelen" ?
In welke kast, met welke gpu etc etc.

Koelt beter dan een standaard koelblok.
Hoe heb je dit gemeten?

Bij positieve eigenschappen doe je het wel "goed", korte beknopte punten.
Als ik zeg dat hij op een Ti 4600 zit, of een 6800, of een 7900GTX, vorm je dan een andere mening over mijn review over de zwakke of sterke punten van de Tidewater?

Ik denk het wel, sinds een 7900gtx behoorlijk wat meer warmte produceert dan een Ti4600. De Tidewater is geen goedkope oplossing, als de delta tussen idle & load niet wonderbaarlijk wordt verbeterd, waarom zou men dan voor een "dure" waterkoelingsoplossing kiezen die ook nog eens extra stroom vreet? Begrijp je een beetje wat ik bedoel :>

Tweakers zijn geil op temps, geloof me ;)

Dat leest ook wat makkelijker en vooral plezieriger ipv alles in 1 smalle kolom :)

Ik wacht met smart op je volgende review haha 8-)
Nogmaals, het maakt voor de werking van de Tidewater geen fluit uit wat voor hardware je gebruikt.

De temperatuur heb ik gemeten met een monitorprogje. Wat de exacte waardes zijn maakt niet uit (zo nauwkeurig zal het progje niet zijn), maar de temperatuur was lager dan met de standaardkoeler. Ook de kasttemperatuur is iets afgenomen, omdat de warme lucht direct buiten de kast wordt afgevoerd.

Daar ik de fan langzamer laat draaien, is de temperatuur ongeveer hetzelfde; wel is het geheel iets stiller. Ik heb geen meetapparatuur daarvoor, dus het is vrij subjectief. Zeg maar heel erg eigenlijk ;)

De hoofdreden waarom ik deze review heb geschreven is omdat ik vond dat er behoorlijk wat ontwerp/constructiefouten in zitten. Daarom is de opsomming van negatieve eigenschappen wat uit de hand gelopen.

Maar het is mijn eerste review, ik zal de volgende keer wat van je kritiek ter harte nemen, en het verhaal wat meer uit elkaar trekken in beknopte punten en de toelichting in het verhaaltje. :)
Ik mis ook wat foto's.
Dat zegt meestal ook meer als 1000 woorden.

Zou je misschien een paar foto's hierneer gooien?
Ik ben de laatste tweaker in Nederland zonder digitale camera, dus ik kan je helaas niet verder helpen.

De foto's op de Thermalright website zijn wel van goede kwaliteit, en op deze kan je ook wel wat knikken zien.