NZXT Rogue Review

MiBe 26 juli 2010, laatste update op 20 december 2010, 1.393 views

NZXT Rogue

Pluspunten

• Vormgeving is prima
  • De kast is erg stevig en degelijk
  • Meegeleverde LAN-bag (weliswaar ietwat basaal)
  • Inbouwmogelijkheden, er kan echt veel in
  • Airflow, tot 5x 120mm fan

Minpunten

• Assemblage
  • Gele HDD activity LED
  • Behuizing is erg zwaar

Airflow
Standaard wordt de behuizing geleverd met 2 zwarte 120mm fans aan de zijkant (intake en outtake) en een 120mm led fan aan de achterkant (outtake). Verder is er aan beide zijkanten nog een plaats om een 120mm fan naar keuze bij te plaatsen. Gezien de standaardfans enkel molex en geen 3-pins aansluitingen hadden heb ik deze direct vervangen i.v.m. mijn fancontroller.

Eenvoud van assemblage
Hier kan ik heel duidelijk over zijn: Het is een hel.
Ik heb nog nooit zo lang gedaan over een computer in elkaar zetten. Om überhaupt al de standaardfrontjes uit de voorkant te kunnen halen moet je het het frontpaneel eraf schroeven. Toen mijn harddisk er eenmaal in zat kwam ik tot de conclusie dat de schroefgaten van de DVD brander er recht achter zaten dus die moest er ook weer uit, en opnieuw in natuurlijk. Verder zijn veel schroefgaten moeilijk bereikbaar met een normale schroevendraaier, het handvat is al snel te lang.

Wat voor mij nog het grootste probleem veroorzaakte waren de videokaarten. Er zit een uitschuifbaar moederbordtray in zodat je je moederbord, geheugen, videokaarten, CPU, CPU-koeler etc buiten de behuizing kunt monteren. Zo gezegd zo gedaan. Vervolgens wil ik het geheel de behuizing inschuiven, kom ik tot de conclusie dat de opening voor de videokaarten niet groot genoeg gemaakt is, de videokaarten waren een paar mm te hoog zodat ze tegen de behuizing kwamen. Ik het geheel er dus weer uitgehaald en de videokaarten eraf gehaald. Opnieuw de moederbordtray in de behuizing geschoven. Toen wilde ik dus de videokaarten er weer in doen, kom ik tot de conclusie dat recht boven desbetreffende schroefgaten een uitsteeksel ter ondersteuning van de voeding zit, daar kon ik dus natuurlijk niet bij met de schroevendraaier. Vervolgens heb ik de moederbordtray er een paar cm uitgeschoven (verder kon niet want dan kwamen de videokaarten weer tegen de behuizing aan) waardoor ik net met een hele kleine schroevendraaier de videokaarten vast kon zetten.

Hier is zichtbaar dat de videokaarten net boven de rand van het moederbordtray uitsteken en er daardoor niet ingeschoven kunnen worden:

Inbouwmogelijkheden
Daar ben ik wel zeer tevreden over. Als je zou willen zou je bijvoorbeeld nog HD5970 crossfire in deze behuizing kunnen draaien. Ook is er plaats voor 4 harddisks, 2 DVD-branders en een floppydrive/fancontroller/cardreader of wat dan ook. Zoals eerder besproken kunnen er veel fans in waardoor ook over de airflow niets te klagen valt. Wanneer je voeding te lang is wordt er een speciaal bracket meegeleverd dat je de voeding iets achteruit de kast kunt laten steken, ik denk echter niet dat je dit snel nodig zou hebben want zelfs met het standaardbracket past er nog een flinke PSU in.

Vormgeving
Dat is natuurlijk een van de hoofdredenen dat iemand deze behuizing koopt, hij ziet er zeer gelikt uit. De voorkant is strak afgewerkt met 2 lichtbalken verticaal langs het deurtje. Er zitten geen rare uitsteeksels aan de kast en hij past (afhankelijk van de kleur) in vrijwel ieder interieur. Het enige kritiekpuntje wat ik erop heb is het HDD-ledje welke geel is, die hadden ze naar mijn mening beter blauw kunnen maken.

Een mooie, degelijke behuizing die echter ook flink aan de prijs is. Even snel hardware wisselen is er bij deze behuizing niet bij, het is een hele klus om hem in elkaar te krijgen maar als het dan eenmaal in elkaar zit valt er ook weinig meer op aan te merken. Hij is aardig zwaar, je zal er niet zomaar een deuk in krijgen. Voor Lanparty's is het handig dat er een (weliswaar ietwat basale) tas voor de behuizing mee wordt geleverd. Ik zou er echter niet te lang mee gaan zeulen om een hernia te voorkomen.

Bedankt voor het lezen van mijn review, dit was mijn eerste dus wees een beetje mild. Opbouwende kritiek is altijd welkom.

• Intel Core i7 860
  • Gigabyte P55M-UD4
  • 2x 2GB OCZ Reaper 1333mhz cl6
  • 2x Sapphire HD5770
  • Corsair H50
  • Antec NeoHE 550w
  • Silverstone 3,5" fancontroller

Heb jij ook een NZXT Rogue?